بازدید 3728

نگاه شما: طرح تحول سلامت یا طرح تحول درمان؟

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۶۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۳ 26 December 2014
حسین مهرورز: با گذشت بیش از یک سال از شروع بکار دولت یازدهم یکی از فعالیت های خوب این دولت توجه به بخش سلامت و یا همان طرح تحول سلامت است که چندین مرحله از آن تا حالا اجرایی شده است برنامه های این طرح شامل:

کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در  بیمارستان‌های دولتی
برنامه ترویج زايمان طبيعي
ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی
حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم
حضور پزشكان متخصص مقیم در بيمارستان‌هاي دولتی
ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی
برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند
نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت

منبع( http://tahavol.behdasht.gov.ir )

با نگاهی به سرفصل برنامه های فوق میتوان به این نتیجه رسید که کلیه این اقدامات مبتنی بر فعالیتهایی برای بهبود کیفیت در حوزه درمان میباشد و بحث پیشگیری و جلوگیری از بروز بیماری ها در این طرح جایی ندارد در حالی که پیشگیری همیشه آسانتر و ارزانتر از درمان است.

در بحث پیشگیری بایستی در جهت کاهش عوامل خطر ساز در بخش سلامت جامعه که با خود وزرات بهداشت در ارتباط است بحث وجود تقلبات در مواد غذایی آرایشی و بهداشتی است که چندین نمونه از آن توسط این وزرات خانه رسانه ای شده است  مانند وجود پالم در لبنیات  ووجود افزودنیها و نگهدارندها و رنگهای غیر مجاز در مواد غذایی...

ولی مگر متولی نظارت تولید و عرضه مواد غذایی و بهداشتی و دارویی  خود این وزارت خانه و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران  نیست؟

حال چرا با وجود این نظارتها و بازدید ها باز هم بحث وجود تقلب و تخلف در این حوزه وجود دارد؟

جواب این سوال در نحوه نظارت این سازمانها بر تولید کنندگان میباشد این دو نهاد از دو راه بر تولید کنندگان نظارت می نمایند.

اول بازدید و نمونه برداری از واحد تولیدی و بازار

دوم گماردن مسولین  فنی و کنترل کیفیت مقیم که بصورت مداوم در واحد تولیدی مستقر میباشند و در کلیه روند تولید حضور دارند.

حال چرا با وجود مسول فنی چرا باز هم بحث وجو تخلف و کاهش کیفیت در این حوزه جاری است؟

چون با اینکه مسول کنترل کیفیت پروانه فعالیت خود را از اداره استاندارد و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت دریافت میکند ولی از لحاظ مالی کاملا وابسته به کارخانه تولیدی بوده و حقوق خود را مستقیما از واحد دریافت میکند و این اهرم فشار که در دست شرکت تولیدی است میتواند در نحوه نظارت این افراد بسیار موثر باشد.

همچنین در صورت مقاومت مسول کنترل کیفی واحد بسیار راحت میتواند نسبت به تغییر او و جایگزینی شخص دیگر اقدام کند.

شاید یک بازنگری در قوانین مربوط به نحوه استخدام و بکارگیری مسولین فنی و کنترل کیفی  و ایجاد تشکلهای صنفی مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان که واحد تولیدی موظف به پرداخت حقوق بصورت غیر مستقیم به آنها باشدو همچنین افزایش امنیت شغلی با وضع این قوانین بسیار میتواند در نحوه نظارت و استقلال این افراد موثر باشد.


شایان ذکر است که مسولین کنترل کیفی در کلیه واحد های تولیدی مانند مواد غذایی و صنعتی دیگر حضور دارند و بازنگری در این بخش میتواند در بهبود کیفیت کلیه محصولات صنعتی بسیار موثر باشد و بدون صرف هزینه های هنگفت در بخش درمان با تغییر قوانین مربوط به این بخش در بحث پیشگیری و رشد شاخصهای سلامت جامعه قدمها بزرگی برداشت.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل