بازدید 2807

پرتقال قیمت میوه را گران کرد

در حالی‌که به اعتقاد مسئولان، امسال میزان تولید پرتقال به اندازه نیاز کشور بوده، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌گوید: کاهش تولید پرتقال سبب افزایش قیمت سایر میوه‌ها نسبت به سال قبل شده است.
کد خبر: ۴۶۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷ 26 December 2014
در حالی‌که به اعتقاد مسئولان، امسال میزان تولید پرتقال به اندازه نیاز کشور بوده، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌گوید: کاهش تولید پرتقال سبب افزایش قیمت سایر میوه‌ها نسبت به سال قبل شده است.

به گزارش مهر، هر سال با فرارسیدن ایام محرم و صفر بازار میوه راکد شده و قیمت‌ها افت می‌کند چرا که در این ایام به دلیل عدم برگزاری مراسم جشن مردم تمایل چندانی به خرید میوه نشان نمی‌دهند اما معمولا پس از اتمام این ایام و فرا رسیدن مجالس جشن و سرور تقاضا برای میوه افزایش یافته و در نتیجه قیمت‌ها بالا می‌رود.

علی امامی، معاون اتحادیه بارفروشان معتقد است امسال قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و فروش میوه  روال متفاوتی را طی می‌کند. وی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب اظهار داشت: به همین  دلیل بعد از اتمام ماه صفر قیمت میوه تغییر چندانی نخواهد کرد.

این درحالی است که سید حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نظر متفاوتی دارد. مهاجران در گفتگو با مهربا بیان اینکه قیمت نارنگی شمال سال گذشته 3 هزار تومان بوده اما امسال این محصول به قیمت 5 هزار تومان عرضه می‌شود، افزود: این میوه متقاضی داشته که قیمتش بالا رفته است، ضمن اینکه بهای اکثر میوه‌ها نسبت به سال قبل گران‌تر شده‌اند.

وی اضافه کرد: انار، گوجه فرنگی، خیار، پیاز و سیب زمینی از جمله محصولاتی‌ هستند که با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند،به عنوان مثال قیمت انار از 3000 تا 3500 تومان در سال قبل به 5000 تومان در سال‌جاری رسیده است.

به گزارش مهر، افزایش قیمت این میوه‌ها در حالی است که تولید برخی از آنها مانند نارنگی در سال‌جاری از رشد چشمگیری برخودار بوده و بیش از نیاز کشور است.

به گفته ابوالقاسم حسن‌پور، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزات جهاد کشاورزی؛ تولید پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، انار و کیوی به اندازه کافی است و ما مشکلی در این زمینه نداریم، ضمن اینکه تولید نارنگی در کشور سالانه بین 680 تا 700 هزار تن است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، علت گرانی میوه را علاوه بر تقاضای زیاد، کاهش تولید پرتقال عنوان کرد.

مهاجران افزود: کاهش تولید پرتقال بر روی قیمت همه میوه‌ها تاثیرگذار بوده و سبب افزایش قیمت آنها شده است.

گفته‌های مهاجران در حالی است که معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در جنوب کشور اتفاق خاصی برای تولید پرتقال نیفتاده است، گفت: در سال‌جاری بیش از یک میلیون و 900 هزار تن پرتقال در کشور تولید شده و با توجه به اینکه مقداری از این میزان برای صنایع و مصارف دیگر استفاده می شود، میزان یک میلیون و 500 هزار تن برای مصرف تازه خوری است.

وی تاکید کرد: پرتقال کشور باید صادر شود که مانند سال گذشته قیمت آن تنزل نکند و مانند تفاله با آن برخورد نشود.

به گزارش مهر، سیب درختی تنها میوه‌ای است که قیمت آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته که علت این مساله نیز افزایش تولید این میوه است.

به گفته مهاجران، قیمت سیب 5000 تومانی پارسال به 3500 تومان در سال‌جاری رسیده، ضمن اینکه قیمت سیب 3500 تومانی پارسال نیز به 2000 تومان کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: قیمت میوه لوکسی مانند موز نیز در حال حاضر بین 2800 تا 3500 تومان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل