بازدید 3812

نگاه شما: اقتصاد مقاومتی و رسالت رسانه ها

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۵۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۴ 21 December 2014
موسی کاظم زاده: بهمن سال 1392 بود که توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در ادامه و تکمیل سیاست‌های گذشته، خصوصاً سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در 24 با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا برای اجرایی شدن از سوی قوای کشور ابلاغ شد.
آنچه در این مورد مهم به ‌نظر می‌رسد اینکه؛ در آستانه اولین سالگرد ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، از سوی مقام معظم رهبری قرار داریم. حال این پرسش مطرح می‌شود که با وجود تأکیدات رهبری در این زمینه، چه ‌میزان مسئولان و دست‌‎اندرکاران قوه مجریه، قوه مقننه و اجرایی، فرمان ایشان را در پیشبرد برنامه‌‎های خود قرار داده اند؟ و در همین راستا، نقش و رسالت رسانه ها که به عنوان مطالبه گر جامعه به حساب می آیند، چيست؟

ناگفته نماند، باید گفت که رسانه ها در سایه مطالبه گری واقعی می توانند، ضمن شناسایی مشکلات و انعکاس رویداد ها به صورت صحیح، به موقع و سریع، آن به بدنه مدیریتی کشور در راستای اقناع افکار عمومی و توسعه همه جانبه منطقه و جامعه نیز سهیم شوند.
همچنین، رهبر معظم انقلاب در سال‎‏های اخیر، بارها تأکید ویژه‎ای بر مقوله نقش آفرینی رسانه ها در عرصه های مختلف داشته اند. با این وجود، در بند 21 سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اهمیت، جایگاه و نقش رسانه ها تاکید ویژه ای شده است.

درکل باید یادآور شویم، آنچه اختصاصا در این زمینه مورد تاکید بوده و مهم به نظر می رسد، جایگاه و نقش رسانه ها در سیاستگذاری، شکل دهی فرهنگ عمومی و هدایت درست افکار عمومی است. بر این اساس، کارکرد رسانه ها در عصر ارتباطات، بی شک در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری انکارناپذیر است. امروزه جامعه ای توسعه یافته تلقی می شود که بتواند در کنار توسعه شاخص های اجتماعی و اقتصادی مانند درآمد سرانه، توزیع ناخالص ملی و نرخ مرگ و میر، بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت عنصر دانایی اجتماعی تأکید کند.

در هر حال، آنچه در این راستا حائز اهمیت است، اینکه اقتصاد مقاومتي استراتژی و راهبردي براي تشخيص حوزه‌هاي فشار و كاهش وابستگي‌ها و در مجموع مقابله با تحريم ها و تهديدهاي اقتصادي با تاكيد روي مزيت‌هاي توليد داخل و تلاش بر خود اتكايي می باشد.

در كنار اين عوامل، ارکان و مهم ترین ویژگی های اقتصاد مقاومتی، در واقعه همان تلاش در جهت ارتقای رشد ملی، خنثی نمودن تحریم های دشمن در عرصه اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت، مدیریت مصرف، بالا بردن تولید ملی با حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مقاومت مدبرانه در مقابل تحریم ها، توانمند سازی بخش خصوصی، حرکت بر اساس برنامه و پرهیز از تغییر ناگهانی قوانین است.

بدینسان، آنچه در این خصوص مهم به نظر می رسد اینکه، در نظام نوین جهانى‏ ما در عصری زندگي مي كنيم؛ که در آن رسانه هاي گروهي جزء جدايي ناپذير زندگي ما هستند. آنچه كه رسانه ها به عنوان اطلاعات به ما انتقال مي دهند، به اشکال مختلف در نحوه زندگي، انديشه و احساسات ما و حتي فرزندان ما تعیین کننده است. بي شك رسانه‌ها با پوشش گزینشی برخی رویدادها و چشم پوشی از بقیه وقایع نقش تعیین کننده ای در جنگ اقتصادی و مهار آن بر عهده دارند.

بنابراین می توان گفت، از سوی دیگر هر جامعه ای نیازمند به رشد، بالندگی در عرصه های مختلف از جمله توسعه اقتصادی است تا به غرور ملی در عرصه ملی و بین المللی دست یابد، لذا برای تحقق این امر در جامعه، نيازمند شناخت دقيق اين نوع اقتصاد، بسترها و زمينه هاي آن هستیم، در این میان امروزه در عصر انفجار اطلاعات دیگر این حقیقت به خوبی اثبات شده است که رسانه های گروهی با کارکرد خویش به عنوان یک دانشگاه عمومی سهم و نقش قابل ملاحظه ای در انتقال میراث فرهنگی و فکری بشری در میان ملل و انسان ها دارا هستند.

 بر این اساس، اهمیت این کار از آن جهت بوده که حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جوامع بشری به شدت تحت تاثیر رسانه های گروهی قرار دارد. با در نظر گرفتن این واقعیت مسلم که رسانه های نوین ارتباط جمعی با کارکرد خود، و با استقاده از دو عنصر اطلاعات و پیام، هرگز از جنبه های سازنده و مخرب خالی نبوده، ضروری است در این راستا متولیان طرح تحول اقتصادی و مسئولان امر پیش از اینها به کارکرد رسانه ها توجه داشته باشند، چرا که رسانه های جمعی با اطلاع رسانی به موقع و شفاف می توانند در ارتباط با ساز وکارهای اقتصادی در برابر هجمه های اطلاع رسانی غلط رسانه های دشمن بایستد و به تنویر افکار عمومی کمک کنند.

در همین راستا، ناگفته نماند مقام معظم رهبري در سال‌هاي اخير در نامگذاري‌هاي‌شان براي سال‌ها و همچنین در سخنان خود بارها بر مساله « تحريم‌های دشمن » و «جنگ اقتصادي» كه استکبار جهانی در راستاي مقابله با پيشرفت‌هاي کشورمان در پيش گرفته‌اند، تاكيد كرده و راهكارهاي مقابله با آن را نيز بارها گوشزد كرده‌اند که نمونه بارز آن ابلاغ اخیر ایشان در مورد سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی معتقدند؛ پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.
در واقع رهبر معظم انقلاب يكي از راه‌هاي عبور از مقطع حساس و سرنوشت‌ساز كنوني کشور را جدي‌گرفتن اقتصاد مقاومتي بیان می کنند.

به بیان دیگر؛ در واقع" اقتصاد مقاومتی"، نقطه مقابل اقتصاد وابسته و مصرفی است، تغییر ساختارهای اقتصادی موجود، بومی‌سازی اقتصاد کشور، اصلاح الگوی مصرف، صرفه جوئی، تكيه بر دارايي هاي معنوي و مادي، حمایت از تولید ملی، توانمند سازی بخش خصوصی، کاهش وابستگی به نفت و پرهیز از خام فروشی، پرهيز از اسراف و تجمل گرايي، ساده زيستي، قناعت، توجه به مسئله آموزش و تربيت افراد اجتماع و بخصوص اقشار جوان و كودكان، بسط معنويات و آموزه هاي ديني، آگاهي مردم از دارايي، منابع و توانمندي هاي داخلي و سرمايه هاي معنوي و مادي، استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان، استفاده حداکثری از کالاهای داخلی و نهراسیدن از تحریم‌های اقتصادی دشمن نیز از دیگر راهکار مناسبی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

در این میان باید گفت که یکی از ابزارهای دشمن در جنگ اقتصادی، رسانه‌ است، بر همین اساس، براي تقويت زير ساخت هاي اقتصادی و مقابله با جنگ رسانه اي دنياي غرب، بايستي به نقش رسانه به عنوان يک ابزار مهم و جريان ساز باید بيش اینها اهميت بدهيم. در این میان هم دست اندرکاران حوزه رسانه کشورمان با آموزش، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و به عرصه کشاندن نخبگان در این عرصه، تصويرسازي درست توام با اميدآفريني و حفظ منافع ملي می توانند، نقش مهمی در کاهش عوارض روانی، تقويت وحدت و انسجام ملي و ايجاد تحرک و نشاط در جامعه داشته باشند.

نكته مهم دیگر اينكه، بسیار واضح است امروز استكبار جهانی از تحقق شعار «ما می‌توانيم» كه نمود همت و غيرت ايرانيان است، عصبانی شده و در این خصوص با ترفند های مختلف از جمله جنگ نرم با پشتوانه قدرت نرم رسانه ها در صدد ضربه زدن به این نظام است.

از سوی دیگر، در این شرایط حساس و سرنوشت‌ساز كنوني کشورمان وظیفه مردم و به ویژه رؤسای قوای سه گانه و سایر مسئولان، در سال " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" این است که با جدیت تمام، خدمت رسانی، ایجاد هماهنگی و وحدت میان سه قوه در خلق صحنه های سیاسی و اقتصادی در وسط میدان باشند و ضمن حمایت از انقلاب و اسلام در تحقق افق روشن ترسیم شده، توسط مقام معظم رهبری بيش از بيش تلاش نمايند و امید است که سیاستگذاران داخلی رسانه‌ای از تمام ظرفیت های موجود در برابر هجمه های اطلاع رسانی غلط رسانه های دشمن بایستد و به تنویر افکار عمومی کمک کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار