بازدید 9715
۲

سفر بین شهری با سرعت صوت در لوله فولادی

کپسولها قادر به حمل شش تا هشت مسافر بوده و هر 30 ثانیه یکبار حرکت می‌کند. هزینه بلیط یکطرفه برای این سیستم حمل و نقل 13 پوند خواهد بود.
کد خبر: ۴۵۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹ 21 December 2014
موسس میلیاردر شرکت اسپیس‌ایکس از یک طرح آینده‌نگرانه برای شکل جدید از حمل‌ونقل رونمایی کرده که کپسولهای حاوی مسافر را با سرعتی نزدیک به سرعت صوت در یک لوله جلو می‌راند.

به گزارش ایسنا، الون ماسک، یکی از مغزهای طراح سیستم پرداخت آنلاین PayPal و شرکت اسپیس‌ایکس مدعی است که سیستم حمل‌ونقل خورشیدی «Hyperloop» وی می‌تواند انقلابی در صنعت سفر ایجاد کند.

ماسک بر این باور است که با این سیستم می‌تواند مسیر 613 کیلومتری بین لوس‌آنجلس تا سان‌فرانسیسکو را تنها در 30 دقیقه – نیمی از زمان طی شدن با هواپیما – طی کند.

اکنون این طرحها به مرحله عملی شدن وارد شده‌اند. شرکت جدیدی موسوم به «فناوری‌های حمل و نقل هایپرلوپ» با استخدام کارشناسانی از سراسر جهان در حال تولید طرحهایی است که لوله‌های انتقال را به یک واقعیت تبدیل می‌کنند.

این شرکت جمع‌سپاری حدود 100 مهندس را بر روی این پروژه به کار گمارده و تقریبا همه آنها در شرکتهایی مانند بوئینگ، ناسا، یاهو، ایرباس، اسپیس‌ایکس و سیلزفورس کار می‌کنند.

این تیم شامل 25 دانشجوی فارغ‌التحصیل معماری از دانشگاه لوس‌آنجلس در کالیفرنیا در تاسیساتی در Playa Vista است، اگرچه بسیاری از اعضا از راه دور در این پروژه کار می‌کنند.

دیرک آلبورن، رئیس شرکت فناوری‌های حمل و نقل هایپرلوپ امیدوار است که یک مطالعه امکان‌سنجی فنی برای این پروژه تا اواسط 2015 پایان بپذیرد.

تاکنون این تیم در سه زمینه اصلی کپسولها، ایستگاهها و مسیر به پیشرفتهایی دست یافته‌اند.

ایده ماسک بر اساس لوله‌های پنوماتیکی است که کپسولهای کاغذی را بین طبقات ادارات شلیک می‌کنند. در این طرح، کپسولها به حمل انسانها و حتی خودروها در لوله‌های کم فشار برای کاهش تلاطم و افزایش سرعت می‌پردازند.

بر روی دکلها یک کپسول شناور در لوله‌های کم‌فشار قرار می‌گیرد که می‌تواند به سرعتی بالغ بر 1223 کیلومتر در ساعت برسد.

به گفته آلبورن، تنها مقاومت موجود در مسیر می‌تواند هوای مقابل کپسول باشد که با استفاده از یک کمپرسور به عقب رانده می‌شود.

ماسک طرح هایپربوپ خود را مشابه یک تفنگ خوانده که در آن، لوله‌ها در بیشتر مسافت خود در کنار هم قرار داشته و در انتهای هر مسیر برای شکل دادن به یک حلقه به هم نزدیک می‌شوند.

قطارهای حاوی کپسولها با سرعت بالا در لوله‌های تقریبا بدون هوا به جلو رانده شده و سرعتشان را با آهنرباهایی که هر کپسول را در یک مسیر ثابت نگه می‌دارند، افزایش می‌دهند.

کپسولها قادر به حمل شش تا هشت مسافر بوده و هر 30 ثانیه یکبار حرکت می‌کند. هزینه بلیط یکطرفه برای این سیستم حمل و نقل 13 پوند خواهد بود. همچنین این کپسولها تحت فشار قرار داشته و از سیستمهای خروج اضطراری و یک ذخیره تامین هوا در موارد اورژانس برخوردار است. ماسک مدعی است که این سیستم با نصب پنلهای بر روی سقف آن می‌تواند نیروی خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین کند.
مسیر پیشنهادی اولین هایپرلوپ شامل پنج مسیر بین ایالتی است که از میان دره مرکزی در کالیفرنیا می‌گذردو ساخت این پروژه هفت تا 10 سال به طول خواهد انجامید.

ماسک هزینه ساخت این پروژه را حدود چهار میلیون پوند برآورد کرده اما این تقریبا یک دهم هزینه یک سیستم قطار فوق سریع است که کالیفرنیا قصد ساخت آن را دارد.

با اینحال کارشناسان حمل و نقل به این طرح با دیده تردید نگریسته و موانعی مانند خطر زلزله را برای آن برشمرده‌اند.

ماسک اظهار کرده که سرش با پروژه‌های دیگری مانند شرک اسپیس‌ایسکس شلوغ بوده و وقت ساعت هایپرلوپ را ندارد از این رو طراحی را برای علاقمندان به استفاده یا اصلاح آن منتشر کرده است.

وی افزود: من زمانی که طرحها برای ساخت یک ارتباط ریلی پر سرعت (210 کیلومتر در ساعت) بین لوس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو رونمایی شد، در مورد هایپرلوپ فکر کردم زیرا این طرحها از سفر هوایی بدتر است. همچنین دیگر هواپیمای پرسرعت مانند کنکورد وجود ندارد. باید نسبت به گذشته بهتر باشیم.

به گفته ماسک که اکنون طرح خود را در سایت تسلا قرار داده است، هایپرلوپ یک راه‌حل عملی برای شهرهایی است که تقریبا 1600 کیلومتر یا کمتر با هم فاصله دارند. برای فواصل بیشتر بهتر است که از هواپیما استفاده کرد، اما در این مسافتهای کوتاهتر، استفاده از مفهوم وی بهتر خواهد بود زیرا زمان آن برای ارتفاع گیری و فرود به هدر نخواهد رفت. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲
مسافرین هم کشک هستند.هرکی با این سرعت سوار بشه قطعا بالا میاره چون شتاب خیلی زیادی بهش وارد میشه
هنوز ما توی مونوریل و متروش موندیم ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار