بازدید 13845
افزایش نگرانی‌ درباره تلاش برای فرسایشی شدن روند انتخابات؛

تکلیف «خانه سینما» پیش از جشنواره فجر مشخص می‌شود؟

برخی در پی آن هستند که انتخابات خانه سینما را لغو نمایند و با فرسایشی نمودن پروسه انتخاب هیات مدیره خانه سینما، به بلاتکلیفی این نهاد صنفی دامن بزنند و بدین شکل اجازه ندهند در طول چند سال آینده، انتخابات قانونی برای این مجموعه برگزار شود؛ رویکردی که قطعاً با واکنش سینماگران همراه می‌شود.
کد خبر: ۴۵۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲ 18 December 2014
اهالی «خانه سینما» در شرایطی آهسته آهسته به مهلت یک ساله مجمع عمومی برای برگزاری انتخابات نزدیک می‌شوند که نشانه‌های پیش رو بودن این انتخابات مشهود نیست و همین امر، نگرانی‌هایی را در پی داشته که سرنوشت گذشته تنها نهاد صنفی سینماگران، این بار به گونه‌ای دیگر تکرار شود.

به گزارش «تابناک»؛ مجمع عمومی «خانه سینما» سال‌ پیشین علی‌رغم همه کشمکش‌ها برگزار شد اما در نهایت مهم‌ترین دستورجلسه این مجمع که اصلی ترین انگیزه برای لغو مجمع عمومی بود، از دستور کار خارج شد و اعضای مجمع عمومی رای به ابقای هیات مدیره کنونی تا یک سال آینده دادند و هیات مدیره مکلف شد حداکثر تا یک سال آینده، تشریفات و زمینه لازم برای برگزاری انتخابات خانه سینما را فراهم سازد.

دستور جلسات مجمع عمومی خانه سینما در تالار سیف الله داد یک به یک قرائت شده و مورد پیگیری قرار گرفت، تا آنجا که نوبت به برگزاری انتخابات «خانه سینما» رسید و همان جا بود که مهم ترین بند از دستورجلسه این نهاد صنفی متوقف شد؛ علت توقف دستور جلسه در این بخش، قرائت نامه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بود که توصیه کرد اقدام به برگزاری مجمع عمومی تا ثبت صنوف سینمایی کامل شود و روندی که مطالبه برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس است، طی شود.

مساله‌ای که به خبر لغو انتخابات دامن زد، حضور علیرضا رضاداد مشاور رئیس سازمان سینمایی به جای محمد حیدری به عنوان نماینده سازمان سینمایی و ناظر بر انتخابات در مجمع امروز است که باعث شده این گمانه مبنی بر حضور رضاداد برای متقاعد کردن اعضای مجمع به عدم برگزاری انتخابات را بیش از پیش پر رنگ شود و در نهایت همین اتفاق نیز رخ دهد و پس از قرائت نامه مذکور، زمینه تعلیق انتخابات با رای اعضا فراهم شود.

تکلیف «خانه سینما» پیش از جشنواره فجر مشخص می‌شود؟

«عدم طی برخی تشریفات ثبت صنوف سینمایی» و «عدم دریافت نامه تایید صلاحیت برخی کاندیداهای هیات مدیره» دو ان قلت وارد آمده به انتخابات خانه سینما توسط برخی جریان‌ها و به طور خاص برخی اعضای کمیسون فرهنگی مجلس بود و ظاهرا از ایوبی خواسته شده تا زمینه تعلیق انتخابات خانه سینما را فراهم سازد.

این در حالی است که با توجه به تغییر وضعیت مدیریت سینمایی، تصور می‌شود دیگر اصراری مبنی بر ثبت صنوف سینمایی به عنوان انجمن‌های فرهنگی به عنوان یک پسرفت وجود نداشته باشد اما همان وضعیت پیشین در حال تکرار است و ظاهراً هنوز برخی معتقدند باید خانه سینما ابتدا در نهادی زیرمجموعه وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان نهاد صنفی نیز ثبت شود و سپس انتخاباتش برگزار شود.

این فضا ممکن است برگزاری انتخابات خانه سینما را به چالش بکشد و ظاهراً برخی با مستمسک قرار دادن چنین مسائلی، در پی آن هستند که انتخابات خانه سینما را لغو نمایند و با فرسایشی نمودن پروسه انتخاب هیات مدیره خانه سینما، به بلاتکلیفی این نهاد صنفی دامن بزنند و بدین شکل اجازه ندهند در طول چند سال آینده، انتخابات قانونی برای این مجموعه برگزار شود؛ رویکردی که قطعاً با واکنش سینماگران همراه می‌شود.

به نظر می‌رسد پیش از آنکه برخی برای ایجاد تنش تازه در سینما در پی بازگرداندن این نهاد به وضعیت بلاتکلیف گذشته برآیند، باید مدیران خانه سینما چاره اندیشی کنند. در همین راستا تنها راه گذر از این مسیر که می‌تواند بار دیگر فضای ملتهبی را برای سینما به وجود آورد، برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات خانه سینما پیش از برگزاری جشنواره سی و سوم فیلم فجر است؛ اتفاقی که از هم اکنون نیز می‌توان برنامه‌ریزی جدی برایش داشت و اگر تحقق یابد، چالش چند ساله خانه سینما به نقطه پایان خواهد رسید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر