بازدید 5113
تابناک اقتصادی گزارش می‌دهد؛

دولت دلار 3500 تومانی را دوست دارد؟/ 30 روزه 8 درصد از ارزش پولی ملی کاسته شد

بازار ارز ایران در یک ماهه اخیر نوسانات مختلفی را تجربه کرده است و حالا قیمت دلار در بازار آزاد از مرز 3500 تومان گذشته است. در این میان، به نظر می‌سد بانک مرکزی با ابزارهای در اختیار، این بار نخواهد گذاشت دلار به کانال 3600 تومان برسد و پیش بینی می‌شود که از این پس و برای چند ماه آینده، دلار آزاد در کانال 3500 تومان در نوسان باشد.
کد خبر: ۴۵۹۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸ 20 December 2014
بازار ارز ایران در یک ماهه اخیر نوسانات مختلفی را تجربه کرده است و حالا قیمت دلار در بازار آزاد از مرز 3500 تومان گذشته است.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، بررسی روند قیمت نرخ ارز در یک ماهه اخیر نشان می‌دهد که بازار ارز در این دوره نوسانات مختلفی را تجربه کرده است.

ماه قبل، در چنین روزهایی، قیمت دلار در بازار آزاد زیر 3240 تومان بود اما امروز 29 آذرماه نرخ بالای 3500 تومان را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر، در مدت یک ماه قیمت دلار در بازار آزاد بیش از 8 درصد افزایش نشان می‌دهد، یعنی از ارزش پول ملی ایران ظرف 30 روز بیش از 8 درصد کاسته شده است.

روایت‌ها درباره نوسانات اخیر ارزی مختلف است. برخی‌ها می‌گویند دولت بامحوریت بانک مرکزی عمدا دلار را در بازار آزاد گران کرده است تا کسری بودجه ناشی از سقوط آزاد قیمت نفت را جبران کند.

برخی دیگر، نوسانات اخیر ارزی را ناشی از اظهارات نسنجدیده رئیس کل بانک مرکزی می‌دانند که در کنار سقوط قیمت جهانی نفت و افزایش نرخ دلار در بودجه 94 از 2650 به 2850 تومان منجر به گرانی دلار در بازار شده است.

یک روایت هم این است که انتظارات روانی قبل و پس از سوم آذرماه و برخی مسایل اقتصادی دیگر، چنین سرنوشتی برای بازار ارز ایران رقم زده است.

از دیگر سو، بانک مرکزی هم هرگونه "بازی با نرخ ارز" و "گرانی عمدی دلار" را تائید نمی‌کند.

به هر حال، چه دولت با محوریت بانک مرکزی بخواهد و چه نخواهد، امروز نرخ ارز در بازار آزاد به بالای 3500 تومان رسیده است که به نظر می‌سد بانک مرکزی با ابزارهای در اختیار، این بار نخواهد گذاشت دلار به کانال 3600 تومان برسد و پیش بینی می‌شود که از این پس، دلار آزاد در کانال 3500 تومان در نوسان باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر