بازدید 4404

۱۹ درصد خانواده‌های ایرانی تک‌فرزندند

مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال گفت: 23.5 درصد (کمتر از یک چهارم) خانواده های نسل جدید بچه ندارند.
کد خبر: ۴۵۸۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳ 17 December 2014
مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه 23.5 درصد (کمتر از یک چهارم) خانواده های نسل جدید بچه ندارند ، گفت: حدود 19 درصد خانواده های کل کشور نیز یک فرزند دارند.

علی اکبر محزون در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه دو نسل در کشور ما به متولدین قبل و بعد از 50 تقسیم می شوند، افزود: براساس آخرین سرشماری انجام شده در کشور،متولدین قبل و بعد از 50 مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که 79 درصد خانواده ها در نسل قدیم حداقل 3 فرزند و 82 درصد نسل جدید نیز حداکثر دو فرزند دارا هستند.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد که تفاوت قابل توجه و چشم گیری در فرزند آوری میان نسلها در کشور بوجود آمده است که باید با آگاه سازی و اطلاع رسانی درست و همچنین ارائه تسهیلات به جوانان در آستانه ازدواج زمینه فرزند آوری در کشور فراهم شود.

متولدین قبل از 50متولدین بعد از 50کل کشورتعداد فرزند
3.423.514.4بدون فرزند
3.931.318.9یک فرزند
13.227.220.9دو فرزند
16.010.713.1سه فرزند

مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه 3.4 درصد نسل قدیم فرزندی نداشتند، گفت: همچنین 3.9 درصد خانواده های نسل قدیم دارای یک فرزند، 13.2 دارای دو فرزند و 16 درصد نیز دارای سه فرزند بودند.

به گفته وی، این درحالی است که در نسل جدید متولدین بعد از سال 1350، 23.5 درصد خانواده ها بدون فرزند هستند. همچنین 31.3 درصد دارای یک فرزند ، 27.2 درصد دو فرزند و 10.7 درصد نیز دارای سه فرزند دارند.

محزون به میانگین کشوری فرزند آوری اشاره کرد و اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که در کل خانواده های کشور و فارغ از نسلها و سن ، 14.4 درصد بدون فرزند ، 18.9 درصد یک فرزند، 20.9 درصد دو فرزند و 13.1 درصد نیز سه فرزند دارند.

متولدین قبل از 50متولدین بعد از 50
کل کشور
تعداد فرزند
15.04.08.9چهار فرزند
12.41.56.4پنج فرزند
10.40.75.1شش فرزند
8.40.33.9هفت فرزند
6.30.22.9هشت فرزند
4.20.11.9نه فرزند
2.801.310 فرزند

وی تاکید کرد: براساس بررسی های انجام شده ، حدود 9 درصد از خانواده های کل کشور چهار فرزند دارند این درحالی است که چهار فرزندی در 4 درصد خانواده های نسل جدید و 15 درصد نسل قدیم بوده است.

به گفته محزون، 1.3 درصد خانواده های ایران 10 فرزند، 1.9 درصد 9 فرزند، 2.9 درصد 8 فرزند، 3.9 درصد 7 فرزند ، 5.1 درصد 6 فرزند ، 6.4 درصد 5 فرزند و 8.9 درصد نیز 4 فرزند دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۹
من نميدونم اين كارشناسها وقتي دارند هرم جمعيتي بررسي مي كنند و دنبال پيدا كردن دلائل تغيير در جمعيت هستند، چرا هيچ وقت شاخص هاي رفاه اجتماعي و اقتصادي بررسي نميكنند!
يعني ارتباط رفاه اقتصادي با رشد جمعيت و تعداد فرزندان اينقدر گنگ و نامشخصه؟
پاسخ ها
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
بله نظرتون صحیحه . شاید بشه گفت 90 درصد بخاطر گرانی و تورم و هزینه های وحشتناک فرزند دوم و سوم و ... مردم دیگه نمی خوان بچه دار بشن حالا مسایل فرهنگی هم جای خودشو داره !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
در طول زمان شاخص های رفاه اقتصادی همواره رشد داشته اند ولی شاخص های انتظار از زندگی رشد به مراتب بالاتری داشته و در نتیجه میزان رضایت از رفاه اقتصادی کاهش داشته است
بیچاره بچه های تک فرزند .. فردای روزگار تنهایی با پدر و مادر پیر و مریض میخوان چه کنند؟ مرگهای غم انگیز اون پدر و مادرا چگونه خواهد بود؟
هرچند اینجور پدرمادرا به خاطر تنبلی و خودخواهی خودشون روزهای ناخوش... خدایا خودت رحم کن
پاسخ ها
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
و از آن بدتر : بچه های تک فرزندان عمو و عمه و خاله و دایی و به تبع آن پسر خاله و دختر عمو و دختر دایی و ... هم نخواهند داشت و تنهایی بیشتری و وحشتناکتری را تجربه خواهند کرد !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
تنبلی و خودخواهی خودشون...........

خیلی بی انصافی که اینطوری میگی
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
توصیف کامل و قشنگی بود
نسل جديد يا تك فرزندند يا بي فرزند
من متولد 1354 هستم و دو فرزند دارم ولی خیلی از دوستان یک فرزند .

باور کنید درآمد کفاف نمی کند .
اگر شرایط اقتصادی من خوب بود دوست داشتم 3 فرزند داشته باشم ولی حالا 1 فرزند دارم هزینه پوشک بچه زیاده چه برسد به لباس و غیره
شرایط اقتصادی حاکم درجامعه بسیاراسفناک است آدم نمی توانه خرج خودش دربیاره چه برسد ازدواج کنه وتازه بچه هم به دنیا بیار ه زندگی را خیلی سخت کردندماکه نامیدشده ایم
ببخشید مگر در کشورهایی مثل پاکستان،اندونزی و مکزیک مردم در ناز ونعمت هستند که مشگل جمعیتی ندارند؟مشگل در توقعات غیر واقع بینانه ما بلاخص درنسل جوان از شاخص های زندگی است.مسلما مردم در کشوری با درامد سرانه 5000 دلاری نمی توانند با استاندارد های مردم کشوری با درامد سرانه 100000 دلاری زندگی کنند و چاره تنها تطبیق دادن خودمان با واقعیت هاست
من معتقد به داشتن حداقل سه فرزند هستم البته شکر خدا مشگل مالی هم ندارم. اما خانم بنده به دلیل پول پرستی و ارزوهای گنگ شغلی از این کار طفره میرود. و ما با بیش از ده سال زندگی مشترک تنها یک فرزند داریم. بنظرم چاره کار همسر دوم اختیار کردن است.
من 32 سالمه. هنوز ازدواج نکردم . گیرم همین الان با یکی آشنا بشیم. تا بشناسیم و بریم سر خونه زندگیمون یک سال طول میکشه. گیرم که طلاق نگیریم و حتی پول هم داشته باشیم. تو 35 سالگی هم یکی بیاریم. به نظرت دیگه وقت و جون و پول و اعصابی می مونه برای دومی؟
بیچاره بچه های خانواده های سنتی چند فرزندی . محروم از حداقل امکانات و آموزش و....اگر قراره جمعیت بدون برنامه زیاد بشه باید از الان به فکر توسعه زندانها و محاکم قضایی و ... باشیم . توجه به کیفیت جمعیت مهمتر از کمیت اونه .پاکستان و سریلانکا وامثال اونها هم گله گله جمعیت دارند
من متولد ۱۳۳۳ اردبیل هستم و دارای ۲ فرزند هستم و داشتن فرزند بیشتر از ۲ فرزند را هم به کسی توصیه نمی کنم ، چرا که فرزند آوری آسان است اما رسیدگی به تربیت و تحصیل آنها کار راحتی نیست .تولید فرزند زیاد اما فراهم نکردن زندگی راحت و تحصیل لازم برای آنها در اینده فرزندان معترض به والدین را به جامعه تحویل دادن است .
انها که مشکل مالی ندارند و تعدادشان هم خیلی زیاد است و اقعا به فرزندان خود ظلم می کنند. این پدرها و مادرها فکر می کنند تا آخر عمر فرزندشان همراه آنها هستند و به تنهایی فرزندان فکر نمی کنند. در این دنیا که خواهرها و برادرها هم در حال جدا شدن از هم هستند تک فرزندی به معنی رها کردن انسانی تنها در جامعه است. همه ما وقتی که به میانسالی رسیدیم نیاز به داشتن خانواده را بیشتر حس می کنیم و متاسفانه در این سن بسیاری از پدر و مادرها دیگر نیستند. به لحاظ مالی هم وقتی خانواده ای یک فرزند دارد مجبور است بسیاری از نیازهای معنوی و روحی او را که خواهر و برادر پر می کند با خریدن وسایل گوناگون جبران کند. وقتی فرزند در خانه تنها نباشد وقت پدر و مادر را هم کمتر می گیرد و بچه ها خیلی از نیازهای یکدیگر را تامین می کند. خلاصه کلام اینکه انها که مشکل مالی ندارند اینده فرزند خود را فدای راحتی امروز خود نکنند. سه تا بچه دارم اما اگر فکر امروز را داشتم حتما حداقل چهارمی را هم می اوردیم. هر بچه وقتی بزرگ می شود خودش یک دنیا لذت دارد که با هیچ چیزی قابل عوض کردن نیست. در ضمن همین حا لا هم مثل گذشته خانواده ای مرفه کمتر بچه دارند.
من متولد53وکارمندم فقط یه دختراول دبستانی دارم،گاهی اوقات دلم یه پسرویایه فرزنددیگه هم می خواهدتا بچه ام تنهانباشد،ولی چه کنم که تامین مخارج تحصیل وپوشاک وسرویس مدرسه و...همین یک فرزندهم به زحمت انجام می شود...
اگه پول بو لدار بودم۴تابچه بدنبود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها