بازدید 4200

نوبخت: بدون نفت هم می‌توانیم کشور را اداره کنیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر نفت را از اقتصاد کشور جدا کنيم کشور قابل اداره است، گفت: تعدادی از مراکز تحقیقاتی در عرصه بازار نفت پیش بینی کرده اند که سال آینده قیمت نفت 82 یا 83 دلار باشد.
کد خبر: ۴۵۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷ 16 December 2014
سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر نفت را از اقتصاد کشور جدا کنيم کشور قابل اداره است، گفت: تعدادی از مراکز تحقیقاتی در عرصه بازار نفت پیش بینی کرده اند که سال آینده قیمت نفت 82 یا 83 دلار باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت  امروز سه شنبه در حاشیه جشن روز پژوهش در جمع خبرنگاران، با اشاره به کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر گفت: در بودجه کل کشور کمتر از یک سوم منابع ما ناشی از منابع نفتی است که اگر این هم حل شود، می توانیم با صرفه جویی و استفاده از دیگر ظرفیت ها کشور را اداره کنیم.

سخنگوی دولت افزود: قاطعانه اعلام می کنم که منابع داخلی آنقدر هست که اگر نفت را از اقتصاد جدا کنیم، هر چند سختی های خاص خود را دارد اما کشور قابل اداره است و مسیر رشد اقتصادی و رفاه مردم را طی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه همانطور که ملاحظه کردید در چند ماه اخیر با وجود کاهش قیمتها از رشد اقتصادی منفی به رشد مثبت رسیدیم و این روند می تواند ادامه داشته باشد، تصریح کرد: ایران بیش از 30 سال است که به این موضوع ها عادت دارد و کشور به پیش رفته است.

نوبخت افزود: ایران از اهداف و مسیر توسعه ای خود دست نمی کشد و ظرفیت های داخلی آنقدر داریم که می توانیم مسیر توسعه را طی کنیم. بر اساس آماری که تا دیروز بدست آورده ایم تاکنون بیش از 22 هزار میلیارد تومان با همین منابع تقلیل یافته برای سرمایه گذاری طرحهای عمرانی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه فشار کاهش قیمت نفت به خود این کشورها نیز برمی گردد، گفت: کشورهای عربی که در جهت کاهش قیمت و افزایش تولید و تخفیف های ویژه گام برمی دارند و فکر می کنند به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می شود، در واقع خودشان هم زیان می کنند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با ذکر این مطلب که باید بدانیم که بازار نفت بازاری کاملاً سیاسی است، گفت: تردید نداشته باشیم آنچه که در بازار نفت صورت می گیرد برگرفته از اغراض سیاسی است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در بودجه امسال نیز با اعداد کمتر از قیمتهای فعلی نفت می توانیم بودجه را جمع کنیم، افزود: قیمت نفت در بودجه برخی کشورها 80 ، 73 ، 65 و 60 دلار پیش بینی شده است، تعدادی از مراکز تحقیقاتی در عرصه بازار نفت پیش بینی کرده اند که سال آینده قیمت نفت 82 یا 83 دلار باشد. به همین دلیل ما نیز در بودجه سال آینده قیمت نفت را حدود 72 دلار پیش بینی کرده ایم.

وی با بیان اینکه عدد ‌رشد اقتصادی 3 ماهه دوم سال قطعی نشده است،‌ اما گزارشات اولیه حاکی از رشد مثبت اقتصادی در 3 ماهه دوم سال است، ادامه داد: افزایش نرخ ارز ممکن است دلایل روانی داشته باشد ولی دولت تحت هیچ شرایطی نرخ رسمی ارز را از 2850 تومان سال آینده افزایش نخواهد داد.

نوبخت تصریح کرد: البته اینطور نیست که از آغاز سال 94 با این رقم پیش برویم، بلکه مانند سال جاری که تا ماه‌ها نرخ ارز با توجه به نرخ 2470 تومانی آن در سال 92 با نرخ 2480 یا 2490 تومان پیش رفتیم در سال آینده هم روند مشابه خواهیم داشت.

نوبخت با اشاره به اینکه ممکن است عده‌ای ناشی از تحلیل‌های نادرست به بازار ارز هجوم ببرند، اما خود آنها متضرر می شوند، زیرا سیاست عمومی دولت این نیست که نرخ ارز بدون منطق در بازارها افزایش یابد، ادامه داد: برای اینکه از افزایش غیر منطفی نرخ ارز جلوگیری کنیم، بانک مرکزی به آن بخش از کالاها و ادواتی که نیاز داریم با نرخ رسمی ارز تخصیص خواهد داد و آنها کمترین مراجعه به بازار را خواهند داشت.

معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور تصریح کرد: ممکن است در بازار دلالی و سفته‌بازی روی نرخ ارز تأثیر بگذارد اما دولت اصلا آن نرخ‌ها را به رسمیت نخواهد شناخت و در جهت یکسان‌سازی نرخ ارز حرکت می‌کند چنانچه نرخ غیر رسمی ارز باید خود را با نرخ رسمی ارز مقایسه کند.

وی با بیان اینکه در سال آینده همه منابع دولت فقط 6.2 درصد افزایش می یابد، گفت: با این حال دولت بودجه تحقیقات و پژوهش را در سال آینده 34 درصد افزایش داده است. این در حالی است که نرخ تورم در سال آینده حدود 14 درصد پیش بینی شده است.

نوبخت با بیان اینکه دولت انتظار دارد تحقیقات و پژوهش در جهت افزایش بهره وری استفاده شود، گفت: این افزایش بودجه از سوی دولت حامل این پیام است که دولت به تحقیقات بهاء می دهد و به آن نیازمند است. توقع دولت اجرای پژوهش ها و تحقیقاتی است که جنبه کاربردی داشته باشد و فقط صرفا به درد کتابخانه نخورد.

وی با بیان این که دانشمندان کشورمان در 35 سال گذشته در علوم مختلف از جمله علوم هسته ای و هوافضا پیشرفت های زیادی داشته اند، گفت: دولت به مثابه پدر ملت چیزی برای تحقیقات کم نخواهد گذاشت اما جهت دهی این مطالعات باید افزایش بهره وری باشد.

سخنگوی دولت گفت:‌ محققان کشور باید به این سوال پاسخ دهند که چگونه می توانیم صنعت خودرو کشور را از وضعیت فعلی خارج کنیم یا چگونه صنعت در جایگاه رفیع تری می تواند قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امروز توسعه کشور خواست همه ایرانیان است، گفت: برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز توسعه کشور که بر اساس آن ایران باید مقام اول منطقه را به دست بیاورد، برنامه داریم.

وی با بیان اینکه بنده و آقای روحانی در هشت سال گذشته درمرکز تحقیقات استراتژیک مشغول بررسی راه های توسعه کشور بودیم، گفت: شرایطی پیش آمد که مجبور شدیم بیایم و گفته ها و نوشته های خود را به مرحله اجرا در بیاوریم.

نوبخت افزود: جمهوری اسلامی ایران با وجود ظرفیت های مختلف با چالشهای مختلفی نیز مواجه است و انتظار دولت از جامعه دانشگاهی و تحقیقاتی این است که پاسخ دهند چگونه می توانیم از این ظرفیت ها و فرصت ها در برابر ضعف های داخلی و چالشهای خارجی، سرافراز باشیم و به توسعه برسیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی به رشد 8 درصدی نیازمندیم، گفت:‌ در برنامه چهارم و برنامه پنجم به این رشد دست نیافتیم و در سالهایی که بیش از 700 تا 800 میلیارد دلار منابع نفتی وارد اقتصاد کشور شد بیش از 4 و نیم درصد رشد حاصل نشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل