بازدید 3474

اقدامات لازم در صورت بروز تشنج حین غذا خوردن

کد خبر: ۴۶۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵ 26 December 2014
فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: اگر نوزاد یا کودک موقع غذا خوردن دچار تشنج شد، او را در و ضعیت خوابیده به پهلوی چپ قرار دهید و مواد غذایی را از دهان او خارج کنید تا از ورود غذا به دستگاه تنفسی کودک جلوگیری شود.

به گزارش فارس، ساسان ساکت با اشاره به تشنج به عنوان اختلال غیرعادی در سلول‌های مغزی، اظهار داشت: معمولاً اگر یک حمله صرعی یا تشنجی دلیل خاصی نداشته باشد و بیش از دو بار تکرار شود صرع است.

وی افزود: تشنج همراه با تب نوعی تشنج است که موجب بروز تب 38 یا 39 درجه سانتی‌گراد در کودک می‌شود و این نوع تشنج بر اثر عفونت‌های شایع مغزی مانند مننژیت باکتریایی نیز ایجاد نشده است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شایع‌ترین سن بروز تشنج همراه با تب 6 ماهگی تا حدود 6 سالگی است و اگر بعد از 6 سالگی اتفاق بیفتد یکی از اشکال سندرم‌های صرعی محسوب می‌شود.

*انواع تشنج کدام است؟

ساکت اظهار داشت: تشنج به دو نوع کلی ساده و پیچیده تقسیم می‌شود. ویژگی‌های تشنج پیچیده نسبت به ساده مدت زمان، تعداد دفعات و مدل تشنج است. تشنج پیچیده بیش از 15 دقیقه زمان می‌برد و تعداد دفعات آن بیش از یکبار در شبانه‌روز است. همچنین در مدل تشنج پیچیده به جای کل بدن یک قسمت از آن دچار حمله تشنجی می‌شود.

وی افزود: چنانچه یک قسمت از بدن دچار حمله تشنجی شود نسبت به کل بدن وضعیت کودک وخیم‌تر است.

* 2 تا 5 درصد شیرخواران سالم یک حمله تشنجی ساده را تجربه می‌کنند

این فوق تخصص مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش ادامه داد: 2 تا 5 درصد شیرخواران سالم ممکن است در طول زندگی خود یک حمله تشنجی ساده را تجربه کند به طور میدانی نیز از هر 10 کودکی که به درمانگاه‌های فوق تخصصی مغز و اعصاب کودکان مراجعه می‌کنند بین 6 تا 8 کودک به دلیل تشنج یا ویژگی‌های مرتبط با آن است.

* عوارض و مرگ و میر در کودکانی که دچار تشنج‌های پیچیده می‌شوند 2 برابر بیشتر است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان مطالعات انجام شده بر کودکانی که دچار تشنجات پیچیده می‌شوند تصریح کرد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که با تشنجات پیچیده مراجعه می‌کنند 2 برابر بیشتر از جمعیت عادی با عوارض و مرگ و میر مانند سقوط از ارتفاع مواجه می‌شوند.

* علل عفونی مهمترین دلیل تشنج تب‌دار

وی افزود: مهمترین دلایلی که در کودکان 6 ماهه تا 6 ساله تشنج تب‌دار ایجاد می‌کند علل عفونی هستند که مهمترین آن عفونت گوش میانی است بنابراین چنانچه کودکی زمینه ژنتیکی داشته باشد و دچار عفونت گوش میانی شود شانس بیشتری برای ابتلا به تشنج تب‌دار دارد.

همچنین عفونت‌های ویروسی مانند ویروس تیپ 6 که ایجادکننده تبخال در انسان است می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به تشنج تب‌دار شود از طرفی نوعی ویروس که همراه با تب 40 درجه سانتی‌گراد است و تمام بدن را دچار دانه می‌کند نیز موجب بروز تشنج می‌شود.

* علایم تشنج تب‌دار چیست؟

این فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: معمولاً در تشنج تب‌دار کودک بین یک تا 24 ساعت اول تب دچار حمله تشنجی می‌شود که معمولاً چشم‌هایش به سمت بالا می‌رود و سفیدی چشم‌ها نمایان می‌شود. قفل شدن دهان، خشک شدن گردن، سفت شدن عضلات دست و پاها، شل شدن آنها و حرکات ریز به نحوی که چنانچه والدین دست و پاهای کودک را به آرامی نگه دارند هنوز عضو تکان می‌خورد در این کودکان دیده می‌شود. همچنین این حالت ممکن است کمتر یا بیشتر از 15 دقیقه طول بکشد.

*فاز خواب‌آلودگی پس از تشنج

وی ادامه داد: بعد از تشنج معمولاً کودک به خواب می‌رود که به آن فاز خواب‌آلودگی پس از تشنج می‌گویند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اهمیت تشنج در کودکان اظهار داشت: تشنج می‌تواند موجب مرگ و میر کودکان شود و یکی از عوارض آن در صورت طولانی شدن اختلال در خون و اکسیژن‌رسانی به مغز است که موجب کاهش سطح هوشیاری و سقوط می‌شود همچنین هر چه میزان اختلال در خون و اکسیژن‌رسانی مغز بیشتر شود عوارض بدتری نیز در پی خواهد داشت.

* چند توصیه به والدین در صورت مواجه شدن با تشنج تب‌دار کودک

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: ممکن است نوزاد یا کودک حین شیر خوردن یا تناول دچار حملات تشنجی شود در این شرایط باید کودک را در و ضعیت خوابیده به پهلوی چپ قرار دهند و مواد غذایی را از دهان او خارج کنند تا از ورود غذا به دستگاه تنفسی جلوگیری شود همچنین چنانچه کودک نزدیک مکانی مرتفع است باید او را از آن ناحیه دور کرده و اشیای تیز و برنده را از دسترس او خارج کنند.

* کودک را در اولین فرصت به مرکز اورژانس بیمارستانی برسانید

وی خاطرنشان کرد: والدین در صورت مشاهده تشنج کودک را به درمانگاه یا مرکز اورژانس بیمارستانی منتقل کنند چرا که تشنج همراه با تب می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در کودک به جای بگذارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی