بازدید 9458
مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت:

ایران با تهدید جمعیتی روبرو است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران به دلیل روند رو به کاهش رشد جمعیت با تهدید جمعیتی روبرو است.
کد خبر: ۴۵۸۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵ 16 December 2014
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران به دلیل روند رو به کاهش رشد جمعیت با تهدید جمعیتی روبرو است.

به گزارش ایرنا،'محمد اسماعیل مطلق' روز سه شنبه در نشست کشوری آموزش 'ازدواج مناسب در جوانان' با حضور کارشناسان سلامت جوانان از 57 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور درقم افزود: در تمام جوامع زمانی که میزان باروری به زیر دو درصد می رسد، از این وضعیت به تهدید جمعیتی تعبیر می کنند و تمام اقدامات لازم جهت خروج از این بحران را انجام می دهند.

وی با اشاره به اشاره به چالش ها و عوامل تاثیرگذار در بعد جمعیتی و ازدواج، گفت: درسال 1362، نرخ باروری درجامعه ما، 6.8 درصد بوده که با کاهش در سال 1380 به 2.1 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر میزان باروری کلی در کشور 1.8 درصد است و سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری را در کشور از دست می دهیم، گفت: 410 هزار مورد در زنان ازدواج نکرده، 10 هزار مورد بر اثر فوت همسر و 20 هزار بر اثر طلاق فرصت فرزندآوری را از دست می دهند.

اسماعیلی مطلق ادامه داد: شش میلیون و 660 هزار زن در سنین 15 تا 49 سال در کشور ازدواج نکرده اند.

وی افزایش سن ازدواج را یکی از عوامل کاهش نرخ باروری عنوان و بیان کرد: 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن ها در حال پشت سرگذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری هستند.

وی با بیان اینکه از سال 85 تا 92 شاهد کاهش ازدواج در کشور بوده ایم، گفت: به عنوان مثال آمار ازدواج در سال 92 نسبت به سال قبل از آن، 62 هزار مورد کاهش یافته است.

وی افزود: متاسفانه شاهد رشد آمار طلاق هستیم، به طوریکه در سال گذشته، 155 هزار و 369 مورد طلاق در کشور ثبت شده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: سال 1392، در هر ساعت، 18 مورد طلاق و در سال 1391 در هر ساعت 16 مورد طلاق در کشور ثبت شده است.

وی با بیان اینکه 80 درصد مطلقه ها زیر 30 سال سن دارند، گفت: 14.2 درصد طلاق ها مربوط به سال اول زندگی و 50 درصد مربوط به پنج سال اول زندگی است.

وی گفت: استان قم در سال 92 نسبت به سال ماقبل آن، 18.6 درصد کاهش ازدواج و در مقابل، 22.3 درصد کاهش طلاق داشته است.

اسماعیلی مطلق به آمار دیگری نیز در این رابطه اشاره کرد و گفت: نیم درصد از جامعه به هپاتیت C، دو درصد به هپاتیت B و بیش از 27 هزار نفر مبتلا به ویروس ایدز هستند.

وی افزود: 11 درصد از معتادان در سنین بین 15 تا 19 سال و 58 درصد معتادان در سن کمتر از 35 سال هستند.

وی افزایش طول عمر را از مزیتهای ازدواج عنوان و بیان کرد: سلامت روان، شادابی، ارتباطات اجتماعی مناسب، احساس امنیت و دوری از رفتارهای مخاطره آمیز از دیگر فواید ازدواج است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار اهتمام و هماهنگی دستگاه های مرتبط با موضوع ازدواج جوانان شد و افزود: این باور اشتباهی است که مسائل مرتبط با جوانان را بر عهده تنها یک دستگاه بدانیم.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرمایشات رهبر معظم انقلاب را به عنوان مبنای اساسی کار خود در زمینه سلامت و بهداشت خانواده و مسائل مرتبط با افزایش جمعیت و ازدواج قرار داده است.

دراین نشست ، کارشناسان به ارائه راهکارهای گسترش ازدواج درمیان جوانان و افزایش جمعیت در کشور پرداختند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۱۹
تا بیکاری باشد ازدواجی نخواهد بود و فرزندی متولد نخواهد شد. تا صنعتی نشویم بیکاری هست و تا دانشگاه ها آموزش عملی و کارگاهی و آزمایشگاهی درست و حسابی نداشته باشند از صنعتی شدن خبری نخواهد بود.
شما واسه همینا که هستن شرایط مناسب جور کنید بسه
"کارشناسان به ارائه راهکارهای گسترش ازدواج درمیان جوانان و افزایش جمعیت در کشور پرداختند."
تا الان کارشناسان چکار میکردند؟
باید همه چیز به بحران برسد تا این کارشناسان محترم ورود کنند؟
خدا کنه هر چی زودتر نسلمون کنده شه . ما لیاقت این آب و خاک را نداریم و جز در جهت نابود کردن محیط زیست آن از حیوانات تا گیاهانش گرفته و همینطور به هدر دادن نعمتها و ثروتهایی که این آب و خاک برای ما فراهم کرده بود کار دیگری نکردیم.
ایران عزیز ما را ببخش که در حد قاجارهای ملعون هم نتوانستیم از تو محافظت کنیم.
به حاشیه میرید نه فرهنگ سازی و نه هیچ عامل دیگه ای مستقیما راهکار نیست جز رونق اقتصاد و توضیع عادلانه درآمد ها مبارزه با بیکاری و... اینها فقط میتونه در دراز مدت منجر به امید زندگی میان نسل جوان و فرزند آوری بشه ( فقط وضع اقتصادی )
ايشون هيمن هايي كه هست رو بزرگ كنه و تامين كنه باقيش پيشكش
یعنی فكر ميكنن هنوز توي قرون وسطي هستن كه جمعيت زياد نشانه قدرت كشوره
اين روزا كيفيت مطرحه نه كميت
تا وضعيت اقتصادي و ثبات و كار درست نشود وضعيت به همين منوال خواهد بود.
راهکارهای گسترش ازدواج فقط شغل شغل شغل برای جوانان .
منابع آب کشور جوابگوی همین تعدادجمعیت نیز نیست جمعیت کمتر محیط زیست سالمتر
تابناک جان
اون تحدید هست نه تهدید.
ایران با تحدید جمععیتی روبروست
یعنی محدود شدن رشد جمعیت . نه ترس جمعیتی
دیگه پسرها زیر بار مسئولیت ازدواج نمی روند
اونایی که پول ندارن که خوب بهونه ای گیرشون اومده، اونایی هم که دستشون به دهنشون می رسه، به راحتی میگن که فقط قصد دوستی و رابطه بدون ازدواج دارن
به خاطر همین من و خیلی دخترهایی که میشناسم نه میتونیم ازدواج کنیم نه بچه داشته باشیم
اوضاع جامعه این طوری شده
مردمم با تهدید پارازیت پالم و پراید و بزنین سرطان زا و گشنگی و فقر بدبختی روبه رو ان!
کو شوهر

من عاشق بچه ام. 4 تا داشته باشم. ولی کو شوهر. نزدیک به 10 سال پیش دو تا خواستگار بسیار سن بالا داشتم و تمام.
هم قیافه و ظاهرم خوبه. من اهل هیچی نبودم. هم خانواده خوبی دارم. هم تحصیلات. از طبقه متوسط. ولی کو شوهر قربونت. 37 سالمه و دیگه همه چی ازم گذشت
هیچوقتم ادعا و معیار بالایی نداشتم. خیلی خواستگار داشتم اما فقط تا قبل از گرفتن لیسانشم سال 78. خب اون موقع ها همه میخواستیم بریم سرکار و بعد ازدواج کنیم. 22-3 سالم بود و بعدش تمام به معنای واقعی تا 27 سالگی که دوتا پیرمرد اونم تو امریکا و المان. معلوم نیست چه کرن اونجا. ولی توایران از 22-3 سالگی به بعد هیچی
این همه میگن تهدید جمعیتی، این همه تشویق به ازدواج و فرزند بیشتر میکنند اما همش فقط حرفو شعاره. وقتی که مشکلات اقتصادی داره کمر همه رو میشکنه و کسی حتی به راحتی از عهده خرجهای انفرادی خودش هم بر نمیاد و از طرف دیگه مشکلات فرهنگی داره افزایش پیدا میکنه معلومه که رشد جمعیت مورد تهدید قرار میگیره! چشم ها روی واقعیات همچنان بسته مونده و همه فقط روی هدف تاکید میکنند بدون اینکه کاری برای ابزار رسیدن به این هدف انجام بشه. فقط به زور میگن باید آمار تولد بالا بره اما با راههای غلط و اندیشه های غلط به دنبال تحقق این هدف هستند، از گذاشتن شروط عجیب استخدامی و تحصیلی گرفته تا موارد دیگه ای که بماند!
ما جوانان کار نداریم مسئولان فکر تولید جمعیتن . جمعیت بیشتر بیکاری و بدبختی بیشتر را دارد .
تمام این اتفاقات بخاطر اینه که اوضاع معیشتی مردم به این روز افتاده و نمی توانن بچه بیارن واز زنده بودن خودشون پشیمون باشن
وقتي مسکن در ايران ار ژاپن گرانتر است ومسئولينهيچ توجهي نميکنند اين مصيبت قابل پيش بيني بود .
"ايران با تهديد جمعيتي روبرو است"
اتفاقا نظر من هم همين است ، اين تهديد از سال 60 شروع شد و نتايج آنرا هم چندين سال است كه شاهديم.
مسئولین بجای اینکه به هندوستانی فقیر و پرجممعیت فکر کنند به سوئیسی ثروتمند و کم جمعیت بیندیشند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل