بازدید 76287

«معاونت سیاسی» صدا و سیما، حریف شبکه «من و تو» هم نشد!

شب گذشته در حالی این رسانه‌ها با این دو کلید واژه در حال حمله به ایرانیان و شیعه بودند که بخش‌های خبری و سیاسی رسانه ملی، مثل اغلب اوقات در چنین زمان‌هایی به مسکوت گذاشتن اصل ماجرا مشغول بود.
کد خبر: ۴۵۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳ 16 December 2014
واقعه گروگان گیری در سیدنی استرالیا برای ما ایرانی‌ها در ابتدا مثل هر واقعه گروگان‌گیری دیگری، دلهره آور بود و ایرانیان هم مثل هر ملت صلح طلبی، حس همدردی و آرزوی پایان مسالمت آمیز آن را برای گروگان‌ها داشتند؛ اما پس از ساعاتی، برای ما ایرانیان، حادثه سیدنی دیگر یک گروگان‌گیری ساده نبود، زیرا خبرگزاری‌ها گروگان‌گیر را یک ایرانی معرفی می‌کردند.

به گزارش «تابناک»، از زمانی که خبر اولیه ایرانی بودن گروگان‌گیر‌ منتشر شد تا زمانی که این خبر تأیید شد، رسانه‌های ایرانی در شوک بودند که جریان چیست و ماجرا از کجا سرچشمه گرفته است.

مجموعه‌ای از رسانه‌هایی که نیاز به معرفی ندارند، یک‌راست ‌دنبال معرفی این حادثه به عنوان یک توطئه علیه ایران و ایرانیان رفتند. عده‌ای حتی آن را وسیله‌ای برای تحت الشعاع قرار دادن حماسه اربعین تلقی کردند و عده‌ای هم تحلیل‌های دیگری داشتند.

آنچه در این میان رسانه‌های ایران به ویژه بخش‌های خبری و سیاسی رسانه ملی نادیده گرفتند، جریان‌های خبری بود که پس از انتشار خبر ایرانی بودن گروگان‌گیر در رسانه‌های بین‌المللی شکل گرفت. اینکه این حادثه توطئه بود یا نه‌ یک اتفاق معمولی دیگر مهم نبود. مهم این بود که رسانه‌های بین المللی استفاده خود را از این حادثه بردند و بخش‌های خبری و سیاسی رسانه ملی سکوتی خفه کننده در پیش گرفته بودند.

رسانه‌های بین‌المللی و رسانه‌های فارسی زبان مخالف جمهوری اسلامی ایران هم چون «بی‌بی‌سی» فارسی و «من و تو»، با محوریت دو کلید واژه ایرانی بودن‌ و روحانی شیعه بودن، اخبار و گزارش‌های متعددی ‌درباره این واقعه مخابره کردند.

تردیدی نیست که برای یک رسانه غربی یا اپوزیسیون مخالف نظام، این دو کلید واژه بیشترین تأثیر را در بین مخاطبان افکار آنان در راستا ایران هراسی دارد. شب گذشته در حالی این رسانه‌ها با این دو کلید واژه در حال حمله به ایرانیان و شیعه بودند که بخش‌های خبری و سیاسی رسانه ملی، مثل اغلب اوقات در چنین زمان‌هایی به مسکوت گذاشتن اصل ماجرا مشغول بود.

آن هم در مورد یک تبعه ایرانی که از کشور مهاجرت کرده و تغییر مذهب داده و انواع ‌جرائم را مرتکب شده بود و در لوای پرچم داعش، این گروگان‌گیری را انجام داده بود. باز هم البته جای شکرش باقی است که وزارت خارجه به سرعت این گروگان گیری را محکوم کرد.

بخش‌های خبری و سیاسی رسانه ملی ‌در این زمان،‌ ‌فضا را در اختیار رسانه‌های غربی و اپوزیسیون قرار داد تا آنان برای مخاطب فارسی زبان و غیر فارسی زبان در این باره تولید محتوا کرده و خط خبری خود را القا‌ کنند.

به نظر می‌رسد، انفعال و عدم تصمیم گیری بموقع در معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما، فرصت‌ها را در عرصه رسانه‌ها برای، کلیت نظام سیاسی به تهدید تبدیل می‌کند و اغلب اوقات معاونت سیاسی در اغلب اوقات نقش نوش داروی بعد مرگ سهراب، برای حوادث مهم مرتبط با نظام سیاسی کشور‌ را بازی می‌کند.

در حال حاضر در اغلب مسائل حساس در عرصه سیاست داخلی و بین المللی، مخاطب فارسی زبان داخل و خارج کشور، چشم امیدی به اطلاع‌رسانی دقیق، جریان‌سازی حقیقی و گرفتن امواج خبری از رسانه‌های غربی، از سوی بخش‌های سیاسی و خبری رسانه ملی ندارد.

اکنون که موسم تغییر و تحول فرا رسیده است، شاید تغییراتی در این معاونت بتواند خون تازه‌ای ‌در رگ‌های کم تحرک و بی‌تحرک‌ بخش‌های سیاسی و خبری رسانه ملی‌ تزریق کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱۲
انتشار یافته: ۴۴
آخه این بی همه چیز، کجاش شیعه بوده؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
حساب دو دوتا چهارتاست:
روحانی شیعه که حامی داعشیه که شیعه کشه و شیعه رو کافر میدونه
من درعجب مردم جهان این ها رو متوجه نمیشن
توی متن خبر هیچ اثری از شبکه من و تو نبود. تیتر چی میگه پس؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
خبر نخونده باز نظر دادی؟
اگر من بودم همون اول پوشش کامل و بی نقصی رو میدادم چرا که نه...

این حرکت باعث میشد تا دیگران بدونن این ایرانی از جنس خیلی ها نیست و باقی فضای خبرسازی اونها خنثی میشد...

ولی متاسفانه ما تا یه فرد ایرانی هر حرکتی میکنه پوشش نمیدیم یا دروغ پوشش میدیم یا از خبر کم و بی محتوا پوشش میدیم باعث میشه که همه دنیا فکر کنن ما همه اون طور هستیم...

چرا ما فک میکنیم ایرانی ها بی عیب هستن یا به ضرر ماس اگر حرف درست و حقیقت رو بزنیم؟

این خودباوری کاذب خیلی بده...

اتفاقا این حرکتا باعث سیاه نمایی نمیشه...
رسانه ملی معتقد بوده و هست که با عدم بیان چیزی و سرپوش گذاشتن بر وجود آن , اصل وجودی آن نفی شود . کتمان یک حقیقت اصلا دلیلی بر عدم وجود آن نیست .
بالاخره یک آقایی حالا ایرانی یا آمریکایی یا هر کس دیگری در اعتراض به ظلم دولت استرالیا به بومیان اقدام به گروگان گیری کرده چرا سیمای ما باید وقت ارزشمند خود را با پرداختن به این موضوع بی اهمیت به هدر دهد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
مگر ایشون وکیل بومیان هست !!؟؟؟
بعد شما از کجا تشخیص دادی که نیت ایشون چی بوده ؟؟؟ اونهم تا الان حتی دولت استرالیا نیت رو گفته داریم برسی میکنیم !!؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
بد نیست کمی روی فهم سیاسیت کار کنی
خوب هست بی انصافی نکنید.
به هر حال مخاطبان شبکه های فارسی خارج کشور اگر جزء طبقه بالا جامعه نباشند لااقل جزء طبقه تحصیل کرده هستند. مخاطبان این رسانه ها اینقدر ساده نیستند که این رسانه ها هر خبری منتشر کنند.

اتفاقا رسانه های خارج از ایران اکثریت به نقل از وکیل شخص تروریست تاکید کردن که این شخص حالت عادی نداشته و در روزهای آخر سنی شده بود.

یا حتی منوتو کاری را که تلویزیون ایران باید میکرد انجام داد و از دلیل این شخص برای رفتن از ایران پرده برداشت و مشخص کرد که این شخص با کلاهبرداری از ایران فرار کرده.
درست شبکه من و تو و بی بی سی معاند محسوب میشوند ولی فکر میکنم کمی بی انصافی میکنید چرا که من هم خبر بی بی سی و دیگر خبر گزاریها رو دنبال کردم و هم خبر من و تو اساسا هیچ کدام نتنها اون رو به نظام و روحانیون شیعه ربط ندادند بلکه از او به عنوان شیخ خود خوانده و کسی که مشکل روانی و اخلاقی داشته یاد کردند کمی منصف باشد حتی در مورد دشمن خود لطفا"
به نام خدا
تاکنون در هیچیک از وقایع تروریستی ایرانی ها حضور نداشتند.
حالا اینکه این یارو در ایران به دنیا اومده، یعنی ایرانیه اما اینکه 20 سال در استرالیا بزرگ شده و تربیت شده به حساب نمیاد. حالا اگه این آقا یه عده رو نجات می داد، می شد استرالیایی.
این برمیگرده به ضعف استراتژیک ما در تحلیل وقایع و نشر اخبار.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
عزیزم طرف موقعی که رفته 31 یا 32 سالش بوده یعنی اون موقع وقت تربیتش بوده !!؟؟؟
اخبار ساعت 14 امروز دربارش صحبت کرد
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
بهتر بود دیگه دربارش صحبت نمیکرد کلا قضیه تمام شد حیف اون بودجه ای که به صدا و سیما میدن کاش باهاش میرفتن 4تا مدرسه تو شهرهای مرزی میساختن
این گروگانگیری گوشمالی خوبی بود به دولت ظالم انگلستان که ملت استرالیا را شکنجه میکند.اکثر مردم سیدنی هم راضی بودن و از گروگانگیر حمایت میکردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
آن روانی که این کامنت رو گذاشته منتشر میکنی که چی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
آقای ناشناس جوک گفتی ؟؟؟؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
گیریم همه حرفهای شما درست، رضایت و حمایت مردم استرالیا رو چطور متوجه شدید؟! اگر دولتی به ملت دیگر ظلم کرد باید با گروگانگیری ملت مورد ظلم دولت ظالم رو گوشمالی داد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
لازم نیست هر چرندی به ذهنت می رسد بعنوان نظر بنویسی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
تابناک این همه کامنت را سانسور می کند ولی مال این روانی را بازنشر می کنه که چی مثلا
وقتی که تمام دنیا در مورد این موضوع گزارش پخش میکردند و صدا و سیما کمترین توجه را ( به علت ایرانی بودن ان شخص) داشت چطور میشود به صدا و سیما کوچیکترین اعتمادی داشت
اتفاقا شبکه های فارسی زبان خارج خیلی هم درست و دقیق اطلاع رسانی کرده و عدم تعادل روحی این طرف را منعکس کردند.
اقا تروخدا تابناک منتشر کن این نظر منو اخه تو این معاونت سیاسی چه خبره؟ چرا تغییری نکرده؟ تا کی 20و30 و شبکه خبر با اون فرمت ابتدایی و خاله زنکی قراره خبر منتشر کنن؟ تا کی قراره این خبرنگارهای غیر حرفه ای با کرایش سیاسی خاص به شعور ملت توهین کنند؟ والله اگه قرار بود مدیر شبکه 2 بره مدیر شبکه یک بشه مدیر شبکه 5 بره مدیر شبکه پویا بشه این کارهارو که عزت الله ضرغامی هم میتونست انجام بده!!
اون جنایتکاران داعش که سر خبرنگار ها را میبره هم انگلیسیه . ایا هیچ وقت انگلیسی بودن اون شخص مطرح بود؟ و روی دید مردم در رابطه با مردمان انگلیس تاثیر گذار بود؟
در مورد دین و مذهبش هم که همین بس که خودش قبلا اعلام کرده بود رافضی ! نیستم و مسلمان شدم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
انگلیسیه اما مهاجر و پدر مادرش مهاجر بودن
مگه خودت خفه خون نگرفتی بودی تابناک؟ پس بشین سر جات
با سلام اميدوارم مطلب مرا منتشر کنيد . چرا بي انصافي ميکنيد . ايا همه بخشهاي خبري صدا و سيما را ديديد که اينگونه قضاوت ناروا ميکنيد . اگر هدفتان تغيير معاون سياسي است چرا مجموعه معاونت را تخريب مي کنيد . ضمنا اين هم شما و ديگران که در اين ارزويند بدانند که ساختارو ترکيب معاونت سياسي طوريه که با جابجايي يک فرد در روش و شيوه کار ان تغيير مورد نظرتان اتفاق نخواهد افتاد .
این گروگان گیری بقول دوست ناشناس مشت بزرگی بود به دهن امریکا چون انگلیس دوست امریکا واسترالیا دوست انگلیس است وملت استرالیا دوست استرالیا!
فلاکت و هلاکت این گروگان گیر ملعون ثمره ی فاصله گرفتن از تعالیم اهل بیت و خارج شدن از مکتب بر حق تشیعه این هم نتیجه پیوستن به گروهک تکفیری داعش
از این موجود دو پا هر چیزی بر میاد میخواد شیعه باشه یا نباشه. ایرانی باشه یا نباشه.
معاونت سیاسی و 20:30 ونجف زاده 8سال عین خیالشون نبود ادبیات سیاسی رییس جمهور را بررسی بکنن اما الان یک ساله حساس شدن و ذره بین به دست دنبال اینن کسی به جریان مطلوب اینها نگه بالا چشت ابروئه!
با سلام
به نظر اينجانب يكي از بهترين صدا و سيماي جهان ،صدا و سيماي ايران است زيرا به واسطه اين صدا و سيما من صاحب ماشين و خانه و عروسي براي پسرم گرفتم و خيلي كارهاي ديگر....
اينجانب نصاب ماهواره هستم
من برنامه من و تو را اتفاقا دیدم. اشاره کرد که ایشان در سال 74 کلاهبرداری کرده و با 70 م تومان از ایران فرار کرده . اشاره کرد که ایران به دولت استرالیا این موضوع را اعلام کرده و اینتر پل هم دنبال او بوده اما دولت استرالیا اهمیت نداده . اشاره کرد که ایشان فردی مذهبی و دارای آژانس مسافرتی و داماد معاون اداری و مالی دانشگاه امام صادق بوده که البته همسرش بعد از فرار او طلاق غیابی گرفته و اشاره کرد که ایشان بعدا سنی شده و ...
به نظرم ولو اینها دنبال برنامه سیاسی خودشان هستند اما بهر حال این مورد را خیلی خوب از ایران دفاع کردند و نشان دادند که مقصر خود دولت استرالیا بوده است.
در دوران کودکی با خانواده این فرد رفت و آمد داشتیم . ریشه شخصیت غیر قابل پیش بینی محمد حسن منطقی به برخوردهای احساسی و پسر سالارانه ای برمی گردد که در خانواده شان حاکم بود تو گویی که این فرد محور تمام هستی بود ! مادر ، خواهران و پدرش او را که تنها پسر و کوچکترین فرزند خانواده بود می پرستیدند و به گونه ای تربیت شد که شاید تصور می کرد روزی محور عالم شود . بعدها به کسوت روحانیت در آمد و بعد به ناگاه از کشور گریخت و گویا به اسرائیل رفت و در نهایت هم سرنوشتش این شد که دیدید و شنیدید . ای کاش صدا و سیما مستندی تحقیقی با حضور جامعه شناسان و روان شناسان خبره تهیه کند و با بررسی ابعاد زندگی این فرد ریشه های شکل گیری چنین شخصیتی را تشریح کند به این وسیله راه برای هر گونه سوء استفاده حامیان اصلی منطقی یعنی صهیونیست ها و منافقین در بهره برداری علیه ایران بسته خواهد شد .
در تصویر کلوزآپی که از این آقا گرفته شده و در سایتها اومده، در شیشه عینک سمت راستش، تصویر یه زن بی حجاب با یقه باز دیده می شه. عکس نمی تونه در ایران باشه. شاید هم عکس گریم + فتوشاپه
اینهمه نظر بود و کلمه روحانی خودخوانده نه شما گفتید و نه دیگران تا صداوسیما و روزنامه ما را فتنه بنامند جایگاهی ندارند پس همیشه شکست میخورند
اتفاقا خبرنگارای بی بی سی ایرانی هستند تمام تلاششون را کردند تا این لکه ننگ به دامن ایرانیان مهاجر نچسبه
جدیدا مدارکی به دست اومده و به زودی در کتابی منتشر میشه که میگه جورج سوروس در دیدارش با سران فتنه گفته که ما هیچ اعتباری برای جمهوری اسلامی نمیذاریم و با گروگانگیری در کشور استرالیا(که در سند موجود است) آن ها را بی حیثیت میکنیم. ولی مردم شیعه با راهپیمایی ده ها میلیون نفری در حماسه نه ام دی مشت محمکمی بر فتنه گران که تعدادشون از ده ها نفر بیشتر نمیشه حواله کردند.
وقتی هر خبری که توی صفحه اول یاهو در مورد ایران منتشر و همه دنیا اونو میبینن ولی توی ایران فیلتر میشه و مردم ایران نامحرم شمرده میشن، دیگه انتظاری از سایر اطلاع رسانی ها دارید؟
استرالیا مال انگلستانه معلومه که شبکه های وابسته به دربار انگلیس باید از صدا و سیما جلوتر اطلاعات مربوط به اون آدم رو منتشر کنند. اتفاقا همین رویداد نشون میده که این ماجرا یکی دیگه از اون سناریوهای کثیف انگلیسیه برای تحت الشعاع قرار دادن اخبار نا آرامی های آمریکا و اروپا و راهپیمایی میلیونی اربعین شیعیان در کمال آرامش به علت اقتدار محور مقاومت و در راستای سیاست اسلام هراسی و ایران هراسی است.
محض رضای خدا این همه گروگانگیری در دنیا رخ میده ولی شبکه های بزرگ به این شکل پوشش نمیدن...واقعا فکر نمی کنید این حادثه یک توطئه بر ضد ایران بوده؟
این همه کبری صغری گفتی که تهش دنبال تغییرات در معاونت سیاسی صداوسیما باشی... با این خبر دادن ها و پوشاندن نیت وافعی خودتون مردم را چی فرض می کنید؟!! واقعا که !!!! از همون اولش رک نیت واقعی تون رو یعنی مداخله در امور نهادهایی که به شما ارتباط ندارد شفاف بگویید.
رسانه هاي خارجي گفتند يك روحاني كه با دولت ايران مشكل داشته از كشور خارج شده و به استراليا رفته در آنجا به دليل قتل همسرش پرونده مفتوح داشته داراي پرونده هاي متعدد بوده و وكيلش هم اعلام كرده داراي تعادل روحي نبوده است . در سالهائي كه در آنجا بوده تغيير مذهب داده و عقايد سلفي پيدا كرده و اسمش به هارون تغيير داده و داراي پرونده هاي متعددي بوده در نهايت هم به اين گروگانگيري دست زده حالا اين اخبار كجاش سمت و سو داره والا ما نفهميديم دوستاني كه به اخبار رسانه هاي ديگه توجه نمي كنن لطفاً نظر ندن در ضمن گوش دادن به رسانه هاي ديگه دليل قبول آنها نيست و رسانه ملي هم بايد بدونه اگر اخبار اونها دنبال ميشه دليل نميشه كه افراد اين اخبار را قبول دارند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار