بازدید 18381
در حاشیه حذف یارانه ایرانیان خارج از کشور؛

خبری که صحت نداشت؛ ۱۳۰۰ میلیارد تومان نصیب دولت می‌کند

در روزهای اخیر، تحرکات بسیار مثبتی در ارتباط با سامان‌دهی اعطای یارانه نقدی به مردم شروع شده است‌ که به نظر می‌رسد، می‌تواند آغاز بسیار خوبی برای اجرای حقیقی قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد. مردم امیدوارند ‌دولت حداقل این شیوه جدید در حذف یارانه پردآمد‌ها را اجرایی کند تا بتواند هدف اولیه هدفمندی یارانه‌ها ـ که گسترش عدالت اجتماعی بود ـ هر چه سریع‌تر فراهم کند.
کد خبر: ۴۵۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱ 18 December 2014
با ارائه بودجه سال ۹۴ به مجلس شورای اسلامی و حذف بند «و» تبصره ۲۱ قانون بودجه ۹۳ امید حذف یارانه پردرآمد‌ها و اجرای قانون هدفمندی بسیار کمرنگ شده بود.

به گزارش «تابناک»، بر طبق این بند یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند پرداخت می‌شد که مجموع درآمد سالانه آن‌ها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد. بر این اساس افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد معین ‌به مراکز ثبت نام مراجعه نمایند و چنانچه پس از تحقیق مشخص شد که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند به میزان سه برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شدند.

دولت قبل و همچنین دولت یازدهم بر خلاف نص صریح قانون تاکنون این بند از قانون بودجه را به دلایلی اجرایی نکرده بود. این در حالی است که در هیچ کجای دنیا به همه مردم فراگیر و یکسان یارانه نمی‌دهند، زیرا همه تمام هدفِ هدفمندی یارانه‌ها این بود که برابری‌های توزیع و درآمد تعدیل شود.

اما مکانیزمی که دولت گذشته و همچنین دولت جدید در موضوع هدفمندی تا به حال دنبال می‌کرد، نه کارآیی داشت و نه عدالت را در جامعه گسترش می‌داد. با این حال در روزهای اخیر تحرکات بسیار مثبتی در ارتباط با سامان دهی اعطای یارانه نقدی به مردم شروع شده ‌که به نظر می‌رسد می‌تواند آغاز بسیار خوبی برای اجرای حقیقی قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد.

در روزهای اخیر حمیدرضا پارسایی معاون فن‌آوری اطلاعات سازمان ثبت احوال اعلام کرده ‌که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور بالای ۲۰ سال هستند که هنوز کارت ملی دریافت نکرده‌اند ولی یارانه دریافت می‌کنند که اگر تا پایان سال اقدام به گرفتن کارت نکنند یارانه آن‌ها قطع خواهد شد.

مهم‌تر از این اقدام دولت که‌ قطعا باعث می‌شود افرادی که غیرقانونی یارانه دریافت می‌کنند حذف شوند، اعلام خبر حذف یارانه ایرانیان خارج از کشور توسط محمد باقر نوبخت نشان می‌دهد ‌دولت بعد از نزدیک به بیش از ۹ ماه مغفول گذاشتن قانون هدفمندی سرانجام این قانون را اجرا کرده است.

هرچند در ابتدا بازار این تکذیب و تأیید‌ها این خبر داغ بود، به نحوی که حتی اکبر ایزدی، ‌ رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اعلام کرد که خبر قطع یارانه ایرانیان خارج از کشور به هیچ وجه صحت ندارد؛ اما در ‌‌نهایت نوبخت در رابطه با علت حذف اعلام کرد که «ما یارانه به کسی می‌دهیم که به دلیل آزادسازی قیمت‌ها بار مالی به او تحمیل شده است؛ از این رو کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند متضرر افزایش قیمت‌ها نشده‌اند که ما بخواهیم به آن‌ها یارانه پرداخت کنیم‌».

با اینکه حذف ایرانیان خارج از کشور فقط بخشی از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد است که طبق قانون باید یارانه آن‌ها قطع می‌شد؛ اما به هر حال این حرکت دولت می‌تواند آغاز خوبی برای اجرای کامل قانون هدفمندی باشد.

برای اینکه مهم و با ارزش بودن این اقدام دولت مشخص شود، کافی است ‌نگاهی به آمار ایرانیان خارج از کشور بیندازیم؛ هرچند تاکنون آمار رسمی در رابطه با تعداد ایرانیان خارج از کشور و همچنین تعداد یارانه بگیران آن‌ها ارائه نشده است، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه بر مبنای پرونده‌ها و آمارهای بخش کنسولی، اعلام کرده است که تعداد ایرانیان خارج از کشور حدود پنج میلیون نفر است.

از سوی دیگر بر اساس اظهارات اظهارات منصور حقیقت‌پور نماینده مجلس که چندی پیش در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود نزدیک به سه میلیون نفر در خارج از کشور یارانه دریافت می‌کنند، نشان می‌دهد که سه میلیون ایرانی خارج از کشور که یارانه دریافت می‌نمایند به این معنا است که دولت در طول یک سال بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان یارانه به آن‌ها پرداخت می‌کرده است.

در واقع عدم پرداخت این میزان یارانه به ایرانیان خارج از کشور، می‌تواند‌ راهگشای بسیاری از طرح‌های عمرانی و یا همچنین کمک به دهک‌های کم درآمد به صورت‌های مختلف شود.

هرچند دولت پس از تقدیم لایحه بودجه ۹۴ به مجلس، مشخص کرد، سناریو حذف یارانه اقشار پر درآمد را تغییر داده ‌و پرداخت یارانه به مردم را به استانداری‌ها واگذار کرده است که بر این اساس استانداری‌ها با شناسایی افراد پولدار جامعه، یارانه آن‌ها را قطع و درآمد حاصل از آن را صرف پروژه‌های عمرانی‌‌‌ همان استان می‌کنند.

به هرحال مردم امیدوارند ‌دولت حداقل این شیوه جدید در حذف یارانه پردآمد‌ها را اجرایی کند تا بتواند هدف اولیه هدفمندی یارانه‌ها که گسترش عدالت اجتماعی بود را هر چه سریع‌تر فراهم نماید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷۴
انتشار یافته: ۲۹
الان حدود5ماه میباشد که یارانه خارج ازکشورراحذف کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
خیلی پیش از اینها باید حذف میکردند آقای مفت خور !
آل
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
چل تومن میدن به ملت هزار جور ازشون پس میگرند.ای کاش همین مایه بی آبرویی را هم میگرفتن ببینم همه مشکلات حل میشه.
قرار بود حامل های انرژی آزاد بشه بجاش پول امام زمان بدن با مدیریت خود مردم.....تعهد به حرف ها ی دولت اساس اعتماد مردم است چرا زیر حرفاتون میزنید
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
واضح حرف بزم برادر ، الان مشکلت چیه شما ؟؟؟
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
واضح حرف بزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
این حرف ها را کدام دولت زده ؟
اول گفتند یارانه همون بیت المال هستش و حق همه مردمه. حالا چی شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
مردم پولدار از حق نفت مستمندان ثروتمند شده اند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
انصافا یارانه حق همه نیست.یارانه رانباید بیت المال وحق همه دانست بلکه یارانه ابزاری برای کاهش اختلاف طبقاتی است ونزدیک کردن سطح رفاه مردم به هم است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
خشت اول گرنهد محمود کج ، تاثریا میرود دیوارکج
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
خشتی که محمود گذاشت ، حالا حالا ها صاف نمیشه چون دولت فعلی ، شجاعت صاف کردنشو نداره .. باید دوباره یکی مثل محمود ( البته جراح واقعی و نه آمپول زن) بیاد تا شاید بتونه صافش کنه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
برو از همون دکتری که گفت، بپرس !
دولت یارانه قشر ثروتمند که حامی سرسخت آنهاست را هیچ وقت قطع نمی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
قشر ثروتمند حامی دولت هست ؟ جدی ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
اگه از این طرف قطع کنه از جای دیگه عوضشو میده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
قشر ثروتمند که طرفدار تحریم هستند زیرا تجارت خوبی براشون دست پا میشه
یارانه فقط باید به 3دهک پایین جامعه تعلق گیرد.هدف از توزیع یارانه باید کاهش اختلاف طبقاتی باشد نه حفظ آن
این نحوۀ مدیریت منابع مالی حاصل ازگران شدن انرژی(شمابخوانید ناشی ازاجرای قانون هدف مندی یارانه ها)که بیشتر به سردرگمی شباهت دارد تامدیریت ، بهترین کمک به بدخواهان این مملکت است که خیالشان از پیشرفت احتمالی ناشی ازتزریق آن منابع در پروژه های کلان ملی وتوزیع عایدات حاصله بین کسانی که میتوانند موتورهای محرک بعدی راروشن نگهدارند (برای ایجاد اشتغال)وخانواده های کم بضاعت (نه بدلیل بیکاری )برای جلوگیری ازآسیبهای اجتماعی که عوارض مترتبه گاه بسیارهزینه برترست راراحت می کند .
درواقع رویۀ موجود تحقیر نسل حاضر وخیانت به نسلهای آینده است .
قرار شد یارانه را به همه مردم بدهند. ثروتمند کهبیشتر مصرف کرد پول بیشتری پرداخت کند. فقیر که کمتر مصرف می کند یا اصلا" مصرف نمی کند. پولی هم خرج نکند. یعنی مدیریت اون به عهده خود مردم باشد. البته 45000 تومان 3 سال قبل با حالا اصلا" قابل مقایسه نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
کی قرار شد یارانه به همه بدهند؟طبق قانون مجلس؟
دور و برم می شناسم کسانی که چند تا خونه و ماشین و وضع مالی بسیار خوب دارند ولی خودشون رو نیازمند دونستن و دارن یارانه دریافت می کنند!! موندم کسی که فلان ماشین و خونه و درآمد رو داره، چظور تونسته خودش رو نیازمند ببینه !! اصلا چطور روشون میشه که بیان یارانه که اسمش روشه و برای کمک به قشر ضعیف هست،؛ رو دریافت کنند.

البته مقصر دولت بود که از روز اول به همه یارانه پرداخت کرد و سطح توقع رو برای مرفهین بالا برد.

در هر حال اگر مرفهین ما، از یارانه می گذشتند دولت به علت کمبود اعتبار نمی اومد قیمت برخی کالاها مثل نان که غذای اصلی قشر متوسط به پایین جامعه هست رو گران کنه و باری به دوش فقرا تحمیل نمی شد.

الان هم باید دولت با قاطعیت باارنه ثروتمندان رو حذف و این پول رو صرف توسعه و اشتغال برای جوانها و گرداندن چرخ کارخانه ها بکنه .

راستی موندم دولت چطور وقتی حرف از قطع یارانه ثروتمندان می شه میگه تبعات داره و یک عده اعتراض می کنند، ولی وقتی قراره مثلا نان که افزایش تا 30 درصدی اون برای فقرا کلی هزینه مضاعف به اونها تحمیل می کنه و کمر اونها رو بیشتر خم می کنه، بی محابا این کار رو انجام می ده!!!! احتمالا صدای فقرا جایی شنیده نمی شه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
اصولا دولت ها در اقتصاد دولتی ، هیچوقت حامی ملت نیستن چون رقیب مردم هستن... از اول هم معلوم بود که این طرح به اصطلاح هدفمندی ، فقط باعث گسترش فقر و بیکاری و له شدن طبقه ی متوسط و ضعیف جامعه خواهد شد و باعث چند برابر شدن سرمایه ی طبقه ی ممتاز بخاطر افزایش لجام گسیخته ی قیمت کالاها و خدمات و قیمت طلا و ارز و ملک ...
دادن یارانه باعث تقویت وحدت ملی است وقطع یارانه به وحدت ملی ضربه می زند.اگریارانه نبود معلوم نبود چه اتفاقی تا الان افتاده بود.دولت باید تمام تلاش خود را بکند که یارانه را بیشتر کند.
اگه استانداری ها واقعا افراد پولدار رو شناسایی و از دریافت یارانه حذف کنند وپول حاصل از آن رو صرف پروژه هایی عمرانی کنند خیلی کار درستی است.در یک شهر50هزار نفری حداقل5000هزار نفر ثروتمندو با تمکن مالی بالا وجود دارد.حالا شهر100هزاری2برابر .150هزاری3برابرو...
خدایا ارزوی روزی رادارم که فعالیت مردم با میزان درآمد انان همگن.و نیازی به کمک نداشته باشند و فقط آنهایی که تمکن مالی ندارند و از کار افتادهاند در زیر چتر همه جانبه پوشش قرار بگیرند تا منزلت انها همچون سایر اقشار حفظ شود و دولت امید نیز در این راستا حرکت نماید که انشالله مینماید
به نظر من به هیچ کس یارانه ندن انرژی رو هم به قیمت جهانی بدن اما همه چی رو به قیمت جهانی بدن برنج ۱۱۲۱ نیم دلار روغن نیم دلار لباس هم کمتر از نصف قیمت الن میشه ماشین هم که عملا کمتر از نصف .من حتی حبوبات مصرفی خودم رو از دبی میارن کمتر از نصف اینجا
چرا هیچ کس به فکر یارانه افراد مستحقی که به هر دلیلی نتونستن برا یارانه ثبت نام کنن یا بر اثر اشتباه پلیس +10 و ...یارانه اشون قطع شده و 9 ماهه یارانه نمیگیرن نیست؟
یه مسلمون تو این مملکت پیدا نمیشه حق ما و امثال مارو بهمون پس بده؟؟؟؟
بهتر است ثبت نام برای دریافت یارانه را بدهند به بهزیسبی و این سازمان از افراد متقاضی یارانه بخواهد به شعب مختلف آن مراجعه و ثبت نام کنند بدین ترتیب عده زیادی که نیاز واقعی ندارند عملا و بخاطر اینکه در صف ثبت نام دیده نشوند مراجعه نمی کنند. اما اگر ثبت نام اینترنتی باشد همه مردم که در منزل کامپوتر دارند ثبت نام می کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار