بازدید 6356
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

تأیید دوباره پایندی ایران به توافق هسته‌ای ژنو از سوی آژانس

تأیید پایبندی ایران به توافق مقدماتی هسته‌ای از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعای احتمال تأثیرگذاری قیمت نفت بر حمایت ایران از سوریه، اظهارات یک مقام سازمان حماس درباره روابط با ایران، برنامه رهبر حزب مخالف دولت ترکیه برای سفر به ایران و افزایش روند واردات غلات ایران از روسیه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۵۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 20 December 2014
تأیید دوباره پایندی ایران به توافق هسته‌ای ژنو از سوی آژانستأیید پایبندی ایران به توافق مقدماتی هسته‌ای از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعای احتمال تأثیرگذاری قیمت نفت بر حمایت ایران از سوریه، اظهارات یک مقام سازمان حماس درباره روابط با ایران، برنامه رهبر حزب مخالف دولت ترکیه برای سفر به ایران و افزایش روند واردات غلات ایران از روسیه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

تأیید دوباره پایندی ایران به توافق هسته‌ای ژنو از سوی آژانس

به گزارش «تابناک»، انتشار گزارش جدید آژانس درباره موضوع هسته‌ای ایران، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

روزنامه «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، بر اساس گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران همچنان به تعهدات خود در چهارچوب توافق مقدماتی هسته‌ای با گروه ۱+ ۵ پایبند است.

در این گزارش آمده که ایران از زمان توافق ژنو تاکنون، اقدام به غنی‌سازی اورانیوم بالای ۵ درصد نکرده و در دو تأسیسات اصلی غنی‌سازی اورانیوم و رآکتور آب سنگین اراک نیز تغییری به وجود نیاورده است.

تأیید دوباره پایندی ایران به توافق هسته‌ای ژنو از سوی آژانس

اما در مطلبی مرتبط با موضوع قیمت‌های نفت، خبرگزاری «رویترز» ادعای احتمال تأثیر کاهش قیمت‌های نفت بر میزان حمایت ایران از سوریه را مطرح کرده است. این خبرگزاری می‌نویسد، با وجود اعلام حمایت ایران از سوریه، تاجران و مقامات اقتصادی سوریه نگرانند که در نتیجه کاهش قیمت‌های نفت، شریان حباتی که از سوی ایران برای آن‌ها فراهم شده به خطر بیفتد.

رویترز در این زمینه به نقل از یک مقام سوری که اشاره‌ای به نام وی نکرده، می‌نویسد: «اگر حمایت ایران نبود، ما نمی‌توانیم از بحران جان به در ببریم». این خبرگزاری اشاره می‌کند، ایران در ماه ژوئیه ‌۳.‌۶ میلیارد دلار اعتبار را برای خرید فر‌آورده‌های نفتی و یک میلیارد دلار دیگر برای خرید کالاهای غیرنفتی در اختیار سوریه گذاشت.

تأیید دوباره پایندی ایران به توافق هسته‌ای ژنو از سوی آژانس

بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران نیز به روابط منطقه‌ای ایران اختصاص دارد. در این زمینه، سایت خبری «آروتز شوا»، اظهارات یک مقام سازمان فلسطینی حماس را بازتاب داده که از گشوده شدن فصلی جدید در روابط این سازمان با ایران سخن گفته است.

به نوشته این سایت، علی باراکا، نماینده حماس در لبنان گفته، دیدار اخیر هیأت این سازمان از تهران، سبب گشایش فصلی جدید در روابط حماس با ایران شده است.

وی در ادامه به انتقاد از رویکرد کشورهای عربی پرداخته و گفته: «حماس از حمایت هر دولت عرب یا مسلمان استقبال می‌کند؛ اما متأسفانه، اعراف تنها نظاره‌گر یهودی‌سازی سیستماتیک بیت‌المقدس توسط اسرائیل و گسترش شهرک‌های غیرقانونی هستند».
 

تأیید دوباره پایندی ایران به توافق هسته‌ای ژنو از سوی آژانس

روزنامه «تودی زمان»، از سفر رهبر حزب مخالف دولت ترکیه به ایران برای بررسی جریان فساد اقتصادی سال گذشته ـ که به هر دو کشور مربوط می‌شود ـ خبر داده است. این روزنامه می‌نویسد؛ کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه ـ که مهم‌ترین حزب مخالف دولت در این کشور به شمار می‌رود ـ به زودی به ایران سفر خواهد کرد تا درباره پرونده فساد اقتصادی سال گذشته که شماری از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه و چند تاجر ایرانی در آن دخیل بودند، تحقیق کند. این تصمیم پس از دیدار قلیچداراوغلو با علیرضا بیگدلی، سفیر ایران در ترکیه اتخاذ شده است؛ دیداری که در آن درباره روابط دو کشور و مسائل منطقه گفت‌و‌گو شده است.

تأیید دوباره پایندی ایران به توافق هسته‌ای ژنو از سوی آژانس

در ‌‌نهایت، در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «ترند» از تصمیم روسیه برای افزایش صادرات غلات به ایران خبر داده است.

این خبرگزاری می‌نویسد، در حالی که به ادامه روند کاهش قیمت نفت، درآمدهای نفتی روسیه کاهش پیدا کرده و وضعیت اقتصادی این کشور در حال بد‌تر شدن است، مسکو تصمیم گرفته صادرات غلات خود به ایران را افزایش دهد.

ترند اشاره می‌کند در یک ماه اخیر، واردات گندم ایران از طریق بندر انزلی، نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر افزایش داشته و به بیش از ۴۳ هزار تن رسیده است. ایران در این مدت، ‌۱۲۵۱ تن جو نیز وارد کرده که این میزان در سال گذشته صفر بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل