بازدید 2741

علت فقیر شدن مردم با هزینه های درمان

کد خبر: ۴۵۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳ 14 December 2014
وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر درمان باعث فقر برخی‌ شده حاصل بهداشت سال‌های قبل است.

به گزارش مهر، دکتر سید حسن هاشمی روز یکشنبه در اجلاس روسا و معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به حمايت رئيس جمهور از اجرای طرح تحول سلامت، گفت: يكي از محوري‌ترين برنامه‌هاي دولت، طرح تحول نظام سلامت است و موفقيت‌ها و ناكامي‌هاي اين طرح را با دقت لازم و از مسيرها و گزارش‌هاي مختلف پيگيري مي‌كند.

وی همچنين به حمايت همه‌جانبه دولت از بودجه حوزه سلامت اشاره كرد و گفت: رئيس جمهور تأكيد داشتند كه طرح تحول سلامت جدا از ساير موضوعات با همان كيفيت و شتاب در سال 94 ادامه يابد، بنابراين در لايحه‌اي كه دولت به مجلس تقديم كرد اين موضوع لحاظ شد.

وزير بهداشت با بيان اين كه دولت با تمام قدرت از طرح تحول نظام سلامت حمايت مي‌كند گفت: دولت، طرح تحول سلامت را متعلق به خود و كل نظام مي‌داند و حمايت خود را از اين طرح ادامه خواهد داد.

هاشمي در عين حال يادآور شد: البته دستگاه‌هايي هستند كه خيلي از اين موضوع خرسند نبوده و اظهار مي‌دارند كه اگر اعتبارات در دست آنها بود براي مردم بهتر كار مي‌كردند و البته اين گونه مسائل در همه دولت‌ها وجود دارد.

وزير بهداشت همچنين به حمايت و همراهي مجلس از طرح تحول نظام سلامت اشاره كرد و گفت: مجلس نيز تمام تلاش خود را براي پايداري منابع حوزه سلامت انجام داد و اعتبارات لازم در تخصيص بودجه سلامت مدنظر قرار گرفت.

هاشمی، اقدام مجلس در اختصاص بودجه مناسب به حوزه سلامت را ناشي از عملكرد خوب رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در سراسر كشور عنوان كرد و گفت: اين اقدام نشان مي‌دهد كه مردم و نمايندگان مردم در مجلس، به ويژه در مناطق محروم از اجراي طرح تحول نظام سلامت راضي هستند.

وي خاطرنشان كرد: مردم ما واقعاً شريف، قانع و قدرشناس هستند و باور دارند در پي رفع مشكلاتشان هستيم.

هاشي با بيان اين كه بعضي از نارضايتي‌هايي كه از سوي برخي از دوستان اظهار مي‌شود ناشي از اين است كه آنها نگران خودشان هستند، نه مردم گفت: حدود 70 درصد از مردم از اجراي طرح تحول نظام سلامت رضايت نسبي دارند.

وزير بهداشت در ادامه به واكنش و رفتار جامعه پزشكي از اجراي طرح تحول نظام سلامت اشاره كرد و گفت: طيف وسيعي از جامعه پزشكي و خدمتگزاران حوزه سلامت كه شامل پزشكان، متخصصان، اساتيد دانشگاه، پرستاران، ماماها، علوم آزمايشگاهي، راديولوژيست‌ها و ساير گروه‌هاي پزشكي هستند و اكثريت خاموش را تشكيل مي‌دهند، از اجراي اين طرح راضي هستند.

وي گفت: اكثريت جامعه پزشكي با توجه به مقايسه‌ وضعيت حوزه سلامت در قبل و بعد از اجراي طرح تحول نظام سلامت اجراي اين طرح را به لحاظ افزايش تعداد پزشك در مناطق روستايي، افزايش ميزان دسترسي به دارو، افزايش امكانات و تجهيزات در مراكز درماني به نفع مردم و رضايتمندي آنها مي‌دانند و از اجراي آن راضي هستند.

وزیر بهداشت در عين حال يادآور شد: يكي از وظايف دانشگاه‌ها در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت موضوع پرداختي به پرستاران و كاركنان غيرپزشك است كه بايد كمتر از دو هفته آنچه كه به آنها وعده داده شده عملي شود.

هاشمي در ادامه، گروه ديگر جامعه پزشكي را اقليتي عنوان كرد كه از اجراي اين طرح ناراضي هستند و گفت: علت اين امر فرهنگي است و اصولاً ما مردمي هستيم كه توقعاتمان كم نيست و چون توقعاتمان برطرف نمي‌شود تبديل به نارضايتي مي‌شود و اين افراد دائم در حال انتقاد كردن كه ساده‌ترين كار است، هستند.

وی، دليل ديگر نارضايتي اقليت جامعه پزشكي از اجراي طرح تحول سلامت را كم اطلاعي آنان عنوان كرد و گفت: شايد به دليل فشردگي و گسترده بودن اقدامات دردست اجراي ما، فرصتي براي توضيح و تبيين كردن كامل اين طرح براي جامعه پزشكي وجود نداشته است و البته اين نقص ماست و بايد آن را بپذيريم.

وزير بهداشت، طمع سيري ناپذير برخي از افراد را از ديگر علل نارضايتي جامعه پزشكي از اجراي طرح تحول نظام سلامت عنوان كرد و گفت: سيری ناپذير بودن از خصوصيات بشر است و البته تعداد اين افراد زياد نيست.

وی با بيان اينكه جامعه پزشكي فقط تهران نيست خاطرنشان كرد: جامعه پزشكي كل كشور و تقريباً بيش از 150 هزار نفر پرسنلي است كه در قالب پزشك و متخصص، داروساز، دندانپزشك، پرستار، آزمايشگاه و ديگر گروه‌هاي پزشكي در سراسر كشور مشغول ارائه خدمات به مردم هستند و ما نبايد تحت تأثير فضاسازي‌هاي اقليت قرار بگيريم.

هاشمي در عين حال يادآور شد: كتمان نمي‌كنيم كه در تصميم‌گيري براي برنامه‌ها و در اجراي آنها با نواقصي روبرو هستيم و همان‌گونه كه قوانين نيز ممكن است در مقام اجرا با مشكلات و نواقصي روبرو شود و اين مشكلات و موانع  در اين گونه جلسات و با نظارت اصلاح مي‌شوند.

وزير بهداشت افزود: بخش ديگري از نارضايتي‌ها نيز از خود جامعه پزشكي و از درون ماست كه جان سخن ما با آنهاست.

وي با بيان اين كه اين گروه هميشه مي‌گويند وضع ما بد است و در جامعه پزشكي مشكل داريم، گفت:  اين افراد، اطلاعات و آمارهاي نادرستي را نيز در برخي از رسانه‌ها اعلام كردند در حالي كه ما مي‌دانيم آنچه كه امروز شاهد آن هستيم دستاورد رفتار آنها بوده است.

هاشمي با تاكيد بر اين كه اين سخنان مانع از آن نيست كه جامعه پزشكي به نقد خود از درون نپردازد خاطرنشان كرد: ما بخشي از اين جامعه هستيم و بايد خود را نقد كنيم .

وي با بيان اينكه مسئوليت ما با همه گروه‌هاي مختلف اجتماعي و صنفي متفاوت است گفت: ما مسئول جان مردم هستيم و ضرورت دارد با خودمان صادق باشيم و اشكالات و نواقص كارمان را بدانيم و در صدد رفع آنها برآييم.

هاشمي تأكيد كرد: نبايد در روبرو شدن با واقعيات چشمان خود را ببنديم و آنها را كتمان كنيم و ديگران را مورد شماتت قرار دهيم.

وي تصريح كرد: . جامعه پزشكي بايد از درون خود را نقد كند كه كجا بوده است، كجا مي‌رود و در كدام نقطه از مسير ايستاده است.

وزير بهداشت در ادامه به تشريح بسته‌هاي مختلف طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: مرحله اول طرح تحول نظام سلامت مربوط به حوزه درمان بود .

وي گفت: متأسفانه برخي از افراد دائم وزارت بهداشت را متهم به  درمان محور بودن مي‌كنند و مي‌گويند وزارت بهداشت به پيشگيري و بهداشت اهميت نمي‌دهد و درمان محور است.

وزير بهداشت خاطرنشان كرد: اگر امروز، درمان، گريبان مردم را گرفته و باعث فقر و بدبختي يك عده‌اي در كشور شده است حاصل بهداشت است چرا كه مسائل بهداشتي بعد از  15 تا 20 سال جواب می دهد و نمايان مي‌شود.

هاشمي با تأكيد بر اينكه نبايد در اين خصوص غيرمنصفانه قضاوت كنيم تصريح كرد: افتخار مي‌كنيم كه به درمان مردم توجه كرده‌ايم و به درد مردم كه كمبود دارو، كمبود امكانات پزشكي و تجهيزات بود رسيدگي كرده‌ايم.

وي گفت: مناطق محروم، متخصص و پزشك عمومي نداشت و اكنون اين مشكل برطرف شده و دسترسي مردم به دارو بيشتر شده و در حال حاضر تنها 30 قلم كمبود دارو در كشور داريم و همه اين اقدامات درماني، رضايت مردم را در پي داشته است.

وزير بهداشت همچنين گفت: در مورد ويزيت پزشكان نيز اقدامات خوبي صورت گرفته كه البته نياز به حمايت و تقويت دارد.

وي افزود: درخصوص زايمان طبيعي نيز تعداد بلوك‌هاي زايمان در بيمارستان‌ها افزايش يافته است و همچنين در مورد اورژانس و آمبولانس هوايي نيز اقداماتي صورت گرفته است ولي به دليل مشكلاتي كه وجود دارد هنوز موفق به خريداري آمبولانس‌ها نشده‌ايم.

وزير بهداشت در ادامه به گام دوم اجراي طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اشاره كرد و گفت: متأسفانه عده‌اي اظهار مي‌دارند كه براي حوزه بهداشت اقدامي صورت نگرفته است، در حالي كه در هيچ دولتي به اندازه اين دولت در حوزه بهداشت و روابط بين‌بخشي كار نشده‌ است.

هاشمی گفت: در روستاها، شهرهاي كوچك و مناطق دورافتاده اقدامات زيادي براي ارتقاء بهداشت حاشيه نشينان انجام شده است و رضايتمندي نمايندگان مردم به دليل حضورمان در حوزه بهداشت و در اين مناطق است.

وي در عين حال ياد آور شد: اعتبارات حوزه بهداشت بعد از هفت، هشت ماه و با تأخير اختصاص يافت كه اگر اين اعتبارات به موقع تخصيص مي‌يافت شاهد اقدامات سريعتر در اين حوزه بوديم.

وزير بهداشت با بيان اين كه آرزوي من تكميل شبكه‌هاي بهداشتي است گفت: رؤساي دانشگاه‌ها بايد در استان‌ها، مسئولان، فرمانداران، استانداران، شوراي امنيت غذا، شوراي عالي سلامت استان را براي بحث‌هاي پيشگيري و فرهنگسازي ترغيب نمايند و براي ارتقاء حوزه بهداشت كوشش كنند.

وی، بسته سوم طرح تحول نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين مرحله سخت‌ترين قسمت طرح تحول نظام سلامت است و بايد رؤسا و معاونين، وظيفه نظارت را خيلي جدي بگيرند و بايد خودمان در اين مرحله شروع كننده و پيش قدم باشيم.

هاشمي در ادامه تاكيد كرد: بايد براي جلوگيري از تجويز غيرضروري داروها بايد نسخه الكترونيك ايجاد كنيم و راهنماهاي باليني را اجرا نماييم.

وی يادآور شد: در مرحله سوم طرح تحول سلامت بايد نهايت دقت، اطلاع‌رساني و پيشگيري از فضاسازي و نظارت صورت گيرد و اصلاً ترديد نكنيد كه بزرگترين خدمت به جامعه پزشكي، صيانت از حرفه پزشكي و آموزش پزشكي در اين مرحله از طرح تحول نظام سلامت است.

وزير بهداشت با تاکید بر ضرورت و اهمیت نظارت در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت، خطاب به معاونين درمان گفت: اگر بخش نظارت به رؤساي بيمارستان‌ها سپرده شده است و آنها به دليل مشغله در اتاق عمل و ديگر مسائل كاري فرصت نظارت ندارند، فرد ديگري را مسئول نظارت قرار دهيد و مي‌توانيد براي نظارت از پزشكان عمومي و يا افراد غير پزشك استفاده كنيد.

هاشمي سركشي و بازديدهاي شبانه از سوي رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي را مورد تأكيد قرار داد و گفت: روساي دانشگاه‌ها علاوه بر نظارت بر بيمارستان‌ها براي دانشجويان علوم پزشكي نيز وقت بگذارند و حرف‌هاي آنها را بشنوند و اين مسئوليت را تنها موكول به وظيفه معاونين فرهنگي و دانشجويي نكنند.

وزير بهداشت در ادامه با بيان اينكه طرح تحول نظام سلامت براي كل نظام مهم است گفت: در جلسه‌اي كه در ماه مبارك رمضان با مقام معظم رهبري داشتيم ايشان اقدام جامعه پزشكي را در ارائه خدمات به مردم تعبير به «رفتن به بهشت »كردند.

هاشمي گفت: خدمت به مردم بهترين عبادت و عمل صالح محسوب مي‌شود و بايد از اين روزها و از  فرصت‌هايي كه خداوند در اختيار ما قرار داده است نهايت استفاده را ببريم.

وزير بهداشت در پایان با تاكيد بر ضرورت رعايت حقوق جامعه پزشكي در اجراي طرح تحول نظام سلامت گفت: در بحث نظارت بايد حرمت جامعه پزشكي نگه داشته شود چرا كه نگه داشتن حرمت افراد و رازداري از آموزه‌هاي ديني ماست و نبايد آبروي افراد را در جمع براي نشان دادن مديريت قاطع خود بريزيم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر