بازدید 2815

استراتژی امنیت دسته جمعی کلید شکست تروریسم

کد خبر: ۴۶۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷ 27 December 2014
منصوری،آرانی عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از بانیان دیروز شکل گیری طالبان،همکاری های امنیتی و استراتژی امنیت دسته جمعی را تنها راه غلبه بر تروریسم دانست.

خبرگزاری خانه ملت، خشونت های ناشی از حملات تروریستی طالبان از سال 2004 تاکنون در پاکستان دست کم 50 هزار کشته بر جا گذاشته است.شبه نظامیان طالبان پاکستان یا همان "تحریک طالبان" پاکستان ائتلافی از گروهها و افراد صاحب نفوذ مناطق قبیله نشین این کشور است. این گروه ارتباط نزدیکی با القاعده و ملا عمر، رهبر طالبان افغانستان دارد.

در پی حمله نظامی آمریکا به افغانستان در سال 2001 بسیاری از گروههای تندروی پاکستان از جنبش طالبان افغانستان حمایت کردند. اما درسال 2007 بیت الله محسود از افراد متنفذ مناطق قبیله نشین پاکستان با همکاری 13 گروه مختلف به منظور مبارزه با نیروهای نظامی خارجی ناتو در افغانستان و ارتش پاکستان، ائتلاف تحریک طالبان پاکستان را تشکیل داد.

عباسعلی منصوری آرانی،در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری خانه ملت ریشه های شکل گیری طالبان و تروریسم وهابی را پیش کشیده و می‌گوید:« زمانی که سازمان های اطلاعاتی غرب با دلارهای عربستان برای شکل گیری طالبان سرمایه گذاری می کردند تا با شوروی مقابله کنند،قابل پیش بینی بود که طالبان و القاعده به بحرانی فرامنطقه ای تبدیل می شوند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:«مدارس دینی پیشاور که ترویج کننده تفکرات وهابیت و سلفی گری محسوب می شدند به آکادمی تربیت و پرورش تروریست هایی شدند که غرب تاکنون نه تنها توانایی کنترل آنها را ظرف 13 سال نداشته اند بلکه به تهدید بزرگ تری با عنوان تروریست های تکفیری داعش تبدیل شده اند.»

در میان طالبان پاکستان،گروه تحریک طالبان با 30تا35هزار شبه نظامی، قدرتمندترین گروه شناخته می شود که اقدامات کشنده‌ای راعلیه مراکز و تجهیزات نظامی و دولتی پاکستان ، شامل انفجار در فرودگاه کراچی این کشور را تاکنون انجام داده اند.گروه تحریک طالبان پاکستان از سوی رهبران اسلام آباد منحل شد و در سال 2010 در فهرست گروهها و سازمان های تروریستی سازمان ملل قرار گرفت.تی تی پی یا همان تحریک طالبان پاکستان از آغاز تشکیل در مناطق قبیله نشین به گروههای کوچکتری تبدیل شده اند به گونه ای که شماری از رهبران برجسته این گروههای شبه نظامی در درگیری های درون سازمانی جان خود را از دست داده اند.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس، معتقد است که «برخی گروه های سیاسی و احزاب پاکستان مورد حمایت مالی طالبان هستند» می گوید :«ضعف سیاسی احزاب پاکستان ، اجماع مردم این کشور را برای جنگ تمام عیار با تروریسم و طالبان ناام گذاشته است.»

منصوری آرانی برای حل معضل طالبان گفت:« مردم پاکستان باید مسببان داخلی و خارجی طالبان که موجب شکل گیری و حمایت از تروریسم محسوب می شوند را از عرصه سیاسی و اجتماعی پاکستان حذف کنند. اسلام آباد در این میان باید توجه داشته باشد که آمریکایی ها آرامش را به منطقه نمی آورند و تنها ارمغان آنها کشتار مردم غیر نظامی و ایجاد محبوبیت برای طالبان در میان مردم است.»

رقم حداقل50هزار کشته در طول 10سال توسط نیروهای طالبان برای مردم هرکشوری مصیبت است. این تعداد نشان می دهد که مردم پاکستان ، خون بهای سنگینی را تاکنون پرداخته اند. در این میان،گفتنی است که کشورهای هند و ایران نیز تاکنون از آسیب های تروریسم طالبان مصئون نمانده اند. دهلی نو،همواره سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) را متهم به هدایت و برنامه ریزی رشته حملات همزمان مسلحانه در ۲۶ نوامبر ۲۰۰۸ در شهر بمبئی هندوستان موجب کشته شدن بیش از ۱۹۵ نفر شد،می کند.

در مناطق شرقی ایران اسلامی نیز اقدامات تروریستی گروهک هایی همانند جیش العدل که همانند طالبان ریشه در مدارس دینی پیشاور دارند موجب ناامنی و وارد شدن خسارت شده است. بارز ترین نمونه آن ربایش و انتقال تعدادی از مرزبانان ایرانی به داخل خاک پاکستان بود که با واکنش جامعه ایرانی و سیاستمداران همراه شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از «ضعف فاحش اسلام آباد برای مهار طالبان» گفت: «برای کشورهای همجوار پاکستان این که تروریست هایی در داخل خاک این کشور آموزش ببینند و دست به عملیات های تروریستی بزنند قابل تحمل و پذیرش نیست.»

وی با تشبیه تروریسم به ویروسی که جهش می یابد،گفت:«طالبان ، به نوعی برادرخوانده القاعده بود و حالا القاعده به یک تهدید بزرگ امنتیتی به داعش تبدیل شده است. متاسفانه غرب اشتباه افغانستان را در سوریه تکرار کرد و تبعات آن امروز در خاورمیانه و حتی غرب مشاهده می شود.»

منصوری آرانی با بیان این که«پاکستان اگر اهمال کاری خود را برای جنگ با طالبان انجام دهد به نوعی متهم به همکاری و ترویج تروریسم می شود.» گفت: «پاکستان راهی جز همکاری  با کشورهای همسایه برای مهار و جنگ با طالبان ندارد. امنیت دسته جمعی منهای تنازعات منفعت طلبانه راهی است که می تواند مساله  گروه های تروریستی را حل کند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار