بازدید 2576

خاکپور: باید به امیدها هویت ملی بخشید

کد خبر: ۴۵۹۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴ 17 December 2014
سرمربی تیم فوتبال امید معتقد است شرط موفقیت این تیم و راهیابی به المپیک 2016 ریو در گرو تغییر دیدگاه‌ها و هویت ملی بخشیدن به تیم امید است و برای ساختن این تیم از مشورت هر مربی‌ای در ایران از جمله کارلوس کی‌روش استقبال می‌کند.

محمد خاکپور از امروز (چهارشنبه) رسما کار سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال امید را آغاز کرد. او در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ورزشی ایسنا به سوالات مختلفی درباره علت انتخابش از سوی فدراسیون فوتبال و اهدافی که برای این تیم در نظر دارد، پاسخ داد که مشروح آن در زیر می‌آید.

* چه شد که نهایتا محمد خاکپور سرمربی تیم امید شد؟

اگر نیت ما حرکت در جهت سرافرازی کشورمان باشد، پذیرش این مسئولیت حتی اگر ریسک بالایی هم داشته باشد، ضروری است و شما به عنوان کسی که چنین نیتی دارید باید آن را قبول کنید. زمانی که من همکاری با حبیب کاشانی در تیم امید را پذیرفتم سعی کردیم بهترین‌ها را برای تیم امید فراهم کنیم. به همین دلیل به سراغ زلاتکو کرانچار رفتیم. در هر حال بنا به دلایلی که بقیه هم می‌دانند سرمربی‌گری کرانچار در تیم امید ایران محقق نشد. بعد از آن پروسه انتخاب سرمربی برای تیم امید ادامه داشت و نهایتا در این مقطع این جایگاه را به من پیشنهاد دادند که بخواهم با مسئولیت سرمربی در خدمت تیم امید باشم. قطعا کسانی هستند که شایسته‌تر از من بوده و می‌توانند این مسئولیت را بر عهده بگیرند اما در هر حال فدراسیون این پیشنهاد را به من داد و من هم پذیرفتم.

* در گذشته به عنوان گزینه سرمربی‌گری تیم امید جلسه‌ای با کمیته فنی نداشتید و اکنون آیا در تعامل کامل با کمیته فنی به عنوان سرمربی تیم امید انتخاب شدید؟

روز گذشته ابتدا جلسه‌ای را با علی کفاشیان، رییس فدراسیون در دفتر کارش داشتم و دیدگاه‌هایم را مطرح کردم و بعد از آن هم جلسه‌ای را با اعضای کمیته فنی داشتم که در آنجا هم برنامه‌هایم را ارائه کردم. نهایتا بعد از جلسه کمیته فنی به این جمع‌بندی رسید که این مسئولیت را به محمد خاکپور بدهد.

* هومن افاضلی یکی از اعضای کمیته فنی که او هم یکی از گزینه‌های سرمربی‌گری تیم امید بود، انتقاداتی را نسبت به شما بیان کرده است و معتقد بوده شما توهین کردید و نهایتا سرمربی تیم امید شدید! همین طور ممکن است منتقدانی هم در فوتبال ما وجود داشته باشند که بگویند خاکپور کارنامه سرمربی‌گری قابل قبولی برای سپردن سرمربی‌گری تیم امید ندارد. نسبت به این انتقادات چه واکنشی دارید؟

ابتدا درباره هومن افاضلی باید بگویم که او دوست من است و زحمات زیادی در تیم امید کشیده که جا دارد از او تشکر کنم. در هر حال این تصمیمی بوده که کمیته فنی گرفته است. جایگاه افاضلی در فدراسیون تعریف شده است و او مشخصا از نفرات قدیمی آنجاست که واقعا باید از زحماتی که طی سال‌ها برای فدراسیون و تیم امید کشیده است به سهم خودم تشکر کنم.

اما نسبت به سایر منتقدان هم باید بگویم اساسا محمد خاکپور آدم مشورت‌پذیر و تعامل‌گری است. من آدم خودرایی نیستم. اگر شما هم مشورتی به من بدهید حتما از آن استقبال و سعی می‌کنم از کمک همه حتی منتقدان بهره ببرم. من از تمام باشگاه‌ها می‌خواهم اگر احساس می‌کنند می‌توانند کمکی به تیم امید و محمد خاکپور داشته باشند، دریغ نکنند. مهم تیم ملی ایران است نه من. بنابراین همه باید برای پیشرفت این تیم کمک کنید.

* اما شما مشخصا انتقاداتی را متوجه کمیته فنی و فدراسیون کرده بودید و عنوان داشتید در آن جا عده‌ای به دنبال منافع شخصی‌شان هستند. فکر می‌کنید چطور شد که پس از آن انتقادها شما سرمربی تیم امید شدید.

من تا دیروز با فدراسیون و کمیته فنی هیچ ارتباطی نداشتم تا این که دیروز رسما از من درخواست کردند تا در جلساتی شرکت کنم. من قبل از صحبت با آن‌ها طبیعتا نباید در کمیته حضور پیدا می‌کردم. همان طور که گفتم ابتدا کفاشیان از من درخواست کرد و بعد از آن به جلسه کمیته فنی رفتم. زندگی حرفه‌ای‌ام به من می‌گوید که باید در هر کاری سلسله مراتب را رعایت کنم. کمیته فنی گفته بود من کارم را ادامه دهم در حالی که من کاری نداشتم که بخواهم آن را ادامه دهم. اما همه چیز تا دیروز بود تا این که روز گذشته به طور رسمی از من درخواست حضور در جلسه را کردند.

* شما البته در گذشته هم از منتقدان وضعیت فوتبال ایران، برخی ناپاکی‌ها و حاشیه‌های بی‌مورد بودید!

اینکه من منتقد سیستم کنونی فوتبال ایران هستم که شکی در آن نیست اما در فوتبال ما پتانسیل زیادی وجود دارد که متاسفانه اکثر انرژی‌ها به بیراهه می‌رود. هیچ وقت نخواستم دیگر در فوتبال ایران کار نکنم و همواره معتقد بودم باید تجربیاتی که تاکنون کسب کردم را در اختیار جوان‌ها بگذارم و در غیر این صورت دینم را به فوتبال ایران ادا نکرده‌ام. من از ده سالگی در این فوتبال رشد کرده‌ام و مردم این سرزمین روی محمد خاکپور سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا او رشد کند و رده‌های سنی مختلف را طی کند. الان وقت آن است که من تا حدی پاسخی برای آنها داشته باشم و جواب آن سرمایه‌گذاری‌ها را بدهم. این که فوتبال ایران با امثال من پاک یا ناپاک می‌شود، نمی‌تواند ملاک باشد. باید نواقص سیستمی و ضعف‌های کلی برطرف شود. این نواقص وجود دارند اما باید رفع شود. در هر حال من در این مقطع زمانی احساس کردم می‌توانم خدمتی به فوتبال ملی ایران داشته باشم.

* حضور حبیب کاشانی در راس مدیریت تیم امید چقدر در سپردن این مسئولیت به شما موثر بود؟

کاشانی از جمله افرادی است که با نیت و هدف خیر به تیم امید آمد. هدف ویژه او خوشحالی مردم است. یکی از شرایطم برای حضور در تیم امید، حضور حبیب کاشانی بود. مطمئنا او می‌تواند اگر حواشی اطراف تیم باشد، جمع کند و مدیریت خوبی برای هدایت تیم امید دارد. امیدوارم مجموعه ما بتواند در این تیم موفق باشد.

* می‌دانید که به ادعای فدراسیون، یکی از بندهای قرارداد کارلوس کی‌روش نظارت بر تیم امید است. آیا شما که در برهه‌ای منتقد کی‌روش هم بودید، نظارت کامل او بر تیم امید را می‌پذیرید؟

من و کارلوس کی‌روش الان یک هدف را دنبال می‌کنیم و آن هم اعتلای فوتبال ملی ایران است. من همان طور که گفتم از تمام کسانی که می‌توانند به تیم امید کمک کنند و مشورت دهند، می‌خواهم که کمک کنند و از مشورت آن‌ها استقبال می‌کنم چون تیم امید متعلق به من یا کی‌روش نیست.

* یعنی شما صرفا نقش مشورتی کی‌روش را می‌پذیرید.

کی‌روش سرمربی تیم ملی بزرگسالان است که شرح وظایف مشخصی دارد و وقتی هر دوی ما برای موفقیت تیم‌های ملی ایران در دو رده تلاش می‌کنیم، در یک مسیر هستیم و می‌توانیم به هم کمک کنیم. قطعا من از کمک کی‌روش هم استقبال می‌کنم.

* چه پتانسیل و توانایی را در تیم امید می‌بینید و برنامه‌هایتان برای موفقیت این تیم و رسیدن به المپیک 2016 ریو چیست؟

با توجه به فرصت کمی که برای برگزاری اردوهای تمرینی مختلف تا شروع مسابقه‌های مقدماتی انتخابی المپیک باقی مانده و ما شناخت محدودی نسبت به بازیکنان داریم، کار فنی ویژه و بزرگی نمی‌توان در این مدت انجام داد. ما تلاش خواهیم کرد تا شروع مسابقه‌ها شناخت‌مان را از بازیکنان و توانایی‌های آن‌ها بیشتر کنیم و با تاکید بر انسجام تیمی، تلاش کنیم تا بازیکنان با هم هماهنگ‌تر از قبل شوند. یکی دیگر از کارهایی که باید کرد، شخصیت دادن به تیم امید در ذهن بازیکنان و البته در مجموعه خارج از تیم است. این تیم باید هویت ملی قوی‌تری پیدا کند و بازیکنان به این باور برسند که دقیقا در یک تیم ملی مهم بازی می‌کنند. تلاش می‌کنیم مشکلاتی که در قبل بوده از بین برود. متاسفانه یکی از همین مشکلات این است که تیم امید هویت ملی نداشت و جامعه ما به تیم امید به مثابه یک تیم ملی نگاه نمی‌کرد. در این فرصت اندک باید روی این بخش‌ها کار کنیم و ان‌شاءالله پس از صعود از مرحله اول در فرصت تقریبا یک ساله‌ای که تا مرحله نهایی انتخابی ریو باقی است، برنامه‌های بزرگ‌ فنی را روی این تیم پیاده کنیم. مسابقه‌های مقدماتی انتخابی المپیک از سوم فروردین شروع می‌شود و تا آن زمان چون که بنا بر برنامه‌ریزی‌های قبلی تیم امید تنها در زمان برگزاری اردوهای تیم ملی بزرگسالان می‌تواند تشکیل اردو دهد و در زمان‌های دیگر بازیکنان باید در اختیار تیم‌های باشگاهی‌شان در لیگ باشند، کار خاصی نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد.

* اردوهایی که تا شروع این مسابقه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اید چیست؟

ما اردوها را به سه فاز تقسیم کردیم. فاز اول از امروز کلید خورد و ما اردوی 10 روزه‌ای را در کیش خواهیم داشت. در فاز دوم بنا بر دعوتی که فدراسیون فوتبال عمان از ما داشته، به این کشور سفر می‌کنیم و با تیم ملی زیر 22 سال عمان بازی خواهیم داشت. در تلاش هستیم تا دو بازی تدارکاتی دیگر در عمان برای تیم امید فراهم کنیم که البته ممکن است از تیم‌های باشگاهی باشند.

در فاز سوم اردویی در ترکیه خواهیم داشت و در آنتالیا با تیم ملی زیر 22 سال دانمارک بازی می‌کنیم. مذاکرات مقدماتی برای انجام این مسابقه انجام شده است که امیدواریم این بازی کاملا قطعی شود. برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که یک هفته قبل از شروع دوباره لیگ بتوانیم بازیکنان را در اختیار باشگاه‌هایشان قرار دهیم.

* در پایان چقدر امیدوار هستید ایران بتواند به المپیک 2016 ریو صعود کند؟

در اردوی 10 روزه‌ای که همراه با تیم امید به قطر رفتم پتانسیل بالایی در این تیم دیدم و به این نتیجه رسیدم این تیم می‌تواند به موفقیت‌های بزرگی از جمله صعود به المپیک برسد اما این منوط به این است که دیدگاه‌ها نسبت به این تیم تغییر کند. البته تغییر دیدگاه‌ها شامل بازیکنان و مربیان هم می‌شود. ما باید بزرگ فکر کنیم. این تیم بازیکنان قابلی که می‌تواند نتایج درخشانی را در یک شرایط مطلوب به ارمغان بیاورند.

* غیر از مجید صالح که به عنوان یکی از همکاران‌تان در کادر فنی انتخاب شد حضور مربی دیگری قطعی شده است؟

در حال مذاکره و بررسی مربیان مختلف هستیم اما شک نکنید از کسانی در کادر فنی تیم امید استفاده می‌کنم که از خودم بهتر و بزرگتر باشند.

* آیا مربی خارجی هم در کادر شما خواهد بود؟

بگذارید بررسی‌هایمان تمام شود و به زودی اسامی نهایی کادر فنی را اعلام می‌کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار