بازدید 20481
حاشیه‌نگاری بر تدفین شهدای گمنام در میدان تاریخی میرچخماق یزد؛

کاش میراث گران‌سنگ شهدا را صرف هویت‌بخشی کنیم، نه حاشیه!

کاش هر چه زودتر برای پایان دادن به این مناقشات که متأسفانه نام شهدای گمنام را به آن سنجاق کرده‌ایم، تصمیم در حد و اندازه قانونی خاص اتخاذ کنیم تا تکلیف برای همیشه معلوم شده و دیگر بحث و مناقشه‌ای درباره محل تدفین شهدای گمنام نداشته باشیم؛ چه برسد به اینکه بخواهیم صف‌کشی کرده و از خوبی و بدی‌های محل در نظر گرفته شده برای این کار سخن گفته و غائله به پا کنیم!
کد خبر: ۴۶۰۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴ 22 December 2014
هر چه به زبان می‌گوییم شهدا برای ذره ذره خاک کشورمان جنگیدند و خون دادند، ولی به مقام عمل که می‌رسد، ظاهرا یادمان می‌رود؛ اینقدر که فراموش می‌کنیم چنین میراثی را باید صرف هویت بخشیدن به جای جای کشورمان کرده و مانع از آن بشویم که ساحتشان خدشه دار شود.

به گزارش «تابناک»، هر چه ایده ‌خاک‌سپاری شهدای گمنام در شهر‌ها، ایده‌ای ناب برای یادآوری رشادت این دلیرمردان و پاسداشت تلاشی که برای حفظ و پاسداری از وطنشان به خرج دادند به شمار می‌آمد، مدتی است ‌برخی کج سلیقگی‌ها موجب شده که هر از چندگاهی مناقشاتی ـ ولو جزئی و کوچک ـ در انتخاب مکان این خاکسپاری و ساخت بناهای یادبود این بزرگ‌مردان شکل گیرد که به هیچ وجه زیبنده نیست.

همه کم و بیش از بحث‌هایی که بر سر خاکسپاری این اسطوره‌های مقاومت در برخی دانشگاه‌ها، پیرامون برخی اماکن تاریخی و... در گرفته و‌ گاه از آن فرا‌تر رفته و حتی صف کشی‌هایی بین موافقان و مخالفان را موجب شده آگاهیم؛ اما عجیب اینجاست که می‌بینیم هنوز مشکل درمان نشده تا باز هر از چندگاهی سر باز کرده و عده‌ای را جریحه دار کند.

مدت‌هاست ‌آسیاب بر این روال نامطلوب می‌چرخد و می‌چرخد تا هر بار از یک جا خبر برسد که تدفین شهدای گمنام موافقت و مخالفت برخی را به همراه داشته و بعد مناقشه‌ای شکل گیرد که به هیچ وجه در شأن قهرمانان جنگ نیست؛ مناقشه‌ای که برخی آگاهانه یا ناآگاهانه اینقدر به آن پر و بال داده و در کوره‌اش می‌دمند که گویی صف حق و باطل ایجاد شده و باید طرف یک طرف را گرفت تا به بودن در طرف دیگر محکوم نشد!

این بار نوبت به یزد رسیده است؛ به شهری که به دارالمؤمنین شهره است و بحث تدفین هشت تن از شهدای گمنام دفاع مقدس در محوطه تاریخی، یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر جنجالی شده است، زیرا برخی مسئولان می‌گویند محل تدفین مناسب نیست و باید تغییر کند و برخی دیگر معتقدند که این مکان برای انجام این کار مناسب است.

بدین ترتیب باز غائله‌ای در گرفته که از حواشی آن خبر می‌رسد برخی در میدان تاریخی جمع شده و شعارهایی سر می‌دهند، بعضی تلاش دارند کار ساخت بنای یادبود را در سریع‌ترین شیوه به انجام برسانند، هستند کسانی که مصاحبه کرده و از لزوم این اقدام سخن می‌گویند و... و عجیب اینجاست که گویی اصل ماجرا گم شده و کسی توجه ندارد که در سایه این بحث و جدل‌ها، شهدا مغفول واقع شده‌اند.

این در حالی است که اگر به این اتفاق با دیدی فرا‌تر از تدفین چند تن از شهدای گمنام جنگ تحمیلی در نقطه‌ای از خاک کشورمان ـ که با وجود ایشان امنیت و آسایش یافته نگریسته و مقام شامخ این افراد و تجلیل از ایشان را مد نظر قرار دهیم ـ خواهیم دانست ‌آنچه ایشان را در اذهان بزرگ کرده و یادبودشان را ضروری جلوه می‌دهد، نه مکانی است که قرار است در آن به خاک سپرده شوند، نه گنبد و بارو و شاخصه‌ای که بر مزارشان نقش خواهد بست و نه چیز دیگری؛ اینقدر که حتی از این بزرگان نام و نشان ثبتی در دست نیست، ولی کوچک‌ترین لطمه‌ای به هویتشان وارد نیست.

آنچه در این میان دردناک به نظر می‌رسد، بی‌توجهی مسئولان به همین نکته کلیدی است. به این حقیقت که آنچه در پس این بحث‌ها نادیده گرفته می‌شود، قهرمانانی هستند که اینقدر از نام و مقام دوری گزیدند که شهید گمنام لقب گرفته‌اند تا ما و شما آسوده خاطر باشیم، نه آنکه به هر دلیل مقابل یکدیگر صف بکشیم و فراموش کنیم بحث و جدل پیرامون محل تدفین این شهدا هیچ جایی در آرمانی که راه این شهدا را شکل داده بود، نداشت.

کافی است به یاد آوریم که شهدا برای وطنی جنگیدند که ذره ذره‌اش برایشان اهمیت داشت و در آن نه بحث جای مشهور مطرح بود و نه جای غیر مشهور و این گونه بود که خود به هویتی از ایثار تبدیل شدند. با این نگاه سخت نیست ‌توقع داشته باشیم اگر قرار است برای این هویت‌سازان و قهرمانان جایگاهی در نظر گرفته شود، می‌توان با تکیه بر قوانین و باید و نبایدهای جامعه‌ای که مرهون خون ایشان است، بهترین نقطه را یافت و بر سر چنین موضوعی بحث و مناقشه نداشت.

کافی است به یاد آوریم ‌آنچه احترام شهدا را در جامعه موجب شده، نه قومیت ایشان، نه شهر زادگاه‌شان، نه سن و سالشان و نه حتی نقش ایشان در آن نبرد سخت با دشمن بعثی، که کار بزرگی است که انجام داده‌اند و بر این اساس است که از قهرمانی ایشان سخن می‌گوییم و توقع داریم که در سایه یادآوری دلاوری‌هایشان، قدر و شأن دستاوردشان یادآوری شده و راهشان ادامه یابد.

کافی است به یاد آوریم آنچه موجب شده ایده تدفین این شهدا در شهر‌هایمان ارزشمند شود، یادآوری هدف این شهداست، نه جایی که قرار است در آن مقبره شهدای گمنام بسازیم؛ جایی که می‌تواند شأنیت از این شهدا بگیرد و در قامت میدان شهدای گمنام، خیابان شهدای گمنام و امثال آن به جامعه معرفی شود، نه یادواره شهدای گمنام جنب فلان بنا یا معبر مهم؛ جایی که قرار است هویت شناسایی آن در جامعه برای قرن‌ها، شهدای گمنامی باشد که در آنجا به خاک سپرده شده‌اند.

کاش هر چه زود‌تر برای پایان دادن به این مناقشات که متأسفانه نام شهدای گمنام را به آن سنجاق کرده‌ایم، تصمیم در حد و اندازه قانونی خاص بگیریم تا تکلیف برای همیشه معلوم شده و دیگر بحث و مناقشه‌ای درباره محل تدفین شهدای گمنام نداشته باشیم؛ چه برسد به اینکه بخواهیم صف‌کشی کرده و از خوبی و بدی‌های محل در نظر گرفته شده برای این کار سخن گفته و غائله به پا کنیم!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۹۲
به نظر من در اینگونه مواقع، اصرار بر انجام کار، لطمه به اصل هدف میزنه.
پاسخ ها
علی میرزایی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
مسئولین میراث باید از بهانه واهی خود دست بر می داشتند
چگونه تدفین در ضلع شرقی و باستانی امیرچخماق مخالف قانون نیست ولی تدفین در محوطه روبرو بنا که از قضا تحت تمکن شهرداری است و نه سازمان میراث خلاف قانون محسوب می شود
چشم ها رو باید شست و جور دیگری باید دید...
مشکل در نگاه مسوولین به شهدا و مساله فرهنگ می باشد و ثبت جهانی تنها بهانه ای برای این کژفهمی است.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
این افراطی ها رو ولشون کنی فردا میگن بریم وسط تخت جمشید و پاسارگاد و یا قله دماوند هم شهید دفن کنیم. بجای اینکارا آقایون بیایید DNA شهیدان را بسرعت مقایسه کنید تا اگر مشخصات شهید درآمد دیگر در یک شهر دیگر و بعنوان گمنام دفن نشود.
دفن اموات يعني مرده ها ممنوع شده بود در دوران طاغوت ، نه شهدايي که ولاتحسبن الذين قتلوا هستند
ميراث اصلي ما گچ و ديوار و ... نيستند بلکه شهدا هستند
سند ممنوعيت دفن اموات براي تاريخ 1336 بوده! يعني دوران ...
چرا اخيرا در ميدان 15 خرداد تهران يعني بازار و قلب تهران، کاروانسراي شاه عباسي شهر آوج قزوين و تپه ميراثي اقباليه شهداي گمنام با استقبال گسترده مردم تشييع و تدفين شدند
مگر ميراثداري شما براي مردم نيست ، مردم انقلابي ما که راضي اند...
تنها استاني که در مرکزش هنوز در مکان بافت شهري شهداي گمنام دفن نشده اند شهر يزد است دانشگاه و گلزار که جزو مکانهاي عمومي نيستند! لذا در نقطه شهري شهيد گمنامي دفن نشده
ممنون ميشم اينها رو منتشر کنيد اگر قايل به آزادي بيان هستيد و نگهدار ميراث گفتماني
شماهم قول میدی دیگه وارد حاشیه نشید یا فقط شعارشو میدید
شهدا را باید در مکان قبرستان عمومی و در جوار دیگر انسانها به خاک سپرد و نباید آنها دستمایه تبلیغات و بوق کرنا برای جناح خاص کرد .
یه پیشنهاد اینه که به جای مقبره جداگانه یه فرهنگ سرا به اسم این شهدای گمنان بسازند. کنارش یه جایی به شکل نقشه ایران درست کنند و برا همه مفقود اثر ها یه جایی یاد بود بزارن و اگه پیدا شدن بیارن در محل خودش به خاک بسپارن.
این جوری که کنار هم باشن هم اثرگذاره هم این که یاد اونایی که پیدا نشدن نیز زنده می مونه. من فکر کنم بعضی دیگه از کشورهای دیگه هم همین کارا کردن که کشته ها ی جنگشون را کنار هم به خاک می سپارند.
به هر حال هرچیزی ارزش خودش را داره.
همانطور که باید به بهترین شکل از این شهدا یاد بشه و تقدیر کرد باید از آثار تاریخی و حریم آنها محافظت کرد و به آن خدشه وارد نکرد.
بهترین مکان برای دفن شهدای گمنام ،کنار شهدای هر شهر هست.پریروز که تو شهر ما در بدترین قسمت شهر دفن شد و گویا اون آقایی که از تهران تشریف آورده بودند بدون توجه به نظر اهالی خود شخصا تصمیم گرفته است.اینطور هم که شواهد نشون میده عده ای دنبال ساخت محلی در کنار قبر این عزیزان و نصب بلند گو و... هستند.به نظر شما آیا این شهیدان راضی هستند عده ای به اسم آنها مزاحم همسایه ها بشوند؟؟؟هرچند همه ما مدیون این قهرمانان ملی هستیم اما چرا در کنار بقیه شهدا نباشند ؟آیا وقت آن نرسیده نسبت به کنترل بلند گو ها اقدام شود ؟ آیا می دانید در شهر کوچک ما چند روزه که بلند گو ها آرامش را از ما سلب کرده؟؟
خوب تابناک جان اینا درست، خودت هیچ نظری نداشتی یعنی؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
نظرشو گفت که جانم. بند آخرو بخون دوباره. میگه شهدا رو حاشیه ی یه جای معروف نکنیم. یه جا براشون در نظر بگیریم که به اسم خودشون معروف شه
باز هم افراط ! چه دلیلی دارد که شهدای گمنام در مراکز تفریحی و گردشگری دفن شوند ...فقط یک جواب دارد سو استفاده از آن عزیزان
شهدا رو کسی منکر جانبازی و شهید شدن واسه این اب خاک نیست .واسه بزرگ ترین انسانها هم جایگاهی پس ون هم گلزار شهداست پس ازمرگشان هست اون هم گلزار شهداست نه وسط یه میدون یا دانشگاه میخواین ارزش کی رو به کی یاداوری کنید اینطوری هردو این مکان ها میشه قبرستان و مورد دوری نه ارزش
خوب شما یه سری شعارهای کلی دادی ولی شجاعت اظهارنظر درست حسابی نداشتی. این شهدای گرانقدر همان‌گونه که شما می‌گویی گمنامند و باید به جایی که در آن دفن می‌شوند شانیت و مکانت دهند. اینکه آنها را در مکان‌های تاریخی دفن کنیم نقض غرض است و باید به خاکسپاری آنها در این‌گونه مکان‌ها مبادرت نکنیم. آن کس که این کار را می‌کند قطعا از چیزی به نام میراث فرهنگی و تاریخ و ... بی اطلاع یا حداقل بی اعتناست.
اگرهمین شهدا نبودند مسجد امیرچخماق بدست بعثی ها نابود شده بود .
سلام اصلا نباید یاد ونام شهدا گرانقدر را درگیر اینچنین مسایلی کرد چون این عزیزیان اسطوره های هستن که نام ویادشون همیشه در تاریخی با عظمت تر وماندگار تر از میدان امیر چخماق جاوید خواهد ماند ولی حقیر در عجب هستم که این بد سلیقه گی کار کدام عزیز بوده که تو یک مکان تاریخی بخواهد مکان یادبود برا این عزیزیان بسازه که مثل منی بر این کار خرده بگیدم.واقعا در این شهر جای دیگری وجود نداشت.
دارالمومنین ؟
باید احترام به شهدا بگذاریم ولی در آثار ملی نباید این عزیزان را خاک کرد.
اخه کجای دنیا تو مراکز تاریخی میان همچین کاری بکنن حالا دانشگاه هیچی چرا کاری میکنید مرپم از نام شهدای گمنام بیزار باشند
ای کاش یکم قدراین عزیزان رو میدونستیم که حداقل در جایی دفنشون میکردیم که طی سالها و قرنها حرمت مزارشون حفظ میشد مثلا در حاشیه 100 متری بزرگراه که هر چه قدرم بزرگراه توسعه داداه شد در آینده فق مسیر عبور به مزادشون نزدیک تر شه و اونها باشند که هویت به محل بدهند
شهدا وفرهنگ شهادت سالهاست که مورد سوء استفاده جریانهای سیاسی قرارمیگیرد. متأسفانه گروهی سیاسی جنگ نرفته وجنگ ندیده در کشور وجود دارد که قصد دارد کلیه ی دستاوردهای انقلاب بویژه جنگ را مصادره کند.دلسوزان باید هوشیار باشند.
بسيار بحث به جايى بود،در بزرگى و از خودگذشتگى شهدا شكى نيست اما نيازى نيست براى گراميداشت اين بزرگان تغييرى در بافت تاريخى يك شهر كه هويت مردمان آن شهر است ايجاد كنيم،تصميمات عيجانى و احساسى درست نيست
چرا ما نيز بناى يادبودى در هر شهر در حد جايگاه والايشان براى اين عزيزان نداشته باشيم؟؟
اصل ماجرا را تعریف نکرده ای می چسبی به حاشیه نگاری؟؟؟؟
کاملا موافقم! محل دفن بایستی به نام شهدای گمنام باشد نه به نام "جنب فلان و بهمان".
کارشون اشتباست برادر من خوب چه لزومی داره تو همچین جایی این عزیزان دفن بشن !!! چرا یک جایگاهی براشون ساخته نمیشه که انقدر حاشیه درست نشه :| واقعا بعضی ها ............ و هر کاری رو با تندروی میخوان انجام بدن
واقعا منم موافقم.....هرکسیم که مخالفت کنه متهمش میکنن که خاین و وطن فروشه...باید توی جاهای جداگانه ومخصوص اینکارو بکنن و واسشون یه نماد جدید بسازن،اونوقت بعد از چندین سال اون نماد به یکی از مهمترین وبا اهمیت ترین مکانای اون شهر تبدیل میشه...اخه کیه که با شهدا مخالف باشه؟
شهدای گرانقدر گنج های جامعه ما هستند.
قهرمانانی برای همه نسل ها و همه تاریخ سرزمین ما
تابی بعضی وقتها یه دونه ای فقط همین
متاسفم برای یک سری که از شهدا صرفا ابزاری ساختن برای پز دادن
این شهدای عزیز باید در جای خودشان دفن شوند نه در مرکز شهر و میدان و کوچه و خیابون و پارک و دانشگاه
براي هيچ كس پوشيده نيست كه شهدا بايد در بهترين نقطه از شهر وكشور دفن شوند،حال تدفين ايشان در بناي تاريخي امير چقماق كه خون سه تن از شهيدان انقلاب را بر روي زمين خود ديده و مظهر و نماد ديني واعتقادي شهر شهيد پرور يزد مي باشد، نمي تواند جاي ترديد براي هيچ مسولي باقي گذارد،شهدا ميراث فرهنگي واقعي ما هستند،كساني كه براي باقي ماندن ساير ميراث هاي فرهنگي و...... كشور ما ،از خون خود گذشتند.
باید شهدای گمنام بصورت متمرکز یک جا جمع بشه تا هر کسی دوست داشته باشه برو فاتحه بده نه اینکه همش تو شهر ها گردانده بشن
با احترام به همه شهدا و ایثارگران. مسئولین جواب دهند کی آوردن تابوت شهدای گمنام تمام میشود؟ چرا برخورد ابزاری با شهدای گمنام انجام میشود؟ چرا محل دفن آنها که در گلزار شهداست تبدیل به پروژه یا روش مقابله با دیگران میشود؟
درووود بر روان پاک شهیدان راه میهن عزیزمان و لعنت و نفرین بر سوء استفاده کنندگان از خون پاک شهدای عریزمان.
پاسخ ها
جام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
هزاران مثبت .
آن عزیزان جان خود را تقدیم کشور و میهن خود کردند و الان هم در بین مانیستند ولی یقین داشته باشید با این رفتارهای ناشایست آنان را آزرده می کنیم .
احترام گذاشتن به این نیست که خیلی چیزهای دیگر را نادیده بگیریم در یک محوطه تاریخی بطور حتم جای مناسبی برای محل دفن این عزیزان نیست در همه جای دنیا به جان باختگان راه میهن خود احترام خاصی قائلند بطوری که یک مکانی ررا تخت نام سرباز گمنام یا نامهای مشابه بطور مستقل می سازند و همه به آن جایگاه خاص احترام قائلند حتی اگر شخصیتی به کشورشان بیاید برای ادای اخترام به آنجا می برند و تاج گلی نثار می کنند نه اینکه مانند ما در بالای کوه - در دانشگاه در محوطه تاریخی پیکر و ....این عزیزان را دفن کنیم
محوطه تاریخی رو دستکاری میکنند که چه ثابت بشود؟ هر چیزی جایی دارد و هر کسی مقامی! محوطه تاریخی را بگذارید تاریخی بماند و شهدا را هم در جایی دفن کنید که احترامشان حفظ شود! هم محوطه تاریخی را از ارزش می اندازید هم شهدا را!
انشاءالله اين بلوغ در جامعه ايجاد شود كه بجاي بحثهاي حاشيه ساز، اختلاف افكن و سياسي تلاش حرفه اي انجام شود كه چگونه مي توان در كنار يك اثر پرافتخار تاريخي، يك بناي يادبود زيباي افتخارات فرهنگ ايثار نيز طراحي نمود كه بازديد كنندگان از طراحي اين دو بناي زيبا و متناسب استمرار هنر و معماري كشور از گذشته تا كنون را بتوانند ببينند. ميدان اميرچقماق اثر تاريخي فرهنگ ايراني-اسلامي است و ايثارگري شهداي والامقام دفاع مقدس نيز از برترين اثرهاي فرهنگ ايراني - اسلامي معاصر است. هنرمندي در تركيب متناسب اين دو اثر در كنار هم با رعايت كليه اصول زيباشناسي و معماري است. ولي ظاهرا در روزگار كنوني جنجالهاي سياسي بر خلاقيت هاي هنري رجحان دارد.
بنده با نظر دولت منتخب مردم هرکه باشد موافقم قانون باید لحاظ شود نه خودسری ها وسواستفاده ازنام شهدا
دفن شهدا در سراسر شهر سلیقه احمدی نژاد بود و هیچ ریشه ای در سیره نبوی ندارد . طبع انسان از اینکه قبر عزیزانش را در حیاط منزل یا در کوچه و خیابان و پارک و ... ببیند سازگار نیست
به نظر شما درسته كه شهدا رو به خاطر اينكه در ياد و خاطره ما بمونن وسط پياده رو و خيابون دفن كنيم؟
ياد شهدا بايد با امانت داري و راستگويي و اخلاق زنده بمونه نه با دفن كردن وسط شهر.
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
آفرین
بهترین نظری بود که تو این زمینه داده شد.
مرسی
چرا نمی فهمید جایگاه شهدا بالاتر از دفن انها کنار یک میدان است که ممکن است مورد بی احترامی واقع شود .برای شهدا کمنام باید جایگاه خاص تعریف شود نه کنار خیابان ومیدان .
این کار کار درستی نیست !جایگاه ویژه ای در هر شهر بنام سرباز گمنام وطن باید تدارک دیده شود و انجا دفن شوند
توجیهات دو طرف موجه است.
قابل توجه اینکه پیکر دو شهید نیز برخلاف مصوبه شورای تامین استان بصورت سر خود و بدون هماهنگی در مکان جدیدی توسط آقایان به خاک سپرده شد.

یزد اگر دار المومنین است، شهری تاریخی هم هست
بهترین احترام به شهدا اینست که عده ای در صدد استفاده ابزاری از آنها نباشند .
بنظر من تدفین شهدا در برخی مکانها نه تنها باعث حرمت آنها نمی شود بلکه باعث بی حرمتی هم خواهد شد. تدفین در هر مکانی بر اساس سلیقه یک عده خاص قطعا اشتباه است
عالی و بی طرف
این چه تحلیل مسخره ای بود ؟!
پس کنید این قاعده ی حد وسطتون رو !

محل دفن شهدا بهشت زهراست نه جلوی اماکن تاریخی ...
شهدا رفتن کشته بشن که ما اماکن تاریخی رو واسه خاکسپاریشون خراب کنیم ؟
این حرکت و پافشاری عده ای ... باعث وهن جایگاه شهداست
کاش هر چه زودتر برای پایان دادن به این مناقشات که متاسفانه نام شهدای گمنام را به آن سنجاق کرده‌ایم، تصمیم در حد و اندازه قانونی خاص اتخاذ کنیم تا تکلیف برای همیشه معلوم شده و دیگر بحث و مناقشه‌ای درباره محل تدفین شهدای گمنام نداشته باشیم؛ چه برسد به اینکه بخواهیم صف کشی کرده و از خوبی و بدی های محل در نظر گرفته شده برای این کار سخن گفته و غائله به پا کنیم!
دو طرف خواهشا کشور را دچار آشوب نکنین شما چه می دانید مقام اینها چقدر رفیع است و خانواده هایشان داغدار چه گلهایی هستن لطفا احترام بگذارید و در شان انها رفتار کنید میدان امیر چخماخ نباشد جایی دیگر این شهدا هستند که به مکان تقدس میدهند نه مکان
مشکلتون اینجاست که شهدا نماد اعتقاد مردم به این نظام و کشور هستند برای همین انقدر از در دید بودنشون کینه دارید.
پاسخ ها
جام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
بنده شدیداً به این نظام معتقدم و در عین حال شدیداً با این کار صورت گرفته هم مخالفم .
واقعا مطلب علمی و زیبابب بود .ای کاش در همه موارد حتی در عزای سالار شهیدان هم به فلسفه و عمق ماجرا نگاه کنیم نه صرف عزاداری و به سینه زدن بخواهیم عظمت حسین را نشان دهیم.
حسین کشته اشک ما نیست .
حسین کشته مرام و انسانیت ماست .
سلام ما با هر عقیده و طرز تفکر و گرایشی که باشیم باید این را بدونیم که واقعا این افرادی اون زمان رفتن و شهید شدن خیلی بزرگ وبا شهامت بودن ولی آیا ادامه دادن راه این بزرگوارها اینجوره که ما هر مکانی اینها را دفن کنیم و باعث بی احترامی به اینها شویم ماباید بدانیم که هر چیزی یه قاعده و اصولی داره من مظمئنم که خود شهدا راضی به اینجور رفتارها نیستند. احترام به شهدا در عمله نه در ظاهر
هم نام شهداء کمرنگ شد و هم نام میدان که هردو نشانگرهویت فرهنگی ما هستند. امان از این کوته بین ها
در اکثر کشورهائی که جنگهای بزرگ میهنی را پشت سر گذاشته اند در شهرهای مورد نظر یک میدان یا بنا و یا یک محل مخصوص شهدای گمنام احداث می کنند با یک نماد متناسب و این خیلی بهتر است تا شهدای عزیز مان را ببریم در محلی که مناسبتی ندارد دفن کنیم و خدای نکرده موجب جدال و بی حرمتی شود
کاش این کارو با شهدای گمنام نمی کردن
شهدا برای همه ما قابل احتراما" ولی اینکه بیان و تو پارک و میدان و محوطه دانشگاه یا سر هر معبر و مکان تاریخی به خاک سپرده بشن شایسته و برازنده شهدا نیست، پارک جایی برای تفریحه بچه هاست نه آرامگاه ،با این کار میخوایم شهدا رو زنده نگهداریم؟ این کار کاملا" اشتباهه ،شده تا حالا از مردم نظر خواهی بشه که اینکار درسته؟
تابناک اگه امکان داره یه نظر سنجی بذار
پاسخ ها
یه دوست
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
من هم خواهش میکنم یه نظر سنجی تو سایت بزارین
درود
ساحت صحيح است نه صاحت.
احتمالا از اثرات معراجی ها است!
شهدا معزز خود برای آهاد ملت ایران با هر مرام ومسلکی عزیزند.این حقیر خود از خانواده شهدا هستم .اما این عزیزان اگر درجوار دیگر شهدا دفن شوند خانواده ها بهتر فیض می برند.اکثر مراسم معنوی مانند دعای کمیل شهرها درکنار قبور این عزیزان برگزار میگردد.در ایام خاص خانواده شهید وغیر شهید داده حاضر می شوند وگل وگلابی روی قبور این عزیزان هدیه می کنند.جمع آنها درسی است برای آینده گان و.....حال نمی دانم چرا باید آنها درکوهستانی دفن شوند که در طول زمستان از فاتحه مردم قدر شناس بی بهره وغریبند.چرا در میدانی باید دفن شوند که از دعای کمیل ،زیارت عاشورا وزیارت مردم محروم و در محل گشت وگذار تفریحی مردم تدفین گردیده اند.
تشكر از مطلب بسيار خوبتان ...ايكاش مزارها در خارج شهرها و با عزت و احترام باشد تا در دل شهرها و پراكنده
سلام.در این مقاله ساحت را باص نوشتین،
لطفاً اصلاح شود
من با اين كه از شهيدان ميهن به هر نحو شايسته اي تجليل شود كاملا موافقم و خود را و كشور را مديون آنها مي دانم. اما حقيقتا دفن پيكر شهدا در يكي مكان تاريخي به جر افزودن بر بيلان كاري برخي ها چه هدفي مي تواند داشته باشد!؟ هنر را آنهايي كردند كه نظير مجموعه تاريخي اميرچخماق را براي نسل هاي بعد از خود به يادگار گذاشتند. آيا براي تجليل از شهدا بايد از از هويت اين مكان ها استفاده كرد و يا بايد با بنا و معماري هاي ماندگار، ياد آنها را گرامي داشت!؟
چه بگویم که ناگفتنم بهتر است این بار با خاکسپاری شهدا چرا جنجال چرا نفاق پس اتحاد احزاب دسته ها وگروهها کجاست راه را فراموش نکنیم عقلا ی قوم کجایند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
عقل عقلا حکم میکند که در چنین نزاعهایی نباید وارد شد . چون طرفداری از یک صرف حتماً ضد طرف دیگر معنا می شود .
درود بر شما تابناک
و درود خدا و رسول مکرمشان بر زنان و مردان غیوری که در راه دین و وطن جان عزیزشان را فدا کردند
درشهر ماشهدای گمنام را در پارکی دفن نموده اند که اکثر اوقات در نزدیکی قبور مطهر این عزیزان جوانان مشغول قلیون کشیدن وپاسور بازی (ورق بازی) هستند
بهتر بود تمام جوانب کار بررسی شود و بعد هرگونه اقدامی که نتیجه آن به اختلاف و ... نینجامد
بنده معتقدم عده ای فقد می خواهند نظر خودشان را بر همه تحمیل کنند وگرنه گلزار شهدا بهترین مکان است که عزیزان در یک مکان باشند وزیارت کنند گان هم برای همه فاتحه بخوانند واگر می خواهند فرهنگ شهادت را در جامعه رواج دهند بهتر است به وصیت ان عزیزان عمل کنند وراه انهارا به روند ولی در پارگ ها ودانشگاها ویا جاهای که امکان دارد بعد از پنجاسال خراب شود ویا بی احترامی به انها شود درست نیست. در همه شهرهای کشور چنین بی نظمی های وجود دارد وعده ای به چه علت دست به چنین کارهای میزنند خدا می داند نمی دانم دولت این وسط چکاره است ایا مجری قانون است یا خیر ایا این بی نظمی از طرف دولت است یا عده ای خودشان را وارث خون شهدا می دانند که فگر می کنند از دیگران بیشتر می فهمند
خواسته مردم بوده.....بخدا بی احترامی به شهداست..مگر قرار است همه کشور را تبدیل به گورستان بکنیم؟ یک بنای یادبود شهید گمنام در هر شهر برای شهدا درست کنید ، نه اینکه در دانشگاه، مسجد، میدان، خیابان وزارتخانه، سازمان و ... پیکر مطهر چند شهید گمنام را دفن کنیم و بگوییم این روش احترام به شهداست...
تابناک جان ممنون. من با تعداد زیادی ازین شهدای بزرگ مرد جنگ 8 ساله دوست بودم و گاهی خیلی دلم براشون تنگ میشه. بخدا اونا اهل ریا و تظاهر نبودن. اصلا اینقدر بی سرو صدا می رفتن که گاهی متوجه نمی شدی. اونایی که من میشناختم اگه الان بودن به حرکات ما میخندیدن. باور کنید جایگاه اون شیر مردان تو میدون و خیابون زیر دست و پای هر کس و ناکس نیست. اینا حرمت دارن. تورو خدا با حرمت این عزیزان دیگه بازی نکنیم.
بنظرم ما با اینگونه اعمال داربم جایگاه رفیع شهدا را خدشه دار میکنیم و این دقیقا همان چیزی است که دشمنانمان دوست دارند. چرا نباید اعتقادات و دیگر مسایل زندگی به روشی اداره شود که باعث تفرقه نگردد. آیا با این عمل هم شان شهدای عزیز و هم آثار باستانی مان و هم وحدتمان را تخریب نکرده ایم.
وای بر ما آن ها نامشان را در گمنامی جستجو کردند و ما نانمان را در...
یک سوالی برای من همیشه بوده وآن اینکه چرا فراخوان نمی زنید واز تمامی اخانواده هایی که مفقود الاثر دارنند تست دی ان ای نمیگیرید ووقتی شهیدی یافت شد دی ان ای آن را مطابقت بدید با دی ان ای خانواده های آنها وشهید شناسایی میگردد
واقعا به اين اقدام افراد افراطي چه بايد گفت كه بعضي وقتها كاسه داغ تراز آش ميشن وبا كارهاي سطحي خود نتيجه اي برعكس ميگيرن.بابا اين شهيدان سرمايه و الگوهاي مملكت هستن چرا ازاينا خرج ميكنيد شهيدان رابايد دريك جاي مناسب وبا احترام دفن كرد ونه درجاهاي اين چنيني
اولا ما که نفهمیدیم تابناک چی می خواهی بگی ، نظری هم که ندادی چیکار کنند بنده بردار دو شهید می باشم ارزش شهدا به محل دفن آنها نیست بلکه به خود آنها است شهدا گرانقدر ما همیشه در هرجای این مملکتمان ارزش والایی دارند ولی من مطمئن هستم کسانی که اصرار به دفن این هزیزان در هرجا می کنند به این شهدا هیچ ارزشی قائل نیستند بلکه اهدافی دیگر دارند خود شهدا نیز راضی نیستند که در جا و مکانی دفن شوند
شهدا بسیار بزرگتر از این هستند که ما بخواهیم با دفنشان در فلان مکان معروف اسم این عزیزان را جاودانه کنیم.....بابا یه جایی پیدا کنید اصلا تو بیابون ولی همه شهدا رو اونجا دفن کنید بعد ببینید که چقدر همون بیابونه ارزش پیدا می کنه.....من نمی دونم واقعا مسئولین نمی فهمن یا واسشون منفعت داره و نمی خوان بفهمن....والا تو رو حضرت عباس انقدر دل این خانوادهاشون رو خون نکنین با این اخباری که می نویم.....اون ده نمکی هم که این مسئله رو رسانه ای کرد که اونام که نمی دونستن حالا بدونن که عده ای مقام شهدا رو قیمت گذاری می کنن که آیا این بزرگواران مهمترن یا میراث فرهنگی؟
آقا اگر کسی به طور مصنوعی جوش نمی آورد جهت اطلاع 25 سال (ربع قرن) است که جنگ تمام شده است باعث بانی اش هم معدوم شد و به جهنم رفته است. تا کی میخواهید از این ابراز در همه جا یا هر جا که قافیه تنگ می آید استفاده کنید هی شهدا و خانواده شهدا بکنید ! شهدا را حداقل راحت بگذارید !
باید نسبت به موضوع تفکیک قائل شد در دانشگاه ما شش شهید گمنام دفن هستند هر وقت دلمون میگیره و یا روزهای تعطیل میریم باهاشون درد دل میکنیم افتخار میکنیم که در کنار ما هستند ولی در پاکها و میدانها و معابر عمومی به نظرم به شان و مقام شهید توهین می شود.
اين رفتار ستاد هم به جايگاه شهيد لطمه مي زنه هم به اون بناي تاريخي. نبايد با شهدا جوري رفتار كرد كه حساسيت ايجاد كنه، يك درصد فكر كنيد كسي از جلوي اين بنا رد بشه و بخاطر اين لجبازي مسئولين حتي فكر ناشايستي در رابطه با شهداي عزيز بكنه! اين رفتار دافعه ايجاد ميكنه متاسفانه نه جاذبه
خبر زیر برای پنج سال قبل است و تا الان که پنج سال گذشته هیچ شهیدی در مدرسه فیضیه قم دفن نشده است.

گروه فضای مجازی / 88/07/20 - 10:09 شماره: 8807200093

به دليل شبهاتي در وقف مدرسه فيضيه؛
تشييع و خاكسپاري 3 شهيد گمنام در قم به تعويق افتاد

خبرگزاري فارس: معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌هاي علميه گفت: مراسم تشييع سه شهيد گمنام به دليل شبهاتي در وقف مدرسه فيضيه و برخي مشكلات ديگر تا دستيابي به نتايج قطعي به تعويق افتاد.
خبرگزاری فارس: تشييع و خاكسپاري 3 شهيد گمنام در قم به تعويق افتاد

محمود ملك‌دار معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌هاي علميه امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تعويق افتادن مراسم تشييع و خاكسپاري شهداي گمنام كه پيش از اين قرار بود روز 22 مهر ماه همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق انجام شود، اظهار داشت: شبهاتي كه در زمينه وقف مدرسه فيضيه به وجود آمد و برخي از مشكلات ديگر سبب به تعويق افتادن مراسم تشييع سه شهيد گمنام شد. وي گفت: مراسم تشييع و خاكسپاري سه شهيد گمنام دفاع مقدس با تصويب شوراي عالي حوزه‌هاي علميه و به پيشنهاد مركز حوزه‌هاي علميه صورت مي‌گيرد. معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌هاي علميه يادآور شد: پس از هماهنگي و ايجاد توافقات مكان و زمان تشييع شهداي گمنام در آينده اعلام مي‌شود. انتهاي پيام

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8807200093
منبع خبرگزاری فارس
http://www.farsnews.com/printable.php?nn=8807200093
شهدا رو سر ما جادارند عزت اونا خدايي هست
البته یزدشهرمذهبی بوده وهست ولی این لقب دارالمومنین چیزجدیدی است درستش دارالعباده است که البته چون تبعیدگاه منصور سلجوقی شد گفتند دارالعباده منصور ومنظور خود شهر ومردمش هم نبود
ا سلام روستای ما از نعمت شهدا بی بهره است . لطفا و خواهشا بیاوری روستای ما . روی چشمهایمان در بهترین نقطه آنهارا پذیرا هستیم .
به شما هیچ ربطی نداره
چرا
به یاد شهدا بودن با دفن اونا در جاهای عجیب و غریب جز اینکه به اونا بی حرمتی بشه تاثیردیکه ای نداره!! آقایون اگه می خوان مردم به یاد شهدا باشن برن ببینن شهدا واسه چی رفتن شهید شدن؟
رفتن شهید بشن که ناموس ایرانی به دلیل فقر .... کنه تا شکم خوشو بچشو سیر کنه؟
رفتن شهید بشن که فساد اقتصادی هزاران میلیاردی هر سال تکرار بشه؟
رفتن شهید بشن که دزد بیت المال زیاد بشنو رانت خواران گردن کلفتر؟
رفتن شهید بشن که نون و پول و کار و ... واسه آقازاده ها جور بشه اما مردم عادی تو فقر صورتشو نو باسیلی سرخ کنن؟
رفتن شهید بشن که کارگر و کارمند کاسه چه کنم چه نکم تو دست داشته باشه
رفتن شهید بشن که تورم کمر مردم و خم کنه؟
رفتن شهید بشن که یکسری ... و بی مسئولیت ...........
نه برادر! نه عزیز
به باد شهدا بودن با عمل کردن به هدف آونا صورت می پذیره که مردم واسه شادی روحشون دعا کنن نه اینکه...........!!
شهدا را آواره كوچه و خيابان و دانشگاه و غيره نكنيد. شهدا جايگاه و مكان خواص داشته و دارند. چرا شهدا را در آرامگاه‌ها دفن نمي كنيد تا همه مردم از وجودشان استفاده كنند.
هویت بخشی مصنوعی همیشه تاثیر معکوس دارد .
متاسفانه بعضی از آقایان فقط خودشان و آنها که از نظر فکر و عقیده شبیه خودشاه هستند را می بینند و در نظر می گیرند . در صورتیکه جامعه شامل دسته های فکری و عقیدتی متعدد می باشد . بنابراین ممکن است چهار نفر از کاری خوششان بیاید و آن را ارزشی بدانند ولی در همان حال ممکن است چهارصد نفر دیگر مخالف آن و اتفاقاً آن را ضد ارزشی بدانند .
در این مورد نیز ما باید بدانیم که هدف چیست . آیا هدف غیر از این است که قهرمانان ملی را قدر بدانیم و آنها را به گونه ای به جامعه معرفی کنیم که سر مشق مردم خصوصاً جوانان ما قرار گیرند . باید بدانیم که آن چهار نفر فوق چندان نیازی به یاد گیری و الگو قرار دادن شهدا ندارند چون خودشان معمولا در همین راه شهدا بوده و هستند . حال سوال این است که در این مورد خاص برای آن چهارصد نفر دیگر چه اتفاقی افتاده است . آیا از این به بعد اینها به راهی که این شهدای عزیز رفتند نزدیک می شوند یا با این کار آنها را از این راه دور و دورتر می کنیم ؟
در پایان باید گفت که شهدا آنقدر دارای هویت و شناخته شده هستند که نیازی به چسباندن فلان مکان به اسمشان برای دادن هویت به آنها نیست . و پایان کلام اینکه اگر شما این شهدای عزیز را در مثلا یک بیابان به خاک سپردید و بعد توانستید مردم را به آنجا بکشانید معلوم می شود که کارتان را درست انجام داده اید و الا سر راه عبور و مرور گذاشتن آنها هیچ دردی را دوا نمی کند بلکه به نظر این حقیر این عمل توهین به آنها هم تلقی می شود .
به نظر ما یزدیها بهتر بود در یکی از امامزاده های شهر و یا در جوار سومین شهید محراب این کار را انجام میدادند تا ارزش این شهدای ما حفظ شود نه اینکه از حرمت انها برای سیاست خودشان استفاده کنند
الان دیگه آزمایش DNA یک امر ساده است. چرا این کار انجام نمی شه. همه هم از گمنامی درمیان. عهد امیر چخماق که نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل