بازدید 17212
در پی موافقت با طرح واگذاری جزیره منحصربفردِ آشوراده به گردشگری رخ داد؛

شکایت رسمی دو تن از مدیران سابق سازمان محیط زیست از ابتکار

انتشار خبر انعقاد تفاهم‌نامه میان سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تبدیل آشوراده به قطب گردشگری‌‌، همان و بلند شدن صدای اعتراض عمومی به وقوع چنین اشتباهی با مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست، همان. در پس این تفاهم‌نامه، خیلی‌ها به این نکته می‌اندیشند، ‌نکند برای مقابله با زیاده‌خواهی که طبیعت را به ورطه نابودی سوق می‌دهد، به اشتباه روی تلاش‌های مدیران سازمان محیط زیست، به ویژه رئیس نامدارش حساب کرده‌اند؟
کد خبر: ۴۵۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳ 20 December 2014
«با کسی عهد اخوت نبسته‌ایم»؛ اقدامی را که دو تن از مدیران سابق سازمان محیط زیست برای حفاظت از جزیره بکر آشوراده انجام داده‌اند، ‌می‌توان بهترین مثال برای اجرای ‌این ضرب‌المثل خواند. شکایت از همکار سابق برای مراقبت از چیزی که قابل جایگزینی نیست و در معرض خطر نابودی‌ است.

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند روز از نامه‌نگاری صد و پنجاه و چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور برای اجرای جاده در جنگل ابر و در حالی که بسیاری از فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست، انتظار واکنش مؤثری از سازمان حفاظت برای مقابله با این درخواست و در نتیجه حفاظت از جنگل ابر را می‌کشیدند، خبری منتشر شد که نه تنها همه را نومید کرد، بلکه جایگاه سازمان محیط زیست را به شدت تحت تأثیر قرار داده و مخدوش کرده است.

ماجرا از این قرار است که واگذاری ناب‌ترین بخش یکی از مشهور‌ترین تالاب‌های بین‌المللی که بار‌ها و بار‌ها بحث واگذاری آن به بخش خصوصی برای دایر کردن امکانات گردشگری با مخالفت‌های دوستداران، فعالان و مدیران سازمان محیط زیست مواجه و متوقف شده بود، بعد از آنکه اواخر تابستان گذشته ـ در حاشیه سفر استانی رئیس دولت یازدهم ـ بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده بود، به تازگی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای رسمیت یافت.

انتشار خبر انعقاد تفاهم‌نامه میان سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تبدیل آشوراده به قطب گردشگری‌‌، همان و بلند شدن صدای اعتراض عمومی به وقوع چنین اشتباهی با مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست، همان. در پس این تفاهم‌نامه، خیلی‌ها به این نکته می‌اندیشند، ‌نکند برای مقابله با زیاده‌خواهی که طبیعت را به ورطه نابودی سوق می‌دهد، به اشتباه روی تلاش‌های مدیران سازمان محیط زیست، به ویژه رئیس نامدارش حساب کرده‌اند؟

این در حالی است که معصومه ابتکار در پاسخ به این انتقاد‌ها گفته: در منطقه گردشگری که در جزیره در نظر گرفته شده، تنها ‌١٠‌درصد آن امکان فعالیت ـ آن هم مطابق با ضوابط ـ وجود خواهد داشت. تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امضا کرده‌ایم که این گردشگری به هیچ عنوان منجر به تصرفات در این حوزه نشود. طرح گردشگری باید توسط سازمان حفاظت محیط ‌زیست تأیید شود و هیچ زمینی در این جزیره واگذار نمی‌شود.

اما هرچه این مقام عالی رتبه محیط زیستی، سعی در عادی نشان دادن ماجرا دارد و حتی با بیان جملاتی مانند «خوشبختانه با استفاده از ماهواره و عکس‌های هوایی، این منطقه قابل رصد برای همگان است و جای نگرانی وجود ندارد‌»، سعی دارد همه زوایای تفاهم‌نامه را شفاف توصیف کند، مستنداتی که از طرح گردشگری منطقه منتشر شده، نشان می‌دهد ‌اوضاع به هیچ وجه این گونه نیست.

کافی است‌ بدانیم ‌قرار است منطقه‌ ویژه گردشگری در این جزیره در دو فاز ۲۸۰ و ۱۰۰ هکتاری به اجرا در‌آمده و انواع و اقسام سازه‌های مختلف برای دایر کردن هتل، رستوران، سفره خانه، مجموعه تفریحی، مجموعه ورزشی، موزه، مجموعه اقامتی، ورزش‌های آبی و... در آن ساخته شود، تا بدانیم ‌در پس سخنان آرام معاون رئیس جمهور، خواب چه توفانی برای آشوراده ‌دیده شده است.
شکایت رسمی دو تن از مدیران سابق سازمان محیط زیست از ابتکار
به نظر همین نکات تلخ است که موجب شده دو تن از مدیران سابق سازمان حفاظت از محیط زیست از رئیس فعلی این سازمان بابت عقد تفاهم‌نامه برای واگذاری آشوراده به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کنند؛ شکایتی که شاید از این رو رسانه‌ای شد که همگان شاهد بودند، رئیس نامدار سازمان محیط زیست، تفاهم‌نامه واگذاری را چیزی بی‌خطر برای آشوراده توصیف کرد و به سادگی هر چه تمام‌تر، ساخت و ساز در ۳۸۰ هکتار از جزیره را چیزی در حد و اندازه 10 درصد جزیره، یعنی خیلی ‌کمتر از ۳۸۰ هکتار آن خواند!

با این تفاسیر، بد نیست متن شکایت صورت گرفته توسط دلاور نجفی و محمد باقر صدوق، دو تن از معاونان اسبق محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست را که حاوی ابهامات بیشتری در این باره است، بخوانیم و انتظار بکشیم رئیس سازمان در صدد پاسخ به ابهامات مطرح ‌درباره آن برآمده و البته پیش از آن، سازمان بازرسی مانع از اجرای تفاهم نامه عجیب شود.

رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور

موضوع: واگذاری بخشی از جزیره آشوراده توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور

سلام علیکم

به استحضار می‌رساند پناهگاه حیات وحش میانکاله یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین زیستگاه‌های کشور در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از مناطق ۴ گانه‌ حفاظتی تصویب و در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفت. پس از آن نیز به لحاظ اهمیت اکولوژیکی تالاب آن در کنوانسیون رامسر و همچنین به عنوان یک ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

درسال ۱۳۸۴ و در واپسین روزهای دولت هشتم، حدود ۳۸۰ هکتار از منطقه آشوراده که در این پناهگاه واقع شده است در قالب طرح گردشگری در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت که با اخذ سند ادعای مالکیت آن را نیز داشت. در دولت نهم و با کمک سازمان بازرسی کل کشور و قوه محترم قضائیه کشور، سند مذکور باطل و مدیریت عرصه مذکور مجدداً به سازمان حفاظت محیط زیست برگشت. در دولت دهم نیز واگذاری عرصه مذکور مجدداً مطرح و با پیگیری تشکل‌های زیست محیطی و مخالفت برخی دستگاه‌های اجرایی عقیم ماند.

متاسفانه اخیراً طی امضای تفاهم نامه‌ایی فیمابین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حدود ۲۸۰ هکتار از منطقه مذکور به عنوان منطقه گردشگری معرفی شده است. در این خصوص چند نکته قابل توجه است:

۱) آن‌گونه که گفته می‌شود و شواهد و دلایل نیز مشخص نموده است،‌‌ همان فردی که در سال ۱۳۸۴ عرصه مذکور را تملک کرده بود و خلع ید شده است، مجدداً این موضوع را دنبال نموده و طرح خود را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده و با معاونت آن سازمان نیز جلساتی داشته است.

۲) زون تفرج یا طبیعت گردی گسترده در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور دارای تعریف خاص است. در این زون احداث ابنیه و ساخت و ساز ممنوع است. اما متاسفانه در این تفاهم نامه و طرح مرتبط با آن، احداث این‌گونه سازه‌ها دیده شده است.

۳) در قانون حفاظت که مهم‌ترین قانون مرتبط با محیط زیست می‌باشد، مدیریت مناطق چهارگانه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری واگذار نشده است و به سازمان محیط زیست داده شده.

۴) معاون اول رئیس جمهور جناب آقای جهانگیری اعلام نموده است که «بناست آشوراده تبدیل به قطب گردشگری بشود»؛ درصورت اجرای این طرح محیط زیست منطقه بطور کلی دگرگون شده و تدریجاً نابود خواهد شد.

با توجه به اهمیت موضوع از آن مقام محترم تقاضا می‌گردد قبل از اینکه فرصت از دست برود و تخریب محیط زیست منطقه آغاز گردد، موضوع مورد توجه قرار گرفته و از آن جلوگیری به عمل آید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۴
الهی هر کسی شاخه ای درخت برکند دودمانش خاکستر شود امین
یک بی تدبیری دیگر که باعث ناامیدی بیشتر میشود !!!!!!
با این تفسیری که از طرح صورت گرفته واضح است که محل تفریح مرفهین خواهد بود . یعنی تفریحگاهی اختصاصی با پول دولتی . ابتکار مجوز این طرح مال شماست خانم ابتکار و بنام شما ثبت میگردد و با از بین رفتن اشوراده میتوانید به سابقه کاری خود بنگرید .
چرا چنین طرحهایی در جنوب کشور اجرا نمیگردد ؟ چون گرم است و امکانات بالقوه ندارد ؟ همه جای دنیا چنین طرحهایی را در جایی اجرا میکنند که امکانات ندارد و با بوجود اوردن امکانات نظر گردشگران را بانجا جلب میکنند تا درامد زایی برای منطقه و کشور شود . شمال ایران چه احتیاجی به سرمایه گذاری دارد سالانه چند میلیون نفر بانجا میروند و پول خرج میکنند . ادم واقعآ در توجیه طرحهای شما میماند .
بازم سوءمدیریت بازم کج سلیقگی!!!
تا باد چنین بادا !!!
ما پاسخ می خواهیم خانم ابتکار! مثل اینکه همه وعده های این دولت داره یه جور دیگه از آب در می آد! بابا نون رو که گرون کردین! بنزین رو هم همینطور! طبیعت رو هم که دارین می فروشین؟! بعد به دولت قبل ایراد می گرفتین؟! جواب بدین؟! خواهش می کنم تابناک منتشر کن.
سلام لطفا توضیح بدهند .سود وضرر را بنویسند. ایا از این موهبت الهی نباید کارشناسانه استفاده شود. ایا قادر به حفظ ان در صورت قطب گردشگری نیستیم در شرایط موجود چه کرده اند؟
سرمایه داران پرده نشین و پشت پرده ظاهرا می توانند همه چیز را با پول بخرند!

منطقه گردشگری چه صیغه ای ست؟
توریستهای اروپایی در همسایگی کوههای آلپ با دارا بودن ناب ترین پوشش های جنگلی و کوهستانی
مناظر خیره کننده و بکر، آشوراده را می خواهند چه کار؟!
اگر هدف رونق توریسم بود همه می دانند کویرهای ایران تنها جاذبه برای توریست خارجی است.
بنابراین در مناطق بومی استانهایی نظیر سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر سرمایه گذاری می کردند مناطقی که زیباترین و باارزشترین سوزن دوزی های دنیا و انواعی از صنایع دستی الیاف بافته را دارند اما در فقر، اعتیاد و بیکاری دست و پا می زنند و تنها شغلشان قاچاق است...
اگه آدمیزاد پاش اینجا باز شد نابود میشه
من به عنوان یه مطلع در حوزه محیط زیست عرض میکنم مگه ایران سازمانی بعنوان حفاظتمحیط زیست داشته تا حالا!؟!؟
خانم ابتکار سعی نکنید با میراث مردم و ایران به فکر جمع آوری ثروت برای ارگانتون باشید وظیفه شما حفاظت از محیط زیست است ما هنوز از شما تحرک فوق العاده ای ندیده ایم خواهشا با وجدان خدمت کنید به مردم
دلاور نجفی و محمد باقر صدوق احسنت بر شما
سلام این آقایان از سر دل سوزی شاکی هستند یا برای استانها رقیب چکش میزنند؟!
حتما پای اقازاذه های جدید در راه است
نسل بعد طبیعت را همانطور که بود از ما خواهد خواست با همان گونه های گیاهی و جانوری که داشت نه با رستوران و سفره خانه. اگر در اندیشه ارتقا توریسم هستید چرا به حریم آیندگان تجاوز میکنید؟ حداقل سهم انها دیدن یک گوشه بکر از طبیعت خواهد بود.
به نوبه خودم از این بزرگواران تشکر می کنم نسل بعد طبیعت را همانطور که بود از ما خواهد خواست با همان گونه های گیاهی و جانوری که داشت نه با رستوران و سفره خانه. اگر در اندیشه ارتقا توریسم هستید چرا به حریم آیندگان تجاوز میکنید؟ حداقل سهم انها دیدن یک گوشه بکر از طبیعت خواهد بود.
یعنی یک بار تو زمان مدیریت خانوم ابتکار ( تو دولت 8 ) این کار رو کردن و جلو شون گرفته شده و حالا که دوباره به قدرت برگشتن همون کار از اول می خوان انجام بدن ؟؟ ببین کیا شدن مسئول حفاظت از محیط زیست کشور . هه !
اینجاها که قطب گردشگری شده چه گلی به سر این مملکت زده؟
از ابتکار بعید بود
خانوم ابتکار اصلاح بفرمایید
ما محیط بانان نگاه ویژه ای به شما داریم
آشوراده؛ يك جزيره، هزار ماجرا
گوشتش بوي نفت مي‌دهد
با همه اينها به نظر مي‌رسدكه مناقشات در مورد آشوراده و سرمايه‌گذاري در آن بر دور دايره‌ي بسته‌اي مي‌گردد و تا باز نشدن كامل ديدگاه‌هاي طرفين نمي‌توان اميدي به حل آن داشت.
3 روز در استان گلستان جست‌و‌جو كرديم تا بتوانيم سر از ماجرا در بياوريم و در پايان به همان حرف روز نخست رسيديم. آقا ابراهيم حق داشت: «آشوراده تكه گوشتي است كه همه براي تصاحبش با هم مي‌جنگند.»
بسمه تعالی
رسانه ها و نمایندگان مجلس بایستی از خانم ابتکار که امضاء کننده تفاهم نامه آشوراده با سازمان گردشگری بوده است توضیح بخواهند. در حالیکه محیط زیست ایران دراثر ندانم کاری و بی تدبیری مسئولین گذشته تخریب شده است ، مسئولین دولت تدبیر و امید نباید اجازه دهند که بیش از این محیط زیست ایران تخریب گردد.
مازندرانی ها کل سواحل میانکاله راصنعتی کردند واز آنها بهره برداری میکنند حال آنکه استان گلستان نمی تواند تحت نظارت محیط زیست از ساحل به حقش استفاده کند از ابزار های سیاسی وتوجیهی سوئ استفاده میکنندآقایان محترم شما در دوران مدیریت تان چقدر از محیط زیست میانکاله حفاظت کردید مگر بندر امیر آباد جزو محیط زیست نبود مگر ویلاهایی که در ساحل میانکاله زده شده جزئ محیط زیست نبود شما آن موقع کجا بودید آ یا شما از آمار بیکاری در شهرستانها ساحلی گلستان خبر داریدشما ها در دوران مدیریت تان محیط زیست را نابود کردیدشما مدیریت آشوراده که متعلق به گلستان بود را به مازندرانی ها دادید ودر آتش سوزی جزیره آشوراده فقط نظاره گر بودند هیچ امکاناتی برای رفع حریق نداشتند درحالی که تاسیسات گلستانی ها در آتش تهدید شد وگلستانی ها آتش راخاموش کردند حال آنکه در جزیره آشوراده روستا وجود داشته وتاسیسات شیلات وآموزش وپرورش وجود دارد که این بخش از آشوراده برای گردشگری در نظر گرفته شده استدر ضمن بح واگذاری مطرح نیست فقط بحث بهره برداری است منصف باشید
پس این دولت راستگویان و پاک دستان چش شد
بنام خدا- البته دولت دهم در این زمینه مصوبه داشت. کاش مدیران محترم محیط زیست که در آن دوره مسئولیت داشتند این نامه را می نوشتند
اقدام اين 2 نفر بسيار مهم و ارزشمند است. فقط خدا كند واقعيت و اصل مطلب منافع ملي باشد ولا غير.
لطفاً سازمان بازرسی کل کشور اعلام نتیجه نماید
اقدام اين 2 نفر بسيار مهم و ارزشمند است. فقط خدا كند واقعيت و اصل مطلب منافع ملي باشد ولا غير.
جالب است که هرکدام از ماها در محیط زندگی خود کمترین اهمیتی به مسائل محیط زیست نمی دهیم ولی برای تضعیف دیگران زمین و آسمان را به هم می دوزیم. لطفا اگر فرصت کردید نگاهی به جوی جدول های شهر تهران بیاندازید؟!!!!
باسلام تجربه نشان داده است که در کشور ما بعلت مسایل فرهنگی و.......متاسفانه هر جا پای مردم و ماشین باز شده است بعد از مدتی انجا را تبدیل به زباله دانی کرده اند. اگرچه مدافعان طرح تمهیداتی را دیده اند که اسیب زیست محیطی پیش نیاید ولی تضمینی برای این کار وجود ندارد. شما دریچه ای باز میکنید فردا از انجا فیل رد می کنند.
تالاب اشوراده زیستکاه نادرترین پرندگان میباشد از بین بردن ان جفایه نابخشودنی میباشد.ایجاد منطقه گردشگری در انجا چه نفعی دارد وقتی که گردشگر چه ایرانی وچه خارحی نتواند در ان ازاد باشد درست کردن ان به قیمت از بین بردن محیط زیست باشد گناهی نابخشودنی است خانم ابتکار از شما بعید است مگر اینکه؟؟؟؟؟؟؟؟
محیط زیست مسئول نگهداری محیط زیست است یا مسئول واگذاری و تامین سود برای اشخاص خاص ؟
کم کم دارم میفهمم که به اشتباه به این دولت و خانم ابتکار در زمینه محیط زیست امید بسته بودیم. البته اگر قضیه جنگل ابر و آشوراده درست باشد.
گرچه در زمینه آلودگی هوا و آب تهران و کیفیت بنزین هم بسیار ضعیف کار کردند چراکه میشد با انجام نمونه گیری و آزمایشهای علمی با شفافیت کامل به مردم نشان داد که کیفیت در چه حد است ولی آنقدر صحبتها متناقض است که درنهایت مشخص نشد کدام صحبت صحیح است.
من از تابناک عزیز می خواهم این مطلب را انتشار دهد.

من شخصا از عملکرد دولت بشدت ناراضی هستم اما واقعا سخنان خانم ابتکار درست است. تفاهم نامه ای امضاء شده است اما هنوز طرح میراث در سازمان حفاظت محیط زیست تصویب نشده است. تابناک عزیز خواهشا در این مرحله حساس به خانم دکتر کمک کنیم و نگذاریم این جنجال های الکی به آبروی محیط زیست لطمه وارد کند. محیط زیست و میراث تفاهم نامه امضاء کرده اند هنوز طرحی مصوب سازمان محیط زیست نشده است. اگر کاربری ها و پروژه ها مورد تایید محیط زیست قرار گرفت می توان چنین هیاهویی ایجاد کرد.
اگه یک چنین مکانی در یکی از کشورهای عرب ویا اروپایی ویا آمریکایی بود چه طرحی اونجا پیاده میکردند؟آیای واقعا فرقی بین این جزیره با جزیره کیش داره ؟چرا بعضی ها دوست ندارن استان گلستان پیشرفت کنه مگه مردم استان گلستان که بیشتر مردم به کار کشاورزی ودامپروری مشغولند حق ندارن از چنین طرح زیبا ومفرح که سالیانه با مسافرینی که به این جزیره میایند اقتصاد آنها دگرگون میشود.بهرهمند شوند؟اگه این 2معاون در دولت دهم چنین طرحی اندیشه شده بود آیا میتوانستند چنین نامه سرگشادهی به سازمان بازرسی کشور به عنوان مدعیالعومم بنویسند؟البته ما نقد را میپذیریم ولی باید راهکار هم به پیوست به سازمان بازرسی ارایه میشد !!!که بعید میبینم چنین راهکاری ارایه شده باشد.به هر حال هم مجلس وهم دولت باید برای منطقه گردشی وتوریستی جزیره آشوراده نگاه ویژه داشته باشند.تا دل مردم گلستان واستانهای همجوار وسالیانه زایرانی که به مشهدالرضا مشرف میشوند دربین راه از این مکان گردشگری که انشاالله به بهره برداری میرسد برخوردار شوند.دست خانم ابتکار درد نکنه
مرگ بر دشمن محیط زیست هر که میخواهد باشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل