بازدید 19079

واکنش عارف به نامه بذرپاش

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره نامه «مهرداد بذرپاش» نماینده مردم تهران به وی در مورد مسایل کشور گفت: وقت ندارم به این مسایل بپردازم، اما حق هر فردی می دانم که موضع خود را بیان کند.
کد خبر: ۴۵۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸ 19 December 2014
رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه نگران جنبش دانشجویی هستیم، گفت: جنبش دانشجویی نباید به تریبون جریان‌های سیاسی خارج از دانشگاه تبدیل شود و نباید پرچم جریان‌های سیاسی توسط دانشجویان در دانشگاه به اهتزاز درآید.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان عصر پنجشنبه در نشست مشترک‌ تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های دولتی و آزاد به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به فراسیدن ایام جانسوز رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) و روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: من افتخار می‌کنم در شش سخنرانی در ماه آذر که ماه دانشجو است، حضور داشتم و افتخار می‌کنم در جمع شما دانشجویان حضور دارم چراکه اگر بخواهیم به آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب برسیم باید به دانشجویان اتکا کنیم.

وی ادامه داد: این جلسه در زمانی برگزار می‌شود که جنبش دانشجویی با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و هست و مسئولان وزارت علوم باید توجه به امور دانشجویان را در اولویت بگذارند و باید تلاش کنیم که این روند اصلاح شود.

عارف با اشاره به ارزش جوانان در کشور تصریح کرد: نگاه به جوانان باید نگاه اعتماد باشد که اوج آن در هشت سال دفاع مقدس است و بنده شک ندارم که اگر تهدیدی برای کشور ایجاد شود، مطمئنا دانشجویان در خط مقدم آن خواهند بود و در مباحث اجتماعی نیز همینطور، مثلا در بحران‌هایی مانند حوادث قریب‌الوقوع حضور دانشجویان را می‌توان دید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به عنوان یک معلم دانشگاه اعتراف می‌کنم که دستاوردهای علمی ما مرهون دانشجویان خواهد بود و اگر می‌خواهیم رفاه و آرامش را در کشور داشته باشیم و برنامه‌های کلان‌مان را عملیاتی کنیم، باید به جوانان اتکا کنیم، حتی در دهه‌های اول انقلاب زمانی که در وزارت علوم خدمتگذار بودم، به دانشجو و جوان احترام می‌گذاشتم.

وی با بیان اینکه نگران جنبش دانشجویی هستیم، خاطرنشان کرد: این شرایط، در شان دانشجو و انقلاب فرهنگی ما نیست و اگر امروز مدیران در دانشگاه‌ها با دانشجویان همکاری نمی‌کنند باید گذشته دانشجویی آن مدیر را بررسی کرد، به طوری که اگر با دانشجو همفکری شود حتی می‌توان مشکلات بودجه‌ای دانشگاه‌ها را هم حل کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه شاخصه‌های بودجه‌ای زیادی داریم و هزینه‌هایی داریم که نمی‌توان آن را کنترل کرد، ابراز داشت: بار این هزینه‌ها به دوش دانشگاه و دانشجویان خواهد افتاد.

عارف اضافه کرد: اگر خطایی از سوی دانشجو صورت پذیرد، باید گفت که بی‌شک او را متهم می‌کنند و باید مواظب بود تا این به امر دچار نشویم چراکه دانشجویان قدیم در امور عام‌المنفعه پیشتاز بودند و باید به این سمت برویم و باید از رفتارهای تند، پرهیز شود و رفتار خود را به گونه‌ای کنترل کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به شبکه‌های اجتماعی مجازی عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای ما یک فرصت است و اگر از این فرصت خوب استفاده کنیم می‌توانیم به نتیجه‌های خوبی رسید و باید دانست اگر موضع اشتباهی در این فضا اظهار کردیم، ممکن است پشیمانی به بار آورد، پس باید با حوصله و سعه صدر اظهار نظر کرد به گونه‌ای که اخلاق و سیاست را در موازات یکدیگر به پیش ببریم چراکه هدف، عملکرد را توجیه نمی‌کند و مسیر برای ما مهمترین چیز است که با خرد جمعی می‌توان راه‌های رسیدن به هدف را هموار کرد.

وی در خصوص استقلال فکری جنبش دانشجویان بیان کرد: جنبش دانشجویی نباید به تریبون جریان‌های سیاسی خارج از دانشگاه تبدیل شود و نباید پرچم جریان‌های سیاسی توسط دانشجویان در دانشگاه به اهتزاز درآید. متاسفانه کمتر از این تجربه استفاده می‌شود، به گونه‌ای که بعدا دانشجو متوجه می‌شود که این فعالیت و اظهارنظرش غلط بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر استمراز حرکات جنبش دانشجویی بیان کرد: باید حرکات دانشجویان مستمر و دائمی باشد و باید شرایط استمرار آن را درک کنیم و سعی داشته باشیم در چارچوب عمل کنیم و اگر درصدد اصلاح آئین‌نامه هستید، باید به گونه‌ای آن را در از طریق مراجع مربوطه پیگیری کنید تا به مشکل برنخورید.

عارف افزود: باید بر رسیدن به حداقل آسیب‌پذیری، برنامه‌ریزی کنید و باید آسیب‌ها و هزینه‌های غیرضروری حذف شود. به طوری که این روند باید با دانشجویان بعد از خود تحویل داده شود چراکه این جنبش به امانت نزد شماست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به همسویی جنبش دانشجویی با تشکل‌های دیگر یادآور شد: راهی جز ارتباط با تشکل‌های همسو ندارید، پس باید دنبال وحدت به معنی واقعی و همدلی با تشکلات دانشجویی دیگر باشید چراکه اهداف این جنبش به نوعی مشترک است و حتی می‌توان با رقبا نیز همفکری کرد زیرا یکی از مشکلات این جنبش انحصارطلبی است و باید یک رقابت بدون الصاق برچسب به دیگری در این جنبش مطرح شود.

وی با بیان اینکه در دانشگاه رقابت باید بر سر جذب حداکثری باشد، گفت: باید کسانی که با شما حتی دشمنی دارند، جذب شوند تا بیایند و اصلاح‌ شوند. حتی بعد از فارغ‌التحصیلی همان طیف در سازندگی کشور شرکت داشته باشند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه به جهاد علمی اشاره کرد و ادامه داد: مطالبه نظام از دانشجویان همین بحث جهاد علمی است؛ یعنی بحث آموزش و تحصیل و باید دانست که با شعار نمی‌توان کشور را اداره کرد و حرف اول و آخر را علم می‌زند.

عارف با یادآوری وضعیت روحی و عصبی دانشجویان اظهار داشت: دانشجویان ما یک حالت خمودگی و ناامیدی در آنها مشهود است و باید این فضا تغییر کند. البته باید گفت این فضا یعنی فضای ناامیدی و امنیتی و تک‌بعدی شدن دانشگاه‌ها توسط اشخاصی بر محیط دانشگاه‌ها تحمیل شد و اکنون نیز این اشخاص درصدد هستند تا همین وضعیت ثابت بماند اما شما دانشجویان باید این فضا را تغییر بدهید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انتقاد یکی از فعالیت‌های دانشجویان است، تصریح کرد: دانشجو باید منتقد باشد اما این انتقاد باید سازنده و بجا باشد یعنی حتی باید از دولت همسو نیز انتقاد کرد اما این انتقاد درست و سازنده باشد که از اینرو می‌توان به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

وی تاکید کرد: باید مسائل و مشکلات کرسی‌های آزاداندیشی حل شود به گونه‌ای که بعد از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی افراد بازداشت نشوند که این شایسته دانشجویان ما نیست.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در خصوص انتخابات آتی مجلس خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار مسائل سیاسی و انتخابات بگذرد و باید در آن حضور داشته باشد و باید در صحنه‌ها نیز پیشتاز باشد و انتخابات مجلس نیز از جایگاه بالایی برخوردار است که باید همگان بخصوص گروه‌های سیاسی مخالف و همچنین گروه‌های سیاسی موافق برای حضور در انتخابات تشویق شوند.

عارف درباره ذات اصلاح‌طلبی یادآور شد: ذات اصلاح‌طلبی مسئولیت‌پذیر است چراکه اصلاح‌طلبان در انقلاب سهیم بودند و به حریفان خود می‌گویند باید آماده ورود به میادین انتخاباتی باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عملکرد مجلس در رابطه با استیضاح رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم ابراز داشت: جای گلایه دارد که چرا نباید آقای فرجی دانا از وزارت علوم به کارش ادامه دهد به طوری که در خصوص گزینه‌های پیشنهادی از سوی رئیس جمهور کم‌لطفی‌هایی شدکه البته بعد از فراز و نشیب‌های بسیار دکتر فرهادی که سابقه علمی و مدیریتی خوبی هم دارند، به عنوان وزیر علوم تعیین شدند.

وی با تاکید بر اینکه ما مجلسی می‌خواهیم که با اقتدار کامل به کار خود برسد، عنوان کرد: برای داشتن این مجلس، باید جدیت بیشتری داشته باشیم و به نظر مردم احترام بگذاریم و هر تصمیمی مانند تصمیم انتخابات سال 92 باید تنها از سوی مردم اتخاذ شود. اگر می‌خواهیم مشکلات کشور را رفع کنیم، باید مجلس شایسته‌ای داشته باشیم و در این راستا باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم. در این راستا همگان را باید تشویق به حضور جدی و مشارکت در انتخابات مجلس کنیم، گروه‌های همسو و غیرهمسو نیز می‌توانند در این انتخابات مشارکت داشته باشند.

عارف با یادآوری اینکه مجلس آینده باید کاردان باشد و بتواند مشکلات را رفع کند، تاکید کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند و در این راستا مجلس باید به دولت کمک کند؛ در این راستا دولت باید در فضایی کار کند که آرامش لازم را داشته باشد تا بتواند مشکلات مردم را رفع کند.

وی در بخشی دیگری از این نشست به پرسش های دانشجویان پاسخ داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره نامه «مهرداد بذرپاش» نماینده مردم تهران به وی در مورد مسایل کشور گفت: وقت ندارم به این مسایل بپردازم، اما حق هر فردی می دانم که موضع خود را بیان کند.

وی افزود: اگر مشکلات کشور را بررسی کنیم مشخص می شود که این مشکلات مربوط به یکسال اخیر نبوده و مربوط به دولت گذشته است.

عارف یادآور شد: در این راستا مجلس چه کمکی به دولت کرده که این مشکلات حل شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه آیا تعریف اصلاح طلبی بعد از انتخابات 92 تغییر کرده یا نه، گفت: تعریف اطلاح طلبی ربطی به انتخابات ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: همواره شعارهایی که مطرح کردیم مبتنی بر خردورزی و اخلاق بوده و همواره اعتقاد داشتیم که باید اصلاح را از خود شروع کنیم، اینها تعاریفی است که از گذشته وجود داشته و بعد از انتخابات 92 تغییری نکرده است.

عارف در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه ارتباطش با دولت یازدهم چگونه است نیز گفت: رابطه ام با دولت روحانی رابطه خوبی است، البته دوستان کمتر به مشورت نیاز دارند، از این رو خیلی زمینه ارتباط کاری با هم نداریم.

وی یادآور شد: همه عزیزان زحمت می کشند و من هم در حد وسع ناچیزم، اگر نیاز باشد در خدمت آنان هستم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه آیا روزنامه کیهان صدای حاکمیت نظام است، گفت: روزنامه کیهان صدای روزنامه کیهان است.

وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درباره ساز وکار حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس افزود: برای ما فراتر از یک اتحاد، یک اجماع مورد توجه است.

عارف ادامه داد: این اجماع را باید از داخل استان ها و شهرستان ها شروع کنیم و دوستان راهکارهای خود را در این زمینه ارائه کنند.

وی افزود: به این موضوع خوشبین هستیم که ان شاالله با فرض اخلاق، خرد جمعی و عقلانیت به راحتی به اجماع برسیم.

عارف گفت: هنوز راهکارها و راهبردهای اجماع را مدون نکرده ایم، اما از شما جنبش های دانشجویی می خواهیم که در این راستا به ما کمک کنید.

وی خاطر نشان کرد: آرزویم این است در انتخابات آتی دو فهرست باشد، اصلاح طلب و رقبا که بطور قطع باعث می شود که مجلس ارزشمندی داشته باشیم.

در پایان مجری برنامه اعلام کرد که امروز(پنجشنبه) 27 آذر مصادف با تولد محمدرضا عارف است، از این رو برای وی کیکی را به محل سالن آوردند و دانشجویان این نشست، کتابی را به رسم یادبود به عارف تقدیم کردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان