بازدید 10329

دستاوردهای دولت برای اصلاح طلبان

داریوش قنبری
کد خبر: ۴۶۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹ 27 December 2014

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور در اسفند ۱۳۹۴ و اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد.بنابراین تا انتخابات مجلس راه زیادی باقی مانده ولی ظاهرا همه از همین روزها به فکر افتاده‌اند تا طرح های خودشان را برای انتخابات مجلس عملی کنند. انتخابات مجلس دهم هر چقدر هم که دور باشد، اما صندلی های سبز بهارستان، همه را به تلاش انداخته است تا بتوانند در انتخابات آینده پیروز نهایی باشند.

به گزارش «تابناک»؛ اسفند 94 انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و هنوز بیش از یک سال تا آن انتخابات باقی مانده اما اخبار این انتخابات داغ داغ است. درباره رویكرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در صحنه انتخابات سوالات و گمانه‌زنی‌های زیادی به وجود آمده است؛ اصلاح‌طلبان چه می‌كنند؟ اصولگرایان و یا مستقل ها چه می کنند؟

ناطق نوری برای انتخابات خواهد آمد؟ آیا او محوریت اصولگرایان را برعهده می‌گیرد یا در لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون قرار می‌گیرد؟ آیا اصولگرایان به اجماع می‌رسند؟ آیا عارف سر لیست اصلاح طلبان خواهد شد؟ و... اینها سوالاتی است كه بسیاری از فعالان سیاسی و تحلیل‌گران در تلاش برای پاسخگویی به آن هستند.

در همین زمینه داریوش قنبری ، نماینده و همچنین سخنگوی اقلیت سابق مجلس هشتم در گفت و گو با تابناک به بررسی مسائل انتخابات آینده مجلس و همچنین رویکرد انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخته است.

با توجه به اینکه نزدیک به یک سوم از عمر دولت یازدهم گذشته است. شما به عنوان یک اصلاح طلب عملکرد دولت در این دوران را چگونه ارزیابی می نمایید؟

دولت علی رغم مشکلاتی که روبرویش بوده است، تا الان کارنامه و عملکرد قابل قبولی توانسته است ارائه کند. دولت در بحث مسائل اقتصادی به شکل نسبی توانسته است تا حدودی آهنگ رشد اقتصادی را افزایش و ارتقا ببخشد. همه می دانند که در دوران دولت قبل رشد اقتصادی نداشتیم و عملا رشد متوقف و حتی منفی بود. این نوع رکود در اقتصاد کشور بی سابقه بود.

دولت اقای روحانی در عرض بیش از یک سالی که روی کار آمده است، تلاش کرده است که آهنگ رشد اقتصادی را مثبت کند و دورنمای مثبت شدن رشد اقتصادی کشور در سال جاری کاملاً مشخص است. این که ما از یک رشد منفی به رشد مثبت حرکت کرده ایم و آن دوران رکود را پشت سر می گذاریم، بسیار شاخص مهمی است. کسانی که الفبای اقتصاد را می دانند؛ اذعان دارند که این اقدام یک تحول مثبتی بوده که در عرصه اقتصادی کشور شکل گرفته است.

در شاخص های اصلی دیگر اقتصادی همچون تورم نیز به شکل نسبی دولت جدید توانسته است که از تورم بکاهد و آن را مهار کند. دولت تورم 40درصدی را به 20 درصد تبدیل کرده است. کاهش 20 درصدی تورم خودش اقدام مثبتی در کارنامه دولت آقای روحانی است که نادیده گرفته می شود.

شرایط کسب و کار نیز تا حدودی نسبت به گذشته بهترشده است؛ البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیاد است.

شما کدام بخش اقدامات دولت را مهمتر می دانید؟

شاهد هستیم که دولت در عرصه سیاست خارجی بیشترین اقدامات را انجام داده است. مخالفان دولت نیز معتقدند که دولت به سیاست خارجی بیشتر می پردازد و بقیه موارد را رها کرده است. حتی اگر این حرف مخالفان دولت نیز درست باشد، دولت به بی راهه نرفته است. چرا که اقتصاد ما به دنبال سیاست خارجی می تواند بیش از پیش رشد کند. در واقع تا وقتی تحریم ها برداشته نشود، امید اینکه به لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی پیدا نماییم امکان ندارد. ابتدا باید وضعیت سیاست خارجی ما به یک نقطه مطلوبی برسد ان وقت است که می توانیم انتظار تحول مثبت در اقتصاد را داشته باشیم. دولت در عرصه سیاست خارجی بیشترین توفیقات و دستاورد ها را داشته است. مهمترین دستاوردی که به آن کم پرداخته شده است، این است که دولت توانست تهدیدی که می رفت تمامیت ارضی کشور را با خطر مواجه کند آن را از سر راه بردارد. امروزه به وضعیتی رسیدیم که دیگر موضوع حمله نظامی به ایران از طرف هیچ کشوری مطرح نیست و ایران تبدیل به یک بازیگر عمده و جدی در تحولات منطقه شده است.

امروز ایران به خوبی در عرصه معادلات منطقه ای تاثیر گذار است. در ارتباط با تحریم ها گرچه هنوز تحریم ها سرجای خودشان هستند اما بخش قابل توجهی از تحریم ها معلق شده اند. به عبارت دیگر دولت اقای روحانی موفقیتش این بوده است که در طول این مدت تحریم جدیدی از سوی شورای امنیت علیه ایران اعمال نشده است. بسیاری از تحریم هایی که امریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران تصویب کرده اند؛ معلق شده اند و مقداری گشایشی حاصل شده و آثار تحریم ها را کاهش داده است. بر طبق آخرین توافق نیز ماهیانه 700 میلیون دلار به ایران پرداخت می شود. اگرچه این مبلغ ناچیز ، اما اگر وضعیت گذشته ادامه پیدا می کرد معلوم نیست الان در چه شرایطی قرار داشتیم. این ها را نباید از نظر دور داشت. دورنمای یک توافق هسته ای مثبت است و در همین هفت ماهی که در نظر گرفته شده است شاید قبل از اتمام به یک توافق دست پیدا نمائیم. سیگنال هایی که در ارتباط با توافق هسته ای می رسد مثبت است. ایران امروز تبدیل به قدرتی شده است که توسط قدرت های بزرگ به حساب می آید. سال ها بود که آمریکایی ها علیه ما مواضع نامطلوبی را اتخاذ می کردند، اما برای اولین بار چندماه پیش اوباما رئیس جمهور آمریکا به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اعلام کرد که ایران تهدیدی علیه آنها نیست. ایرانی که همواره از طرف امریکایی ها خطر و تهدید علیه منطقه و علیه صلح جهانی قلمداد می شد؛ حالا از طرف رئیس جمهور آمریکا اعلام می شود که ایران تهدیدی علیه کشورهای منطقه نیز نمی باشد.

این یکی از بحث های مهمی است که در دولت اقای روحانی انجام شده است. دولت توانسته است در سیاست خارجی دستاوردهای خیلی مثبتی در طول بیش از یک سال کسب کند و به این امیدوار باشیم که کشور را به سمت سوی و مثبتی ببریم و بتوانیم نتایج مطلوبتری در آینده نزدیک داشته باشیم.

دولت در فضای سیاسی داخلی چه عملکردی داشته است؟

امروز فضای امنیتی گذشته جای خود را به یک فضای سیاسی داده است . گرچه باز من تاکید می کنم که فضای سیاسی داخلی هم خیلی مطلوب نیست، اما نسبت به گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه نیز حاصل شده است. آن فضای امنیتی حاکم بر رفتارها و باید های سیاسی در گذشته از بین رفته است و فضای سیاسی عقلانی دوباره حاکم شده است و بحث های سیاسی راحت تری در محافل مختلف صورت می گیرد. در مجموع فضای باز سیاسی جز دستاوردهای است که دولت توانسته در این مدت به دست بیاورد.

مخالفان عنوان می کنند که برخی از رفتارها و همچنین اقدامات دولت انتخاباتی است. نظر شما چیست؟

اولا تا انتخابات بعدی مجلس شورای اسلامی زمان زیادی باقی مانده است. افرادی که این بحث ها را در ارتباط با دولت مطرح می کنند همان هایی هستند که خودشان نگران و دلواپس وحدت خودشان در انتخابات مجلس سال اینده هستند. درحالی که بیش از یک سال زمان انتخابات سال اینده مانده است می آیند، همایش وحدت برگزار می کنند. در کل اقداماتی که دولت انجام می دهد نباید به حساب انتخابات گذاشته شود. از طرف دیگر دولت نباید نگران باشد که مخالفان اقدامات دولت را به چه حسابی می گذارند. قطعا اقدامات مثبت دولت در سرنوشت انتخابات سال ِآینده و همچنین انتخابات آینده ریاست جمهوری موثر خواهد بود. عملکرد مثبت دولت باعث می شود که نگاه مثبتی در انتخابات شکل بگیرد. اینکه گفته شود که دولت اقدامات مثبت را متوقف کند و خدمتی به مردم نداشته باشد تا محبوب نشود که حرف غلطی است! این بحث هایی که مخالفان می کنند از این لحاظ کاملاً غلط است.

با این حال حتی بعضی از اصلاح طلبان معتقدند که دولت نباید در انتخابات دخالت کند

دولت باید کار خودش را انجام دهد. بعضی این تعبیر را دارند که این عملکردش مربوط به انتخابات است، اما در مجموع این را نمی شود به مداخله در روند انتخابات نسبت داد. این عملکرد دولت قطعاً برای حامیان دولت برای انتخابات آینده مجلس رای آور خواهد بود. اگر هم دولت اقدامات مثبتی نداشته باشد مشکلاتی برای حامیان دولت ایجاد می کند. در کل چون دولت به وظایف خود عمل می کند؛ این عملکرد مثبتی برای طرفداران دولت است که می تواند رای آور باشد.

استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس چیست؟

ضریب وحدت و انسجام در میان اصلاح طلبان به نسبت اصولگراها بسیار بالاتر است. اصلاح طلبان به این نیازی ندارند که نگران وحدت باشند. مسئله ی خاصی که انشقاق جدی در میان اصلاح طلبان ایجاد کرده باشد الان وجود ندارد. آنچه که باعث شد جریانی مثل جبهه پایداری شکل بگیرد و در درون طیف اصولگرا یک شکاف جدی و اساسی پدید بیاید؛ ان را در طیف اصلاح طلبان نمی بینم. اصلاح طلبان در باب وحدت با مشکل خاصی مواجه نیستند که بخواهند همایش های زودتر از موعد در راستای ایجاد وحدت برقرار کنند. در کل با توجه به اینکه مسئله یا مشکل خاصی که وحدت را تهدید کند ندارند خیلی نگران این نیستند که بیایند همایش هایی را داشته باشند و یا حرکت هایی در راستای ایجاد وحدت بین خودشان داشته باشند. به نظر ضریب وحدت و انسجام میان اصلاح طلبان در شرایط فعلی در یک وضعیت بی نظیری است و بسیار مطلوب است.

ازآنجايي که اصولگرايان تندرو و افراطي چون جبهه پايداري اين روزها متوجه شده است که در بين مردم وزن و جايگاهي ندارد لذا به دست و پا افتاده است که از طريق وحدت اصولگرايان خودش را مطرح کند .جالب اينجاست که برخي از افراد اين جريان که عامل انشقاق در بين اصولگرايان بودند و تا ديروز همطيفان خود را متهم مي کردند به اين اينکه اينها اصولگرا نيستند اما امروز صحبت از وحدت با همين افراد مي کنند تا انتخابات را به رقابت اصولگرايان با اصلاح طلبان تبديل کنند درحالي بنده معتقدم اين طيف تندرو نتواند در اين زمينه موفقيت چنداني کسب کند.

شما مهمترین دغدغه اصلاح طلبان را برای انتخابات آینده چه می دانید؟

در صورتی که رد صلاحیت هایی گسترده ای مثل سال های گذشته صورت بگیرد. شرایط فرق خواهد کرد و شرایط برگزاری انتخابات تغییر خواهد کرد. اگر انتخابات در شرایط عادلانه ای برگزار شود من فکر می کنم وضعیت اصلاح طلب ها کاملا مطلوب است. در غیر این صورت در شرایطی که یک طرف دست بالا را داشته باشد و طرف دیگر وضعیت خوبی نداشته باشد؛ در چنین وضعیتی به نظر می رسد که خیلی نمی شود راجع به نتایج انتخاباتی که در آن کاندیدها در یک وضعیت یکسانی نباشند صحبت کرد. اما امیدوارم با توجه به فضای مثبتی که در کشور شکل گرفته است، فضای انتخابات سال آینده فضای عادلانه و برابر باشد که همه بتوانند به شکل برابر به رقابتی عادلانه بپردازند. این انتخابات می تواند در مجموع ضریب امنیت و ثبات کشور و نظام را افزایش دهد. به هرحال انتخابات بایستی گزینه های مختلفی را داشته باشد و مردم در آن انتخاب کنند. ما امیدواریم که اجازه داده شود که گزینه های مختلف برای انتخاب مردم مطرح شوند و مانعی پیش نیاید که تاثیر منفی بر مشارکت مردم بگزارد و یک انتخابات عادلانه برگزار شود. گروه هایی که خودشان را در چارچوب نظام می بینند باید در انتخابات حضور داشته باشند و خودشان را در معرض انتخاب مردم قرار دهند. اگر رد صلاحیت گسترده صورت بگیرد و اصلاح طلبان نتوانند مشارکت کنند از قبل نتیجه مشخص است، که انتخابات چه نتایجی خواهد داشت.

اصلاح طلبان معتقدند که ائتلاف نانوشته میان آقایان هاشمی- ناطق نوری و خاتمی می تواند آنها را به پیروزی برساند. نظر شما چیست؟

اگرچه در ماههاي اخير بارها درباره حضور آقاي ناطق نوري در انتخابات بحث هاي بسياري مطرح شده است اما در مجموع حتي اگر ايشان در انتخابات مجلس حضور پيدا نکنند وزنه تعيين کننده اي در انتخابات خواهند بود. درحالي که آقاي ناطق نوري در هشت سال دوران رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد مغضوب اصولگرايان واقع شد اما اين طيف ايشان را در برابرحملات آقاي احمدي نژاد تنها گذاشت .

مواضع آقاي ناطق نوري در دوران رياست جمهوري احمدي نژاد همچون مواضع اصلاح طلبان بود بنابراين به نوعي مي توان گفت ما همراهي ايشان با اين طيف را شاهد بوديم البته بسياري ديگر از شخصيت هاي برجسته اصولگرا و عقلاي اين طيف به سمت اصلاح طلبان گرايش پيدا کردند بنابراين بنده در کل زمينه وحدت ميان آقاي ناطق نوري و اصولگرايان معتدل و اصلاح طلبان را فراهم مي بينم .

آقاي ناطق نوري با آقاي مصباح و جبهه پايداري هيچگاه به وحدت نخواهد رسيد بنابراين در انتخابات آينده ايشان در کنار شخصيت هايي چون آقايان هاشمي و خاتمي نقش رهبري در ميان چهره هاي خردگراي اصولگرا را خواهد داشت و زمينه ائتلاف ميان اين طيف و اصلاح طلبان را فراهم خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل