بازدید 35357
حساب و کتاب چند هزار میلیارد تومانی دولتمردان بر تخلفات مردم؛

بر اساس لایحه بودجه، هر خودرو باید ۱۵۰ هزار تومان جریمه شود!

اگر آنقدر درست رانندگی کنیم که همه قوانین رعایت شده و جریمه‌ای صادر نشود، جایزه‌ای که خواهیم گرفت، کسری بودجه خواهد بود که دودش به چشم همه‌مان ‌خواهد رفت؛ این را می‌شود از نگاه دولتمردان به مبلغ جریمه‌های رانندگی در لایحه بودجه سال آتی دریافت که می‌تواند همه برنامه‌های مثبت اجرا شده برای کاهش تصادفات را زیر سؤال ببرد!
کد خبر: ۴۶۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ 24 December 2014
 اگر آنقدر درست رانندگی کنیم که همه قوانین رعایت شده و جریمه‌ای صادر نشود، جایزه‌ای که خواهیم گرفت، کسری بودجه خواهد بود که دودش به چشم همه‌مان ‌خواهد رفت!

به گزارش «تابناک»، با بررسی لایحه بودجه سال آینده که توسط دولتمردان تنظیم شده و بررسی آن در مجلس شورای اسلامی برای تصویب و تبدیل به قانون بودجه ادامه دارد، در یکی از بندهای درآمدی، متوجه افزایشی خواهیم شد که به شدت عجیب است؛ افزایش بیش از ۳۷ درصدی درآمد دولت از محل جرایم رانندگی به نسبت سال جاری!

بر اساس این بند، دولتمردان برنامه‌ریزی کرده‌اند که سال آینده نزدیک به ۲هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان از مجموع درآمدهای پیش‌بینی شده را از محل درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات به دست آورد که البته بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان آن، قرار است از درآمد حاصل از جرایم رانندگی تأمین شده و در ردیف‌های هزینه‌ای بودجه صرف شود.

هرچند برشمردن جرایم رانندگی در زمره درآمدهای دولت، ‌چیز جدیدی نیست و همواره در لوایح بودجه وجود داشته، آنچه موجب تمایز این بند در لایحه سال آینده با بندهای مشابه در لوایح گذشته می‌شود، افزایش ۳۷.‌۵ درصدی آن است که به نوعی حساب و کتاب دولتمردان بر درآمدهای حاصل از این بند را ثابت می‌کند.

این در حالی است که اگر به تغییرات و افزایشی که چند صباحی است در جرایم رانندگی رخ داده (و تکرارش در فاصله کوتاه عجیب می‌نماید) توجه کنیم، آن زمان فرضیه افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی و تأثیر مثبتی که در افزایش درآمدهای ناشی از آن خواهد داشت، رنگ باخته و ناگزیر از پذیرش این ‌خواهیم بود که سال ۹۴، سالی با جریمه‌های بیشتر برای رانندگان خواهد بود.

به عبارت بهتر، گویی مجریان قانون به این نتیجه رسیده‌اند که نظارت را بر رانندگان تا آنجا افزایش دهند که خطاهای رانندگان بیشتر دیده شده و جریمه شوند تا ردیف درآمدی در نظر گرفته شده برای آن در بودجه محقق شده و امکان صرف آن در ردیف‌های هزینه‌بر ممکن شود که در غیر این صورت، با کسری بودجه مواجه خواهیم شد که قصه‌ای بس طولانی به همراه خواهد داشت.

ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که مبلغ در نظر گرفته شده در لایحه را بر تعداد خودروهای موجود در کشورمان (از اتومبیل‌های سواری و مسافربری گرفته تا موتورسیکلت، کامیون و...) سرشکن کنیم که در این صورت به عدد ۱۵۰ هزار تومان جریمه به ازای هر یک از ۱۴ میلیون خودرو خواهیم رسید؛ یعنی هر راننده به طور متوسط باید ۱۵۰ هزار تومان جریمه شده و آن را بپردازد تا ردیف در نظر گرفته شده در لایحه محقق شود.

آنچه واضح است، نه در این بند و نه در اعداد و ارقام ریز و درشت دیگر در لایحه بودجه، مبلغ جدیدی برای بازدارندگی مردم از تخلفات رانندگی یا دیده نشده، یا افزایش آن به این میزان نبوده است که چنین امری می‌تواند تفاوت آشکاری با وظایف ذاتی دولت و روح شکل گیری نهادی چون راهنمایی و رانندگی باشد.

اگر به این گزاره موضوعاتی چون آمار بالای جان باختگان حوادث جاده‌ای در کشورمان، نقش اشکالاتی که در راه و خودرو وجود دارد و دو ضلع از مثلث تصادفات را شکل می‌دهد و مسائلی از این دست را بیفزاییم، آن زمان نگاه درآمدی به جرایم رانندگی و صرف نکردن آن در رفع این نواقص مشهود، اشکال بزرگتری به نظر می‌رسد.

این در حالی است که حتی موضوعاتی چون تأثیر‌گذاری افزایش جریمه‌ها در کاهش جزئی آمار کاملا اثبات نشده و محل مجادله است، چه برسد ‌بخواهیم هدفی را که برای این افزایش جریمه‌ها اعلام می‌شد، ‌بناگاه قلب کرده و درآمدزایی را جایگزینش کنیم. اینجاست که چشم‌داشت بیشتر دولتمردان به درآمدهای ناشی از جریمه شهروندان، حکم تعارضی را خواهد یافت که اثرات آن می‌تواند بسیار مخرب باشد.

تعارضی که در سایه آن شدت گرفتن نصب دوربین در معابر شهری و صدور جریمه‌های هوشمند به کمک آن، افزایش حضور پلیس در تعطیلات و مناسبت‌ها در محورهای مواصلاتی، اجرای طرح‌هایی چون رعایت خطوط عابر پیاده و ...، همه را در قالب کیسه دوختن جلوه‌گر خواهد ساخت و سخت است، ‌مناسبات انسانی و رعایت حقوق شهروندان را در ورای آن‌ها نشان داد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۲۵۲
انتشار یافته: ۱۷۱
این هم از اثرات کاهش قیمت نفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
هر دم از این باغ بری می رسد!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
خوب خلاف نکن. خیلی سخته؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
رابین هود کجایی.............
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
باغ رو خوب اومدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
در تهران خیلی سخته تخلف نکرد
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
تعداد خودرو های کشور 14 میلیون نیست بلکه نزدیک به 17 میلیونه
بهتر! برا ملتی که تابلو ورود ممنوع براش بی معنیه این جریمه ها لازمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
مقاله رو خوندی؟!! اصلا داستان یه چیز دیگه است. همه کارامون همون جوریه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
رفتی خارج فکر کردی کلا زیر و رو شدی؟
غیر از "مرغ همسایه غازه" کاری هم بلدی؟؟
منظور یه مقاله کوتاه رو متوجه نشدی!!
یلدا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
چه میگی تو؟!!!!!!!!
آگر نشد جریمه دوبله و سوبله شود
و اگر باز هم نشد اتوماتیک الکی جریمه شود

آخرش چی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
آخرش، هرکی ماشین داره باید کسری بودجه رو جبران کنه.محترمانه وگرنه جریمه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
این کار خوبیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
خیر، هر کی خلاف نکنه جریمه نمی شه، اونایی که خلاف می کنند باید جریمه بشن.
فقط بلدند جريمه ها را افزايش دهند پس كار فرهنگي براي سوق دادن رانندگان براي بهبود چه ميشود؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
یعنی میخوای بگی کار فرهنگی برای شما جوابگوئه؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
شايد براي شما نه! ولي براي بسياري جوابگوئه
نجات
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
جریمه قبلا وسیله ای برای جلوگیری تخلف بود
اما الان وسیله جبران کسری بودجه شده.
ما داریم به کجا میریم؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
آقا خلاف نکن جریمه نشی، راننده ها جون مردم را به خطر میاندازن و آدم رو به کشتن میدن و فقط یه پول کمی جریمه میدن
خوب راست حسینی بیاییند به ملت بگویند به ازاء هر خودرو در سال 1394 باید یکصدو پنجاه هزار تومان عوارض راهداری و خیابان داری پرداخت بشود و
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
این غیر از اوناست. اونا که هیچ، گرفته میشه. این یه چیز دیگه است...
PEYMAN
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
بنده خدا اینو که بیشترشم میگیرن.
این علاوه بر اونه؟!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
ما هفته پیش یه سفر از تهران به شیراز داشتیم روی هم 105 هزار تومن جریمه شدیم...دوبارش به فاصله ده دقیقه از هم و به بهانه های واهی بود...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
اگر جریمه شما غیر عادلانه بود، می تونی شکایت کنی و جریمت باطل بشه، اما وقتی خلاف می کنی جون مردم رو به خطر میاندازی حقته. 105 هزار تومن که هیچی چند میلیون باید جریمه بشی.
البته این مبلغ برای نفت 75 دلاری که در بودجه سال 94 پیش بینی شده است می باشد با توجه به کاهش جهانی قیمت نفت، سهم هر خودرو احتمالاً 250هزارتومان می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
ناراحتی ماشینو بفروش.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
ناشناس 12:01
منتظر بودیم شما امر بفرمایید!!!!!!!
چشم,در اسرع وقت!!!!!!!
یلدا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
ناشناس 13:16
دمت گرم
به نظر من باید جریمه ها رو زیاد کرد تا به دولت کمک بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
به دولت کمک بشه؟
پس ملت چی؟


عجب گیری کردیما
....
PEYMAN
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
بنظر من باید برای هرخودرو همینطوری یک جریمه ای رو مثل قبض آب و برق بیارن در خونه.
یک مبلغ بعنوان آبونمان هم براش درنظر بگیرند که درطول سال مطابق همون 150 هزارتومن بشه.
بعدم بدلخواه و براساس قرعه کشی کامپیوتری هرقبضی رو یه چیزی توش بنویسن.
آخه نه که اینجا سوخت ارزونه و یارانه هم میدن و غیره و ذالک. پس باید مردم هم یه کم به فکر این زحمتکشا باشن دیگه.
...
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
از فردا من مدام خلاف می کنم تا به دولت کمک کنم . لطفا پلیس راهنمایی هنگامی که مرا جریمه میکند ، در برابر کسانی که حقشان را ضایع کرده ام . از من دفاع کندمثلا هنگامی جلوی در خانه هاشان پارک می کنم یا راهشان را با ورورد ممنوع رفتن می گیرم باید آنان را نیز مواخذه کند که چرا به یک شهروند دولت دوست توهین می کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
خیر ، جریمه ها باید زیاد بشه تا کشته ها کم بشن، کسی که عرضه رانندگی نداره باید جریمه بشه که یا آدم بشه و یا دیگه ماشین سوار نشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
شما جلودر پارک کن، اول ما با پنچری چهارچرخت و شکستن برف پاکن بهت کمک می کنیم فرهنگسازی بشه و بعد شما به دولت کمک کن.
خونه من تو زوج و فرده و کارم بیرون زوج و فرد ...مجبورم که با توجه به مدرسه فرزندم وارد زوج و فرد شوم و هر روز با این ماموران باید سر و کله بزنم...جالبه ...پیشنهاد های جالبی بهم میدن خونتو از زوج و فرد ببر بیرون یکی از این پیشنهاداته...میگم شما این محدوده رو تازه راه انداختید ملت نمیتونه به ساز شما برقصه تازگیا هم که دارن مکانیزه می کنند؟؟؟..
این چه وضعیتیه تورو خدا؟

جمع کنید این مسخره بازیها رو

همه چیز رو از شور و مزه دراوردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
شیرینش میکنم برات !
ملت مظلوم اعتراضی ندارد فقط عنایت بفرمائید تعداد ماموران را زیاد کنید صف جریمه ها طولانی نشود وقت راننده ها گرفته نشود متشکریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
مظلوم ؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
ماموران رو زیاد کنید تا کارمون راه بیافته.....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
داستاني كه شما فرموديد قابل بيان در سايت نيست . جدا كه همينطور است كه شما ميفرمائيد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
منم با افزایش مامورها موافقم
hamed
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
خیلی خندیدم دمت گرم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
خخخخخ عجب جواب تاریخیی بود.....
...بنده منزلم در محدوده طرح زوج و فرد قرار دارد و برای کارم لازمه که هر روز از شهر با وسیله شخصی خارج بشم ،چرا برای انجام کار روزانه باید توسط پلیس جریمه بشم؟
پاسخ ها
دکتر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
چوت راه دررو بلد نیستی
اقا نمیشه همون اول سال 150 تومن بدیم و خلاص و زجرمون ندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
نه. نمیشه.
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
برای ای ناشناس که مزه پاش میکنه واقعا متاسفم
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
جریمه را اول سال پرداخت کنیم برچسب ان را به شیشه بزنیم خججججججججج
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
جریمه باید اینقدر سنگین بشه تا یا راننده یاد بگیره مثل آدم رانندگی کنه یا اینقدر جریمه بشه تا غلط کنه دیگه خلاف کنه.
اتفاقا جریمه باید اونقدر زیاد باشه که کمتر کسی جرات بکنه خلافی انجام بده .... جریمه باید حکم بازدارندگی داشته باشه ...

...
پاسخ ها
بهزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
تا فهم یه آدم بالا نره اینا همش حرفه ... چند روز پیش یه ماشینی ورود ممنوع داشت میومد من بهش گفتم داری خلاف میایا .خلاصه دنده عقب اومد مخصوصا زد به ماشینمو رفت ... حالا باید یا می رفتم دنبالشو کتک کاری میکردم و دیه می دادم یا بی خیالش می شدم .که بی خیال شدم ولی اعصابم خورد بود تا چند روز .
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
اگه ورود ممنوع اومده چجوري دنده عقب زده به شما نكنه خودتم خلاف جهت ميرفتي شيطون
سامان
| Luxembourg |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
پول حاصل از جریمه هم باید صرف خدمات عمومی و آموزش فرهنگ رانندگی بشه نه هزینه‌های جاری
محمّد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
پس كلمه راهنمائي درعنوان راهنمائي و رانندگي به چه مفهومي است و براي چه تعبيه شده است؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
آقا بهزاد عزیز، شما باید یک عکس از ماشینش می گرفتی و پلاکشو ور می داشتی و می رفتی شکایت می کردی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
اگه جریمه ورود ممنوع مثلا 500 هزار تومن بود این می تونست از این کاراا کنه؟
تشکر تابناک! پس بگو چرا چند روز پیش وقتی خلافی گرفتم 40هزار تومان در ماه پیش به جهت عدم توجه به فرمان ایست و حرکت پلیس جریمه شده بودم که هرچقدر فکر میکنم در 23سال رانندگی تا بحال نشده به پلیس توجه نکنم!
بسه دیگه شورش رو در آوردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
چی بسه؟! شور چی در اومده؟! همه چی آرومه من چقدر خوشبختم!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
شورشو شما درد آوردید
فکر کنم چند وقت دیگه هر سال کارتهای پایان خدمت و شناسنامه و گذرنامه و سند ملکی و گواهینامه ها و پلاک ماشینها و پلاک خونه ها و کارت ملی و .... بگن باید عوض کنین که ....!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
این هم فکر خوبیه اگر کم آوردند شش ماهه اش کنند.
من نمیدونم چرا خیلیا فکر میکنند بقیه دنیا سالها فرهنگسازی کردند که الان شدند این. نخیر آقاجان تو بقیه کشورها جریمه ها بالاست و برخورد با تخلفات قاطع! شما اصلا برات نمیصرفه به تخلف فکر کنی. مثلا یک و نیم میلیون تومن جریمه سرعت غیرمجاز بگذارید ببینم کی جرات میکنه سرعت غیرمجاز بره. به خدا راهش همینه. عبور از چراغ قرمز ۵۰۰ هزارتومن جریمه بگذار اون موق میبینی ملت قبل از قرمز شدن چراغ وایمیستن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
خودتم که الآن فکر کردی !!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
حرف شما به شرطی درسته که نصب تابلوهای محدودیت سرعت هم درست باشه نه به جهت جریمه کردن آخه طوری تابلو رو نصب میکنن که هر چه هم مواظب باشی باز هم جریمه میشی مثلا در اتوبان تابلو 110 زده بعد یکدفعه تابلو 60 بعدش 200 متر اونطرفتر هم پلیس وایمیسه چطوری میشه از سرعت 110 ماشینو یک مرتبه به 60 برسونی بعدش جریمه میشی یا در سطح شهر تو بلوار تابلو میزنه 20 یا 30 خب معلومه واسه جریمه است
سامان
| Luxembourg |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
جریمه‌ی بالا زمانی منصفانه و منطقیه که راهنمایی و رانندگی هم به وظایف خودش عمل کنه و اگر عمل نکرد باهاش برخورد بشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
با ناشناس 12:33 موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
دوست عزیز اصلا بشه یک میلیون.
درد اونجاست که وقتی میری خلافی بگیری میبینی یه جریمه یک میلیونی مربوط به شهرستان ناکجا اباد و مربوط به دو سال قبل از تولید خودرو فوق بدهند دست شما !
ناشناس
| Iraq |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
من هم موافقم . اینجوری درآمد مأمورین زحمت کش راهنمایی و رانندگی هم بیشتر میشه!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
حق با محمد، جریمه باید سنگین و عادلانه باشه.
متاسفانه فرهنگ سازی در ایران عمدتا از طریق جریمه ممکن است. به نظر من اگر در جریمه کردن مسامحه نشود بهتر است.
...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
مجید جان دلبندم موضوع فرهنگ اینا نیست اصلا"
موضوع کسر بودجه میباشد
توصیه میکنم یه بار دیگه موضوع را مطالعه فرمائید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
باید جریمه زیاد و سختگیرانه باشه تا ملت یاد بگیرم مثل آدم رانندگی کنند.
خودم كردم كه لعنت بر خودم باد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
...ما رو هم تو دردسر انداختی !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
یه حرف درست حسابی شنیدم! واقعا حقمونه بسرمون بیاد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
آفرین ! جواب درست همینه !
....چند روز پيش از سرچهار راه وقتي چراغ سبز شد حركت كردم . انور 4 راه پليس خودرو ام رو متوقف كرد و گفت چراغ قرمز رو رد كردي . هرچي گفتم والا بخدا چراغ سبز بود . همگي با هم حركت كرديم گفت نه 100 جريمه ميشي . اين قد داد و بيداد كردم 20 تومن جريمه داد دستم .
پول زور
فرداش هم به 197 و راهنمايي رانندگي منطقه زنگ زدم براي شكايت . بي فايده و بي نتيجه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
من مورد پیش اومده و 197 کارم راه افتاد.
شما می دونی داد و بیداد سر مامور جرم.
منتظر تابلوهای کاهش سرعت در بزرگراهها و جاده ها تا حداکثر سرعت 20 کیلومتر باشید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
شما با 10 کیلومتر هم آدم میکشی. نگران نباش!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
شما هم با پاسخ های بی منطقتون
من نمی دونم چرا ما دوست داریم از خلافکار و خلافکاری حمایت کنیم؟ درسته که گاهی در صدور برگ جریمه اشتباه می شه ولی باید قبول کرد که کسی که بهتر رانندگی می کنه کمتر جریمه می شه. کسی هم که قانون براش اهمیتی نداره، خوب باید هزینه اش رو نقدا پرداخت کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
نازنینم بخدا من توی عمرم 4 بار جریمه شدم
3 بارش ناحق بوده.

خب باید به کی بگیم؟

جریمه خوبه
ولی به شرط اینکه همه چیز منظم باشه
ما نه خیابونمون منظمه. نه ماشینمون منظمه. نه پلیسامون منظمن و...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
گاهی؟؟؟؟
اصلا نمیشه با ماموران راهنمایی حرف زد
یه حرف بزنی 50 تومن می ذارن رو جریمه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
من تا حالا جریمه نشدم، یعنی چند بار به ناحق شدم ولی با 197 مشکل حل شد. اما لجم میگیره وقتی عین آدم رانندگی می کنم و یک راننده وحشی 10 تا تخلف جلو چشمم می کنه و جریمه نشه. باید جریمه سنگین باشه.
هر روز دارن سرعت مجاز رانندگی در اتوبان های داخل شهری رو کمتر می کنن. با این رویه تا چند سال آینده فکر کنم پیاده بریم زودتر برسیم و جریمه هم نشیم. سرعت مجاز برای اتوبان آزادگان با پنج لاین در پایین و سه لاین در بالا 90 کیلومتر در نظر گرفته شده.... اگر قراره با این همه لاین سرعت کمتر بشه پس چرا اتوبان می سازن؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
مجید دلبندم اتوبان برای گاز دادن و لایی کشیدن نیست !
من موتور سیکلت دارم حدود 200 هزار تومان در یک تقاطع جریمه شدم نمیدونم چطور ؟ ولی این همه جریمه برای مردم چه مشکلی رو حل کرده..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
اگر اون خلافت منجر به مرگ کسی میشد و صد میلیون برات میفتاد، زیاد نبود؟
پس فکر نکن چون موتور داری نباید جریمه سنگین بشی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
جك نكو
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
شما رو آدم می کنه برو پلیس +10 ببین چرا و اگر به ناحق بود می تونی باطل کنی
اینا باید بعد روانیشم حساب کنند گه شاید طرف عصبی بشه و تصادفات زیاد بشه یا جریمه زیاد بشه
درگیری بیرونی یا خانوادگی زیاد بشه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
این هم شد دلیل؟!
دلیل اینکه بی دلیل جریمه هائی صادر می شود که اصلا موضوعیت ندارد همین است. نمونه های بسیاری وجود دارد که جریمه قبل از سال ساخت و تولید ماشین صورت گرفته است.. البته اینها مواردی هستند که قابل اثبات هستند . چه بسا جریمه هائی که شخص اصلا در آن موقعیت مکانی در آن زمان حضور نداشته و جریمه شده است. برای مثال برای من در خیابانی که مخصوص پیاده هاست و اصلا تردد وسیله نقلیه در آن به علت موانع , وجود نداشته جریمه توقف ممنوع صادر شده بود که وقتی مراجعه کردم , هیچ جوابی نداشتند که بدهند که من چگونه می توانستم در آن خیابان تردد و توقف کنم و ناچار به اصلاح آن شدند . خیلی از اوقات اصلا این موارد قابل اثبات نیستند . خدا به دادمان برسد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
بله.
من با اصل جریمه سنگین موافقم، ولی این حرف شما هم درست است.
...
جرایم مالیاتی را زیاد کنید. پولدارها را پیدا کنید و ازشون مالیات بگیرید و آنهایی را که فرار مالیاتی دارند جریمه سختی کنید. مثل همه کشورهای متمدن. تامین بودجه از جرایم رانندگی مسخره است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
نه. مسخره نیست.
اونی که شما هم میگی سر جای خودش باید باشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
پولدار ها رو اگر پیدا می کردند یارانه شون رو قطع می کردند . مثل این که نمیشه پیدا کرد . سخته !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
خودت گفتی مثل بقیه ی کشورهای متمدن!!!
هزینه هایی که دولت بابت تخلفات و تصادفات رانندگی پرداخت می کنه خیلی بیشتر از این رقمی است که بابت جریمه ها در نظر گرفته است. پس اگر ما تخلف نکنیم کسری بودجه ای ایجاد نخواهد شد بلکه، عملا صرفه جویی عظیمی در منابعی خواهد شد که هر ساله دولت ها از ناحیه تخلفات و تصادفات رانندگی متحمل می شوند. به نظر شما چندین هزار کشته رانندگی به لحاظ هزینه هایی که تحمیل می کند اصلا قابل مقایسه با این رقم جریمه ها هست؟
جریمه باید متناسب با نوع خودرو باشد
اینکه پیکان و پراید اندازه یک ماشین 300-400 میلیونی جریمه میشه درست هست؟
هر ماشین به اندازه قیمتش باید جریمه دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
این هم حرفیه.
ولی هیچ جای دنیا چنین چیزی بابا نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
چرا پراید به عابر بخوره نمیکشه ولی پرادو میکشه ؟؟؟؟؟؟؟؟ جوک گفتی جیگر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
پرفسور پراید و لکسوس به یه اندازه جان مردمو در اثر تخلفات رانندگی به خطر میندازن...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
نگو عزیزم ش رکت سایپا وایران خودرو به خاطر حرف شما ۳۰/ قیمتها را بالا میبرند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
بله در ایتالیا نیز این گونه جریمه می کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
داداش اینکه با پرایدت بزنی به یکی یا از چراغ قرمز رد کنی یا پارک دوبله ... به شخصیت و فرهنگ پایینت ربط داره نه به قیمت ماشینت!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
نابغه،ماشین خلاف نمی کنه ،راننده خلاف می کنه!!!
با سلام
واقعا به درستي به اين مطلب اشاره كرديد.به هر بهانه اي سعي دارند مردم را جريمه كنند.خود من در مسير اراك به گفته پليس راه!!!!!در روز باراني كه زمين لغزنده است و با سرعت بالاتر از صد نميشود اصلا رانندگي كرد به جرم نكرده سرعت غير مجاز جريمه سنگين شدم.
وقتي اعتراض كردم پليس گفت :اعتراض داري؟زنجير چرخ همراه داري؟معاينه فني كجاست؟باد لاستيكهارو تنظيم كردي؟چراغهات سالمند؟
ديدم اگه بخوام يه كم ديگه اصراركنم بايد ماشينو بزارم و پياده برم!!!
واقعا وقتي ناصواب جريمه ميشيم بايد به كجا پناه ببريم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
به نظر من بهتره ماشینها را برای همیشه خاموش کنیم.
اینم تجربه شخصی منه؛بارها در ازادراهها تابلوهای کوچولوی خیابانی محدودیت سرعت نصب میکنند و شروع به جریمه کردن میکنند و در صورتیکه تا روز قبل این تابلوها نبوده و انقدر کوچولو هستند که دیده نمیشوند و بعد از انکه حسابی رانندگان را نقره داغ میکنند پس از یکی دو ماه تابلوها را جمع میکنند.نمونه اش ازادراه رشت تهران و پس از امام زاده هاشم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
جل الخالق !
سلام. بنده در کشور استرلیا زندگی میکنم. در اینجا هر خودرو موظف است سالانه مبلغی مشخص در حدود 250 دلار بعنوان حق ثبت پرداخت کند. البته ناگفته نماند که این پول برای راهسازی و اصلاح جده ها و نگهداری آنها مصرف میشود. و مردم اثرات آن را مشاهده میکنند.
لذا دولت بهتره بجای امید بستن به جریمه ها به این قبیل کارها روی بیاره. البته ناگفته پیداست ابتدا باید باید اعتماد مردم رو بدست بیاره تا مردم مشتاقانه این پول رو بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
شما از اونطرف نسخه برای ما نپیچ !
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
دوست عزيز ... اون عوارض و ماليات هست كه ما هم اون را دارين و پرداخت مي كنيم . عوارض ساليانه خودرو و ماليات هاي مختلف خودرو هنگام شماره گذاري خريدو فروش و.... هرچند كه محل مصرفش را خدا مي داند ....
تو آلمان جریمه ها بر اساس درامد اون فرد هستش. اگه تو ایران هم اینجوری باشه بهتره. ولی امکان نداره. چون درامدها تو کشور ما حساب کتاب ندارد و مشخص نیست چه کسی چه قدر درامد دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
نخیر. به هیچ عنوان در آلمان چنین ماجرایی (لااقل در رابطه با جریمه های رانندگی) نیست که متناسب با درآمد فرد باشه.
حرف بدون سند نزنید خواهشا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
هست من دیدم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
داداش حتما شما پراید سوار میشید نه؟!!!
اقا نمیشه همون اول سال 150 تومن بدیم و خلاص و زجرمون ندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
میشه. ولی شما انتظار داری 150 رو بدی و بعد کل سال با سرعت 200 تا کوچه های شهر را طی کنی !
واقعیت اینه که تخلف می کنیم و بهتره با این پول بخشی از هزینه ها پوشش داده بشه. نه اینکه این درآمد گم بشه..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
آفرین.
البته جای نگرانی نیست زیرا این قدر بی خود من را جریمه کرده اند که شکی نمی ماند که کسری بودجه را پیش بینی کرده بوده اند.
تمام جریمه ها را هم می زنند دوربین یا چراغ قرمز اون هم بدون هیچ تصویری!!!؟؟؟؟؟؟
...
به جای این طرح ها یکی جلوی دلار و طلا رو بگیره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
چه ربطی داشت؟
راهنمایی و رانندگی امارات به متخلفین هدیه میده و پوستر عواقب سرعت رفتن که این کار همیشه تو ذهن راننده بمونه و به نسل های بعدش منتقل کنه .
منه ایرانی باید به هر ایست بازرسی رسیدم همش نگران باشم که کجای خودم یا ماشینم مشکل داره که قراره از اونجا جریمه بشم .
میگم چرا به اونایی که ماشین دارن نمیگین یارانه 3 ماهتون به ازای هر ماشین بدین دولت بعدشم مثل ادم رانندگی کنین .
حداقل خوبی این کار به اینه که دیگه اینهمه پول سوخت و نیرو نمیخواد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
اگه اینجا بود همه برای گرفتن هدیه، سرعت 300 تا رو هم پر میکردن!
من که قوانین را تا حد زیادی رعایت می کنم سالانه بالای ده میلیون خلاف می کنم که پلیس نمی بینه.
پاسخ ها
سامان
| Luxembourg |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
دمت گرم
در اکثر کشورها اموزش رانندگی جهت دریافت گذرنامه نزدیک یک سال طول میکشد و پس از گذراندن آزمون سخت گیرانه ای گواهینامه داده میشود. ...
من از امروز الاغ سوار میشم ببینم میتونند جریمه ام کنند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
بنی آدم اعضای یکدیگرند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
موندم سربالائی های ولنجک و چطوری میری...
اين درآمد پيش بيني شده تنها 3/5 درصد بيشتر از سال گذشته است و حتما امسال اين درآمد حاصل شده كه براي سال بعد افزايش يافته است بهتر بود نويسنده اين متن ابتدا مبلغ تخلفات سال هاي قبل را احصا مي كرد و بعد اين متن را كار مي كرد.
خلاف نکنیم جریمه نشیم. اینکه با پولش چیکار میکنن یه موضوع دیگست. باید اینقدر جریمه بشیم تا یاد بگیریم به قانون احترام بزاریم.
اینهمه کار فرهنگی شده رایو تلویزیون تا جریمه نشیم چیزی عوض نمیشه
اگر همه درست رانندگی کنند و کسی جریمه نشود و یا جرایم به حداقل تبدیل شود هزار مرتبه بهتر است که به خاطر خودخواهی تعدادی راننده متخلف یا عصبانی و یا بچه پولدار افرادی زندگیشان را از دست بدهند و افرادی بدون سرپرست شوند و عده ای معلول و ناتوان ، تحمل کسری بودجه بسیار راحت تر از مشکلات نادیده گرفتن مقررات راهنمایی و رانندگی است مردم باید به نهضت رعایت قوانین بپیوندند تا خیلی از مشکلات و حتی مشکل کسری بودجه حل شود
عالی شد
حقوق کارمندان را هم متناسب با نرخ جریمه رانندگی افزایش دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
این دیگه واقـــــــــــعـــــــــــــــا چه ربطی داشت ؟!!
هم فرهنگ سازی مهمه هم جریمه بالا
...
بیایید طوری رانندگی کنیم که جریمه نشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
لایک
نمیشه 150 تومن رو قسطی کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
میشه. دوست داری؟
همش تقصیر آمریکاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
کار کار انگلیسی هاست!!!
دویست کنید رند شه
زود قضاوت نكنيد. بايد ديد امسال به صورت ميانگين هر اتومبيل چقدر جريمه شده تا معلوم بشه عدد 150 هزار تومان منطقي است يا نه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
با تشکر از منطقی محترم !
من تا کنون دهلران را ندیده ام برام 180 هزار تومان جریمه زدن عدم توجه به فرمان پلیس و نبستن کمر بند
بقیه را هم همین جوری 150 هزار تومان جریمه می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
شاید تو خواب راه میری و رانندگی میکنی.
یک روز برای من اس ام اس اومد که 80 تومن جریمه شدید و اگر پرداخت نکنید ماشین متوفق میشه! رفتم خلافی گرفتم، جالبه که مبلغ جریمه 40 تومن بوده که بعد از 60 روز بدون اطلاع به من دوبله شده! جالبتر این که در اون زمان و مکانی که در قبض جریمه بود من اصلا حضور نداشتم! یعنی اشتباها جریمه شدم و 80 تومن پول دادم! و بسیار جالبتر این که چون بیشتر از 60 روز از تاریخ جریمه گذشته بود حق اعتراض هم نداشتم!
نتیجه اخلاقی این که بعضی پولها رو باید داد!
ماشالله
نمیشه رانندهای خوب روتشویق کنند
اقا به جان مادرم من خلاف نکردم سه تا جریمه استفاده از موبایل برام زده اونم جایی که اصلا حضور نداشتم
شرم آوره
تعدادی از نظر دهندگان از اروپا برگشته نوشته اند: "خلاف نکنید تا جریمه نشوید"

اما توجه نمی کنند که برای جریمه شدن لزوما نباید خلاف کرد. بلکه خیلی ها جریمه میشوند آنهم در شهرها و مکانهائی که هرگز ندیده اند!!
افتاد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
درست گفتند
روحانی مچکریم
متاسفم
هر دم از این باغ بری میرسد...
کم نیست! نه والا تعادف نکنین ...
روحانی مچکریم
یعنی اینقدر که من در خیابانها خلاف می بینم تا 150 میلیون توامن هم به راحتی قابل اعمال است.
150که خیلی خوبه..... سالی 1 میلیون الکی جریمه میشم...
من امروز الکی الکی 80000 تومان جریمه شدم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر