بازدید 17433
این هفته آغاز می‌شود؛

جزئیات سونامی مدیریتی در سینمای ایران

تغییرات وسیع مدیریتی در سازمان سینمایی و نهادهای زیرمجموعه، تنها به تغییر و جابجایی مدیران محدود نخواهد شد و حجم تغییرات به مراتب وسیع تر بوده و ساختارها به کلی دستخوش تغییرات می‌شوند...
کد خبر: ۴۵۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳ 15 December 2014
تغییرات مدیریتی که «تابناک» از چندی پیش ‌خبر داده بود، از این هفته رنگ عملی به خود می‌گیرد و کلیدی‌ترین مدیران سینمایی کشور جابجا می‌شوند؛ تغییراتی که ترکیب مدیریتی سینمای ایران را دگرگون می‌سازد و حداقل سه محور اصلی سازمان سینمایی که تمامی تصمیمات اصلی سینما در آنجا گرفته می‌شود، به کلی تغییر می‌کند.

به گزارش «تابناک»، بالاخره تغییرات مدیریتی در سازمان سینمایی، رنگ واقعیت به خود گرفته و آن ‌گونه که رئیس سازمان سینمایی برنامه دارد، این هفته شاهد آغاز تغییرات مدیریتی در مجموعه متبوعش خواهیم بود؛ اما کدامین روز هفته، چاشنی این تغییرات عمل خواهد کرد؟ پاسخ به این پرسش کاملاًٌ متکی بر پاسخ به پرسش‌ دیگری است که تغییرات مدیریتی تازه در سطح صداوسیما چه زمان رخ می‌دهد؟

در واقع حلقه تغییرات مدیریتی سازمان سینمایی به زلف تغییرات قریب الوقوع مدیریتی صداوسیما گره خورده و به همین دلیل، تغییرات مدیریتی در سازمان صداوسیما با أخیر انجام شده تا در ابتدا حکم مدیران تلویزیونیِ سازمان سینمایی صادر شود و آن‌ها به رسانه ملی بازگردند و سپس گزینه‌های جدید سازمان سینمایی حکم بگیرند.

در این میان، محمد احسانی، معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که دومین مسئولیت مهم سینمای کشور را ‌دارد، در یکی از شبکه‌های اصلی (پنج‌گانه) منصوب خواهد شد، حال آنکه گمانه زنی‌ها از انتصاب او به عنوان مجید زین‌العابدین مدیر شبکه سه حکایت دارد؛ هرچند احتمال دارد در یکی دیگر از شبکه‌های پنجگانه اصلی از او انتصاب شود، اصل این جابجایی کاملاً علنی شده است.

درباره جایگزین احسانی، اشخاصی در نظر گرفته شده‌اند که در این میان از حسین کرمی و سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد به عنوان گزینه‌های محتمل یاد می‌شود؛ هرچند ظاهراً کرمی که اکنون علاوه بر حضور در شورای پروانه ساخت، مدیریت شبکه نمایش را نیز در اختیار دارد، علاقه‌ای به ترک مسئولیت و استقرار در سازمان سینمایی ندارد و شواهد حکایت از آن دارد که کرمی به حفظ مسئولیت کنونی در شبکه نمایش گرایش دارد.

تغییرات مهم دیگر، رفتن محمدرضا جعفری جلوه، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان بازوی سازمان سینمایی‌ به صداوسیماست. جلوه که در دولت نهم معاون سینمایی بود، در اصل یک مدیر تلویزیونی است و بازگشتش به تلویزیون تقریباً نهایی است؛ اما اینکه او در یکی از شبکه‌ها مسئولیت می‌گیرد یا در سایر بخش‌ها‌، مسأله‌ای است که درباره‌اش وحدت نظری وجود ندارد. با رفتن جلوه، احتمالاً یکی از مشاوران ایوبی، اداره امور این نهاد را به دست خواهد گرفت و فارابی دستخوش تغییرات جدی می‌شود.

علاوه بر این‌ها، احتمال جابجایی حسین مسافر آستانه، مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری به یکی از مسئولیت‌های پیشینش می‌رود؛ اتفاقی با تحققش، نقدهای بسیار تند وارد آمده به یکی از حوزه‌های کلیدی وزارت فرهنگ و ارشاد تقلیل خواهد یافت. با این حال این تغییرات در سه نهاد مهم سازمان سینمایی تنها در خصوص تغییر مدیران مطرح نیست و پس از تحولات مدیریتی، تازه تغییرات آغاز می‌شود.

بر این اساس با توجه به آنکه مأموریت ذاتی مؤسسه رسانه‌های تصویری در خصوص خرید رایت و تکثیر نسخه شبکه خانگی فیلم‌ها با ایجاد و رشد شرکت‌های خصوصی در این بخش کاملاً لوث شده و کارکرد گذشته را ندارد، این مؤسسه تغییر وضعیت خواهد داد و تمامی برنامه‌های بین‌الملل سینما از جمله برنامه‌های فارابی به این مؤسسه منتقل ‌و ‌‌مؤسسه رسانه‌های تصویری نیز متولی حوزه بین‌الملل سینما می‌شود.

در این زمینه، احتمالاً ساختاری شبیه به وزارت امورخارجه برای بخش بین‌الملل در این مؤسسه شکل می‌گیرد و متناسب با کشورهای هدف برای فیلم ایران و همچنین رویداد‌ها و جشنواره‌ها و فرصت‌های اقتصادی بین‌المللی برای سینمای ایران، میزهایی تعریف می‌شود و مسئولین این میز‌ها به بررسی لحظه به لحظه و ارائه طرح برای بهره‌برداری بهتر ایران از حوزه مورد نظر می‌پردازد و بدین شکل حوزه بین‌الملل در یک مؤسسه تجمیع می‌شود.

در مقابل خرید کپی‌رایت و ارائه نسخه خانگی فیلم‌ها از مؤسسه رسانه‌های تصویری به بنیاد سینمایی فارابی منتقل خواهد شد؛ البته مسئولیت فیلم‌اولی‌ها که اکنون در اختیار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است نیز به بنیاد سینمایی فارابی منتقل ‌و ‌مسئولیت هر نوع حمایت از فیلم‌سازی داخلی توسط سازمان سینمایی نیز در فارابی متمرکز می‌شود.

این هفته و هفته‌های آینده برای سینمای ایران، روزهای مهمی خواهد بود؛ باید دید در ‌‌نهایت چه ترکیبی برای سینمای ایران شکل خواهد گرفت؟ این پرسش تنها زمانی با پاسخ قطعی همراه می‌شود که متن حکم مدیران تازه برای پست‌های کلیدی سینمای ایران منتشر شود و چه خوب که این ترکیب به هر شکل چیده می‌شود، هماهنگ باشد و برخی نقدهای وارده، برطرف شده باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار