بازدید 4264

نبرد توئيتري بازماندگان عبدالعزيز

کد خبر: ۴۵۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۴ 20 December 2014
سعيد سبحاني در روزنامه رسالت نوشت:

شاهزاده هاي نافرمان ،خشم امير عبدالله پادشاه عربستان سعودي را برانگيخته اند. در شرايطي که رياض به لحاظ موقعيت منطقه اي و داخلي در بدترين شرايط ممکن قرار دارد و روز به روز بر دامنه شکست و ناتواني آن در خاورميانه افزوده مي شود، بروز اختلافات عميق ميان بازماندگان عبدالعزيز شدت بيشتري پيدا کرده است. تغيير 8 وزير در عربستان سعودي نيز در همين راستا قابليت تحليل و ارزيابي دارد. بسياري از تحليلگران بر اين باورند که عزل و نصب هشت وزير کابينه عربستان سعودي از طرف پادشاه، موضوعي نيست که بتوان بسادگي از کنار آن گذشت؛ چه پيشامدهاي سياسي و اقتصادي در عربستان موجب اين تغييرات شده است؟در اين خصوص وزارتخانه‌هاي امور اسلامي، آموزش عالي، اطلاع رساني، وزارت ارتباطات، امور اجتماعي، حمل و نقل و وزارتخانه کشاورزي شاهد جا به جايي وزير بود.اين تغييرات، در طول سال‌هاي گذشته در عربستان بي سابقه بوده و از زمان روي کار آمدن عبدالله بن عبدالعزيز در سال 2005 تا‌کنون در اين حد سابقه‌اي نداشته است؛ موضوع قابل توجه ديگر در اينجاست که اين تغييرات همراه با آمادگي دولت براي ارائه بودجه انجام گرفته است.

از سوي ديگر، توئيت معنادار خالد بن طلال در خصوص بروز شکافهاي عميق ميان خاندان آل سعود نيز موضوعي قابل تامل محسوب مي شود. کاربر عربستاني معروف «مجتهد» در حساب توئيتر خود با اشاره به توئيت اخير يکي از شاهزادگان سعودي از افزايش تنش در خاندان آل سعود خبر داد.«خالد بن طلال» پسر سوم «طلال بن عبدالعزيز آل سعود» برادر «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان در توئيتري که منتشر کرده نسبت به ظلم، خوار کردن و توهين (در عربستان) هشدار داده و گفته است که اين مسائل کينه به بار مي‌آورد و اين مسئله ممکن است به انفجاري منجر شود که پايان خوشي ندارد.اما خالد اشاره نکرد که چه کسي اين انفجار را و عليه چه کسي به وجود مي‌آورد.به عبارت بهتر، او خواسته است به يک يا چند تن از شاهزادگان ديگر سعودي پيامي گويا مخابره کند. نبرد بازماندگان عبدالعزيز در توئيتر در نوع خود مي تواند قابل توجه باشد! اين نبرد توئيتري در آينده شدت خواهد گرفت و بدون شک در جريان آنها اسناد و نشانه هاي بيشتري در خصوص منازعات داخلي در دربار سعودي افشا خواهد شد.

در اينجا ممکن است بسياري از افشاگري ها توسط فرزندان طلال صورت گيرد.اين اولين بار نيست که خالد بن طلال با توئيت‌هاي خود در توئيتر به دنبال تخريب چهره رئيس ديوان پادشاهي عربستان است.وي پيش از اين نيز در راستاي نگراني‌هاي ديگر اعضاي خاندان آل سعود از قدرت گرفتن التويجري، در توئيتر از او انتقاد کرده بود.سعود بن سيف النصر ديگر شاهزاده سعودي است که به صورت آشکار در توئيتر التويجري را به فساد متهم کرده است. طلال بن عبدالعزيز پدر شاهزاده خالد که موسس سازمان «شاهزادگان آزاده» است بارها به سيستم حکومتداري
خاندان اعتراض کرده و خواستار سلطنت مشروطه شده است.درخواست‌هاي مکرر طلال بن عبدالعزيز منجر شد که گذرنامه ديپلماتيک وي در يکي از سفرهايش به مصر به وسيله «ملک سعود» پادشاه وقت عربستان لغو شود و وي اجازه بازگشت به عربستان را نداشته باشد.طلال بن عبدالعزيز هجدهمين پسر ملک عبدالعزيز موسس خاندان آل سعود در عهد ملک فيصل به شرط عدم دخالت در امور سياسي اجازه بازگشت به عربستان پيدا کرده بود.هم اکنون به نظر
مي رسد خالد بن طلال به نيابت از پدر خود اين نبرد سياسي را آغاز کرده است.

برخي تحليلگران مسائل سعودي اقدام اخير امير عبدالله در خصوص تغيير وزرا را از ابعاد مختلفي قابل برسي و تحليل قرار داده اند. برخي تحليلگران معتقدند که پادشاه عربستان سعودي با اين تغييرات قصد دارد مدعي شود در راستاي ايجاد اصلاحات و تغييرات مثبت در پس مطالبات مردمي برآمده است. اما واقعيت در اين است که اين تغييرات نشان دهنده بروز اختلافات هميشگي در خاندان آل سعود است و حال شعله‌هاي آن ديده مي‌شود. عزل و نصب‌هاي جديد، وزراي کليدي را شامل نشده است و سعود الفيصل 35 سال است که وزارت خارجه را رها نکرده و وزير کشور تا هنگامي که امير نايف نمرد، تغييري نکرد.با اين حال کاملا محرز است که اختلافات داخلي ميان سران آل سعود تحت تاثير شکست در خاورميانه و تحولات يمن و بحرين و وقوع بيداري اسلامي در اين کشورها عميق تر شده است.

واقعيت امر اين است که به دنبال بروز نارضايتي عمومي در جامعه عربستان سعودي و صحنه سياسي رياض، پايه هاي حکومت آل سعود نسبت به هر زمان ديگري لرزنده تر شده است.در اين ميان رياض عملا قمار دوسرباختي را در کشورهاي بحرين، يمن، عراق و سوريه صورت داده است. روز به روز بر شدت ضعف گروههاي تکفيري وابسته به رياض افزوده مي شود. از سوي ديگر، در جريان نبرد اخير در غزه نيز شاهد بوديم که رياض به عنوان هم پيمان امنيتي تل آويو نهايت تلاش غير مستقيم خود را جهت نابودي غزه و حماس به کار برد اما در نهايت بار ديگر رزمندگان مقاومت اسلامي فلسطين در مقابل صهيونيستها و ارتجاع عرب به پيروزي رسيدند. همان گونه که سعوديها اساسا قدرت درک و تحليل مناسبات خارجي خود را ندارند، در درک و تحليل مناسبات داخلي و دروني خويش نيز دچار توهمي مزمن هستند. در حال حاضر جامعه سعودي در وضعيت انفجار قرار دارد. بيکاري تعداد بسيار زيادي از جوانان سعودي به همراه نارضايتي آنها از ساختار سياسي جامعه اين کشور وعقب ماندگي فکري و ظاهري ناشي از جهل و تکبر مقامات آل سعود و ديکتاتوري اين رژيم وابسته به رژيم صهيونيستي و غرب، سبب شده است تا طي سالها و ماههاي اخير زمزمه هاي « انفجار سياسي و اجتماعي» در جامعه عربستان بيش از هر زمان ديگري به گوش برسد.در چنين وضعيت آشفته اي ( براي دربار آل سعود) ، نبرد توئيتري بازماندگان عبدالعزيز بيش از پيش جلب توجه خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی