بازدید 4908
در آستانه رحلت خاتم الانبیاء و شهادت امام رضا(ع) ;

ورود میلیون ها زائر به مشهدالرضا

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی اعلام کرد: از ابتدای هفته تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر وارد مشهد مقدس شده اند و این آمار در روز آینده افزایش می یابد.
کد خبر: ۴۶۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰ 21 December 2014
معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی اعلام کرد: از ابتدای هفته تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر وارد مشهد مقدس شده اند و این آمار در روز آینده افزایش می یابد.

به گزارش شبکه خبر، مشهدالرضا(ع) این روزها بیش از همه روزهای سال میعادگاه عاشقانی است که  دلهایشان را  به آستان آسمانی امام مهربانی ها و چشمانشان را به شفاعت روح بلندش  گره زده اند.

در روزها  و شبهای محزون پایان صفر  ، هم آوایی میلیونها عاشق و دلداده به آستان آسمانی غریب الغربا و دستهای پر تمنایی که بر پنجره فولاد گره خورده و ناله هایی که در قطعه ای از بهشت ، آسمان را به زمین آورده ، جلوه ای تماشایی از عشق و ارادت به خاندان نبوی را نمایان کرده است .
مشهدالرضا(ع) در هجران خاتم الانبیاء و در سوگ شهادت خورشید توس غمزده و نالان است ، این روزها ساکنان عزادار و سیاهپوش  مشهد الرضا میزبان  3 میلیون عزادار ولی نعمتشان هستند.

حضور زائران امام رضا (ع) در در دهه پایانی  صفر و در آستانه  شهادت امام رضا (ع) به اوج خود رسیده ، زائران و عزاداران رضوی، دسته دسته و گروه گروه رهسپار حرم باشکوه امام رئوف می شوند.

این جا زائر و مجاور دلسوخته و عزادار  یک حاجت مشترک دارند و آن ظهور امام زمان(عج) است ؛ همه یک صدا رضا رضا گویان  استجابت دعاهایشان را از ولی نعمتشان طلب می  کنند .

در این میان خدمت به زائران این امام همام روحی بلند و دل آسمانی می خواهد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی می گوید : برای دهه آخر صفر امسال ، 650 هزار نفر ساعت خدمت‌رسانی از سوی کارکنان ، خدمه و خدمتگزاران اماکن متبرکه برای زائران حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده است.

محمود ممتاز اضافه می کند : اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی با 250 هزار متر مربع صحن، 60 هزار متر مربع رواق و یک میلیون مترمربع زیربنا آماده تشرف حدود 10 میلیون زائر در ایام شهادت حضرت رضا(ع) است.

او ادامه داد : همچنین در روزهای پایانی دهه آخر صفر امسال، 15 هزار تشرف هیئات مذهبی و حضور شش هزار هیئت مذهبی در حوزه اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی پیش بینی شده است.

رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی هم می گوید:  تاکنون 25 هزار زائر پیاده در پنج مسیر منتهی به مشهد واردمشهد شده اند و  در حال حرکت به سوی بارگاه منور حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) هستند که بیشتر  این  زائران پیاده از  استانهای شمالی کشور همچون گلستان و مازندران در مسیر بجنورد - قوچان - مشهد حرکت کرده اند .

رضایی گفت به علاوه63 کاروان نیز از شهرهای مختلف کشور به سمت مشهدالرضا(ع) در حرکتند ، بقیه زائران  هم  از خراسان جنوبی  و سمنان وارد محدوده خراسان رضوی شده اند .

وی می گوید: برای پذیرایی از زائران پیاده  150 ایستگاه صلواتی بین راهی فعال شده همچنین برای  پذیرایی زائران پیاده حرم منور امام رضا(ع)  97پایگاه در سطح شش استان کشور در مسیرهای منتهی به مشهدالرضا برپا شده است.

120محل  نیزبرای اقامت سه روزه  50هزار زائر تدارک دیده  شده که خدمات درمانی و رفاهی مناسب و رایگان ارائه می دهند.

در این میان نقش نیروهای امدادی استان نیزدر آماده باش برای خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) هم  ستودنی است.

مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید :  با توجه به  افزایش  سفر زائران  در دهه پایانی صفر به مشهد و حضور آنها در این شهر   همه پایگاهها و گروههای اورژانس  115دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی مشهد، تربت حیدریه، نیشابور، سبزوار و گناباد فعال شده اند و به زائران در صورت نیاز خدمات ارائه می دهند.

دکتر رضا وفایی نژاد می گوید: همه آمبولانس های جاده ای در حاشیه جاده با تاکید بر محورهای اصلی منتهی به مشهد مقدس مستقر شده اند .

وفایی نژاد گفت : اتوبوس آمبولانس های دانشگاهها و دانشکده های مشهد، گناباد، سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور و همچنین اورژانس هوایی  115 مشهد در آماده باش کامل هستند.

وی  ادامه می دهد : آماده باش  همه پایگاههای اورژانس  115 در ایام عزاداری، افزایش ظرفیت پاسخگویی تلفن  115، و استقرار نماینده اورژانس  115در مرکز پلیس  110 در زمان تعیین شده، و استقرار نماینده اورژانس  115 مشهد در مرکز کنترل ترافیک از جمله اقداماتی است که به منظور ارائه خدمات مناسب در این ایام صورت گرفته است  .

دکتر رضا وفایی نژاد افزود  :‌همچنین بخش EOC برای ثبت و پیگیری حوادث ویژه به صورت  24ساعته و اورژانس و اتاق های عمل بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه به ویژه بیمارستانهای قائم (عج) ، امام رضا(ع) و  شهید کامیاب در آماده باش کامل است.

محمود ممتاز،  معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی هم می گوید:  حرم مطهر رضوی در دهه پایانی صفر  برای خدمت‌رسانی به  10 میلیون تشرف  با 25هزار متر مربع فضای سرپوشیده در ایستگاه‌های استقبال درون شهری و برون شهری برای پذیرایی از زائران رضوی مهیا شده است.

ممتاز با اشاره به برپایی 35 ایستگاه استقبال از زائران آستان قدس رضوی گفت  : این ایستگاه‌های صلواتی شامل  12 ایستگاه برون شهری،  20ایستگاه درون‌شهری و 3 واحد سیار خدمات فنی  برای استقبال و پذیرایی از ارادتمندان به ساحت قدسی حضرت رضا(ع) آماده و تجهیز شده است.
وی گفت: خدمات رفاهی ویژه شامل  حدود 300 هزار وعده‌ی غذایی شامل صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده‌ی غذایی نیز از سوی خدمت‌گزاران برای زائران حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) تدارک دیده شده  و یک گروه ویژه متشکل از پزشک و امدادگر نیز برای ارائه خدمات بهداشتی به زائران مستقر شده اند.
ممتازمی گوید :  500خدمتیار حرم مطهر رضوی شامل  کفشداران، دربانان ، فراشان و انتظامات در ایستگاه برون شهری امام حسن مجتبی(ع) در کیلومتر 12 جاده قوچان برای  میزبانی زائران رضوی آماده شده اند که در این ایستگاه روزانه سه شیفت از خدمتیاران به صورت شبانه روزی به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد هم می گوید : در راستای خدمت رسانی به زائران رضوی11سالن ورزشی و 200کلبه در کمپ غدیر برای اسکان زائران  دردهه آخر صفر اماده سازی شده است .
350 مدرسه هم در مشهد برای اسکان زائران آماده شده است.

توزیع کارت غذای متبرک حضرت رضا(ع) بین زائران پیاده در مسیرهای ورودی شهر مشهد، تحویل تعدادی غذای متبرک به هیئت‌های عزاداری که در دفتر رسیدگی به امور هیئت‌های مذهبی اماکن متبرکه دارای پرونده هستند و در ایام دهه آخر صفر به مشهد مقدس مشرف می‌شوند، از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی است.

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی هم با اشاره به ورود 8  هزار دسته عزاداری به مشهد مقدس افزود: 80 هزار نفر از زائرانی که تا کنون وارد مشهد مقدس شده ‌اند زائر پیاده هستند.

محمد حسن واحدی ادامه داد: پروازهای ورودی به مشهد مقدس بیش از 27 درصد افزایش پیدا کرده و از 160 پرواز به 230 پرواز رسیده است و 160 قطار ویژه و 1500 دستگاه اتوبوس برای برگشت زائران در نظر گرفته شده است.

وی به بازدید استاندار خراسان رضوی از ایستگاه‌ های ویژه زائران پیاده اشاره کرد و افزود: تنها مشکلی که در این چند روز به وجود آمد، مسمومیت 18 نفر در مسیر فریمان به مشهد و 15 نفر در مسیر نیشابور به مشهد مقدس بود که همه این عزیزان به سرعت درمان شده ‌اند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

واحدی همچنین گفت: استانداری خراسان رضوی بیش از 5 میلیارد و پانصد میلیون تومان برای خدمت رسانی بهتر به زائران اختصاص داده است.

بهمن امیری‌ مقدم، فرمانده نیروی انتظامی استان خراسان رضوی نیز با اعلام آمادگی پلیس برای میزبانی از زائران در دهه آخر صفرمی گوید : پلیس خراسان رضوی برای استقبال از زائران دهه آخر صفر در آمادگی کامل به سر می‌برد.

راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم با بیش از 32راهدارخانه درمحورهای استان در طول مسیرهای عبوری زائران پیاده‌ امام‌ رضا(ع) برای اسکان آنها آماده‌شده است .

صنیعی ، مدیرکل این اداره کل هم می گوید : 948 راهدار مجهز به انواع ماشین آلات سبک و سنگین در طول مسیرهای عبوری برای خدمت رسانی به زائران پیاده و کنترل و نظارت دقیق محورها در آماده باش  کامل هستند.

وی افزود: همه خدمت گزاران آقا علی بن موسی الرضا (ع)  در سراسر استان برای خدمت رسانی شایسته به عاشقان امام مهربانی ها بسیج شده اند تا به شکرانه همجواری با امام هشتم (ع) خدمت گزار زائرانش باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل