بازدید 10731
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

دیدگاه‌های متفاوت درباره سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران

اظهار‌نظر معاون وزیر خارجه ایران درباره مذاکرات اخیر هسته‌ای در ژنو، دیدگاه ظریف درباره روند گفت‌و‌گوهای هسته‌ای، برداشت‌های متفاوت از موضوعات مطرح ‌در سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران و تمایل اقلیم خودمختار کردستان عراق به توسعه روابط با ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۵۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 18 December 2014
دیدگاه‌های متفاوت درباره سفر وزیر خارجه ترکیه به ایراناظهار‌نظر معاون وزیر خارجه ایران درباره مذاکرات اخیر هسته‌ای در ژنو، دیدگاه ظریف درباره روند گفت‌و‌گوهای هسته‌ای، برداشت‌های متفاوت از موضوعات مطرح ‌در سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران و تمایل اقلیم خودمختار کردستان عراق به توسعه روابط با ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

دیدگاه‌های متفاوت درباره سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران

به گزارش «تابناک»، با پایان یافتن دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات معاون وزیر خارجه ایران را بازتاب داده و می‌نویسد، سید عباس عراقچی، گفت‌و‌گوهای اخیر را بسیار فشرده و سودمند خوانده است.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفته، اشاره کرده که گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ماه آینده در محلی که بعداً مشخص خواهد شد، ادامه پیدا خواهد کرد. اعضای هیأت آمریکایی که وندی شرمن هدایت آن را بر عهده دارد، هیچ گونه اظهارنظری درباره نتایج مذاکرات نکرده‌اند.

دیدگاه‌های متفاوت درباره سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران

خبرگزاری کویت، سخنان وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که پیش از پایان مذاکرات در شب گذشته، درباره روند گفت‌و‌گو‌ها اظهار نظر کرده بود.

این خبرگزاری می‌نویسد، محمد جواد ظریف از برداشته شدن گام‌هایی مثبت در مذاکرات سخن گفته و اشاره کرده، قدم‌های مطمئنی به سمت دستیابی به توافق نهایی برداشته شده است.

وی افزوده: «جهان به این توافق نیاز دارد و به دیگر موضوعات، از قبیل تهدید تروریسم نیز باید وزن بیشتری داده شود». ظریف همچنین اشاره کرده که ایران با تمامی کشورهای عضو گروه ۱+ ۵، به جز آمریکا رابطه دیپلماتیک دارد و همین فقدان روابط دیپلماتیک، سبب محدود شدن تعاملات به موضوع هسته‌ای شده است.

دیدگاه‌های متفاوت درباره سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران

اما گزارش‌های مربوط به سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران نیز در شماری از مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی منعکس شده است. روزنامه «تودی زمان» می‌نویسد، روز گذشته، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در تهران دیدار ‌و طرفین در این دیدار درباره روابط دوجانبه و همچنین تحولات اخیر در سوریه و عراق گفت‌و‌گو کرده‌اند.

تودی زمان می‌نویسد، وزرای خارجه دو کشور با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، بر این موضوع تأکید کردند که هر دو دیدگاه مشترکی درباره گام‌های ضروری برای حل بحران در عراق و سوریه دارند.
 

دیدگاه‌های متفاوت درباره سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران

با این حال، روزنامه «گالف تودی» برداشت متفاوتی از سخنان مطرح ‌در دیدار وزرای خارجه ایران و ترکیه داشته است. این روزنامه می‌نویسد، در سفر چاووش اوغلو به ایران، دیدگاه‌های متضاد دو کشور درباره بحران سوریه، بار دیگر نمودار شد و دو کشور بر ضرورت گفت‌و‌گو برای حل شکاف‌های موجود در این زمینه تأکید کردند.

گالف تودی در این زمینه به بخشی از اظهارات وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی اشاره می‌کند که گفته: «ایران و ترکیه مواضع متفاوتی دارند، ولی کشورهای ما برای یافتن یک راه‌حل مشترک در سوریه به همکاری با یکدیگر می‌پردازند». ظریف نیز ضمن اشاره به مواضع متفاوت طرفین، بر ضرورت نزدیک‌تر شدن دیدگاه طرفین با توجه به وجود دشمنان مشترک تأکید کرده است.

دیدگاه‌های متفاوت درباره سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران

در ‌‌نهایت، در مطلبی دیگر درباره روابط منطقه‌ای ایران، روزنامه «حریت» از تمایل دولت اقلیم خودمختار کردستان عراق برای تعمیق روابط با ایران سخن گفته و می‌نویسد، نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم خودمختار کردستان عراق، از برنامه‌های خود برای تقویت روابط با ایران سخن گفته؛ این نشانه‌ای از توسعه پیوند‌ها میان اربیل و تهران است.

وی همچنین تأکید کرده، امضای توافق‌نامه نفتی جدید میان اربیل و بغداد، بر روابط دولت این اقلیم با ترکیه و یا شراکت فزاینده آن با ایران تأثیری نمی‌گذارد. بارزانی اظهار داشته: «ما به تقویت روابط با همسایه شرقی خود یعنی ایران ادامه خواهیم داد».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر