بازدید 3117

افزایش مساحت بافت فرسوده در کشور

کد خبر: ۴۵۸۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵ 16 December 2014
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه دولت برای احیای بافت فرسوده زمینه را برای ورود بخش خصوصی فراهم کند، گفت: دولت نمی‌تواند خانه‌های مردم را تخریب کرده و مورد ساخت و ساز قرار دهد لذا باید به افراد کمک کرده تا ساختمان‌های فرسوده مقاوم‌سازی شوند.

منصور آرامی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرروت آمادگی لازم برای وقوع زلزله در استان تهران، از وجود بافت فرسوده در این شهر انتقاد کرد و گفت: این پدیده معضلی جدی در کشور است وهمان‌گونه که در برنامه چهارم و پنجم توسعه ذکر شده دولت باید در زمینه بافت فرسوده و ارایه تسهیلات و شرایط مناسب برای ساخت و ساز مداخله کند.

وام 50 میلیونی وزارت راه و شهرسازی برای مقاوم‌سازی بافت فرسوده

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ البته شنیده شده که به تازگی قرار است وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم تسهیلاتی اعم از ارایه وام 50 میلیون تومانی برای مقاوم‌سازی بافت فرسوده در نظر گیرد که امید است این اقدام بتواند بخشی از مشکلات را رفع کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه باید مواردی همچون اصلاح آیین‌نامه و مقررات برای احیای بافت فرسوده نیز مورد توجه باشد، تصریح کرد: معضل بافت فرسوده علاوه بر آنکه دامنگیر شهر تهران شده است سایر شهرهای کشور را نیز درگیر کرده زیرا هرجایی از کشور که زلزله رخ دهد بیشترین آسیب‌ها متوجه ساختمان‌هایی با بافت‌ فرسوده است.

آرامی با انتقاد از بی‌توجهی‌ نسبت به بافت فرسوده، یادآور شد: دولت در ساخت و ساز نباید دخالتی داشته باشد بلکه باید در مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده به نحو صحیحی ورود یابد به گونه‌ای که شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند زیرا دولت نمی‌تواند خانه‌های مردم را تخریب کرده و مورد ساخت و ساز قرار دهد لذا باید به افراد کمک کرده تا ساختمان‌های فرسوده مقاوم‌سازی شوند.

بی‌توجهی دولت قبل به احیای بافت فرسوده

وی با بیان اینکه دولت‌ گذشته بیشتر به سمت ساخت مسکن ورود پیدا کرد و به احیای بافت فرسوده توجهی نکرد،‌ یادآور شد:‌ غفلت از بافت فرسوده باعث شد ساختمان‌های زیادی در معرض فرسودگی قرار گیرند تاجایی که اکنون بافت‌های فرسوده زیادی در شهر تهران و سایر نقاط کشور وجود دارد.

افزایش آمار بافت فرسوده در کشور

نماینده مردم بندرعباس در مجلس نهم، تصریح کرد: به نظر می‌رسد 50 الی 60 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که این تعداد می‌تواند زنگ خطری برای مسئولان به شمار رود.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین تمرکز بافت فرسوده در مناطق جنوبی استان تهران وجود دارد، افزود: البته در دیگر مناطق این شهر نیز بافت فرسوده متمرکز شده اما در مناطق جنوبی تهران ساختمان‌های بسیاری هستند که طول عمر زیادی دارند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره بیمارستان‌ها و مدارسی که در معرض بافت فرسوده قرار دارند، یادآور شد: این مراکز نیز باید احیا شوند و لازم است برای این مراکز شناسنامه‌ای صادر شده و مشخصات فنی این ساختمان‌ها در آن لحاظ شود زیرا در موارد وقوع زلزله مدارس جزو مراکزی است که زلزله‌دیدگان در آنجا اسکان داده شده و بیمارستان نیز محلی برای درمان حادثه‌دیدگان است که باید احیای آن مورد توجه باشد.

آرامی درباره آمادگی نهادها و سازمان برای مقابله با زلزله تهران، تاکید کرد: احیا و مقاوم‌سازی بافت فرسوده جزو ضرورت‌ها است و به نوعی همه دستگاه‌ها در آن دخیل هستند و اگر برنامه‌ای برای مقاوم‌سازی بافت فرسوده داشته باشیم این دستگاه‌ها نیز موظف به اجرای قانون خواهند بود.

تاکنون وظیفه خاصی برای سازمان مدیریت بحران تعریف نشده است

نماینده مردم بندرعباس در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت بحران از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، یادآور شد: این سازمان از نظر اعتبارات نیز با مشکلات زیادی روبرو است به نظر می رسد که جایگاه سازمان مدیریت بحران بسیار ضعیف است.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران باید مستقل باشد، ادامه داد: اگر این سازمان مستقل باشد می‌تواند با اعتبارات مناسب و درست در قالب سازمانی قوی کار را دنبال کند در غیر این صورت نمی‌توان به اقدامات سازمان مدیریت بحران در زمان وقوع حوادث امیدوار بود.

وی با یادآوری اینکه در زمان وقوع هر حادثه‌ای در کشور دیده شده که سازمان مدیریت بحران به دلیل نداشتن اختیارات نمی‌تواند کارکرد اثربخشی داشته باشد، گفت: تاکنون وظیفه خاصی برای سازمان مدیریت بحران تعریف نشده است و همچنین امکانات مناسبی نیز دیده نشده تا این سازمان بتواند قدرت اجرایی درستی داشته باشد.

آرامی یادآور شد: به عنوان مثال مقاوم‌سازی بافت فرسوده بر عهده وزارت راه و شهرسازی است یا کمک به حادثه‌دیدگان وظیفه هلال احمر است و در این میان مدیریت بحران نمی‌تواند اقدام عملی در زمان وقوع حادثه انجام دهد زیرا تعریف درستی از وظایف آن صورت نگرفته است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر قرار باشد مدیریت بحران اقدامات اثربخشی انجام دهد لازم است تا تعیین تکلیف درست و دقیقی برای عملکرد این سازمان صورت گیرد تا به تبع آن اعتبارات مناسب نیز به این سازمان اختصاص یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل