بازدید 10279

واکنش جدید ایران به تاخیر نفتی چینی‌ها

اگر عامل تاخیرها قصور کارفرما باشد قابل پذیرش از سوی پیمانکار است، اما اگر عامل تاخیرها در توسعه این میدان مشترک نفتی، کم کاری پیمانکار باشد شرکت چینی این تاخیرها را باید بپذیرد.
کد خبر: ۴۶۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹ 27 December 2014
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به تاخیر حدود 2 ساله ساینوپک چین در توسعه میدان مشترک یادآوران، اعلام کرد: اگر عامل تاخیرها کم کاری پیمانکار باشد پاداش پایان کار به چینی‌ها پرداخت نخواهد شد.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد در گفت‌وگو با مهر درباره واکنش شرکت ملی نفت ایران به تاخیرهای شرکت چینی ساینوپک در طرح توسعه میدان مشترک یادآوران، گفت: بر اساس برنامه زمان بندی قرار بود سال گذشته طرح افزایش تولید نفت این میدان مشترک به حدود 50 هزار بشکه در روز عملیاتی شود که این افزایش تولید نفت به سال جاری موکول شده است.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با اعلام اینکه برنامه اجرای طرح توسعه میدان نفتی یادآوران 50 ماهه است، تصریح کرد: با این وجود به نظر می رسد که پیمانکار چینی این پروژه را مدت 80 ماه به پایان برساند.

این مقام مسئول با اشاره به تاخیر حدود دو ساله شرکت ساینوپک چین در اجرای فاز اول طرح توسعه میدان مشترک یادآوران، اظهار داشت: در حال حاضر زمان از دست رفته که این زمان ا ز دست رفته و تاخیرها قابل برگشت نیست.

حسین نژاد در پاسخ به سوال مهر مبنی بر واکنش احتمالی شرکت ملی نفت ایران به تاخیر چینی ها، بیان کرد: باید در نشست هماهنگی و مشترک بین شرکت ملی نفت و ساینوپک چین دلایل و عوامل ایجاد تاخیرهای نفتی بررسی شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با بیان اینکه اگر عامل تاخیرها قصور کارفرما باشد قابل پذیرش از سوی پیمانکار است، تبیین کرد: اما اگر عامل تاخیرها در توسعه این میدان مشترک نفتی، کم کاری پیمانکار باشد شرکت چینی این تاخیرها را باید بپذیرد.

این مقام مسئول افزود: در این صورت هزینه های بانکی شرکت پیمانکار توسط شرکت ملی نفت ایران پرداخت نخواهد شد و پاداش پایان کار هم به این پیمانکار پرداخت نمی شود.

وی همچنین در خصوص احتمال مشارکت شرکت ساینوپک چین در فاز دوم طرح توسعه میدان یادآوران توضیح داد: شرکت چینی در صورت تمایل باید طرح جامع توسعه فاز دوم میدان "ام.دی.پی" را ارائه کند و شرکت ملی نفت ایران درباره حضور و یا عدم حضور شرکت چینی بر اساس ام.دی.پی تصمیم گیری نهایی را خواهد کرد.

هادی نظرپور مجری طرح توسعه میدان مشترك یادآوران در شركت مهندسی و توسعه نفت ایران اخیرا درباره فاز دوم توسعه این میدان مشترک نفتی توضیح داد: هرگونه مذاكره برای اجرای فاز دوم طرح یادآوران وابسته به الحاقیه و تایید شركت ملی نفت ایران است.

مجری طرح توسعه میدان یادآوران گفت: در آخرین مذاکراتی که با پیمانکار چینی انجام شد این پیمانكار موظف شد بودجه باقیمانده را در برنامه ٢٠١٥ میلادی عملیاتی كند و افزود: مباحثی همچون تصویب بودجه بهره برداری سال ٢٠١٥ میلادی، بررسی تاخیرها و میزان پیشرفت بسته های كاری طرح، مباحثی پیرامون HSE و زمان اتمام فاز نخست این پروژه از دیگر محورهای مذاکره با این پیمانکار بوده است.

به گزارش مهر، پس از اخراج شرکت سی.ان.پی.سی چین از طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی، شرکت ملی نفت ایران برای تمدید قرارداد شرکت ساینوپک چین از طرح توسعه میدان مشترک یادآوران شرط و شروط گذاشته است.

بر این اساس با به پایان رسیدن عملیات حفاری ۵۵ حلقه چاه مربوط به فاز اول طرح توسعه میدان یادآوران، عملا بخش عمده فعالیت های نفتی ساینوپک چین در طرح توسعه این میدان نفتی به پایان رسیده است.

عملیات حفاری این ۵۵ حلقه چاه تولیدی و توصیفی در حالی توسط پیمانکار چینی به پایان رسیده است که مطابق با برنامه زمان بندی باید سال گذشته حفاری این چاه ها به پایان می رسید و این شرکت در انجام عملیات حفاری عملا بیش از یکسال تاخیر را به توسعه این میدان مشترک نفتی تحمیل کرده است.

با گذشت حدود هفت سال از امضای قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری طرح توسعه میدان یادآوران با شرکت ساینوپک چین، شرکت ملی نفت ایران زمستان سال گذشته رسما به عملکرد چینی‌ها در توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انتقاد کرد.

طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی و شمالی از سوی شرکت CNPCI چین در دست اجرا ست. هم اکنون روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت در قالب تولید زودهنگام  از میدان آزادگان جنوبی تولید می شود.

توسعه این میدان در دو فاز انجام خواهد شد که در فاز نخست توسعه، تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت و ۱۹۷ میلیون فوت مکعب گاز و در فاز دوم توسعه، افزایش تولید نفت تا سقف ۶۰۰ هزار بشکه در روز در برنامه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان