بازدید 51903

آدرس غلطی که رئیس‌جمهور در مبارزه با فساد داد!

این مطلب هشداری است که فردا همه مسئولان مرتبط، اولویت‌ها را‌‌ رها نکنند و به جای بستن سرمنشأ‌های فساد در بین صاحب منصبان و صاحب نفوذان، یک کارمند را در اداره بایگانی یکی از شهرهای شیراز به جرم سیاه کردن چند برگ کاغذ سفید محاکمه کنند.
کد خبر: ۴۵۷۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰ 10 December 2014
این روز‌ها اغلب آدرس‌ها برای مبارزه با مفاسد اقتصادی‌ به بیراهه می‌رود؛ مفاسدی که اغلب آدرس صاف و بی‌دردسری دارند، ولی آدرس‌های پر‌ پیچ و خم هستند که این روز‌ها طرفدار و خواهان دارند.

به گزارش «تابناک»، در همایشی که در روزهای اخیر با حضور سران قوا در باب مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار شد، رئیس‌جمهور فصل مفصلی درباره منشأ فساد سخنرانی کرد، اما به نظر می‌رسد، در بخشی از سخنرانی خود،‌ آدرس غلطی داده شد که نگرانی از این است که متولیان امر به دنبال این آدرس غلط بروند و مبانی اساسی فساد را فراموش کنند.

بر اساس این گزارش، حسن روحانی در سخنرانی خود در همایش مذکور، در بخشی برای ریشه‌کن کردن فساد گفت، «باید ارتباط مردم با کارمند‌ها را به حداقل برسانیم». فرض نهفته در این سخن این است که ارتباط رودرروی کارمندان دولت و مردم، یکی از نقطه‌های فساد‌انگیز است که باید با آن برخورد کرد.

یعنی یک سر این حلقه که ممکن است به فساد منجر شود، مردم هستند و یک سر دیگر آن کارمندان دولت! لذا کم کردن ارتباط این دو قشر با هم می‌تواند لزوما به کم شدن فساد منجر شود.

اکنون در مورد درستی یا نادرستی‌ این مطلب بحثی نیست. بحث این است که آیا ریشه‌کن کردن فساد اولویت این مسأله است؟ آیا در فساد‌های میلیاردی اخیر واقعا یک سر این فساد‌ها، مردم و یک سر آن، کارمندان دولت بوده‌اند؟

آقای رئیس جمهور فراموش کرده‌اند ‌در ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی و امثال آن امضا‌ها و توصیه نامه‌های مقامات ارشد دولتی و غیر دولتی هستند که زمینه‌ساز فساد را فراهم کرده است؟

در اختلاس سه هزار میلیاردی، توصیه‌نامه‌های ارشد‌ترین مقامات دولت، مقامات ارشد پولی و بانکی‌ وجود داشت. مردم و کارمندان در کجای این فساد قرار داشتند؟

در مسأله پرداخت حق‌الوکاله ۳۲ میلیارد تومانی که در یکی از وزارتخانه‌های همین دولت آقای روحانی اتفاق افتاد، آیا کارمندان و یا مردم دخیل بودند یا مدیران آن وزارتخانه؟ آقای رئیس جمهور از خود پرسیده‌اند، چرا مدیران یکی از وزارتخانه‌های دولت ایشان برای یک رأی قضایی، ‌این میزان حق‌الوکاله ‌پرداخت کرده‌اند؟

در مورد فساد اخیری که خود دولتیان آن را ۱۲ هزار میلیارد عنوان کرده‌اند، نیز به یقین اگر جستجو و مداقه‌ای صورت پذیرد، مشخص خواهد شد که رد پای مدیران و مقامات مختلف دیده می‌شود، مردم ‌و کارمندان در این میان چه کاره‌اند؟

اکنون بحث این نیست که همه کارمندان پاک و منزه‌اند، بلکه بحث این است که آدرس غلط برای پیگیری فساد داده می‌شود. این مطلب هشداری است که فردا همه مسئولان مرتبط، اولویت‌ها را‌‌‌ رها نکنند و به جای بستن سرمنشأ‌های فساد در بین صاحب منصبان و صاحب نفوذان یک کارمند را در اداره بایگانی یکی از شهرهای شیراز به جرم سیاه کردن چند برگ کاغذ سفید محاکمه کنند و عاملان‌ با توصیه صاحب منصبان در محافل پولی و مالی به امورات خود مشغول باشند.

سیستم‌های الکترونیکی که واسطه‌گری کارمندان در آن محدود و ناچیز باشد بسیار پسندیده است. نظارت بر رفتار همه کارمندان ادارات و نهادهای دولتی واجب است و به نفع همه مردم؛ اما این تنها بخش کوچکی از مبارزه با مفسدان است. بخش بزرگ‌تر توصیه‌های نامه‌هایی است که کارمندان بر اساس آنان ملزم هستند اجابت دستور کنند.

آقای رئیس‌جمهور ارتباط مردم و کارمندان را قطع کنید؛ در کنارش توصیه نامه‌های مقامات را نیز ممنوع کنید. اگر قانون را برای همه صاحب منصبان و صاحب نفوذان هم اعمال و بر رفتار آنان حاکم کنید، مردم و کارمندان هم منتفع خواهند شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲۸
انتشار یافته: ۴۸
بهتر بگیم " مردمی که رئیس جمهور فراموش کرد ".
پاسخ ها
حسام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
اینم دقیق شده مثل قضیه بنزین. منتقدین میگن چرا بنزین ها پاک شده هوا هنوز آلودست؟ خب چون ۴۰ درصد علت آلودگی بنزین پتروشیمی بود باز میمونه ۶۰ درصد دیگش که مربوط به مسائل دیگه میشه. حالا بحث مبارزه با فساد هم همینه. روحانی این یک مورد رو اشاره کرده قرار نیست بقیه جوانب رو فراموش کنیم، سراغ همه باید رفت. دولت میگه اگه همه چی الکترونیکی بشه و پرداخت ها غیر حضوری بشه فساد هم کمتر میشه. خواهشا فکر کنید بعد
امیرازقم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
حسام جان بحث بنزین کاملا مشخص و روشنه تمام گزارشات از سال 90 تا 93 دلیل براین دارد با تغییر بنزین هوای تهران سالم تر شده (((میزان سرطانزاییش کمترشده )) ولی انگار شما هم به مسلک همفکرانتون از انواع گزارشات مستند و حرف های کارشناسان و گزارش معتبر 3 نهاد دولتی بی تفاوت عبور میکنید تا شاید از این ننگ تاریخی ذره ای کم کنید !!سازمان کیفیت هوای شهرداری ها مسئول ثبت پاکی هوا هستند که به وسیله انواع دستگاها این کار را انجام میدهند من از شما میپرسم دلایل و اسناد شما وهمفکرانتون چیست ؟؟؟؟پس لطفا بی منطق و دلیل و مدرک نظر ندید
آيا تابناك سخنراني روحاني را سانسور نكرده است؟ اگر اين طور باشد تابناك به سرنوشت صدا و سيما دچار مي شود.
اگه تو هم اختیار ملیاردها پوله داشته باشی که به کی وام بدهی وکیو نوام دهی (ریس بانک این اختیار را دارد). انوقت ممکن است وسوسه بشی پس من اینجا چکاره ام خوب یک درصدی از این مال منه چون اختیارش دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
عزیزم این نویسنده عقلش به اینجاها نرسیده. احتمالا در حب و بغض با رئیس جمهور هست و شاید ....
تابناك چند روزه بدجوري به دولت گير دادي ها!!! دستور از بالا رسيده؟!
خب مديران كارمند محسوب نميشن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
منظور از کارمند اینجا کاملا مشخصه!
شما کارت به "کارمند" و "مدیر" نخورده که یکی میدونیشون
قراموش کردی که این هم همونه
مقامات هم کارمندهای دولت هستند و بعضی از احتلاش کنندگان هم از مردم بودند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
احتلاش ؟! عجب کلمه باحالی
مردم چه گناهی کردن این وسط!!!
کم کم دارم به این نتیجه میرسم که........
اگر واکای شود احتمال رد پای بزرگان در توصیه برای ماشینهای انچنانی ک وارد کشور شده را خواهیم دید . البته اگر کسی جرات کنجکاوی را داشته باشد
این مقالات آبکی جدید رو کی می نویسه؟ دوباره از خبرگزاری فارس اومدن چند روزی تحریریه تایناک؟ مثل اون روزهای بعد انتخابات 88؟... مسئولین و مدیران و کارمندان هم مردم هستند دیگه!...درضمن حجم سالیانه رشوه ها و زیرمیزی ها وشیرینی هایی که مردم به کارمندان جز تا مدیران میانی پرداخت می کنند ده ها برابر 3000 میلیارد اختلاس است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
موافقم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
اینم حرفیه! ولی تاثیر اون بالا بالاییا تو افکار عمومی خیلی مخرب تر هستش! اینم نمیشه انکار کرد
در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارتباط کارمندان با ارباب رجوع به صفر رسیده (مخصوصا در قسمت امور مشاوران و پیمانکاران).
حاصل این کار شده یک سری کارمند به غایت تنبل، پر رو و بی ادب. در واقع چون می دونن که کسی که به آنها تلفن میزنه نمیتونه اونا را ببینه و یا حتی بشناسه، با بی ادبی هر چه تمام تر برخورد میکنن. متاسفانه هیچکس هم پاسخگو نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
این که شما فرمودی مشکل دیگری هست. البته خوب گفتی اما به مساله مطرح اینجا و منظور نویسنده نزدیک نیست.
مقصود آقای روحانی از این صحبت ، اختلاس های میلیاردی نبوده بلکه بحث رشوه و زیر میزی گرفتن کارمندان جزء سازمانهای دولتی و غیر دولتی از مردم عادی بوده
تو استرالیا و کانادا که کمترین نرخ فساد مالی رو دارند همه کارها اینترنتیه و شما اصلا نمی تونی بفهمی درخواست وام ، ویزا ، بیمه ، مسکن دولتی ، یارانه بیکاری و .. توسط چه کسی رسیدگی میشه ، همه میره تو یک سیستم الکترونیکی و بین کارمندا تقسیم میشه و خیلی وقت ها فقط یک کد آنهم موقت وجود دارد و دو طرف اصلا هم را نمی بینند و اسم هم را هم نمی دانند ، اتفاقا حرف ایشون بجاست منتها یک جناحی در کشور اصولا حرف حساب را نمی خواهد مطرح شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
اینجام خیلی کارها رو مثل مالیات اینترنتی کردن ولی به موازاتش باید ۱۰۰ بار حضوری بری و فقط اینترنتیش کار اضافی و بیهودست!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
جمله طلایی: "منتها یک جناحی در کشور اصولا حرف حساب را نمی خواهد مطرح شود". صد تا مثبت داره
در تایید اقای حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
اتفاقا در اداره ای که من با آن سرو کار دارم یکی از عوامل فساد اداری همین اینترنتی شدن کارهاست. در گروه امور مشاوران و پیمانکاران استانداریها تکمیل پرونده اینترنتی است و روند آن به گونه ای است که تکمیل اطلاعات (ازقبیل ترتیب ارسال اسکن مدارک و . . .) بقدری پیچیده است که کارمندان همان امور مشاوران و پیمانکاران به ارباب رجوعشان آدرس دفترشان را داده و در ازای دریافت حدود 200 هزار تومان پرونده آنها را تکمیل می کنند. البته این 200 هزار تومان تنها به خاطر تکمیل پرونده نیست بلکه پرونده هایی را که خود تکمیل کرده اند به مرکز سفارش می کنند تا زودتر کارشان راه بیفتد. حالا خودتان حساب کنید بیچاره اون پیمانکاری که بخواد راساً تکمیل پرونده کنه به چه مصیبتی گرفتار می شه.
ببنید دوستان اگر این فسادهای گسترده در ادارات و شرکت ها و سازمان ها نباشد و افراد زیادی یک شبه به ثروت های افسانه ایی نرسیده باشند که البته این ثروت ها نامشروع و حرام است دلیلی وجود ندارد که با هر شایه سیاسی یا اقتصادی تورم و فشارهای اقتصادی کمر شکن به مردم تحمیل شود دلیلی ندارد که خانه های 120 میلیارد تومانی در تهران به وفور خرید و فروش شوند آقای ریسس جمهور اگر میخواهند فساد گسترده در جامعه کم شود باید نظارت های شدید و بدون اغماض را در تمامی سیستم اجرایی کشور نهادینه کنند
من نیمدونم چرا مردم هنوز نگرفتن دولت مردان سیاست مردان ما همگی فقط به فکر خودشون وجزب بازی های خودشون اونجا که ته میکشن فقط مردم بدبخت مقصر هست
اگر مردم مقصر علت چی ؟
اقتصاد این باشه میخوان اختلاس نباشه ؟
تابی جون یه جورا یی توام یواش یواش داری دلواپس می شی!
روحاني درست آدرس داد. تابناك آدرس غلط مي دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
خیلی هم سانسور میکنی تابناک خبرارو
نان کارمندرا 30درصدگران میکنند حقوقش را 14درصدافزایش انتظار دارند فسادنباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
من متاهل بیکارم. میتونم برای درآمد صدجور فساد کنم به نوبه خودم ولی نمی کنم. تو جامعه ای که همه جوونا بیکارن جز پارتی دارا، خدا رو شکر کن همون آب باریکه رو هم داری. گناه ما که لیسانس و خدمت سربازی و بعدش دوره محمود بود و جوونیمون سوخت چی بگیم؟!
ایشون آدرس رو اینطور دادند که
اگر تفنگ و پول و رسانه در اختیار یک نهاد باشد باعث ایجاد فساد میشود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
وهمین ادرس داد خیلیها را در اورد
ضرب المثل چینی است که می گوید کارفرمای خوب کارمند و کارگر خوب تربیت می کند و بر عکس. کارمند اگر رشوه بگیر هم که شود دله دزدی می کند نه میلیاردی آنهم از نوع ده رقمی
بنظر می آید تحلیلگر تابناک ازمیان آنهمه آدرسهای مصداقی رییس جمهور برای فراموشی آنها آدرس غلط داده است اینگونه مردم را به کوچه های حسن چپ فرستادن درست نیست درهرحال مردم خود بهترین قضاوت کننده هستند
جانا سخن از زبان ما میگویی .من یکی از همین کارمندانی هستم که در سال 89 دستور معاون وزیر را برای واگذاری یک کار پژوهشی به اعوان وانصار ایشان اجرا نکردم در نتیجه حکم بازنشستگی من رو سریعا به اجرا گذاشتند.
مدتیه که مشخصا لحن تابناک در مورد رییس جمهور عوض شده. علتش چیه؟
از قدیم گفتن : "چاقو هیچوقت دسته ی خودشو نمی بره"
اتفاقا نشون میده تابناک مستقل هست هر جای دولت ایرادی باشه میگه و این نشاندهنده استقلال رسانه ای این سایت هست
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
اقای روحانی دقیقا ادرس درستی داد کاملا واضح حتی اگر عمار و سلمان هم در ان نهاد باشند فساد ایجاد میشود
در مورد تجمیع اطلاعات ،اسلحه،پول،رسانه ،سایت و...که سلمان وابوذر رو هم فاسد میکنه چی؟آدرس غلط دادن یا آدرس درست؟آیا جرات دارین یه مقاله بنویسین که مخاطب این حرف کدوم نهاده؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
دقیقا این سخن رییس جمهور را باید با طلا نوشت این نهاد ها باید شامل تحقیق و تفحص بشوند و باید مالیات بدهند
تخم مرغ دزد شتر دزد میشود!
اتفاقا به نظر من رییس جمهور آدرس بسیار درستی دادن. خیلی از مدیران یا تاجرانی که در اختلاسهای بزرگ نقش داشتند احتمالا زمانی با گرفتن یا دادن رشوه های کوچک شروع کردن.
در واقع برای این که شتردزد نداشته باشیم باید جلو تخم مرغ دزدی رو گرفت
تابناک سخنرانی روحانی رو بد جا میندازه اصلا اینجوری نیست مردم همه کارشناسن. بهتره کل سخنان روحانی رو نقد میکردین. نه اینکه فقط یه تیکه. اونم شما بد ترجمش کنی
شماراجع به تجمیع تفنگ وسرمایه ورسانه وخبرگزاری واطلاعات اگرمطلبی دارید بفرمائیدتااینجاکه شماداریدبه مردم آدرس غلط میدهید
این از شگردهای روسای جمهور است که همیشه توپ را به زمین دیگری میاندازند. و خود را از گناه مبرا میدانند.در سالهای آتی عملکرد ایشان مشخص خواهد شد.بخصوص معاون برنامه ریزی ایشان.این را ثبت نمایید.
بله
اگر ارتباط مردم و کارمندان به حداقل برسه،
باعث میشه که بخش کلانی از فساد که خرد و در تعداد بالا هست از بین بره
البته به شرط اینکه نبوغ ایرانی به کمک نیاد

با اینحال توقع میره که اگر فسادی کشف شد، که در این صورت حتما دانه درشت هست با شدت با آن برخورد شود.

موضوع ، مسئله تئوری شیشه شکسته است
با این تحلیل تابناک موافق نیستم
یواش یواش تابناک توهم با این موضوعات مضخرف داری دولت رو زیر سوال میبری و همرنگ اصولگرایان افراطی میشی متاسفم که حرف منطقی روحانی را که در کشورهای اروپایی چندین سال اجرا میکنند و موفق هم شده اند به زیر سوال ببری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی