بازدید 3825

طیب نیا: افزایش نرخ ارز قابل ملاحظه نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن دفاع از رشد اقتصادی 4 درصدی اعلامی بانک مرکزی، گفت: نگرانی از بابت افزایش نرخ ارز نداریم و دیگر شاهد جهش قیمت ارز مشابه آنچه قبلا رخ داده، نخواهیم بود.
کد خبر: ۴۶۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰ 27 December 2014
وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن دفاع از رشد اقتصادی 4 درصدی اعلامی بانک مرکزی، گفت: نگرانی از بابت افزایش نرخ ارز نداریم و دیگر شاهد جهش قیمت ارز مشابه آنچه قبلا رخ داده، نخواهیم بود.

به گزارشمهر، علی طیب‌نیا در جمع خبرنگاران در مورد افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و نگرانی هایی که در این زمینه به وجود آمده است؟ گفت: در شرایط فعلی نگران افزایش نرخ ارز نیستیم و این افزایش قابل ملاحظه نیست. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ممکن است نوسان محدودی مانند سایر بازارها در بازار ارز رخ دهد، اما به نظر می‌رسد بهترین بازار برای سرمایه گذاری مردم بازار سرمایه است، زیرا قیمت سهام در حداقل ممکن قرار دارد و همه کارشناسان معتقدند تمام سهام‌ها در کف قیمتی قرار دارند.

وی پیش‌بینی کرد که روزهای خوبی در بازار سرمایه رقم بخورد و توصیه کرد که کسانی که علاقه مند به پیشرفت و توسعه کشور هستند و می‌خواهند منافع کشور تامین شود، بهترین محل بازار سرمایه است و سرمایه‌های خود را به این بازار انتقال دهند، همچنین برخی از مسائل و مشکلات بازار سرمایه در دولت بررسی می‌شود.

طیب نیا با بیان اینکه در حال حاضر شرایط کشور مناسب است و بانک مرکزی توان لازم را برای مدیریت بازار ارز را دارد، افزود: با توجه به توان ارزی بانک مرکزی دیگر شاهد جهش قیمت ارز مشابه آنچه قبلا رخ داده نخواهیم بود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: آنچه در گذشته تاثیر در بازار ارز داشت حجم قابل ملاحظه نقدینگی طی چند سال قبل بوده و پتانسیل قیمت ارز روی هم انباشه و به یک‌باره آزاد شد؛ در شرایط فعلی نگران افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز نیستیم اما ممکن است نوسانات محدودی مانند سایر بازارها در بازار ارز هم رخ دهد.

وی درباره اینکه آیا با کاهش قیمت نفت دولت در نرخ پیشنهادی نفت در بودجه 94 تجدیدنظر خواهد کرد یا خیر؟ عنوان کرد: با توجه به بودجه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده و قیمت‌هایی که در حال حاضر نفت دارد، به راحتی می‌توانیم بودجه 94 را مدیریت کنیم و مشکلی ندارد. لایحه بودجه این قابلیت را دارد که در شرایط کنونی کشور را اداره کند.

طیب نیا در پاسخ به انتقادات مطرح نسبت به نرخ رشد 4 درصدی اعلامی از سوی بانک مرکزی، گفت: در بحث رشد اقتصادی تناقضی در موضوع صادرات غیرنفتی و نرخ رشد اقتصادی مشاهده نمی‌شود، چرا که بانک مرکزی براساس روش‌ها و شیوه‌های استاندارد و همان روشی که قبلا حساب‌های ملی را محاسبه می‌کرده، رشد اقتصادی را نیز محاسبه و اعلام کرده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه از سال 92 خروج از رکود شروع شده و از زمستان سال قبل رشد سرمایه‌گذاری مثبت شده است و در همین بخش شاهد افزایش تولید بوده‌ایم، افزود: روند مثبت رشد اقتصادی و خروج از رکود در بهار و تابستان هم مشاهده شده و در 6 ماهه اول سال قبل طبق اعلام بانک مرکزی در مجموع تولید کشور 4 درصد رشد رخ داده است و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار بوده و خبر مسرت‌بخشی بعد از 2 سال است.

وی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی اعلامی به معنای رسیدن سطح فعلی تولید به حالت قبلی نیست، چرا که در گذشته تولید ما 10 درصد کاهش یافته بود و این مربوط به دوران رکود بود؛ به همین خاطر حدود 2 سال طول می‌کشد تا تولید به حداکثر حالت قبل بازگردد. این فرآیند آغاز شده؛ آن هم زمانی که تحریم‌ها پابرجا است، در این شرایط با تحریم‌ها مقابله کرده‌ایم و تورم را از 40 به 17 درصد کاهش داده‌ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل