بازدید 14337
در گفت‌و‌گو با «تابناک» مطرح شد؛

شرطی که رسایی با پورمختار بر سر فساد در فوتبال بست!

چند روز قبل درباره پرونده شرکت فیلیپ موریس نیز این همکار محترم اعلام کرد، کمیسیون دو هفته به وزرات صنعت وقت داده تا اقدامات لازم را انجام دهد، در حالی که در جلسه رسیدگی به موضوع فلیپ موریس اساسا این همکار محترم حضور نداشتند...
کد خبر: ۴۵۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱ 16 December 2014
چون دولت جرأت حذف یارنه نقدی را ندارد، آن را به استانداری ها داد!در روزهای اخیر، اخبار ضد و نقیضی از روند برسی برخی ‌پرونده‌ها در کمیسیون اصل نود به گوش می‌رسد که گویا برخی از نمایندگان مجلس و اعضای این کمیسیون بدون اطلاع از روند پرونده، اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.

به گزارش «تابناک»، نکته جالب این است که این اطلاعات در مواردی بلافاصله بعد از اظهار‌نظر یکی از اعضای کمیسیون، از سوی دستگاه‌های دولتی یا مسئولان کمیته‌های مختلف کمیسیون اصل ۹۰ تکذیب می‌شود؛ پرونده فیلیب موریس و فساد در فوتبال، از جمله مواردی بود که یکی از نمایندگان در روزهای اخیر در‌باره آن سخنانی گفت که از سوی وزارت صنعت و مسئول کمیته پیگیری کننده پرونده در کمیسیون اصل نود تکذیب شد.

حمید رسایی، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و مسئول رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال در پاسخ به این اظهارات متناقض کمیسیون اصل ۹۰ در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: این انتقاد از کمیسیون اصل ۹۰ بجاست. متأسفانه بعضا همکارانی در کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص پرونده‌های مطرح در کمیسیون ـ که در حوزه کاری آن‌ها نیست ـ مصاحبه می‌کنند، در حالی که هیچ تسلطی بر ‌محتوای این پرونده‌ها ندارند و همین موجب شده تا به اعتبار کمیسیون خدشه وارد شود.

وی گفت: البته طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس می‌توانند در خصوص موضوعات مختلف اظهار نظر کنند؛ اما این بدان معنا نیست که در خصوص مراحل رسیدگی به یک پرونده یا در‌باره موضوعی از یک پرونده که از آن اطلاع ندارند هم اظهار نظر کنند و طبعا اعضای کمیسیون باید به ضوابط داخلی کمیسیون خود پایبند باشند.

رئیس کمیته ارتقای سلامت اداری و مسئول رسیدگی به پرونده فساد فوتبال گفت: مهر ماه سال گذشته، پرونده فساد در فوتبال گشوده ‌و تقریبا در چنین روزهایی (اواخر آذر) به من سپرده ‌و قرار شد، کمیته ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد ـ که بنده مسئولیت آن را دارم ـ به این موضوع رسیدگی کند. در‌ سال گذشته نیز با توجه به اینکه موضوع وسیع و کلانی بود باید از کار‌شناسان مختلف، برای رسیدگی به این پرنده استفاده می‌کردیم که هماهنگ کردن با کار‌شناسان این موضوع خودش چند ماه از وقت پرنده را گرفت.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در‌باره طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده گفت: پرونده فساد در فوتبال خیلی عمق دارد و قطعا رسیدگی کامل به آن نیاز به زمان بیشتری دارد برای همین گزارشی که تهیه شده، ‌ابتدایی است، حال آنکه رسیدگی به برخی پرونده‌های کوچک مثل موضوع فروش ماشین‌های مگان مربوط به اجلاس بین‌المللی در دولت قبل در کمیسیون اصل ۹۰ نزدیک ‌یک سال طول کشید و این بدیهی است، چون کمیسیون باید مکاتبات متعددی داشته باشد که این موارد باید پاسخ داده شود.

رسایی گفت: در ابتدای رسیدگی به این پرونده برخی از چهره‌های ورزشی حاضر به جلسه با کمیسیون نبودند و از مصاحبه‌های مکرر و متناقض در کمیسیون انتقاد داشتند. برای همین در این مدت هیچ اطلاع رسانی‌ نمی‌شد تا بتوانیم اعتماد آن‌ها را جلب کنیم؛ البته بعد از آن، کم کم توانستیم پای آن‌ها را به کمیسیون باز کنیم و تاکنون با حدود ۸۰ نفر از دست‌اندرکاران فوتبال در کمیسیون اصل ۹۰ جلسات جداگانه داشته‌ایم اما آن را رسانه‌ای نکردیم.

این نماینده گفت: از ابتدا بر خلاف روندی که در خصوص پرونده فساد در فوتبال در کمیسیون اصل نود حاکم بود و هر روز در باره آن مصاحبه می‌شد، با آقای پورمختار شرط کردم که رسیدگی به این پرونده زمان‌بر است و تا مشخص شدن ابعاد مختلف پرونده نباید دائما درباره آن مصاحبه شود، به ویژه که ماهیت کار کمیسیون اصل نود، ماهیتی تقریبا شبه قضایی است و تا جمع بندی نشده نباید در‌باره آن صحبت شود.

رسایی افزود: علاوه بر این کسانی که اطلاعی از یک موضوع ندارند، هرچند عضو کمیسیون هستند، نباید ‌مداوم در برای آن پرونده اظهار نظر کنند. متأسفانه برخی‌ همکاران ما از جمله برادر عزیزمان افضلی فرد، که در موارد متعددی در باره پرونده‌هایی که با کمیته زیر نظر ایشان ارتباط ندارد، مصاحبه کرده‌اند و این باعث شده تا از طرف نهاد‌ها تکذیب شود که این شایسته کمیسیون اصل ۹۰ نیست.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به مصاحبه یکی از اعضای کمیسیون در روزهای اخیر که با تکذیبیه وزیر صنعت مواجه شده گفت: چند روز قبل درباره پرونده شرکت فیلیپ موریس نیز این همکار محترم اعلام کرد که کمیسیون دو هفته به وزار‌ت صنعت وقت داده تا اقدامات لازم را انجام دهد، در حالی که در جلسه رسیدگی به موضوع فلیپ موریس اساسا این همکار محترم حضور نداشتند و چنین زمان‌بندی‌‌ هم صورت نگرفته بود و گلایه آقای نعمت‌زاده که در مصاحبه عمومی اعلام کردند، بجا و درست بود.

وی در پاسخ به اینکه چرا این ناهماهنگی‌ها وجود دارد، گفت: این مباحث در هیأت رئیسه کمیسیون مطرح شد و حتی رئیس کمیسیون هم تذکر داد، سخنگوی کمیسیون هم تغییر کرد و آقای آذین، سخنگوی جدید کمیسیون شدند و در جلسه هیأت رئیسه کمیسیون مقرر شد تا مسئول هر کمیته‌ای در صورت لزوم در‌باره پرونده‌های مرتبط با کمیته خودش اطلاع‌رسانی کند و پس از پایان بررسی اطلاع رسانی نهایی به سخنگوی کمیسیون محول شود. البته در خصوص پرونده‌های مهم، مقرر شد تا رئیس کمیسیون و سخنگو در جریان قرار بگیرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل