بازدید 5403
در گفتگو با تابناک اقتصادی ابراز شد؛

نگرانی سیف از رشد بی‌رویه‌ چک‌های برگشتی/ صدور 4 میلیون چک بلامحل در 6 ماه

رئیس کل بانک مرکزی با ابراز نگرانی از رشد چک‌های برگشتی و از دست رفتن اعتبار چک در بازار گفت: در 6 ماهه ابتدای سال جاری بالغ بر 4 میلیون چک بلامحل صادر شده است.
کد خبر: ۴۵۷۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲ 14 December 2014

رئیس کل بانک مرکزی با ابراز نگرانی از رشد چک‌های برگشتی و از دست رفتن اعتبار چک در بازار گفت: در 6 ماهه ابتدای سال جاری بالغ بر 4 میلیون چک بلامحل صادر شده است.

ولی اله سیف در گفتگو با تابناک اقتصادی با بیان اینکه اعتبار چک در میان بازاریان و کسبه از بین رفته است، گفت: یکی از مشکلات بزرگ در نظام بانکی، چک‌های برگشتی است، چراکه چک، اعتبار خود را از دست داده است.

اعتبار چک را برمی‌گردانیم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هم اکنون در نظام بانکی و بازار، افراد غیرآشنا نمی‌توانند به راحتی به هم چک بدهند و به آن اعتماد کنند، افزود: بانک مرکزی درصدد است که اعتبار چک را برگرداند.

وی تصریح کرد: البته همیشه باید در رد و بدل کردن چک، اعتماد به صادرکننده چک وجود داشته باشد. به همین دلیل، مجموعه‌ای از ابزارها را طراحی کرده ایم که این امکان را به بانک مرکزی می‌دهد که به سرعت، صادرکننده چک، هویت او و تعداد چک‌های برگشتی‌اش را شناسایی کند.

چگونه چک‌برگشتی‌ها را بشناسیم

سیف در توضیح بیشتر این مطلب خاطرنشان کرد: رقمی بر روی چک‌ها حک خواهد شد که این امکان را می‌دهد که سوابق، هویت صادرکننده چک و تعداد چک‌های برگشتی وی را نمایان می‌کند و این فاکتورها به سرعت قابل تشخیص است، و ذی نفع چک با اطمینان بیشتری می‌تواند وارد عمل شود.

راه‌اندازی سامانه بانک مرکزی تا پایان اسفند

سیف، تعداد چک‌های برگشتی در 6 ماهه اول امسال را بالغ بر4 میلیون برگ عنوان و خاطرنشان کرد: سامانه بانک مرکزی برای جلوگیری از صدور چک‌های بی‌محل، تا پایان اسفندماه سال‌جاری در کل کشور مستقر می‌شود و این باعث خواهد شد که حتی مراودات میان دو بانک نیز در زمینه صدور چک، قابل پیگیری و تحت نظام خاص مالی باشد.


به گزارش تابناک اقتصادی، براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، در مهرماه امسال 523 هزار برگ سند به مبلغی حدود 6 هزار و 200 میلیارد تومان در اتاق پایاپای اسناد بانکی برگشت داده شد، این در حالی است که براساس همین گزارش، در مهرماه امسال بالغ بر 4.1 میلیون برگ سند به مبلغی معادل 106 هزار میلیارد تومان مبادله شده بود.

بررسی اعداد و ارقام بانک مرکزی نشان می‌دهد که در حال حاضر از هر 100 چک مبادله شده در بازار، 12.6 برگ چک، برگشت می‌خورد. در حالی که در مهرماه سال 1392، این آمار متفاوت بود و از 100 چک، 10.9 برگ چک برگشت می‌خورد.

مهرماه سال گذشته 3.9 میلیون برگ سند به مبلغی معادل 91 هزار و 300 میلیارد تومان مبادله و از این میزان، 425 هزار برگ سند به مبلغی حدود 3 هزار و 600 میلیارد تومان برگشت داده شده بود.

گزارش بانک مرکزی همچنین حاکی از آن است که تعداد چک‌های برگشتی در یک‌سال منتهی به مهرماه امسال از رشد حدود 23 درصدی برخوردار بوده است. نکته قابل توجه دیگر در این آمارها، رشد 70.7 درصدی ارزش چک‌های برگشتی مهرماه 1393 نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

بانک مرکزی در رابطه با آمار چک‌های برگشتی در 7 ماهه ابتدای امسال اعلام کرد که در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران، حدود 27.7 میلیون برگ سند به مبلغی حدود 706 هزار میلیارد تومان مبادله و از این تعداد، 3.4 میلیون برگ سند به مبلغی معادل 35 هزار میلیارد تومان برگشت داده شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل