بازدید 2894

فیفا وارد بحران جدیدی شد

کد خبر: ۴۵۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶ 19 December 2014
استعفای رئیس کمیته اخلاق فیفا که مسئول رسیدگی به میزبانی جام‌های جهانی 2018 و 2022 بوده است بالاترین نهاد فوتبالی جهان را بار دیگر وارد بحران کرد.

به گزارش ایسنا، پرونده میزبانی جام جهانی 2018 و جام جهانی 2022 همچنان در جریان است و ظاهرا نمی خواهد بسته شود. مایکل گارسیا رئیس کمیته اخلاق فیفا که مدعی بود روسیه و قطر برای میزبانی جام جهانی تخلف کردند پس از اینکه حمایت بلاتر را از این دو کشور دید استعفا کرد. دکتر رینهارد رائوبال، رئیس لیگ فوتبال آلمان نیز با انتقاد از تبرئه روسیه و قطر برای میزبانی جام جهانی عنوان کرد اگر گزارش مایکل گارسیا از طرف فیفا منتشر نشود، تمام 54 کشور عضو یوفا، فیفا را ترک خواهند کرد.

در حال حاضر اختلاف اساسی بین هانس یوآخیم اکرت، رئیس کمیته اخلاق فیفا و مایکل گارسیا بازپرس اخلاقی این نهاد ایجاد شده است. اکرت 18 ماه برای بررسی میزبانی روسیه و قطر برای جام جهانی تحقیق و در نهایت در یک گزارش 430 صفحه‌ای اعلام کرد این دو کشور به سلامت میزبانی جام جهانی را کسب کردند.

مایکل گارسیا با انتقاد شدید از این تصمیم گفت: گزارش هانس یواخیم اکت بسیار فاجعه‌بار و پایه فیفا را لرزان کرده است. فیفا با این گزارش خیلی به خود ضرر زد و کاملا تضعیف شده است و من به هیچ وجه انتظارش را نداشتم.

دکتر رینهارد رائوبال با انتقاد از این تصمیم فیفا گفت: فیفا باید گزارش مایکل گارسیا را منتشر کند تا تصمیم کمیته اخلاق فیفا منتشر شود. همه این گزارشات باید در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. فیفا در این حالت از وجهه خود دفاع خواهد کرد و اعتبار خود را به دست خواهد آورد. در صورتی که این گزارش به دقت منتشر نشود، یوفا تصمیم خود را در قبال این مسئله خواهد گرفت و جدایی از فیفا را مدنظر خود قرار خواهد داد.

یوفا همچنین از سپ بلاتر خواسته است تا موضع خود را در این گزارش اعلام کند. بلاتر پیش از این گفته بود هر تصمیمی که هانس یواخیم اکرت بگیرد را می‌پذیرد.

گرگ دایک رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس نیز به شدت از فیفا انتقاد کرد و این نهاد را فاسد خواند و از سپ بلاتر خواست تا از ریاست فیفا در سال آینده کناره‌گیری کند.

دایک ادامه داد: همه مورد انتقاد قرار گرفتند جز خود فیفا. این یک کمدی بسیار بزرگ بود و فیفا توانست به خوبی این کمدی را اجرا کند. باید از بلاتر برای این کمدی تشکر کرد.

پس از کسب میزبانی جام جهانی 2018 و 2022 از سوی قطر و روسیه، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره نحوه انتخاب این دو کشور مطرح شد. لورد تریسمن که نماینده انگلیس برای کسب میزبانی 2018 بود، در صف جلوی منتقدان قرار دارد و انتخاب قطر در میزبانی جام جهانی 2018 را شبهه‌برانگیز خواند. علاوه بر انتقادات تریسمن، مطبوعات انگلیس نیز اتهام های زیادی را به نحوه انتخاب قطر و روسیه وارد کردند.

بازرس کمیته‌ اخلاق فیفا در بیانیه‌ای اعلام کرد: همان طور که به صورت عمومی نیز منتشر شد، اتهامات زیادی درباره کسب میزبانی جام جهانی 2018 و 2022 مطرح و به کمیته‌ اخلاق فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا گزارش داده شد. ما قصد داریم که یک بررسی جامع در مورد این انتقادات انجام دهیم.

این کمیته‌ همچنین قرار است دو ماه دیگر نتایج بررسی‌های خود از اتهامات درباره پذیرفتن پورسانت از سوی اعضای فیفا را اعلام کند.

** پورسانت پلاتینی؟

هر چند پلاتینی دریافت هرگونه پورسانت را تکذیب می کند ولی به نظر می‌رسد اتفاقاتی پشت پرده رخ داده است تا به این دو کشور میزبانی بزرگترین رویداد فوتبالی جهان داده است. میشل پلاتینی دریافت هر گونه رشوه یا هدیه را از روسیه برای دادن میزبانی تکذیب کرد و گفت: خبر روزنامه‌ "ساندی تایمز" که ادعا کرده بود من از ولادیمیر پوتین یک تابلوی نقاشی پیکاسو دریافت کرده‌ام کاملا بی پایه و اساس است. آنها یک تهمت واضح را به من نسبت دادند. من از مشاورم خواسته‌ام که به طور جدی پیگیر این اخبار باشد و از آن روزنامه شکایت کند.

روزنامه "ساندی تایمز" انگلیس خبر داده بود ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای جلب رضایت میشل پلاتینی و گرفتن میزبانی جام جهانی 2018 یک تابلوی نقاشی گرانقیمت پیکاسو را به رئیس یوفا هدیه داده بود.

میشل پلاتینی معتقد است که سپ بلاتر فیفا را به فساد کشانده است و دیگر نباید او را به عنوان رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال انتخاب کرد. او گفت: این کاملا روشن است که بلاتر فیفا را به جایگاه بسیار بدی رسانده است. من در سال 1998 به او رای دادم؛ چرا که معتقد بودم که بهترین گزینه است اما الان دیگر چنین نظری ندارم.

او ادامه داد: بلاتر 5 دوره پیاپی است که ریاست فیفا را بر عهده گرفته است. دیگر زمان خداحافظی او فرا رسیده است. زمان آن فرا رسیده است که فیفا کمی هوای پاک تنفس کند. بسیاری معتقدند که چهره فیفا در زمان بلاتر لکه‌دار شده است و من حق را به آنها می دهم. بلاتر باید در سریع ترین زمان ممکن از ریاست فیفا کنار برود و دیگر خود را برای انتخابات نامزد نکند. او دیگر شخص شایسته ای برای این پست نیست.

بلاتر برای نخستین بار در سال 1998 به عنوان ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال انتخاب شد. او از آن زمان تا کنون ریاست فیفا را بر عهده دارد. بلاتر پیش از این گفته بود که بعد از پنجمین دوره ریاست خود دیگر برای همیشه از فیفا خداحافظی خواهد کرد اما از این گفته خود سرباز زد و می خواهد بار دیگر در انتخابات شرکت کند.

** بلاتر و جمله همیشگی

سپ بلاتر رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال درباره جام جهانی 2022 گفت:‌ جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر برگزار می شود. این دومین بار است که این مسابقات را در آسیا برگزار خواهیم کرد. بار نخست میزبانی مشترک کره و ژاپن بود که تجربه بسیار موفقی از کار در آمد. نخستین بار است که جام‌جهانی در یک کشور عربی برگزار خواهد شد و مطمئن باشید که این دوره از بازی ها در قطر برگزار خواهد شد.

بلاتر ادامه داد: متاسفانه خیلی‌ها که در بدنه فوتبال نقشی ندارند تلاش زیادی کردند تا جام جهانی را از قطر پس بگیریم ولی این اتفاق نخواهد افتاد و بار دیگر با قدرت تاکید می کنم که جام جهانی 2022 در قطر برگزار خواهد شد. فیفا به رشد فوتبال در کشور های عربی ایمان دارد و به همین خاطر میزبانی جام جهانی زنان در سال 2016 را نیز به اردن می‌دهیم. من رشد فوتبال در بین تیم های آسیایی را مورد تمجید قرار می‌دهم. این رشد در سال های اخیر چشمگیر بوده است و فیفا تلاش خواهد کرد با اجرای برنامه‌های دیگر آن را توسعه دهد.

سپ بلاتر در ادامه گفت: می‌خواهم به همه بگویم که این فضا برای هر کسی که دوست دارد رییس فیفا شود باز است و تنها خواست آن طرف مهم است که برای این موقعیت اقدام کند یا خیر. من خودم رقابت را دوست دارم و در رقابت همیشه برد و باخت وجود دارد. از انتقاد هم استقبال می‌کنم، چرا که اگر انتقاد به من وارد نبود کارم هیچ ارزشی نداشت.

بلاتر 78 ساله برای پنجمین بار پیاپی نامزد ریاست فیفا شده است. انتخابات ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در حالی سال آینده میلادی برگزار خواهد شد که میشل پلاتینی در این انتخابات حضور ندارد و شانس بلاتر برای حفظ سمتش زیاد است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار