بازدید 23989
مرور روزنامه‌های صبح هفتم دی‌ماه

«تهران» باز هم شیطنت‌های «ریاض» را نادیده می‌گیرد!

در حالی ایران شیطنت‌های عربستان را نادیده می‌گیرد که اطلاع دارد، سه شب قبل از حضور «جان کری» در وین، وزرای خارجه آمریکا و عربستان سعودی یکدیگر را در پاریس ملاقات کرده بودند. ظاهرا آقای «سعود الفیصل» در زمان مذاکرات باز هم از وزیر خارجه آمریکا خواسته بود تا به پاریس برود و دوباره با یکدیگر در آنجا دیدار کنند.
کد خبر: ۴۶۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۹ 28 December 2014
روزنامه‌های صبح امروز در حالی روی پیشخوان آمدند که مناقشه بر سر اکران یا توقیف فیلم «خانه پدری»، یکی از موضوعات مهم صفحات نخست و فرهنگی آن‌ها به‌ شمار می‌آمد. علاوه بر این، اظهارات جدید معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص ابعاد یک فساد مالی جدید و واکنش به صحبت‌هایی که این روزها در خصوص رفع حصر می‌شود، از نکات جالب توجه دیگر روزنامه‌های امروز است.

اعتراض خانه سینما به نهادهای خارج از قوه‌مجریه

روزنامه دولتی ایران امروز عکس یک خود را به کیانوش عیاری اختصاص دادو در یک گزارش مفصل از مناقشه گسترده بر سر نمایش یک فیلم سخن می‌گوید.

 این روزنامه که در گزارش خود به سراغ عیاری هم رفته در گزارش خود می‌نویسد: «کیانوش عیاری کارگردان فیلم «خانه پدری» توقف نمایش آخرین اثرش را در برخی سینماها غافلگیرانه دانست و گفت: «این فیلم در پردیس کوروش با استقبال زیادی مواجه شد، تا آنجا که خیابان‌های اطراف به قدری درگیر ترافیک شد که مأموران راهنمایی و رانندگی در رفع ازدحام ماشین‌ها زحمات زیادی کشیدند‌».

وی تأکید کرد: «در همین هفت - هشت سانسی که فیلم نمایش داد شد، نه کسی غش کرد و نه حال تماشاگری به هم خورد. آنها در کمال آرامش «خانه پدری» را دیدند، اما معلوم نیست به چه دلیلی برخی این فیلم را خشن توصیف می‌کنند.» این کارگردان مشهور سینمای ایران در ادامه به ما گفت: «مسأله فقط این فیلم نیست، بلکه کلیت سینما زیر سؤال است و اگر قرار باشد نهادهای غیر‌مرتبط در مجوزهای صادره از وزارت ارشاد دخالت کنند، آینده مبهمی برای سینما ایجاد می‌کند که خیلی بدتر است.» عیاری از موضع زودهنگام تلویزیون هم انتقاد کرد و افزود: «در روزهای گذشته یکی از بخش‌های خبری که رویدادها را با زبان طنز بیان می‌کند، با استفاده از تصاویر آرشیوی مسعود فراستی، طوری عنوان کرد که فیلمسازان به جای ساخت این نوع آثار، بهتر است بروند مستندهای راز بقا تولید کنند!»

بهناز شیربانی هم در صفحه هنر روزنامه شرق به این موضوع پرداخته و در گزارش خود می‌نویسد: ««خانه پدری» قرار بود تنها در چهار سالن سینما در تهران اکران شود و در قالب گروه سینمای هنر و تجربه روی پرده برود، اما روی همین اکران محدود را هم ندید و شامگاه جمعه برای بار دوم توقیف شد. دلواپسان آنچنان به فیلم آخر کیانوش عیاری تاختند که عاقبت قفل توقیف بر در «خانه‌پدری» خورده شد.

فیلم پرحاشیه عیاری در حالی توقیف شد که روز گذشته حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، نایب‌رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «فارس» درباره آن در گروه هنر و تجربه گفته بود: «مجلس درباره فیلم «خانه‌پدری» نظر دارد و محتوای آن را مناسب نمی‌داند و معتقد است این فیلم نباید از امتیاز اکران استفاده کند.» در کنار مخالفت برخی نمایندگان مجلس و کارگردانانی چون جمال شورجه با اکران محدود فیلم، سینماهای زیرمجموعه شهرداری و حوزه هنری هم در روزهای گذشته بر سر نمایش «خانه‌پدری» بهانه‌تراشی کرده بودند. 

«فارس» چندروز پیش به نقل از «منابع آگاه» خود در حوزه هنری، خبر داده بود که حوزه در ادامه سیاست پرهیز از اکران فیلم‌های سیاه و ضددینی، خانه‌پدری را در سینماهای خود اکران نخواهد کرد. از میان سینماهای حوزه هنری، سه سینمای پردیس آزادی، سوره اصفهان و هویزه مشهد به نمایش فیلم‌های گروه هنر و تجربه اختصاص داشت که مطابق تصمیمات اخذشده در مورد نمایش این فیلم، حوزه هنری با گروه هنر و تجربه همکاری نکرد. از سوی دیگر، روز جمعه «خانه هنرمندان ایران» هم از اکران این فیلم کنار کشید. حالا همه‌چیز به تصمیم مدیران گروه هنر و تجربه وابسته است. مدیرانی که ریسک اکران«خانه پدری»را به جان خریدند و در مقابل فشارهای چند روز گذشته مقاومت کردند و هیچ واکنشی نسبت به توقیف این فیلم نشان ندادند.

 اما در کنار این اتفاقات، هیات‌مدیره خانه سینما جلسه‌ای اضطراری برای  حل مشکلات سینمای ایران تشکیل داد؛ جلسه‌ای که در آن از دخالت نهادهای خارج از قوه‌مجریه در امور سینمای ایران گلایه شد. فرهاد توحیدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این جلسه گفت: پنجم‌دی جلسه‌ای اضطراری در خانه سینما داشتیم و در روزهای آینده نیز جلسات دیگری با دوستان مختلف و فرهیختگان سینما خواهیم داشت تا با برگزاری این جلسات، راه‌هایی برای برون‌رفت از مشکلاتی بیابیم که در چند ماه اخیر گریبان سینمای ایران را گرفته است.»وی ادامه داد: «تصور ما بر این است که دخالت نهادهایی خارج از قوه‌مجریه برای سینمای ما ایجاد مشکل می‌کند تا جایی که همچنان اعتبار پروانه نمایش، آینده سینمای ایران، امنیت شغلی سینماگران، از بحث‌های مهم سینمای ماست که با اقداماتی که خارج از حوزه‌های مدیریتی سینما انجام می‌شود، مخاطره‌آمیز شده است. 

افشاگري جهانگيري درباره يک فساد اقتصادي ديگر

در حالی این روزهای یک پرونده فساد چند هزار میلیاردی دیگر در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است معاون اول رئیس جمهور از یک پرونده فساد دیگر هم رونمایی کرد. سرویس سیاسی روزنامه ابتکار در گزارش خود در این خصوص می‌نویسد: «سلسله کشف و افشاي فسادهاي اقتصادي ادامه دارد. پس از مطرح شدن يک فساد 12 هزار ميليارد توماني، اين بار موضوع معاون اول رئيس‌جمهور از يک فساد 1500 ميليارد توماني پرده برداشت.

اسحاق جهانگيري گفت: گزارش شده که در ميان کساني که زيرمجموعه نهادهاي حمايتي مانند بهزيستي هستند با کد ملي يک نفر 1500 ميليارد تومان فعل و انفعال اقتصادي صورت گرفته است.وي در همايش بزرگ مديران و متخصصان مديريت که در دانشگاه علوم‌پزشکي ايران برگزار شد، در خصوص حذف بخش‌هاي مرفه جامعه در حوزه هدفمندي يارانه‌ها، خاطرنشان کرد: بسياري انتقاد مي‌کنند که چرا ثروتمندان از هدفمندي يارانه‌ها حذف نمي‌شوند، در حالي که حذف افراد بدون داشتن اطلاعات کافي مي‌تواند مشکل‌ساز شود. در گذشته مبلغ 28 هزار ميليارد بايد در ميان 14 هزار خانوار پرداخت مي‌کردند، اما تصميم گرفتند 45 هزار تومان به هر خانوار پرداخت کنند، در حالي که مجلس نيز مي‌توانست جلوي اين کار را بگيرد و به هر حال شناسايي افراد دشوار است. گزارش شده که در ميان کساني که زيرمجموعه نهادهاي حمايتي مانند بهزيستي هستند با کد ملي يک نفر 1500 ميليارد تومان فعل و انفعال اقتصادي صورت گرفته است‌».

پيام تهران به رياض 

 در حالی که روزنامه تازه تأسیس «راه مردم» به سردبیری محمد قوچانی امروز از نامه تهران به ریاض خبر داده روزنامه آرمان هم در صفحه نخست خود از پیام ایران به ریاض چنین می‌نویسد، «عربستان مدتي است كه واهمه دارد؛ كشوري كه در جنگ افروزي پنهان  ميان ايران و كشورهاي ديگر تبحر داشت اكنون مشت خود را باز شده مي‌بيند و با هر ترفندي درصدد است تا مسير ديگري براي ضربه به ايران بيابد. عربستان آرزوی تبديل شدن به قدرت اول منطقه را دارد از همين رو از بهبود روابط جهان با ايران ناخرسند است. عربستان در مسير مشكل‌سازي براي ايران اينك به كاهش قيمت نفت رو آورده است و البته مي‌داند كه اين اقدام، كشورهاي آمريكا و روسيه را هم متضرر مي‌كند اما به هر حال دست و پا مي‌زند و مي‌خواهد كاري كرده باشد.

اما ايران تلاش‌هاي اين كشور را مي‌بیند و روش متضادي پيش مي‌گيرد يعني دست دوستي به سمت آنها دراز مي‌كند. در همين راستا معاون بين‌الملل وزارت نفت گفته است: «خيلي شفاف مي‌گويم كه ما هم در مباحث سياسي و هم در مسائل مربوط به نفت دنبال وجوه مشترك با عربستان هستيم. مي‌خواهيم تا بر مبناي وجوه مشتركمان آينده را بسازيم.» امیرحسین زماني‌نيا البته راه را سخت و دشوار ارزيابي مي‌كند و مي‌گويد: «اين كار به هيچ‌وجه ساده نيست. اما راه ديگري هم وجود ندارد. ايران كشور بزرگ و قدرتمند منطقه است. لازم نيست از بزرگي و قدرتمندي خودمان تعريف كنيم يا آن را تكرار كنيم. اين يك واقعيت ملموس در منطقه و جهان است. چه به لحاظ نيروي انساني، چه از نظر منابع طبيعي و چه از منظر استراتژيك، بزرگي ايران به راحني قابل درك است.

بنابراين بايد مانند يك كشور بزرگ و قدرتمند عمل كنيم و نگراني‌هاي «بجا» و «بيجا»ي همسايگان خود را در منطقه درك كنيم. كشورهاي ديگر چه در منطقه، چه در ساير نقاط دنيا به عنوان يك الگو به رفتار ما نگاه مي‌كنند. بايد بتوانيم از جايگاه شايسته خود با ديگران تعامل كنيم و منافع مشروع كشورهاي منطقه را لحاظ كنيم. بنابراين بايد دنبال وجوه مشترك با عربستان سعودي و ديگر كشورهاي منطفه باشيم و البته به آنها اطمينان خاطر دهيم و تصوير امنيتي‌اي كه ديگران از ايران درست كرده‌اند را اصلاح كنيم. كشورهاي بزرگ اينطور كار مي‌كنند.» در حالي ايران شيطنت‌هاي عربستان را ناديده مي‌گيرد كه اطلاع دارد سه شب قبل از حضور «جان كري» در وين، وزراي خارجه آمريكا و عربستان سعودي يكديگر را در پاريس ملاقات كرده بودند. ظاهرا آقاي «سعود الفيصل» در زمان مذاكرات باز هم از وزير خارجه آمريكا خواسته بود تا به پاريس برود و دوباره با يكديگر در آنجا ديدار كنند. اين اطلاعات را امير حسين زماني نيا يعني فردي كه سال 2000 از نيويورك برگشته و براي 16سال در دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل كار كرده، گزارش‌هاي جنگ را مستند مي‌كرده و به شوراي امنيت مي‌رفته تا از حقوق ملت ايران دفاع كند گفته است. او در مذاكرات بازگرداندن آزادگان به كشور نقش موثري داشته و سابقه مديركلي سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه، سفارت در ژاپن و حضور در تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي در دو مقطع را در پرونده كاري خود ثبت كرده است.

گرفتن حق ويزيت براي ادامه درمان خلاف است

روزنامه جوان در صفحه جامعه خود به قلم زهرا چیذری می‌نویسد: «30 سال درجا زدن در آموزش پزشكي يا به تعبير وزير بهداشت نشستن افراد بي‌اخلاق و بي‌صلاحيت در كرسي استادي رشته‌هاي پزشكي موجب شده برخي از پزشكاني كه در اين نظام آموزشي پرورش يافته‌اند، گاهي قانون و اخلاق را كنار بگذارند و حتي براي نشان دادن عكس يا جواب آزمايش هم از بيمار ويزيت بگيرند. 

حتماً براي شما هم پيش آمده كه به پزشك مراجعه كنيد و وي بدون معاينه كلينيكي به سرعت دست به قلم شده و براي تشخيص از روش‌هاي پاراكلينيكي و آزمايشگاهي استفاده كند. نكته قابل تأمل اينجاست كه شما هم بار اول به ازاي ديدار دو، سه دقيقه‌اي با پزشك و نوشتن عكس و آزمايش بايد ويزيت بپردازيد و هم وقتي مي‌خواهيد نتيجه اين عكس و آزمايش را براي تشخيص به دكتر ارائه كنيد. اين در حالي است كه بنا به تأكيد وزير بهداشت اگر درمان بيمار تمام نشده و فرد براي ادامه درمان و مشاهده عكس و آزمايش مراجعه مي‌كند، نبايد دوباره حق ويزيت بپردازد. 

سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي در حاشيه همايش معاونان آموزشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، در برابر انتقاد نسبت به بي‌توجهي به حوزه بهداشت در طرح تحول سلامت گفت: در حوزه بهداشت متأسفانه به دروغ گفته مي‌شود كه توجهي نشده اما در حوزه بين‌بخشي بيشترين فشارها از جانب بهداشت و در زمينه روغن، سموم، هوا و اقلام مرتبط با صنايع بوده است.

وي تصريح كرد: يك ريال از بودجه بهداشت در جاي ديگري هزينه نشده است و در تمام دنيا بيش از 20 درصد اعتبارات سلامت را به بهداشت نمي‌دهند. هاشمي كه قبلاً افزايش 70 درصدي بودجه سلامت را انكار كرده بود، گفت: افزايش 70 درصدي در بودجه درآمدهاي اختصاصي در نظر گرفته شده كه به معني آن است كه خدمات را بايد بيشتر ارائه كنيم نه اينكه گران‌تر باشند. وي ادامه داد: در حوزه بيمه‌ها نيز 13 تا 15 درصد اعتبارات آنها افزايش يافته، بنابراين رشد بودجه ما كاذب است و بودجه ما را متورم نشان مي‌دهند. با اين وجود در طرح تحول سلامت دولت منابع پايداري را در نظر گرفته و اميدواريم مجلس نيز آن را دنبال كند‌».



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل