بازدید 2912

اختلالات غذا خوردن

کد خبر: ۴۶۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷ 27 December 2014
بسیاری از افراد جهان از غذا خوردن لذت می‌برند و بسیاری از مردم حتی در اوقات فراغت، غذا می‌خورند اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث پرخوری می‌شود.

به گزارش فارس، سایت فرانسوی سلامت، بهداشت و تندرستی در مقاله‌ای نوشت: بسیاری از افراد جهان از غذا خوردن لذت می‌برند و بسیاری در اوقات فراغت غذا می‌خورند اما اختلالات غذا خوردن در افراد متفاوت است و برخی از آنها واقعاً غیر معمول یا ناشناخته‌اند.

اختلالات غذا خوردن فقط بی‌اشتهایی و پرخوری نیست، طبق تشخیص کارشناسان نزدیک به  20 درصد مردم اروپا به همین دو دلیل غذا می‌خورند. بسیاری از اختلالات غذا خوردن غیرمعمول وجود دارد که شاید به دلیل اینکه تشخیص داده نشدند کمتر در مورد آنها صحبت شده است؛ بیشتر افراد به دلیل تنهایی به سمت غذا خوردن می‌روند؛ اغلب ما نگران ظاهر فیزیکی خود هستیم و این هم می‌تواند دلیل دیگری برای غذا خوردن باشد؛ گاهی عوامل روانی یا فیزیولوژیکی تمایل به غذا خوردن را زیاد می‌کنند.

محدودیت شناختی:

مردم در مورد اختلالات غذا خوردن شناخت کافی ندارند و برخی از آنها وسواس عجیبی نسبت به موادغذایی و غذا خوردن دارند؛ این وسواس آنان را به طرف یک رژیم غذایی محدود می‌کشاند تا جایی که مقادیر زیادی از موادغذایی را نمی‌خورند و پس از مدتی دوباره شروع به خوردن می‌کنند و به هدف اصلی خود نمی‌رسند.

پرخوری:

پرخوری گاهی با محدودیت شناختی همراه است برخی افراد با اینکه گرسنه نیستند اما در مدت زمان کوتاهی مقادیر زیادی غذاهای پرکالری می‌خورند و نمی‌توانند خود را کنترل کنند، تا زمانی که احساس سیری به آنها دست ندهد هر مواد غذایی که دم دستشان باشد می‌خورند. پرخوری‌ها متفاوت هستند یک شخص پرخور است و شخصی پرخورعصبی است، برخی از این افراد با مسهل یا استفراغ کردن غذایی را که خورده‌اند تخلیه می‌کنند. افراد مبتلا به پرخوری اغلب اضافه وزن دارند و پرخوری اثرات سوء برسلامت آنها دارد.

مصرف بیش از حد آب :

برخی افراد آب زیاد می‌نوشند مثلاً روزانه 10 لیتر آب باعث می‌شود مقدار زیادی الکترولیت مانند سدیم یا پتاسیم از دست بدهند که برای سلامت بدن بسیار مضر است؛ برخی افراد نیاز زیادی به نوشیدن آب دارند و اغلب برای از بین بردن موادغذایی که مصرف کردند نیاز به غذا خوردن دارند، برخی افراد نیز برای تخلیه و تصفیه بدن این کار را می‌کنند که هر دو دلیل آب نوشیدن باعث پرخوری می‌شود.

برخی مردم غذا را می‌جوند بعد تف می‌کنند و از بلعیدن غذا می‌ترسند، برخی از پرخوری می‌ترسند که این افراد باید حتماً به روانپزشک مراجعه کنند.

برخی از خوردن میوه امتناع می‌کنند، این اختلال در غذا خوردن کودکان و بزرگسالان تاثیر می‌گذارد و می‌تواند به کمبودهای تغذیه‌ای جدی منجر شود.

دلایل دیگری هم نظیر ژنتیک، عوامل اجتماعی یا زیست محیطی باعث اختلال در غذا خوردن می‌شوند اما پرخوری به هر دلیلی که باشد باید حتماً تغییر روش داد زیرا پرخوری برای سلامت بدن مضر است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان