بازدید 2030

انسان جویای حق در برابر آن تسلیم است

کد خبر: ۴۵۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷ 16 December 2014
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی حوزه و دانشگاه گره می خورد که به دنبال علم و حقیقت ناب باشند و بعد از دستیابی به آن در برابر آن تسلیم شود چنانچه انبیاء الهی آمدند تا روح حق خواهی و حق شناسی و مهمتر از آن تسلیم بودن در برابر حق را نهادینه کند.

به گزارش خانه ملت، صبح امروز (سه شنبه 25 آذرماه) نشست علمی بررسی نقش حوزه و دانشگاه در تحول امور انسانی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از صاحبنظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد طی سخنرانی خود در این مراسم با بیان اینکه از نگاه قرآن کریم جوامع بشری سه مقطع مهم را طی خواهند کرد گفت: سه دوران مهم و کلیدی فرا روی انسان بوده و خواهد بود که دوران نخست آغاز حیات بشر در کره خاکی بوده که به دلیل عدم توسعه یافتگی یک امت واحد بوده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در این دوران دانش تولید نیافته بود و تولیدات علمی در ادامه راه مسیر را برای ورود پدیده های مختلف اجتماعی و سیاسی هموار کرد و در این مقطع بود که انسان با بهره گیری از جام مصفای انبیای الهی و اندیشه و خرد خویش به مدیریت جامعه انسانی پرداخت و توانست چالش های زندگی خود را مدیریت کند.

وی افزود: مرحله دوم حیات بشر دوران رشد جمعیت، شکل گیری جوامع انسانی و تولید دانش در راستای تولید ابزار بود که در نهایت به تولید ثروت می انجامید و در این دوران بود که کتب آسمانی به یاری انسان شتافت و انبیاء الهی توانستند توسط این کتب جوامع بشری را هدایت کنند که این مسئله از زمان حضرت نوح (ع) به کمک کتاب وحی شکل گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در ادامه جوامع بشری را از نظر قرآن کریم با دو اختلاف مواجه دانست و درباره اختلاف نخست که ستودنی عنوان شده است گفت: اختلاف نخست باعث رشد علمی و عقلانی می شود چنانچه کودکان در کودکستان مباحثه ندارند اما در سطوح عالی مباحثات و اختلافات آغاز می شود و انسان می تواند با رشد عقلانی و علمی امکان گفتگو را فراهم کند لذا حوزه های علمیه و دانشگاه یکی از مکان های این مباحثات هستند.

 

وحدت حوزه و دانشگاه در راستای آرمان خواهی مشترک تحقق می یابد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه عقل پرورده شده با دانش و جویای معرفت می تواند در مسیر پر چالش مباحثه و گفتگو به وجود بیاید اظهار کرد: اگر این مباحثات و گفتگوها آغازی برای رسیدن به حقیقت باشد مورد احترام و تکریم قرآن و اولیای حق است بنابراین اگر حوزه و دانشگاه جویای حقیقت ناب باشند یک آرمان مشترک را جستجو می کند.

وی ادامه داد: به قول محققین علم اصول، معارف دینی به یاری عقل شتافتند و آمده اند تا عقل را به قله های خود برسانند که اگر وحی نبود به آن دست نمی یافت ضمن اینکه هنر انبیاء الهی تربیت انسان جویای حق بوده که در برابر حقیقت تسلیم و متواضع است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در ادامه با بیان اینکه تعداد افرادی که حقیقت را می دانند اما به دلیل عدم دست یابی به مقام شایسته انسانی در مقابل علم حرکت می کنند کم نیست خاطرنشان کرد: زمانی حوزه و دانشگاه گره می خورد که به دنبال علم و حقیقت ناب باشند و بعد از دستیابی به آن در برابر آن تسلیم شود چنانچه انبیاء الهی آمدند تا روح حق خواهی و حق شناسی و مهمتر از آن تسلیم بودن در برابر حق را نهادینه کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان اختلاف دوم که موجب بروز فاصله ها و زاوایا می شود پرداخت و با نکوهش آن گفت: اختلاف دوم بین کسانی که حق را شناخته اند اما در برابر آن می ایستند لذا حوزه و دانشگاه هیچگاه زاویه نمی یابند مگر اینکه ما در حوزه یا دوستان ما در دانشگاه گرفتار این اختلاف بشوند؛ با توجه به این امر که حوزویان بیشتر در معرض خطر هستند و باید مراقب باشند تا حتی یک مورد هوا و هوس در گرایشات سیاسی و مباحثات آنها رخ ندهد و ستاره ای جز حقیقت نباید نقش حرکت حوزویان را تعریف کند.

وی در ادامه گفت: اگر در این عرصه بتوانیم به آنچه که باید آراسته شویم می توانیم وحدت حوزه و دانشگاه را شکل دهیم چنانچه در جایی اخوی بنده می گفتند اگر بین دو نفر اختلاف بود آنچه اتقی است مورد مواخذه قرار دهید مگردر موارد استثنا.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد افزود: منشأ اختلاف نخست که ستودنی بود حیات عقلانی انسان جویای حقیقت بود اما منشأ اختلاف دوم سرکشی و خودخواهی است لذا اصلاح نفس کلیدواژه رسیدن به وحدت به شمارمی رود و انسان وارسته، مهذب و فارغ از خودخواهی است که می تواند راه را برای وحدت هموار کند.

چالش های موجود در جامعه به علت فقدان پیوست علمی در تصمیم سازی هاست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه رسالت دین، تربیت انسان است گفت: لازم است دین حضور شایسته ای در زندگی انسان داشته باشد چنانچه امام راحل(ره) ارکان وحدت حوزه و دانشگاه را بنا نهاد و امروز مقام معظم رهبری با آراستگی به این خصایص و تأکید بر ضرورت سلوک علمی و تصمیم گیری مبتنی بر علم در همه عرصه های زندگی پرچمدار این حرکت است.

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه از پیوست علمی و معرفتی در تصمیم گیری ها فاصله داریم، گفت: چالش های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موجود محصول فقدان پیوست علمی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها بوده و موفقیت های کسب شده در همین حوزه ها را نیز مدیون پیوند و پیوست علم با تصمیم سازی ها هستیم.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم از چهل اثر آیت الله جوادی آملی در حوزه های علوم انسانی و قرآنی رونمایی کرد و گفت: امیدواریم در سایه آثار گرانبها و راهگشای این محقق هوشمند و بصیر، راه پرفراز و نشیب پیوند دو نهاد حوزه و دانشگاه هموار شده و به آرمان های بلند در این حوزه دست پیدا کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار