بازدید 16545
پایان هشتمین جشنواره سینما حقیقت؛

«آتلان» و «چنارستان» پیشتازان مهم‌ترین رویداد مستند خاورمیانه

تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به جلال ویسی کارگردان «قاشق»، بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‎بلند علی همراز کارگردان فیلم مستند «آقای بیکار»، بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند به معین کریم‏‌الدینی کارگردان فیلم «آتلان» تعلق گرفت. «چنارستان» بهترین فیلم اثر هادی آفریده بهترین فیلم مستند شهر شد... گوشه‌هایی از دو مستند برتر جشنواره را در «تابناک» مشاهده کنید
کد خبر: ۴۵۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۸ 07 December 2014
مراسم پایانی هشتمین جشنواره سینماحقیقت، مهم‌ترین رویداد مستند خاورمیانه در شرایطی برگزار شد که چهره‌های پرسابقه و شناخته شده، بیشتر جوایز این رویداد را از آن خود ساختند که در میان، مستند «آتلان» با چهار جایزه و مستند «چنارستان» با سه جایزه، پیشتاز این دوره از جشنواره بودند.

به گزارش «تابناک»؛ آیین پایانی هشتمین جشنواره سینما حقیقت امشب (یکشنبه) 16 آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور سینماگران برگزار شد تا پس از یک هفته نمایش بهترین مستندهای یک سال اخیر ایران و مستندهایی از دیگر نقاط جهان، نتایج مهم ترین جشنواره مستند خاورمیانه و یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های مستند جهان مشخص شود.

در ابتدای این مراسم، سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در آئین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره سینماحقیقت نیز گفت: «در حکایتی کهن آمده است: خدا چون از خلقت آدمی فارغ شد، فرشتگان از او خواستند تا حقیقت را به آنان بنمایاند. خداوند آینه‌ای آفرید و به دست فرشتگان داد. فرشتگان که از خلقت آدمی به وجد آمده بودند با تماشای آینه در حیرت شدند. آینه در میان فرشتگان دست به دست می‌شد که ناگاه از عرش به زمین افتاد. تکه‌های آینه هر یک به سویی شد. هر کس قطعه‌یی یافت، خود را در آن دید و گمان کرد که این تمامِ حقیقت است؛ اما حقیقت میان مردمان بود و حقیقتِ کامل آنگاه حاصل شود که مردمان تکه‌های آینه را به هم‌آرند.»
 
وی افزود: «خوب‌رویان آینه می‌جویند تا صورت خود در آن بینند و خط و خالی بر آن بیفزایند، یا اگر نقصانی یافتند بزدایند و چهره به کمال آورند. سینمای مستند، وجهی نمادین و این زمانی از آینه است. فیلم مستند می‌خواهد و باید که این‌گونه باشد، زیبایی‌ها را بنمایاند و زشتی‌ها را بپیراید. بــه بهـانه‌ هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» آمده‌ایم تا تکه‌های آینه‌هامان را در قاب سینما گرد هم آوریم و حقیقتی کامل‌تر را نظاره کنیم. و اهل نظاره باید که خاصیت آینه بداند وگرنه عکس آینه را به آینه منسوب می‌کند، در حالی که به گفته مولانا درباره شمس:آینـه‌ای عکس تو رنگ کسی‌ست/تو ز همـه رنگ جـدا بوده‌ای».

در این مراسم همچنین حجت الله ایوبی در سخنان کوتاهی ضمن آرزوی سلامتی برای مرتضی ندایی مستندساز پیشکسوت، گفت: «من چهره سینماگر ایشان را دیده ام. ایشان عاشق زبان و ادبیات فارسی است و همین دو رو پیش که با هم دیدار داشتیم به من توصیه سینمایی نداشتند و فقط گفتند خط فارسی و این زبان را دریابیم. این شب ها به یاد ماندنی است و همه به این شب ها عادت داریم. سینمای مستند سینمای فرهیخته هاست. به عنوان یک ایرانی و یک مسلمان وقتی از عظمت و شکوه سینمای ایران صحبت می شود و از چشمه های خروشان آن یاد می کنند، به خودمان می بالیم. این افتخارات را مدیون بزرگان سینما هستیم که قله ها را برایمان ترسیم کردند.»

ایوبی همچنین خاطرنشان کرد: «همچنان از همه دستگاه های کشور درخواست دارم از این همه استعداد و قابلیت استفاده کنند. سینما زبان معاصر و گویا و خلاقانه است. من دستم را به سمت همه دستگاه ها و ارگان ها برای همکاری با سینماگران دراز کردم و همچنان در آسمان دراز مانده است. این جوانان هنرمند برای معرفی ایران عظیم و مفاخر و شکوه فرهنگی این کشور، مستعد و آماده هستند.»

رئیس سازمان سینمایی در پایان ضمن خرسندی از ادغام جایزه شهید آوینی با جایزه سینما حقیقت، خاطرنشان کرد: «کار سینما حقیقت بیان حقایق است. این حقایق به کام همه شیرین نیست و گاهی تلخ می شود اما تلخی هم از مزه های خداست. شما مستندسازان حقیقت را ثبت و ضبط می کنید و سخنان شما که ریشه در حقیقت دارد خواندنی و ماندنی است. اگر حالا شنیده نشود، بالاخره روزی شنیده خواهد شد. سال گذشته قول دادیم گروه هنر و تجربه را راه بندازیم که فضایی برای نمایش آثار مستند و سینمایی خاص فراهم شود. خوشبختانه این اتفاق افتاد و مخاطبان هم از سینمای مستند استقابل کردند. این تجربه نشان داد مردم کارهای شما را دوست دارند.»

همه ساله جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به مرور آثار مستندسازان یک منطقه یا استان کشور پرداخته و در آیین پایانی، از آنها تقدیر می‌کند. سال گذشته سینمای مستند جنوب مورد تکریم واقع شد و امسال بخش نکوداشت «سینمای مستند اصفهان» در جشنواره برپا گردید تا با نمایش فیلم‌های مستند منتخبی، از ۲۰ مستندساز اصفهانی به نام‌های جمشید ابرازی، فرشاد احمدی‌دستگردی، مجتبی اسپنانی، جمال اسکویی، رسول انتشاری، فرهاد بردبار، عزت‌ا... پروازه، امیرحسین حسن‌زاده، مهدی سجاد‌زاده، شهره سجادیه، رضا شاهمرادی، محمود عرفانی، محمد غازی، عسل غریب، مهدی قاسمی، محمدسعید محصصی، سید‌هاشم مرتضویان، حجت‌ا... معراج، محمد معماریان، بهروز ملبوس‌باف، با اهدای لوح تقدیر و سکه بهار آزادی تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم، نشان فیروزه سینماحقیقت، تندیس جشنواره و ۵ سکه بهار آزادی به رضا مُهیمن (مستندساز اصفهانی پیشکسوت سینمای ایران)؛ محمود کیانی‌‌فلاورجانی (فیلمساز تجربی سینمای مستند)؛ زاون قوکاسیان (نویسنده و منتقد باسابقه سینمای ایران) اهدا شد.

چهره‌های شناخته شده مستند ایران بر روی صحنه رفتند

همچنین در آیین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره سینماحقیقت، نشان فیروزه سینماحقیقت و هدیه نفیسی به خانم «هدی هانیگمان» مستندساز برجسته هلندی اهدا شد. هانیگمان بعد از دریافت نشان فیروزه گفت: «نمی دانم این سکه ها چقدر ارزش دارد اما خوب می دانم از موقعی که ادبیات می خواندم مشتاق ادبیات ایران بودم. اولین بار در روتردام هلند فیلمی از سینمای ایران دیدم و آن را به خاطر دارم.

باور دارم سینمای مستند و داستانی ایران در دنیا بهترین است. در همه جای دنیا ساختن مستند هم به لحاظ اقتصادی و هم از نظر ممیزی با مشکلاتی روبه رو است، اما این هنرها هستند که لذت زندگی را می سازند. می توانم ساعت ها درباره سینمای مستند حرف بزنم اما زمان نیست. از شیرین نادری (مدیربین الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، لیلا حسینی و گروه بین الملل جشنواره «سینماحقیقت» و برگزارکنندگان آن بی نهایت سپاسگذارم.»


برگزیدگان بخش اصلی جشنواره

بهترین فیلم جشنواره با مفاهیم فرهنگ عاشورا: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۷ میلیون تومان به «وحید چاووش» کارگردان فیلم مستند «حاشیه‏ای کوتاه بر یک متن بلند» اهدا شد.

بهترین تصویربردار: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۵ میلیون تومان به «محمد لطفیان» تصویربردار فیلم مستند «آتلان» اهدا شد.

بهترین صدابردار: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۵ میلیون تومان به «حسن شبانکاره» صدابردار فیلم مستند «چنارستان» اهدا شد.

بهترین تدوینگر: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۵ میلیون تومان به «معین کریم‎الدینی» تدوینگر فیلم مستند «آتلان» اهدا شد.

بهترین نویسنده گفتار متن: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۵ میلیون تومان به «هادی آفریده» برای فیلم مستند «چنارستان» اهدا شد.

بهترین پژوهشگر: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۸ میلیون تومان مشترکاً به استاد «محمدرضا درویشی» پژوهشگر موسیقی ایران و «مجتبی میرتهماسب» برای فیلم مستند «شش قرن و شش سال» اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۸ میلیون تومان به «جلال ویسی» کارگردان فیلم کوتاه «قاشق» اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‎بلند: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به «علی همراز» کارگردان فیلم مستند نیمه‌بلند «آقای بیکار» اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۱۲ میلیون تومان به «معین کریم‏‌الدینی» کارگردان فیلم مستند بلند «آتلان» اهدا شد.

چهره‌های شناخته شده مستند ایران بر روی صحنه رفتند
نمایی از فیلم «آتلان»

جایزه ویژه هیأت داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۶ میلیون تومان به «محسن استادعلی» کارگردان فیلم مستند بلند «جایی برای زندگی» اهدا شد.

جایزه شبکه مستند سیما شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی به «جمشید بیات‌ترک» کارگردان فیلم مستند «ققنوس» اهدا شد. 

جایزه ویژه دبیر جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به مبلغ ۶ میلیون تومان به «فرشاد افشین‌پور» کارگردان فیلم مستند بلند «سفر به آمادای» اهدا شد.

نشان فیروزه سینماحقیقت، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه بزرگ جشنواره به مبلغ ۱۴ میلیون تومان مشترکاً به «محمدعلی فارسی» و «فتح‎الله امیری» تهیه ‏کنندگان فیلم‎های مستند «ابرها در راهند» و «حیات در رگ‎های سرد» اهدا شد.


برگزیدگان بخش جایزه ویژه شهید آوینی


دیپلم افتخار و مبلغ ۴ میلیون تومان به آقای «محمدباقر شاهین» کارگردان فیلم کوتاه «مالکیه» اهدا شد.

تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان به آقای «مصطفی شبان» کارگردان فیلم کوتاه «آشنای غریب» اهدا شد.
هیأت داوران با توجه به تعداد محدود فیلم‎ها در بخش مستند بلند، دو بخش فیلم‎های نیمه‏‎بلند و بلند را به طور مشترک داوری نموده و آثار ذیل را به عنوان فیلم‎های برگزیده این بخش معرفی کردند.

تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۸ میلیون تومان به آقای «حمید کوهپایی» کارگردان فیلم «پیروزی» اهدا شد.

تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۸ میلیون تومان به آقای «خلیل رشنوی» کارگردان فیلم «وقتی گنجشک‏ها جیغ می‌کشند» اهدا شد.

هیأت داوران به منظور تقویت بنیه‏ی فیلم‎های مستند با موضوع مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با تقدیر از آقایان مصطفی حریری (اتاق جنگ) و عبدالله حسینی (پیروزی)، لوح تقدیر و جایزه‎ی ۴ میلیون تومانی بخش پژوهش جایزه شهید آوینی را به آقای «مهدی فارسی» پژوهشگر فیلم «ابرها در راهند» اهدا کرد.

همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره، تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۶ میلیون تومان به آقای «محمدحسین جعفریان» کارگردان مستند «چه کسی ما را کشت؟» اهدا شد.



برگزیدگان بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی

بهترین پژوهش: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 4 میلیون تومان به «علیرضا قاسم‌خان» پژوهشگر و کارگردان فیلم مستند «درخت سخنگو» اهدا شد.

جایزه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 4 میلیون تومان به«سیّدمحمدصادق جعفری» کارگردان فیلم مستند «بافندگان خیال» اهدا شد.

جایزه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون تومان به «محمدعلی یزدان‌پرست» کارگردان فیلم مستند «همه آنچه که من دارم» اهدا شد.

جایزه اول: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 6 میلیون تومان به «علی جلالی» کارگردان فیلم مستند «عمو اوغلی» اهدا شد.


برگزیدگان بخش مستند شهر


بهترین پژوهش: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۴ میلیون تومان مشترکاً به «مینا سعیدی‌شهروز» و «پروین قاسمی» پژوهشگران فیلم مستند «سیروس، بود و نبود یک محله» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۶ میلیون تومان به «مهدی باقری» کارگردان فیلم مستند «اهالی خیابان یک‌طرفه» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۷ میلیون تومان به «هادی آفریده» کارگردان فیلم مستند «چنارستان» اهدا شد.

چهره‌های شناخته شده مستند ایران بر روی صحنه رفتند


برگزیدگان بخش مسابقه بین‌الملل

 
بخش فیلم‌های مستند کوتاه و نیمه‌بلند
جایزه ویژه هیات داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۰۰۰ دلاری به «محمدباقر شاهین» کارگردان فیلم مستند کوتاه «مالکیه» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۰۰۰ دلاری به «محمدعلی طالبی» کارگردان فیلم مستند نیمه‌بلند «ننه حسن» اهدا شد.

بهترین فیلم مستند کوتاه: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۳۰۰۰ دلاری به «یانی پلتونن» از فنلاند کارگردان فیلم مستند کوتاه «دودکش سفید» اهدا شد.

بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۴۰۰۰ دلاری به «فیلیپو تیکوزی» از ایتالیا، کارگردان فیلم مستند نیمه‌بلند «در تعقیب باد» اهدا شد.

چهره‌های شناخته شده مستند ایران بر روی صحنه رفتند

بخش فیلم‌های مستند بلند

لوح تقدیر بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره به زنده‌یاد «طاها کریمی» کارگردان فیلم مستند «۱۰۰۱ سیب» از کشور عراق اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۲۰۰۰ دلاری به «نادیژ تریبال» از فرانسه، کارگردان فیلم مستندبلند «گورستان ماشین» اهدا شد.

بهترین فیلم مستند ‌بلند: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه بزرگ ۵۰۰۰ دلاری جشنواره به «معین کریم‌الدینی» از ایران، کارگردان فیلم مستندبلند «آتلان» اهدا شد.


گوشه‌هایی از دو مستند برتر جشنواره را در «تابناک» مشاهده کنید


تعداد بازدید : 37
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل