بازدید 7983

ارتباط جنبش وال استریت و تظاهرات ضد نژاد پرستی در امریکا

فواد ایزدی
کد خبر: ۴۵۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷ 06 December 2014
هزاران نفر از مردم امریکا در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به نژادپرستی و برخوردهای خشن نیروهای پلیس به خیابان‌ها آمدند. حکم یک دادگاه عالی در امریکا مبنی بر تبرئه افسر پلیسی که یک سیاهپوست را خفه کرده بود، بهانه‌ای شد تا مردم امریکا به اعتراضات ضدنژادپرستی ادامه دهند. مردم امریکا در شهرهای نیویورک، واشنگتن، بوستون و شیکاگو به خیابان‌ها آمدند و خواستار اصلاحات در سیستم قضایی و پلیس این کشور شدند.

به گزارش «تابناک»؛ روز چهارشنبه هیات‌منصفه دادگاهی در استیتن‌آیلند نیویورک مبنی بر عدم اعلام جرم علیه دانیل پانتالئو، افسر پلیس سفیدپوستی‌ است که ماه جولای گذشته، اریک‌ گارنر را حین بازداشت، خفه کرد؛ حکمی که طی چند ‌روز گذشته دامنه وسیعی از معترضان خشمگین آمریکایی را این‌بار شاید مصمم‌تر از پیش به خیابان‌ها فرستاده است.

راهپیمایی مسالمت‌آمیز چندین‌هزارنفر از معترضان در میدان‌ها و خیابان‌های نیویورک و بستن معابر، این شهر را بدل به کانون اصلی اعتراضات کرده است. این در حالی است که باوجود وعده شهردار نیویورک مبنی بر فراهم‌آوردن فضای اعتراض و درپیش‌گرفتن رویکردی متفاوت نسبت‌ به پلیس فرگوسن، حضور سنگین نیروهای مجهز پلیس در خیابان‌های آن شهر بازداشت دست‌کم صدنفر از معترضان را طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در پی داشته است.

اعتراضات به حکم تبرئه افسرپلیس نیویورک در حالی به دیگر شهرها از جمله شیکاگو، بوستون، بالتیمور، واشنگتن، سنت‌لوییس و دالاس سرایت کرد که این‌بار دیگر کمتر تردیدی درباره صحت اتهام وارده وجود نداشت.

Bottom of Form

به نوشته روزنامه یو.اس.ای تو‌دی، معترضان در شهرهای نیویورک، کالیفرنیا و شیکاگو که از حکم دادگاه عالی امریکا درخصوص خفه شدن «اریک گارنر» شهروند 43 ساله سیاهپوست امریکایی که از رأی این دادگاه به خشم آمده بودند، در پیاده‌روها دراز کشیده بودند. در شیکاگو معترضان با حضور در اتوبان «دان رایان» برای مدت کوتاهی رفت و آمد را مختل کردند.

در واشنگتن دی‌سی نیز معترضان فریاد می‌زدند: «هیچ عدالت و صلحی وجود ندارد.» معترضان همچنین خیابان‌ها را در مرکز شهر آتلانتا بستند و سعی در مسدود کردن موقت یک بزرگراه در دالاس داشتند. در منهتن، پلیس ده‌ها معترض را دستگیرکرد. معترضان که از نژادهای مختلفی بودند، دست به اعتراض در منطقه «برادوی» زدند و مانع از حرکت تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها شدند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، چندین بالگرد نیز برفراز شهر نیویورک به پرواز درآمده و جمعیت رو به فزونی تظاهرکنندگان را که شعار «بدون عدالت آرامش برقرار نمی‌شود» سرداده بودند، از آسمان زیر نظر داشتند. گارنر دستفروش سیاهپوست اواخر ماه اوت در برخورد یک افسر سفیدپوست با وی که در تلاش برای بازداشت گارنر، دست خود را به دور گردنش حلقه کرد، جان باخت.

اریک گارنر که به دلیل فروش سیگار از سوی پلیس بازداشت شد و در همین حین جان خود را از دست داد، دچار بیماری تنفسی بود و در لحظات آخر زمانی که نیروهای پلیس در حال بازداشت وی بودند، می‌گفت: «نمی‌توانم نفس بکشم.» صدور حکم برائت افسر قاتل در روز چهارشنبه، موجب شد اعتراضات علیه نژادپرستی و بی‌عدالتی در امریکا تشدید شود.

در همین حال شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی در مورد اعتراض چند روز اخیر نوشت معترضان تهدید کرده‌اند که با روند کنونی، اعتراضات دهه 60 میلادی بار دیگر شکل می‌گیرد. در جریان اعتراضات دهه 60 میلادی در امریکا، میلیون‌ها سیاهپوست برای رسیدن به حقوق خود و پایان دادن به قوانین نژادپرستانه، به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات‌ آن سال‌ها با خشونت شدید پلیس سرکوب شد، اما نهایتاً موجب شد تا قوانین در ظاهر اصلاح شود. با این حال جامعه سیاهپوست امریکا می‌گوید نژادپرستی نظام‌مند در امریکا همچنان در عمل وجود دارد.معترضان همچنین به یاد مایکل براون نوجوان 18 ساله امریکایی که در ماه اوت توسط یک افسر پلیس کشته شد، فریاد می‌زدند: «دست‌ها بالا، تیراندازی نکنید.» اخیراً دادگاهی در ایالت میسوری «دارن ویلسون»، افسر قاتل مایکل براون را تبرئه کرد. تبرئه ویلسون به اعتراض‌ها علیه نژادپرستی در امریکا دامن زد.

در همین ارتباط فوائد ایزدی در گفت و گو با تابناک تحولات اخیر ضد نژادپرستی در امریکا را مورد بررسی قرار داده است.

تحولات اخیر از جمله تظاهرات در امریکا ناشی از چیست؟ آیا ارتباطی بین ناآرامی های اخیر و تظاهرات وال استریت وجود دارد؟

در امریکا یک درصدی از مردم نسبت به عملکرد دولت ها در امریکا و به سیستم حکومتی نقد دارند و از هر فرصتی که پیدا می کنند برای ابراز این نقدشان استفاده می کنند. داستان جنبش تسخیر وال استریت نقدی به سیستم حکومتی بود. عده ای شرکت کردند و نهایتاً سرکوب شدند. البته الان موضوع نژاد پرستی و برخورد خشونت آمیز پلیس با مردم دقیقاً همان موضوع جنبش تسخیر نیست و متفاوت است . ولی خیلی از افرادی که در تسخیر وال استریت بودند و سرکوب شدند؛ دوباره الان یک فرصتی برای ابراز انزجار از حکومت آمریکا پیدا کرده اند. پس این حرکتی که الان در امریکا در حال انجام است دو وجهی می تواند باشد. یک وجه آن به ناراحتی مردم از حکومت امریکا بر می گردد و بخشی دیگر هم به موضوع خاص نژاد پرستی و برخورد تند پلیس بر می گردد.

ایا این بار نحوه انتقاد مردم از دولت در امریکا با موضوع تسخیر وال استریت تفاوتی دارد؟

این بار نحوه اعتراض مسالمت آمیز است و در نهایت تظارهات خیابانی است. در واقع فعالیت هایی را که جنبه حمله به پلیس داشته باشد را نداشته ایم؛ بلکه بیشتر حمل پلکارد و شعار بوده است.

به نظر شما چرا دولت امریکا، قوه قضائیه و پلیس محلی اجازه می دهند که شرایط در امریکا به این سمت یعنی اعتراضات خیابانی برود؟

یک مشکلی که ما در ترجمه صدا و سیما داریم این است که می گوییم فلان پلیس تبرئه شد. این ترجمه، ترجمه صحیحی نیست. چون اصلا دادگاهی در امریکا تشکیل نشد که آن پلیس تبرئه شود. اتفاقی در امریکا افتاد که دستگاه قضایی به عدم تعقیب حکم می کند که اصلا این فرد نیاز به حضور در دادگاه ندارد که بخواهد تبرئه شود یا نشود.

چرا این کار را در امریکا می کنند و نمی آیند در یک دادگاه نمایشی فرد را تبرئه کنند؟

فردی سیاه پوستی دست فروشی می کند و پلیس با وی درگیر می شود و این فرد را علی رغم غیر مسلح بودن زیر دست و پا خفه می کنند و در نهایت کشته می شود. سئوال اینجاست که زمانی که ویدئوی این ماجرا منتشر می شود چرا دولت اجازه می دهد این موضوع به تظاهرات برسد؟ در واقع این به وضعیت امنیت و وضعیت ساختاری مدیریت پلیس در محیط های امریکا بر می گردد.

یک مسئله ای در امریکا وجود دارد که ما این را در داخل ایران نداریم. امنیت در امریکا بسیار ضعیف است. به خصوص امنیت مردم معمولی در کوچه و خیابان ضعیف است. هوا که تاریک می شود در اکثریت شهرهای امریکا شما نمی توانید به تنهایی در خیابان حرکت کنید. خیلی وقت ها امریکایی که به تهران می ایند تعجب می کنند که چگونه خانم ها در ایران به تنهایی در شب در خیابان راه می روند و مشکلی ندارند. جرم و جنایت در امریکا خیلی زیاد است. بنابراین پلیس امریکا یک چک سفید برای مقابله با این مشکلات امنیتی که وجود دارد، گرفته است. اگر این پلیس بخواهد محدود و دادگاهی شود؛ باعث می شود که پلیس محتاط شود و دیگر خشونت خود را نمی تواند اعمال کند. زمانی که پلیس خشونت را اعمال نکند سیستم از هم می پاشد. در واقع یک سری جمعیت در امریکا وجود دارند که آماده انفجار هستند که منتظر وقت مناسب هستند.

پس عدم واکنش دولت امریکا به رفتار پلیس ناشی از ترس از میان رفتن امنیت است؟

بلی رفتار دولت امریکا به خاطر خشونت و مدیریت پلیس در امریکا بوده است. اگر پلیس دادگاهی شود نتیجه بد امنیتی در داخل امریکا به وجود می اورد. چون اگر پلیس دادگاهی شود؛ پلیس محتاط می شود و خشونت دیگر ندارد و پلیس محتاط با خشونت برخورد نمی کند و این عدم خشونت باعث لجام گسستگی در امریکا می شود. البته همه بحث امنیتی نیست. خیلی از این تظاهرات ها به دلیل تبعیضی است که به آنها می شود . به هر جهت باید توجه کرد که زشتی این مشکلات این است که تبعیض در این کشور نهادینه شده است و امنیت هم بسیار ضعیف است. نتیجه این است که دولت امریکا و نهادهای امنیتی داخلی، دست پلیس را باز گذاشته اند و نمی توانند دست پلیس را ببندند . در نهایت تبعات این اقدامات کل سیسستم را خواهد گرفت.

چرا در امریکا بحث نژاد پرستی تمام شدنی نیست؟

این موضوع به ساختار موجود در امریکا بر می گردد. مثلاً این سئوال وجود دارد که الان بعد از 150 سال که برده داری متوقف شده است؛ چرا رنگین پوستان در امریکا نتوانسته اند زندگی خودشان را به زندگی معمولی برسانند. چرا این اتفاق نیفتاده است؟

جواب این است که به خاطر ساختار موجود در امریکاست. یعنی فرد برای اینکه بخواهد زندگی خودش را بهبود ببخشد؛ باید از طریق اموزش، مدرک، تحصیل و... زندگی خود را بهتر کند. اما سیستم آموزش در امریکا این اجازه را نمی دهد. چرا که کیفیت مدارس در امریکا با هم یکسان نیست. مدارس در مناطق سیاه پوست و فقیرتر بازده کمتری دارد. چرا که برخلاف ایران که اموزش و پرورش رایگان است، در امریکا حقوق معلمان و استخدام انها و مدیریت آموزش به شهرها منوط است. به همین جهت در مناطقی از شهرها که منابع مالی از مالیات تامین می شود که فقیر تر هستند و درصد مالیات دریافتی کم است از این جهت مدرسه ضعیف تر است و افرادی که در این مدارس هستند دانشگاه نمی توانند بروند و نمی توانند دیپلم بگیرند. بنابراین یک جمعیتی پرورش می یابد که از نظر شغلی مشکل دارند. نتیجه این می شود که این وضعیت رنگین پوستان بهبود پیدا نمی کند و این ها ناراحت از این تبعیض ها هستند. البته این ناراحتی مختص به قشرهای پایین جمعیتی نیست. مثلاً اوباما در این مورد صحبت کرد و گفت که من هم زمانی که جوان تر بودم و وارد فروشگاه می شدم چشم های زیادی به من نگاه می کرد که من دزدی نکنم. این نگاه منفی به رنگین پوست ها بسیار گسترش پیدا کرده است. نتیجه این است که اولین فرصت که پیدا می شود و یا بهانه ای پیدا می شود به خیابان ها می ریزند و تظاهرات می کنند. مدیریت این تظاهرات به تدریج مشکل تر می شود. از این طرف راه حل درستی وجود ندارد که آنها از آن استفاده کنند.

شما معتقدید که در جامعه تبعیض وجود دارد. پس چگونه اوباما رنگین پوست توانسته است به ریاست جمهوری امریکا برسد؟

اکثریت سفیدپوست ها در امریکا به اوباما رای ندادند. هم در سال 2008 و هم 2014 اکثریت سفید پوستها به اوباما رای ندادند بلکه به رقیب وی رای دادند. در امریکا جمعیت قابل توجه رنگین پوست ها به اوباما رای دادند. در واقع به خاطر رای اکثریت رنگین پوست ها و اقلیت سفید پوست ها اوباما رای آورد. انتخاب اوباما به معنی این نیست که تبعیض نژادی در امریکا تمام شده است. این بدان معنا است که جمعیت انها زیاد شده است. اتفاقاً با انتخاب اوباما نژاد پرست ها افراطی تر شده اند. خود دولت اوباما نیز هیچ کاری برای سیاه پوست ها در حوزه آموزش، کار و... نکرده است. نتیجه ان شده است که افرادی که به اقای اوباما رای دادند خیلی انها در خیابان هستند و ناراحت این هستند که اوباما کاری برای انها نکرده و فقط فشار را برای انها زیادتر کرده است. چرا که فشار چهر های نژاد پرست حساسیت شان نسبت به سیاه پوستان بیشتر شده است

آیا تقابل اخیر در امریکا می تواند ناشی از شکست دموکرات ها در انتخابات باشد؟

جنگ حزبی همیشه در امریکا وجود دارد. دولت اقای اوباما ضعیف تر شده است چون نگاه مردمی از اوباما برگشته است. این عدم مقبولیت مردمی مخصوصا در شهرهایی که باید از اوباما حمایت کنند اما نمی کنند باعث شده است که اوباما هر روز ضعیف تر شود.

به عنوان آخرین سئوال به نظر شما سرانجام این جنبش چه خواهد شد؟

این حرکت ها اجتماعی سرکوب خواهد شد. دولت امریکا سابقه خیلی خوبی در سرکوب حرکت های اجتماعی دارد. هم از قدرت سخت استفاده می کند و هم از قدرت نرم استفاده می کند. این بار هم می تواند سرکوب کند، همانطور که در دفعات قبل سرکوب کرده است. ولی این مشکلات ریشه ای حل نمی شود. این مشکلات در امریکا سرجای خودش است . این ها درست نمی شود. حتی اگر بخواهد هم نمی تواند تحولی ایجاد کند. مگر یک تحول ساختاری در امریکا رخ دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر