بازدید 27126
وقوع حمله انتحاری واقعی در تئاتری درباره عملیات انتحاری؛

چگونه این ایدئولوژی باعث انفجار نوجوان یازده ساله شد؟+فیلم

حمله انفجاری توسط کودکان و نوجوانان، اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست و پیش از این، برخی نوجوانان نیز با حمله به مدارس افغانستان، خود را منفجر کرده‌ ‌بودند؛ اما اینکه در صحنه تئا‌تر چنین اتفاقی رخ دهد، تکان‌دهنده‌ است، ولی‌ از این موضوع‌ تکان‌دهنده‌تر، اتفاقی در حال وقوع است و آن، ‌طراحی ایدئولوژی انحرافی است که باعث می‌شود، یک کودک خود را در کنار صحنه تئا‌تر منفجر کند!
کد خبر: ۴۵۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱ 16 December 2014
عملیات انتحاری اخیر در تئاتری با موضوع عملیات انتحاری در افغانستان در شرایطی رخ داد و صحنه تئاتر را کاملاً به واقعیت یکسان نمود که عامل این حمله، ‌نوجوانی یازده ساله بود؛ اما چگونه یک ایدئولوژی انحرافی، می‌تواند چنین تأثیر عمیقی داشته باشد که نوجوانی با این سن‌، مکانی همچون سالن تئاتر را به حمام خون بدل کند؟

به گزارش «تابناک»، به تازگی نمایشی در مرکز فرهنگی فرانسه در کابل روی صحنه رفته که فرجام خوبی ـ دست‌کم برای مجریان و تماشاگرانش نداشت ـ؛ نمایشی به نام «تپش قلب؛ سکوت پس از انفجار» که قرار بود لحظات یک عملیات انفجاری و لحظات پس از آن را روایت کند و برای آنکه روایت به قدر کفایت برای مخاطب تازه و تکان دهنده باشد، هفت ماه برای اجرایش تمرین شده بود.

حتی در این زمینه صداسازی نیز شده بود؛ اما در لحظه‌ای که باید صدای انفجار و طراحی‌های صحنه رخ می‌داد، یک انفجار واقعی در کنار صحنه به وقوع پیوست و منجر به کشته و زخمی شدن دست کم ۲۱ تن شد که همگی از تماشاگران این تئا‌تر بودند؛ اتفاقی عجیب و بی‌سابقه در صحنه یک نمایش که بی‌شک در تاریخ تئا‌تر و هنر به ثبت خواهد رسید و همین باعث ماندگاری این تئا‌تر خواهد شد.

ادریس فخری از گروه تئا‌تر «ازدر» نقش کسی را بازی می‌کرد که پس از یک رویداد انتحاری کشته شده و روحش از جیغ و فریاد پس از انفجار، زجر می‌کشد. او درباره لحظات انفجار گفته است: «نمایش به نقطه اوج خود که در آن اجساد روی زمین، پس از انتحاری زجر می‌کشند و ناله می‌کنند، رسیده بود. در حین بازی، صدای انفجاری قوی به گوش می‌رسد که هم بازیگران و هم تماشاچیان را غافلگیر می‌کند».

چگونه این ایدئولوژی باعث انفجار نوجوان یازده ساله شد؟+فیلم

نمایش رنگ واقعیت به خود گرفته بود و نوجوان یازده ساله‌ای که لباس دانش آموزان را به تن کرده بود، زیر لباسش ‌جلیقه انفجاری داشت و حالا این جلیقه را منفجر کرده بود و علاوه بر کشته شدن خودش و زخمی شدن گروهی از تماشاگران تئا‌تر، منجر به رقم خوردن یکی از تاریخی‌ترین اتفاقات در تئا‌تر شده بود و آن هم انفجار در اعتراض به یک تئا‌تر بود.

البته ظاهراً آمران این عملیات انتحاری به واسطه جثه کوچک این نوجوان نتوانسته بودند به اندازه کافی مواد منفجره به جلیقه‌اش متصل کنند، چرا که در غیر این صورت با توجه به حضور بیش از ۶۰۰ تماشاگر و جمعی از خبرنگاران در سالن اجرا، تعداد کشته‌ و زخمی‌ها به مراتب بیش از این می‌بود و در واقع محدودیت ابعاد این جلیقه انفجار، امکان کشتار چندصد نفری را گرفت.

حمله انفجاری توسط کودکان و نوجوانان، اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست و پیش از این، برخی نوجوانان نیز با حمله به مدارس افغانستان، خود را منفجر کرده‌ ‌بودند؛ اما اینکه در صحنه تئا‌تر چنین اتفاقی رخ دهد، تکان‌دهنده‌ است، ولی‌ از این موضوع‌ تکان‌دهنده‌تر، اتفاقی در حال وقوع است و آن، ‌طراحی ایدئولوژی انحرافی است که باعث می‌شود، یک کودک خود را در کنار صحنه تئا‌تر منفجر کند! آیا از چنین ایدئولوژی انحرافی که با کشتن طراحان و مجریانش، در افغانستان از بین نرفته، خطرناک‌تر وجود دارد؟

آنچه مسلم است اینکه چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد با برخوردهای نظامی که در سال‌های اخیر رخ داده، نمی‌توان به حذف این ایدئولوژی انحرافی و خطرناک امیدوار بود و از این منظر باید اتفاقاً از طریق فرهنگ و آموزش با مقابله با جهل عمیقی پرداخت که در ‌‌نهایت اینگونه ظهور می‌کند و قطعاً همین اثرگذاری عمیق آموزش و فرهنگ است که باعث شده عوامل طالبان با این دو به اندازه هر نیروی نظامی مخالف باشند و‌‌ همان حملاتی ‌که علیه سربازان افغان انجام می‌دهند، علیه مدارس و مراکز فراهنگی طراحی و اجرا کنند.

تعداد بازدید : 41
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۲۶
خدایا...
پاسخ ها
مجیداردبیلی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
ایدولوژی در کار نیست
کودکان معصوم را گول میزنن و میگن این اسباب بازی را به کمرت ببند
بعد آنرا منفجر میکنند.
به همین سادگی

حتی زوری هم در کار نیست
اگر زور باشد در قیافه بچه منعکس میشه قضیه


از افراد معلول ذهنی هم برای این کار استفاده میکنند.
خدا لعنت کنه اونایی رو که این کار رو با بچه های معصوم میکنن
این ها همه ثمره و میوه ی چند صد سال استعمار روباه پیر و مکار انگلیس است که مردم افغانستان را در جهل و بی خبری و جمود فکری نگه داشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
اخه این چه تحلیلی هست که شما به اون استناد می کنید به انگلیس چه ربطی داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
اینا همش ثمره جهل وتندرویه نه روباه پیر اونا از جهل نادونا استفاده میکنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
دوست عزیز جهل و بی خبری و جمود این تروریست ها در افغانستان چندان ربطی به سابقه استعماری انگلیس نداره ، تا سال 1980 که شوروی سابق هوای رسیدن به آبهای آزاد از طریق افغانستان و پاکستان به سرش نزده بود افغانها در امنیت و آرامش نسبی بودند ( هر چند که فقیر بودند) اما حمله خرس سرخ و در پی آن حضور مبارزان افغان که برخی از سوی آمریکا و اعراب خلیج فارس حمایت می شدند و همچنین ماهیگیری عربستان و قطر از آب گل آلود برای صدور و ارسال تفکر تروریستی ( شاید می خواهند کشور خودشان را از عوامل تندروی کند ذهن خالی کنند ) باعث ایجاد این وضعیت شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
خواستی یه چیزی گفته باشی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
ما ياد گرفتيم كه سريع مشكلات و ... را به انگليس و امثال اينها ربط بدهيم در حالي كه واقعيت چيز ديگري است - افغانستان در فقر شديد فرهنگي جايگاه مناسبي براي حكومت افكار طالباني است و امثال اين انفجارها هم تبعاتش است.
از این هنرپیشه های واقعی و نترس که با فدا کردن جان خود حس واقعی بودن را در صحنه نمایش به تماشاچیان نشان دادند باید با دادن جایزه اسکار قدردانی شود ما که لذت بردیم
كودك خودشو منفجر نكرده باحتمالا از راه دور كنترل شده بعد منفجرش كردن مثل ماشين هاي كنترل از راه دور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
شاید لوبیا چیتی تقلبی خورده بوده !
قطعا این بچه نمیدونن کشته خواهند شد
احتمالا با گرفتن پول کم و بستن جلیقه به عنوان طعمه مورد استفاده قرار گرفتند
در عراق هم موارد زیادی بود که از افراد دارای مشکل عقب ماندگی ذهنی و یا کودکان به عنوان طعمه استفاده کرده بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
این بچه نمیدونند؟!
چه ربطی داره ناشناس!
اعضاء داعش و بوکوحرام و ... که دیگه افغانی نیستند!
الان وضعیت شده مثل زمان شهادت امام حسین.تشخیص بین حق و باطل مشکل شده.کسایی ک امام حسین رو شهید کردن هم در ظاهر فکر میکردن عمل ب اسلام میکنند و خودشون رو مسلمان میدونستند یا کسایی ک حضرت موسی رو ب صلیب کشیدن هم برفرض مسول دینی اون قوم بودند.فقط میخام اینو بگم خدا عاقبت همه کسانی رو ک بهش اعتقاد دارند از هر قوم و دینی هستند رو ب خیر کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
بابا عیسی به صلیب بوده نه موسی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
مگه حضرت موسی رو به صلیب کشیدن؟
Pegasus
| United States |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
عزیزم حضرت عیسی رو به صلیب کشیدن.البته طبق نظر مسیحیت
كاربر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
چه جالب من تا حالا فكر ميكردم حضرت عيسي به صليب كشيده شدند. نگو حضرت موسي بوده (:
تايماز خان از شما بعيد بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
ببخشید موسی کی به صلیب کشیده شد؟؟
مهران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
خداییش این کامنتی که دادی رو تنهایی نوشتی یا کسی کمکت کرد؟ جان من بگو...

مرد حسابی کجا حضرت موسی رو به صلیب کشیدن ؟ اون بنده خدا عمرش تمام شد و به مرگ طبیعی فوت کرد...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
ببخشید دوباره می فرمایید چه کسی رو به صلیب کشیدند؟
یه خاطره جالب براتون بگم من در سال 1367 در پاکستان در رشته علوم دریایی درس میخواندم در ان زمان عده ای در مساجد از صبح تا شب جمع میشدند و پای منبر شیخ مخصوص خود می نشستند در جواب سوال ما که اینها چه کاره هستند میگفتند به این ادمها میگویند طالبان و تمام خرجشان را هم عربستان سعودی میدهد زمانی که هیچ کس اسم طالبان نشنیده بود عربستان سعودی مشغول تربیت تروریست بود و سالها بعد طالبان در تمام دنیا معروف شد
خوشمان آمد
تايماز جان حضرت عيسي را به صليب كشيدن نه حضرت موسي را !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار