بازدید 8017
جزئیات جدیدی از رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال را تشریح کرد

رسایی:144 بازیکن فوتبال ممنوع الخروج شده‌اند

کد خبر: ۴۵۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵ 14 December 2014
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اعلام اینکه 144 بازیکن فوتبال به دلیل بدهی مالیاتی ممنوع الخروج هستند، گفت که چند باشگاه و بازیکن فوتبال بیش از 130 میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارند.

حجت‌الاسلام حمید رسایی مسئول رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جزئیات جدیدی از پیگیری پرونده فساد در فوتبال را بیان کرد.

وی در خصوص مراحل رسیدگی به این پرونده، گفت: متأسفانه برخی نهادها که وظیفه مبارزه و رصد کردن فساد در فوتبال را دارند تاکنون همکاری مناسبی با کمیسیون اصل 90 نداشته و حاضر نشده‌اند اطلاعات لازم را در اختیار کمیته پیگیری کننده قرار دهند، علی رغم این تاکنون اطلاعات خوبی در خصوص این موضوع جمع آوری شده که در گزارش نهایی به اطلاع عموم می رسد.

رئیس کمیته ارتقای سلامت اداری کمیسیون اصل 90  مجلس در پاسخ به این سئوال که چرا تهیه گزارش پرونده فساد در فوتبال تا این اندازه طولانی شده است گفت: گزارش در حال نهایی شدن است هر چند متأسفانه برخی دستگاه‌ها که وظیفه دارند از سلامت روند یک دستگاه حراست کنند و با مفاسد موجود در یک مجموعه برخورد کنند در این زمینه کوتاهی می‌کنند، حتی در ارائه گزارش به کمیسون اصل 90 که وظیفه و تکلیف قانونی آنهاست همکاری لازم را صورت نمی‌دهند.

رسایی در خصوص اقدامات صورت گرفته در روند تهیه این گزارش گفت: رسیدگی به آیین نامه‌ها و اساسنامه‌ها، عملکرد مسئولان فدراسیون فوتبال، عملکرد مالی باشگاه‌ها، ورود در موضوعاتی مانند شرط بندی و راه‌های تبانی در نتایج بازی‌ها، معافیت‌های جعلی، عملکرد رسانه‌های ورزشی و پشت صحنه برخی ارتباطات مالی در این خصوص، موضع فرار مالیاتی و برخی موضوعات دیگر از جمله مواردی هستند که در این گزارش به آنها پرداخته می‌شود.

وی در خصوص اقدامات بعد از نهایی شدن گزارش گفت: این طور نیست که ما منتظر قرائت گزارش کمیسیون اصل 90 باشیم بلکه در مسیر پیگیری هر جا که با مواردی از تخلفات روبرو شده‌ایم همان موقع اقدام کرده‌ایم و تذکرات لازم را داده‌ایم که مراجع ذی صلاح هم اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90  مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین موضوعاتی که در کمیته مربوط به پرونده فساد در فوتبال رسیدگی شده، گفت: موضوع پایان خدمت‌ها و معافیت‌هایی که بر اساس مدارک غیرواقعی صادر شده‌اند و موضوع بازی در تیم‌های نظامی برای بازیکنانی که از این کارت‌ها استفاده کرده‌اند و همچنین موضوع فرار مالیاتی باشگاه‌ها و بازیکنان از جمله این موارد بوده است.

مسئول رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال در پاسخ به این سئوال که آیا ممنوع الخروجی کاپیتان تیم ملی نتیجه پیگیری این کمیسیون بوده است، گفت: حدود یک ماه چند جلسه با رئیس سازمان مالیاتی و معاونین مربوطه وی داشتیم ولی در این جلسات گزارش‌های واصله و موارد نقض قوانین مالیاتی توسط فدراسیون و باشگاه‌های مطرح کشور رسیدگی شد و در خصوص ممنوع الخروجی بازیکنان تصمیمی از طرف کمیسیون تکلیف نشد بلکه این تصمیمات مربوط به مقررات سازمان مالیاتی است.

رسایی در این باره اعلام کرد: سازمان مالیاتی اقدامات مثبتی در خصوص موضوع مالیات ورزشکاران حرفه‌ای و باشگاه‌های آنها صورت داده ولی متأسفانه فدراسیون و باشگاه‌ها همواره از همکاری در این خصوص طفره رفته‌اند.

رسایی همچنین گفت: موضوع ممنوع الخروجی مختص یک بازیکن نیست و در حال حاضر حدود 140 بازیکن فوتبال داریم که به دلیل بدهکاری مالیاتی ممنوع الخروج شده‌اند اما هر بار با وساطت و ضمانت باشگاه‌ها و فدارسیون فوتبال این افراد اجازه خروج از کشور پیدا می‌کنند که استمرار این وضع صحیح نیست و سازمان مالیاتی باید به وظیفه خود عمل کند که ظاهرا اقدامات عملی در برخورد با این موضع را به کار گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90  مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بر اساس گزارش سازمان مالیاتی به کمیسیون فقط بدهی شش باشگاه مشهور و مربیان، کادر و بازیکنان داخلی و خارجی آنها بیش از 130 میلیارد تومان است که بخشی از این مبلغ مربوط به سال‌های 75 تاکنون می‌باشد و این جای تعجب دارد.

رسایی عمده ترین دلیل وجود فساد در فوتبال ایران را پول‌های بی حساب و کتاب دولتی و شرکت‌های نیمه دولتی و نبود نظارت صحیح بر هزینه کرد این مبالغ عنوان کرد و گفت: در گزارش کمیسیون اصل 90 این موضوعات آسیب شناسی می‌شود و تاجایی که ممکن باشد راهکاری اصلاحی نیز با مشورت خود ورزشکاران و دست اندرکاران پیشنهاد می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر