بازدید 2089

ضرورت افزایش اعتبارات میراث فرهنگی در بودجه

کد خبر: ۴۵۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹ 20 December 2014
رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از مبلغ پیشنهادی میراث فرهنگی برای رسیدگی به بناهای در معرض خطر، تاکید کرد: 10 میلیارد کار از پیش نمی‌برد، بهتر است میراث فرهنگی پیشنهاداتی را مطرح کند که نمایندگان بتوانند از آن دفاع کنند.

جواد هروی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پیشنهاد میراث فرهنگی  مبنی بر اختصاص فوری 10 میلیارد تومان اعتبار برای مباحث حفظ و مرمت آثار تاریخی  گفت: درست است که لایحه 94 تقدیم مجلس شده است اما در زمان تصویب آن، ممکن است نمایندگان تغییراتی در آن ایجاد کنند و با این حساب طرح چنین پیشنهادهایی بعد از ارسال لایحه ایرادی ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با وجود اینکه اعتقاد دارم رقم 10 میلیارد برای رسیدگی  به بناهای تاریخی در معرض تخریب، کاری از پیش نمی‌برد، اما اگر چنین مبحثی پیشنهاد شود به عنوان عضو کمیسیون تلفیق بودجه 94 از آن دفاع خواهم کرد.

نماینده مردم قائنات اظهار داشت: تصور می کنم لازم است در این مقطع از زمان با توجه به ضرورت رسیدگی به آسیب‌های محوطه‌های تاریخی و ابنیه‌ برجسته تاریخی در سطح کشور، اعتباراتی را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب امان تاریخی و باستانی کشور، گفت: متاسفانه حفظ آثار و ابینه تاریخی را رها کردیم و بودجه اختصاص یاقته برای میراث فرهنگی مبلغی بالغ بر 400 میلیارد تومان است که در حد و شان میراث فرهنگی کشور نیست.

هروی هم چنین تصریح کرد: چنین مبالغی برای توجه به بحث مواریث و گردشگری اندک است و در زمان رسیدگی به لایحه بودجه 94 در مجلس، باید تغییراتی در این زمینه صورت گیرد و بودجه مباحث ترمیمی و تکمیل پروژه‌های دچار نقص افزایش یابد.

هروی افزود: امروزخ دنیا برای مواریث تاریخ خود مبالغ بالایی قائل است و تعجب می‌کنم کشور ما چرا همانند کشورهای جهان سوم با نگاه بی اعتنایی از به ثبت رساندن محوطه های تارخی و مواریث فرهنگی عبور ‌می‌کند. این در حالی است که مسئولان در ماحث میراث فرهنگی ادعاهای پر طمطراقی هم دارد.

رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری  با انتقاد به رقم 10 میلیاردی که از سوی میراث فرهنگی برای رسیدگی به بناهای در معرض خطر گفت: معتقدم این مبالغ نه تنها جایی را نمی تواند ترمیم کند و دردی از میراث فرهنگی کشور مدوا نمی‌شود بلکه باید بودجه چند صد میلیاردی برای این مبحث در نظر گرفته شود.

وی اعتقاد دارد که اگر در بحث میراث فرهنگی به گونه ای شایسته کار اساسی انجام شود هر محوطه تاریحی به اندازه محوطه نفتی می‌تواند برای کشور درآمدزا و اشتغالزا باشد.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس ادامه داد: امروز دنیا در صنعت توریست و گردشگری که مبتنی بر جاذبه های تاریخی و طبیعی است برنامه ریزی های کلان دارند. متاسفانه ما حتی برنامه‌های جزیی نداریم. اکنون با وجود تلاش‌های مسئولان سازمان میراث فرهنگی، این سازمان از بدنه بیمار و سیاسی برخوردار است که باید به سازمانی تخصیص تبدیل شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر