بازدید 11066

شکایت محیط زیست اصفهان از ذوب آهن

شهر اصفهان در دره زاینده‌رود قرار دارد که به‌دلیل کمبود رطوبت و ترکیب گوگرد در هوا با تراکم آلودگی مواجه است و همه این آلایندگی‌ها در برابر تابش نور خورشید، آلایندگی اوزن سطح زمین را ایجاد می‌کند که روی تنفس و بیماری‌های قلبی و عروقی و پوستی اثر می‌گذارد.
کد خبر: ۴۶۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹ 25 December 2014
درحالی روز گذشته خبری مبنی بر شکایت محیط زیست اصفهان از کارخانه ذوب‌آهن روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که آلودگی هوا باعث شد این شهر تمامی روزهای هفته‌ای را که پشت‌سر گذاشتیم در تعطیلی به‌سر ببرد. آلودگی هوای اصفهان در ماه‌های گذشته و همزمان با پدیده وارونگی دما، تا به آن حد افزایش یافته که اشک چشم رهگذران در شهر به‌دلیل سوزش ناشی از آلاینده‌های هوا سرازیر می‌شود.

به گزارش آرمان، شدت آلودگی در ایستگاه‌های مراقبت دائم میانگین 213 و 205 (AQI) را نشان داد. هوای اصفهان از ابتدای هفته جاری آلوده و در شرایط ناسالم و هشدار بوده است به‌طوری که مدارس این استان در دو نوبت صبح و بعد ازظهر روزهای متوالی تعطیل بودند و وزارت بهداشت این استان به‌دلیل ورزش‌های دانش‌آموزان در فضای باز، لزوم حذف زنگ تفریح مدارس را به وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد.
 
 مهم‌ترین دلیل آلودگی هوای اصفهان

شهر اصفهان در دره زاینده‌رود قرار دارد که به‌دلیل کمبود رطوبت و ترکیب گوگرد در هوا با تراکم آلودگی مواجه است و همه این آلایندگی‌ها در برابر تابش نور خورشید، آلایندگی اوزن سطح زمین را ایجاد می‌کند که روی تنفس و بیماری‌های قلبی و عروقی و پوستی اثر می‌گذارد. پدر علم کویرشناسی ایران با اعلام این مطلب گفت: دلیل اصلی هوای آلوده و گردوغبارها در استان اصفهان به ساخت صنایع در سجزی که در مسیر بادآلیزه (باد نائینی) قرار دارد، برمی‌گردد که یک اشتباه جبران نشدنی است. پرویز کردوانی اظهار کرد: آنچه سبب شده امروز اصفهان به‌عنوان آلوده‌ترین شهر ایران پس از تهران تبدیل شود توجه نکردن به ساخت صنایع درجهت باد به‌ویژه باد آلیزه است. باد آلیزه بادی است که جهت آن از شرق به سمت غرب و با سرعت 20 متر بر ثانیه می‌وزد از عرض 30 درجه جغرافیایی تا 40 درجه شمال شرق به جنوب غربی و از جنوب شرقی به شمال غربی می‌وزد. باد آلیزه در اصفهان به نام «باد نائینی» معروف است که در مسیر این باد منطقه صنعتی سجزی واقع در 35 کیلومتری اصفهان - نائین قرار دارد.

 آلودگی هوا  بیشتر از حمله محمود افغان کشته دارد!

آلودگی هوا و آثار آن به تهران و شهروندان آن محدود نمی‌شود و به‌عنوان یكی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که كلانشهرهای كشور با آن روبه‌رو هستند، سایر شهرهای بزرگ ازجمله اصفهان و شهروندان آن را نیز به‌شدت تحت تأثیر خود قرار داده كه این موضوع واكنش نمایندگان شهر اصفهان و این استان را برانگیخته است. عباس مقتدایی‌خوراسگانی یكی از نمایندگان اصفهان در مجلس با اشاره به اینكه به‌عنوان نمونه 18 درصد آلودگی هوای اصفهان ناشی از سوخت مازوت نیروگاه‌های این شهر است، گفته است: هر چند آمار دقیقی از میزان مرگ‌ومیر مردم اصفهان به‌دلیل آلودگی هوا در دست نیست اما تلفات آن از کشتار حمله محمود افغان به این شهر بیشتر است. مهر نوشت؛ احمد سالک‌کاشانی، نماینده دیگر اصفهان نیز با اشاره به اینكه حدود
 60 درصد آلودگی هوای اصفهان به خاطر وسایل نقلیه و حدود 20 درصد نیز به خاطر صنایع، كارخانه‌ها و نیروگاه‌هاست، اظهار كرده است: آلودگی هوای اصفهان واقعاً نگران‌كننده است و رشد بیماری‌های صعب‌العلاج ازجمله آثار 500 تن گوگردی است كه هر روز بر سر مردم این شهر ریخته می‌شود.

 شکایت از صنایع آلاینده

با توجه به عدم تحقق وعده‌های زیست‌محیطی شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره کاهش و کنترل آلایندگی خود، پرونده‌ای در این زمینه در مراجع قضایی استان تشکیل شده و به‌زودی حکم نهایی در این مورد صادر می‌شود.  روز گذشته مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه هدف‌گذاری‌ها به سمت جلوگیری از تعطیل‌سازی صنایع اصفهان است، اظهارکرد: اگرچه فیلتراسیون صنایع و استفاده از روش‌های کنترل آلودگی از جمله راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و تعطیلی صنایع است اما اولویت استان درحال حاضر تأمین گاز دو نیروگاه بزرگ و پر مصرف اصفهان است و اگرچه می‌توان گفت مصرف گاز توسط صنایع مختلف کاهش یافته اما گاز هیچ صنعتی قطع نشده است. حمیدظهرابی درباره نحوه هماهنگی صنایع اصفهان با اداره کل محیط زیست استان برای کنترل آلودگی هوا افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت‌گرفته مقرر شد که هرگاه شاخص‌های آلودگی هوای اصفهان به مرز هشدار و اضطرار رسید. واحدهای صنعتی آلاینده مانند کارگاه‌های ریخته‌گری و کوره‌های آجرپزی بر اساس مصوبه کارگروه‌های مختلف در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ملزم به کاهش فعالیت‌های خود به میزان 50 درصد ظرفیت اصلی صنعتی خود هستند و هرگاه شاخص آلودگی هوا از مرز هشدار گذشت باید بلافاصله تولید خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند. ایسنا نوشت؛ ظهرابی با مورد توجه قراردادن سرنوشت پرونده زیست‌محیطی شرکت ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: با توجه به عدم تحقق وعده‌های زیست‌محیطی شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره کاهش و کنترل آلایندگی خود پرونده در این زمینه در مراجع قضایی استان تشکیل شده و به‌زودی حکم نهایی در این خصوص صادر می‌شود.

 لایه ازن بالای شهر اصفهان نازک شده است

یک کارشناس محیط زیست در این زمینه به «آرمان» می‌گوید: آلودگی که در اثر صنایع و دود کارخانجات درهوا ایجاد می‌شود که هزار برابر بیشتر از سایر وسایل آلاینده است. محمدرضا فاطمی با اشاره به اینکه شهر اصفهان بالاترین تعداد واحدهای صنعتی کوچک را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده می‌گوید: آلاینده‌های صنعتی با تولید گاز کربن و گوگرد در هوا تولید باران‌های اسیدی می‌کنند و از سوی دیگر آلایندگی صنایع در طبیعت باقی می‌ماند و از طریق چرخه آب و محصولات غذایی و حیوانی به بدن انسان‌ها وارد می‌شود و هیچ‌وقت نابود نمی‌شود. او با اشاره به نازک شدن لایه ازن در بالای شهر اصفهان می‌افزاید: درمطالعاتی که درمورد وضعیت هوای این شهر انجام شده مشخص شده لایه ازن در بالای این شهر بسیار نازک شده و حتی از تهران هم نازک‌تر است که این امر منجر به ایجاد مشکلات بیشتری درمورد آلودگی هوا خواهد شد.

 بهترین راهکار کیفیت آلاینده‌ها و فیلترینگ آنهاست

یکی از اعضای شورای شهر اصفهان در این زمینه می‌گوید: نمی‌توان نقش صنایع را در آلودگی هوای اصفهان کتمان کرد و در بررسی‌ها مشخص شد که پالایشگاه‌ها بیشترین نقش را در ایجاد آلودگی داشته‌اند. علیرضا نصر با اشاره به اینکه شهر اصفهان در دره قرار گرفته که این امر آلودگی را تشدید می‌کند، می‌افزاید: بهتر است صاحبان صنایع به‌جای کتمان نقش دود ناشی از کارخانه‌ها در تشدید آلودگی هوا برای فیلترینگ و کاهش آلایندگی فکری کنند. او با اشاره به اینکه اکثر واحدهای صنعتی اصفهان در داخل شهر قرار دارند، عنوان می‌کند: ساختار شهری اصفهان نیز آلودگی را تشدید می‌کند و از سوی دیگر امکان جابه‌جایی و یا تعطیلی واحد‌های صنعتی نیز وجود ندارد. بنابراین، بهترین راهکار توجه مدیران واحد‌های صنعتی به بهبود کیفیت آلاینده‌ها و فیلترینگ آنهاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل