بازدید 61895
تفسیر مسئولان کجا و واقعیت کجا؛

سیاست‌های افزایش جمعیت تا چه اندازه موفق بوده؟ +آمار

آمار‌ها نشان می‌دهند همه اقدامات انجام گرفته در یکی دو سال اخیر، هیچ تأثیری در افزایش نرخ زادآوری و پیشبرد اهداف سیاست‌های افزایش جمعیت نداشته است؛ کارنامه‌ای غیر قابل قبول که کاش می‌شد بسان ناکامی‌های ورزشکاران در مسابقات جهانی، برای بررسی عللش تیم کار‌شناسی تشکیل داد!
کد خبر: ۴۵۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷ 13 December 2014
به نظر بهترین متر و معیار برای بررسی عملکرد مسئولان در عمل به منویات و هشدار رهبری، کاویدن بطن آمار و ارقام باشد؛ بخوانید و قضاوت کنید.

به گزارش «تابناک»، بعد از آنکه رهبر انقلاب در سفری که مهرماه سال ۹۱ به خراسان شمالی داشتند، درباره خطرات پیری جمعیت هشدار داده و بر لزوم تغییر در سیاست‌های جمعیتی کشور تأکید کردند، رقابتی میان دولتمردان و مجلسیان برای اصلاح این سیاست‌ها پدید آمده بود که به نظر می‌رسید به زودی تغییرات زیادی در قوانین پدید خواهد آمد و در سایه آن، بسیاری از مشکلات پیش روی زادآوری از بین خواهد رفت؛ اما به فاصله دو سال و اندی از آن زمان، آمار و ارقام نشان می‌دهد که این تصورات خیالی بیش نبوده است.

پس از آن هشدار، گویی مسئولان تازه دریافتند که پیک جمعیتی بزرگ کشورمان که دهه شصتی‌ها هستند (متولدین چند سال منتهی به سال ۱۳۶۰ و چند سال بعد از آن) از سن جوانی گذشته و به میانسالی رسیده و به دنبال آن، جمعیت جوان کشورمان جایش را به جمعیتی میانسال داده که چشم بر هم بزنیم، موجب می‌شود جمعیت کشورمان کهنسال به شمار آید و تبعات جبران ناپذیری رقم بخورد.

بدین ترتیب، طرح بود که پشت طرح برای حذف سیاست‌های کنترل جمعیت و جایگزینی آن با سیاست‌های افزایش جمعیت از راه می‌رسید و بعد از حذف و اضافاتی، تبدیل به مصوبه شده و در مسیر قانون شدن قرار می‌گرفت و به شکلی عجیب، همه دلخوش کرده بودیم که در سایه این اقدامات روند جمعیتی تغییر کند.

اوضاع به قدری عجیب و غریب شده بود که حتی شاهد بودیم‌ گاه نمایندگان برخی تغییراتی در لوایح دولت دهم ایجاد می‌کردند که به دلایل ساده‌ای (مثل ممنوعیت تصویب قوانینی در مجلس که بار مالی بر دوش دولت می‌گذارد) در شورای نگهبان رد می‌شد و از سوی دیگر، می‌دیدیم دولتمردان موضوعات مهمی چون افزایش مرخصی زایمان را ذیل لایحه حمایت از تغذیه کودکان با شیر مادر می‌دیدند و اینقدر در تسلیم آن به مجلس تأخیر داشتند که در ‌‌نهایت عمر دولت به بررسی این لایحه در مجلس نرسید.

اوضاع به همین منوال پیش رفت و تغییر سیاست‌های جمعیتی هرگز به مشکلاتی مانند بیکاری، گرانی مسکن، سربازی و امثال آن نرسید که دولت دهم رفت و جایش را به دولت فعلی داد تا بحران‌هایی چون گرانی روز‌افزون و تورم لجام گسیخته و... کاری کند که موضوع پیری جمعیت به حاشیه رانده شده و از اولویت‌ها خارج شود.

کافی است تنها سرنوشت قانونی که قرار بود افزایش مرخصی مادران را سبب ساز شود ‌و در سایه این حمایت ـ هر چقدر هم که اندک باشد ـ تاثیری مثبت بر ترغیب مردم به فرزند‌دار شدن و افزایش تعداد فرزندان داشته باشد ـ بیندازیم تا دریابیم ‌تقریبا هیچ اقدام کار‌آمدی در زمینه افزایش نرخ زادآوری نشده، ولی ظاهرا برخی مسئولان نه تنها چنین باوری ندارند، بلکه برای نشان دادن عکس این موضوع، شاهد و دلیل هم می‌‌آورند.

آمار و ارقامی که طی روزهای گذشته از قول علی اکبر محزون، مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال منتشر شد، می‌تواند بهترین گواه برای اثبات این مدعا باشد؛ آنجا که از قول این مقام می‌شنویم: «از ابتدای سال جاری تا پایان آبان یک میلیون و ۱۲ هزار و ۵۱ ولادت در سراسر کشور به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته ۴.‌۱ درصد افزایش داشته و شیب ملایمی در افزایش آمار ولادت نشان می‌دهد؛ بنابراین، باید سعی کنیم برای افزایش آمار ولادت و رشد جمعیت به یک پایداری در این حوزه برسیم، به طوری که در حال حاضر تا حدودی نسبت به سال گذشته به این امر دست پیدا کردیم‌».

بدین ترتیب به نظر می‌رسد ‌توفیقاتی در مقوله افزایش جمعیت حاصل آمده است، تا جایی که مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال تأکید دارد: «طی این مدت استان قم با رشد ۹.‌۵ درصدی استان البرز با رشد ۷.‌۶ درصد و استان یزد نیز با رشد ۷.‌۵ درصد بیشترین استان‌های کشور در رشد آمار ولادت‌ها بودند. همچنین رشد ولادت در استان تهران ۶.‌۱ درصد افزایش داشته است‌».

این در حالی است که اگر سری به آمار و ارقام ارائه شده توسط سازمان متبوع وی بزنیم، نکاتی کاملا متفاوت توجه‌مان را به خود جلب خواهد کرد و درخواهیم یافت این میزان رشد سالانه جمعیت، روند ثابتی است که پیش از هشدار رهبری نیز به چشم می‌خورده و نشانه بهبودی در نرخ رشد آن نمی‌توان یافت!

سیاست‌های افزایش جمعیت تا چه اندازه موفق بوده؟ +آمار

اکنون نیز کافی است نیم نگاهی به جدول فوق ـ که بر اساس آمار سالانه سازمان ثبت احوال کشور تنظیم شده ـ بیندازیم تا دریابیم افزایش جمعیتی که در هشت ماهه نخست امسال به نسبت سال گذشته به چشم می‌خورد، چیزی جز روند چندین ساله افزایش جمعیت در کشورمان نیست و نمی‌توان آن را به تصمیمات مسئولان برای تغییر سیاست‌های جمعیتی نسبت داد و از وجودش خرسند بود.

این در حالی است که اگر کمی در ماجرا دقیق‌تر شویم، درخواهیم یافت ‌با وجود چنین روندی بوده که از جمعیت جوان به جمعیت میانسال رسیده‌ایم و خطر پیری جمعیت بروز کرده و اصلا اساس هشدار رهبری رقم خوردن چنین نرخ رشد اندکی است.

اینجاست که متأسفانه چاره‌ای نخواهیم داشت، جز اینکه بگوییم همه کارهای انجام گرفته در یکی، دو سال اخیر (تا به امروز) هیچ تأثیری در افزایش نرخ زادآوری و پیشبرد اهداف سیاست‌های افزایش جمعیت نداشته و از این روی، مسئولان نمره قبولی در این زمینه نگرفته‌اند؛ کارنامه‌ای غیر قابل قبول که کاش می‌شد بسان ناکامی‌های ورزشکاران در مسابقات جهانی، برای بررسی عللش تیم کار‌شناسی تشکیل داد!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۶۱۹
انتشار یافته: ۱۵۱
افزایش جمعیت با توجه به محدودیت منابع کشور مانند منابع آبی ظلم به نسل های آینده است
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
پس با اين تفکر، چند سال ديگه منابع آبي زيادي خواهيم داشت بدون مصرف کننده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
دمت گرم احمد
آب گرون ، نان گرون ، خونه گرون ، کار نیست ، بعد چه جوری بریم ازدواج کنیم ؟ حالا بچه پیشکش ، غیر اینه؟
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
نه عزیزم همش اقتصاد نیست!
جمعیت جهان طی قرن بیستم 4 برابر شده اما کیفیت زندگی هم به مراتب بهتر شده
سلام ' هزینه خوراک استاندارد برای یکنفر به نرخ اسفند ۱۳۹۱ مبلغ ۳۲۵۰۰۰۰ ریال میباشد' به آن بیفزایند هزینه درمان! تحصیل ! پوشاک! تفریح! مسکن !
جوانان تمایلی به ازدواج ندارند و آنها که ازدواج میکنند بچه دار شدن را غیر منطقی میدانند
با حلوا حلوا که دهان شیرین نمیشه
مرخصی 9 ماهه زایمان را که همه تصویب کردن هنوز اجرا نکردن
کار ایجاد کنید، جمعیت بیکار ضرر هم داره
باید فرهنگ ساری شود تا به سان کشورهای پیشرفته فرزندآوری بیشتر برای اقشار مرفه و ثروتمند جامعه توصیه شود. متاسفانه همواره این نسبت در کشورهای درحال توسعه معکوس بوده است. بدین صورت که خانواده های با درآمد پایین تر فرزند آوری بیشتری داشته اند و این یکی از عوامل بروز مشکلات جدی در آینده کشور است. چه بسا بسیاری از ناهنجاریهای جامعه فعلی ما نیز از همین مسئله نشأت می گیرد. ای کاش در کنار توصیه برای افزایش جمعیت، نه تنها بسترهای آن فراهم می شد، بلکه با آموزش صحیح، این افزایش جمعیت سر و شکل بهتری به خود می گرفت.
اصل موضوع مشکلات فراوان- نبود شغل - تحصیلات بیهوده - فاصله وحشتناک طبقاتی در جامعه - ...
این موضوع کارشناسی میخواد ؟ یک کلمه درد نان !!
خیلی ساده است
تا وقتی اقتصاد درست نشه که جوونا کار داشته باشند که برند ازدواج کنند، با هیچ سیاست دیگه ای درست نمیشه حالا بشینند ساعت ها کارشناسی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
دقیقا لب کلام رو فرمودید.
بابا چرا خودتون را به گیجی می زنید ؟ آخه خیلی واضحه، تا شرایط برای ازدواج جوانان فراهم نشه و همچنین وضعیت معیشت متاهلین بهبود نیابد ، افزایش چشمگیر جمعیت اتفاق نخواهد افتاد.
فکر کنم میخواهیم با چین رقابت کنیم
نسل حاضر کودکان دهه شصت هستند که بدلیل مسائل اقتصادی نتوانسته اند تشکیل خانواده دهند و یا زاد و ولد نمایند.
بله اونوقت آقایون برای 30 سال به بالا که توان پرداخت اجاره خانه را هم ندارند،‌ 20 میلیون برای معافیت سربازی در نظر گرفته اند که تا 20 سال هم توان پرداختش را نداشته باشند.
چه ازدواجی؟؟ با کدوم پول و با کدوم مسکن؟
آخه داداش من جوان با کدوم کار و مسکن می تونم به آینده ام امیدوار باشم که بتونم مخارج ازدواج و تشکیل زندگی رو بدم ؟
حالا خونه به جهنم ، کارم کم و زیاد جور میشه ، یه نفر بیاد بگه با این جماعت دختری که به علت فرهنگ سازی های شدیدا غلط صدا و سیما و تجمل گرایی که در این سازمان عریض و طویل راه افتاده کدوم دختری حاضره با یه عروسی ساده و مهریه ی کم به ازدواج تن بده ؟
من 26 سالمه و تازه دارم فارغ التحصیل میشم . کارشناسی ارشد عمران هم خوندم. الان باید برم دو سال سربازی با حقوق ماهی کمتر از 100 تومن ، کار و بار امروزم رو که باید ول کنم برم دو سال اینم هیچ ... وقتی برگردم تا دوباره جا بیوفتم و دوباره توی بازار مسکل روی دور بیوفتم لااقل دو سال طول میکشه ، جمعا شد 4 سال یعنی وقتی درآمد مکفی دارم 30 سالمه ، حالا تازه می خوام ازدواج کنم. خدایی شما باشی به آینده کاریت که هیچیش معلوم نیست ، به وضعیت مسکنت که یقینا تا 10 سال آینده نمی تونی صاحب خونه بشی، به این مخارج زیاد ازدواج ( لااقل 40 میلیون تومن پول امروز برای یک عروسی عرف جامعه ) .... خب به نظرت چرا باید این کار رو بکنم ؟
....
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
دمت گرم داداش حرف دل منو زدی من مثله تو دانشجوی ارشد عمرانم حساب کردم خیلی شانس بیارم همون 30سالگی میشه ازدواج کردنم تازه اگه عقب نیفتم
حال شما خوب است؟
اقتصاد اقتصاد اقتصاد
تا به این موضوع توجهی نمی شه همه ی کارها از جمله ممنوعیتهایی که گذاشتن اب در هاون کوبیدنه مشکل اصلی مردم باید اول حل بشه
من یه جوان بیست پنج ساله با هزار سگ دو زدن. به زور می تونم. خرج خورد و خوراک خودمو جور کنم. حالا از کجا بیارم که زن بگیرم بعدش پچه دار بشم .دلت خوشه
به ازای هر مردی (نه زن) که سر کار برود، یک ازدواج و تولد نوزاد نیز خواهد بود. به مردها کار بدهید، بقیه مشکلات حل میشود.
اگر امار مرگ و میر رو میگذاشتید واقعیتها بیشتر روشن میشد ایراتن تا 30 سال دیگه نیاز به 30 میلیون قبر داره؟؟؟
با وجود مشکلات فزاینده اقتصادی باز هم روند رو به رشد بوده...
بنزین آلوده. هوای آلوده . آب آلوده . لبنیات با روغن پالم . شیرینی با شربت ذرت . هر روز فاز جدید هدفمندی و گرانی روز افزون. آخه به چه امیدی بچه دار بشیم؟
شما مسکن و کار و ازدواج رو تسهیل بکنید مابقیش خودش حل میشه
آپارتمان اجاره ای چهل متری جای خانواده با۳ ۴تا بچه نیست
برای افزایش جمعیت کافیه روغن پالم و بنزین پتروشیمی و خمیر مرغ و پراید و ... رو از زندگی مردم حذف کنید، ایناس که آمار مرگ و میر رو بالا برده.
ریشه را باید در جای دیگر جستجو کرد با بخشنامه مردم بچه دار نمی شوند
پول-شغل- مسکن.... کو؟ که بریم ازدواج کنیم که بچه بیاریم؟
چند میلیون مجرد بیکار که توانایی ازدواج ندارند موندن و شما گیر دادید که جمعیت زیاد کنید.
....
با این اقتصاد بااین مشکلات که مردم دارند واقعا بچه به چه دردی میخوره جز اینکه مشکلات روزیاد نکنه
فرایند فوق یک فرایند بلند مدته لذا انتظار تغییر شدید در کوتاه مدت نمیره
تغییر اندک هم اگر دقت بکنی هر سال داره آمار موالید رشد میکنه
چقدر تلخ است فرزند جوانی داشته باشی که بیکار باشد به او نگاه می کنی وافسوس می خوری
دلت خوشه ها.
قسم میخورم حاضرم خودم رو بکشم تا نسل حداقل من یک نفر منقرض بشه. حیف نیست در دنیای آدمها افرادی مثل من زندگی کنن. زندگیم پر از نفرت است از سه نقطه ها.
16 سال درس خوندم حالا بی کارم دارم میرم کارگرگری خرج خودمم زورکی در میارم کم مونده برم زن بگیرم که خانم بره بده وسایل ارایشی بخره و پول هایی که با زحمت در اوردم خرج کنه. زن گرفتن برای قشر تحصیل کرده که سرمایه ندارن اشتباهه
افزایش جمعیت با سیاست و تبصره و ... حل نمیشه فقط و فقط بی پولیه جونهای امروز که جونهای قبل نیستن که بدون فکر فقط بدنبال بچه اوردن باشن دیگه فکر امروز رو نکردن که این بچه امروز به کار و خونه و... هم میخواد
همین جریمه ریالی مشمولان غایب قدم خیلی بزرگی بود من چندین سال می خواستم بچه دار بشم اما همسرم ترس ازاینکه دوسال بخوام با یک بچه کوچک تنهاش بزارم قبول نمی کرد مطمءنم خیلیها شرایط منو دارند
زیاد تر بشیم که چمعیت بیشتری رو بچپونن توی دخمه های 40 یا 50 یا 60 یا 70 متری در آسمان .
کشور آب نداره، شهرها جا برای زندگی ندارن، مردم نون سر سفره ندارن، کار نیست، پسرها توان ازدواج ندارن بازم بگم از دلایل عدم افزایش جمعیت؟
خب عزیزم من شخصا" به دو تا بچه رضایت نمی دادم وقتی دائما" شرمنده این دوتا هستم سومی و چهارمی و ... برای چیست دولت سیاست ها را اصلاح کن ما واقعلا" از اهل و عیال شرمنده نباشیم بسم ا...
.....تمامی اقدامات صورت گرفته......من که نفهمیدم تا کنون چه اقدامی صورت گرفته ، شما چی ؟ چه اقدامی صورت گرفته ؟ آها اون حرفا رو می گی ! آره چه اقداماتی صورت گرفته .....چقده ما......
بابا بی خیال این طرح بشین مردم اصلا بچه نمی خوان
خود من هر دفعه که یاد بچه می افتم می گم چه غلط بزرگی کردم برای خودم شر درست کردم.
وقتی سرانه های آموزشی، ورزشی، بهداشت و سلامتی، تفریحی و ... برای همین تعداد کودک کافی نیست اونوقت با چه توجیهی میگید بیشترش کنید؟
الان فقط تاب و سرسره های پارک ها برای بچه ها رایگان هستند!!!!
من وقتی نمیتوانم حتی یک واحد 70 متری داشته باشم باید چه کنم؟
چند درصد در آمدم را باید اجاره منزل بدهم؟
چند سال باید کار کنم تا یک واحد 70 متری بخرم؟
جالب اینجاست کار هم ندارم
وقتی ما کلی واحد خالی داریم و اجاره هم داده نمیشود مساله ای که اتفاق میافتد جدال بر سر چند واحد باقی مانده میشود.

متاسفانه وقتی مسئولان این شرایط را درک نکرده باشند نمیتوانند برای آن چاره ای بیاندیشند
شنیدن کی بود مانند دیدن!
آخه برادر من چرا کسی توجه نداره ، الان یه جوون بعد از تحصیلات و سربازی حداقل باید 150 میلیون تومن نقد داشته باشه که بتونه خرج عروسی و پول پیش خونه رو جور کنه ، آخه از کجا بیاره؟...
راه حل این مشکل بسیار ساده است افزایش سطح رفاه عمومی در جامعه بهترین مشوق برای ازدیاد نسل می باشد نیاز به تبلیغ هم ندارد.
حق اولاد اینجانب به ازای هر فرزند هفت هزار تومان است ایا این رقم کارمندان را به اوردن اولاد بیشتر با این همه گرانی تورمووو ترغیب میکند
مخاطبان این مقاله چه کسانی هستند؟ مردم؟!!
فقط دو فرزند کافی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
زیاد است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
فعلا که یکیش هم زیاده
با این همه گرانی، بیکاری و رکود تورمی نباید انتظار ازدواج و زاد و ولد داشت. مطئنا اگر وضع اقتصادی حاصل نشه رشد جمعیت منفی هم خواهد شد.
باباجون ما بچه میخوایم بچه مارو نمیخواد ... اینقدر امار مسخره رو نکنید ... مگه بچه اوردن به حرفه داداش
بچه که عمر و نفسه
یکی خوبه دوتا بسه
یارانه روستاییان رابیشتر کنید هم روستاییان بیشتر شده هم کشاورزی رونق می یابددرنهایت جمعیت هم افزایش می یابد
همان قدر که سیاست بهبود وضع معیشت مردم موفق بوده
سیاست افزایش جمعیت هم موفق بوده!!!!
تا امنیت مالی و شغلی نداشته باشیم بچه دار نمیشویم
با كدام حقوق با گراني و بيكاري
علت آن برای مردم مشخص است . 1_بیکاری 2_بی پولی 3_بی مسکنی ...
همین جمعیت هم با مشکل کار و مسکن و افتصاد دست به گریبانه نمیدونم چه اصراری دارید جمعیت زیاد بشه تازه منابع طبیعی ما هم خیلی محدود و غیر جایگزینه . کمبود آب الان هم دردسر شده چه برسه به جمعیت بالای صد میلیون . یک کم به کیفیت فکر کنیم نه کمیت
سلام
براد من با دستور العمل و قانون نمی توانر موجب رشد جمعیت شد در همین مدت (دوسال)فشارهای اقتصادی بیکاری مسکن و ... تا چند برابر افزایش یافته تو این وضعیت کدام آدم عاقلی بفکرافزایش تعداد فرزندان خود می تونه باشه
خدا را صد هزار مرتبه شکر!
چرا کارشناسی علمی نمی کنیم چرا رشد جمعیت کاهش یافته چرا ازدواج جوانان کاهش یافته چرا جوانان علاقه به ازدواج و به بچه داری ندارند چرا و چراهای فراوان امید که کارشناسی معقول و منطقی شود تا واقعا درد هایی که روشن و عیان است دنبال در مان واقعی ان باشند نه توجیه گری
هر سال وضعیت معیشت مردم تنگ تر از گذشته میشه و این درحالیه که شما انتظار دارید مردم فرزندآوریشون بیشتر از گذشته بشه میخواهم بدونم این با کدام منطق سازگار هستش....
بخدا دونفر کار میکنیم به زور به کرایه خونه میرسیم.شرایط بچه دار شدن هست جوانها بچه دار نمیشن؟
یکی از اقدامات مهم در این زمینه ، پرداخت هزینه های پزشکی زنانی است که به بیماری نازایی مبتلا هستند و اغلب به علت هزینه های سررسام آور از ادامه درمان منصرف می شوند - مستحضر هستید که متوسط هزینه پزشکی هز زن نازا قریب به 6- 7 میلیون تومان و بلکه بیشتر می باشد و اکثرآ آنان در ابتدای راه زندگی هستند و پرداخت این مبلغ برایشان خیلی سنگین است . ترا بخدا این مطلب را درج و به اطلاع مسئولین دست اندر کار برسانید . با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
وقتی طرف خرج درمان نازایی را نداره چه جوری میخواد خرج بچه را بده؟؟
بهتر
بسه دیگه کاسه داغتر از آش شدی تو هم
چسبوندن چهار تا دونه پوستر به در و دیوار و ساخت یکی دو تا تبلیغ تلویزیونی که بین این همه تبلیغ تجاری گم میشد سیاسته افزایش جمعیته؟
مگه با شکم گرسنه میشه بچه دار شد؟
اشتغال جوان ها = ازدواج و ازدیاد جمعیت . بقیه کارها بی فایده است
من کار و خونه و ماشین دارم ،لکن با این توقعات بالا دخترها و خونواده هاشون که سیری نا پذیره نمیتونم زن بگیرم ،حالا شما میگید بچه دار شید!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
برادر عزیز خیلی خودتونو دست بالا گرفتین... نه
با سلام مرخصی ۲ هفته ای اجباری زایمان برای آقایان فقط در احتیار افرادی قرار داده می شود که همسرشان شاعل باشد یعنی زنانی که خود ۹ ماه از مرخصی بهره می برند.
چه انتظار غیر معقولی شما دارید که می خواهید به این سرعت نرخ باروری بالا برود.اصلاح بعضی امور که پیش نیاز بالا رفتن نرخ رشد باروری است زمانبر و طولانی و مشکل است.
فلات ایران حداکثر گنجایش 60 میلیون نفر رو داره. والسلام.
یک ذره انصاف داشتید این مقاله رو نمی نوشتید.
روحاني مچكريم!
اگر وضع اقتصادی مردم خوب شود مسیله حله
با کدام امکانات جمعیت میخواهین زیاد کنین بعدش کل دنیا میخوان جمعیت و کم کنن
jتابناک خوبم ای کاش امارفوتی هاراهم میدادی
افزایش جمعیت یک متغییر وابسته به اقتصاد هستش که فرهنگسازی برای اون فقط در صورت وجود بستر مناسب اقتصادی جواب میده!
وقتی اقتصاد خراب هست و جوانان نمی تونن تشکیل زندگی بدهند، چجوری میشه بچه دار شد؟
هم خودمون و هم چند تا از اطرافیانم برای بچه دوم اقدام کردیم، ولی متاسفانه سقط میشن. نمیدونم چه خبره تا اینکه اومدیم شمال برای زندگی، خدارو شکر الان 6 ماهه خانم باردار هست
اخه وقتی حتی آب هم در این کشور به اندازه کافی وجود نداره چرا باید رشد جمعیت زیاد بشه
وضعیت اشتغال و اوضاع فرهنگی و امنیت و ... هم که اضافه بر آن
خدايي اراجيف مي نويسيد
یعنی فهمش اينقدر سخته?
شرايط بد اقتصادي جوابشه
رشد جمعیت به صورت بخشنامه ای صورت نمی گیرد در هر خانه ای 3یا 4 نفر بیکارند شغل ایجاد کنید وپارتی بازی در استخدام ها را با جدیت پیگیری کنید درست می شود
آخه با اين وضع معيشت خانواده ها کي ديگه بچه ميخواد !
دلتون خوشه به خدا

با این دکتر مهندسهای بیکار چه کار کردیم که حالا نوزاد دلمون میخواد
خوب مسلمه وقتي تورم اينقدربالاباشه كه طرف ازپس دوتا بچه هم برنمياد مگه ديونه است يه بچه ديگه هم بياره توزندگيش .نون شده دونه 200تومن بلند شو اصحاب كهف!!!!
حالتان خوبه؟
هر چه امید به زندگی کمتر بشه و سطح رفاه پایینتر میره وضعیت بهتر از این که سهله بدتر هم میشه
با این همه مشکلات و عدم همت جهت رفع آنها چگونه می توان انتظار داشت که رشد جمعیت افزایش یابد.
نون شده دونه ای 700 ...
کارنامه کاملا قابل قبوله! همین وضع رو ادامه بدین.
من خیلی دوست دارم فرزندان بیشتری داشته باشم ولی وقتی به جیبم مراجعه میکنم میبینم اگر خیلی زرنگ باشم می توان دو بچه را بزرگ کنم. دنبال علتش نگردید من میگویم: فقط اقتصاد خانواده و امنیت اقتصادی
تابناک شرم کن نظر من رو منتشر کن
آقا جان زوری که نمیشه بچه خواست، کار نیست! من نمیدونم چرا این رو نمیفهمید که بچه هزینه داره!! فقط بچه آوردن که نیست!
اشخاص با توانایی مالی بالا از ازدواج موقت صرفا جهت کمک به ازدیاد جمعیت کشور میتوانند استفاده کنند.
با سلام خدمت تابناک عزیز
می دانم گزینشی عمل می کنید
ایکاش امار طلاق را هم قرار می دادید
با این شرایط اقتصادی فکری برای متاهلین بکنید و افزایش جمعیت را فراموش کنید داخل هر اپارتمان حداقل چند تا طلاق قرار دارد برو....
دهه شصتی ها همه دارن بچه دار میشن.
تا سه چهار سال دیگه روند نزولی شدیدی داریم تابناک جون.
حمایت های دولت جهت افزایش جمعیت کافی نیست لطفا هزینه های پزشکان ، بیمارستان و زایمان را بررسی کنید . از سال گذشته چه افزایشی داشته است!!! و قطعا در سال آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت .
آیا هزینه سرسام آور و سنگین موجود به نوعی بازدارنده نیست؟
شما دغدغه معيشت و يك زندگي حداقلي پايه در شان مردم را تضمين كنيد ، جمعيت افزايش پيدا ميكنه .
وقتي درآمد 90 درصد مردم زيره خطه فقره ....
هنوز نمی تونیم ازدواج کنیم اونوقت به فکر بچه دار شدن هستند
با این خانه های کوچک 60یا 70 متری استیجاری واین هزینه های سرسام آور مهد و دبستان و... آیا می شود انتظار فرزند آوری داشت .یک بچه خردسال راحت ماهی 300،000 تومان هزینه دارد.
ظاهرا هیچکدام از آقایون جیب خالی مردم رو حاضر نیستن ببینند!!!!
در آپارتمان 35 متری که دو سوم حقوقمان را بابت اجاره می پردازیم، خود من و خانمم در عذابیم وای بحال اینکه بچه هم داشته باشیم!!!!!!
مسلما هر زوج سالمی از بسط خانواده خوششون میاد. اگر کمی شرایط جور بشه خیلی از خانواده ها امیدوار می شن . منسفانه نیست که خانم باردار شاغل نه ساعت سرکار باشه یا با استرس مرخصی بگیره. همچنین منسفانه نیست یه طفل شش ماه هشت ساعت(با احتساب یک ساعت شیردهی) از مادرش دور باشه. اینا عواقب روحی داره
با سلام
جسارتا شما چجوری متوجه نرخ متفاوت دو سال اخیر نمیشید. سال 92 افزایش نرخ تولد برابر با 50145 بوده و سال 91 این نرخ برابر 39460 بوده در حالی که این مقدار برای سال قبلش برابر با 18687 بوده. به نظر من اتفاقا خیلی آمار بالایی هست و برای شروع یک طرح و یک کار فرهنگی امار خیره کننده ای است.
نون دونه ای 1000 تومن!!!! کی جرات داره بچه زیاد کنه؟؟؟
سیاست ها و بسته های تشویقی فرزندآوری باید از لحاظ مالی طوری باشد که مردم علاقمند به افزایش تعداد فرزندان گردند. این بسته ها باید فرزندان تا پایان 15 سالگی را شامل گردد.
این نتیجه کاملا قابل پیش بینی بود!!
چرا موضوع را پیچیده می کنید همه علت کاهش جمعیت را میدانیم، نیاز به تیم کارشناسی ندارد..
نیازی به کارشناسی نیست جواب خیلی ساده است کافی است یکبار غروب سوارمترو شوید ( البته اگر بتوانید و موج جمعیت اجازه بدهد ) آنوقت جواب را پیدا می کنید .
چقدر بده که نسل بعد اين کشور، نه خواهر و برادر دارن، نه خاله،عمه،عمو و دايي!
نه همبازي مناسبي واسه بچگياشون هست، نه همزبوني که باهاش دردل کنه!
باید آمار مرگ ومیر سال را درکنارش قراربدهید تا معنا پیدا کنه
برای همین مقدار آبو نون نداریم :(
بزار خونه ها اارزون بشن
چرا خیلی ها انتظارات نا معقول دارند!!!!
بابا من جون تحصیل کرده تا کار نداشته باشم ازدواج نخواهم کرد
وسلام
آیا از جوانی که در هراس از بیکاری گرانی و بی مسکنی بزرگ شده انتظار فرزند دارید می گوید خودمان هم کاش به دنیا نیامده بودیم
اصللا موفق نبوده
تا وقتی جیب مردم خالی باشه و مستاجر باشند خبری از بچه نیست
افزایش جمعیت با این زیرساختهای موجود ....؟
بابيكاري جمعيت جوان كشور مي شود اميد افزايش داشت
برای اینکار باید کار بزرگ اقتصادی صورت گیرد و یک کم کار فرهنگی نه برعکس یا حتی متضاد
نرخ رشد جمعيت با شرايط اقتصادي رابطه اي مستقيم دارد بيكاري، عدم ثبات قيمت ها و فراواني اسيب هاي اجتماعي و...محصول اقتصاد بيمار است
جمعیت کمتر محیط زیست پاکیزه تر
اتفاقا این جدول نشان می دهد که «نرخ» افزایش جمعیت در سال 92 افزایش پیدا کرده است.
اتفاقا خوب جواب داده و در سال91 و 92 تولد ها 2 برابر شده
ایا رسیدن از نرخ رشد 2.6 در صد به 3.5 در صد قانع کننده نیست؟
خدا را شکر
با این اوضاع اقتصادی چجور میشه شکم چند تا بچه رو هم سیر کرد
لطفا جدول مرگ و میر را هم بگذارید شاید دید بهتری بدهد
فقط جعمیت زیاد بشه

مسکن - بهداشت - شغل - آموزش و ... حل شده است هیچ مشگلی در این زمینه وجود نداره
با این حقوقهای کارگری و کارمندی چنتا بچه میتوان داشت؟
به نظر شما با این حجم کار و در آمد ناچیز و رسیدگی به امورات کلاس های فوق برنامه و تکالیف شب دانش اموزان میشود بیشتر از یک بچه داشت .
خداروشکر
۷۸ میلیون مصرف کننده کم است. اجازه بدهید بیشتر بشود.
بچه خیلی خوبه همه هم میدونیم ولی بال حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه ...
در کشورهای غربی برای کمک به فرزند آوری به محض تولد نوزاد یک مبلغ قابل توجه به خانواده می دهند و یک مستمری تا دو سال پرداخت می شود تازه مشکلات اقتصادی مانند مردم ما ندارند پس دولت و مجلس باید بیشتر کمک کند و کمک هایش مادی و ملموس باشد
افزایش جمعیت بدون وجود پشتوانه مناسب اقتصادی، نه تنها موهبت نیست، بلکه بحران زاست.
شیر غم گرسنه را نداره سواره غم پیاده
جالبه همه ي نظرها مال اقايونه
من تو اشناها و دوستان میتونم اسم صدتا ادم بدون شغل و درآمد رو نام ببرم
خدا به دادمون برسه
بر سر جوون ها چه آوردند
جوون به جا خلاقیت و تولید و تحرک و پویایی 24 ساعته سرش تو موبایله که دوتا جوک وعکس بخونه و بفرسته مثل ما که الان به جای اینکه رو مسایل جذاب و علمی و سازنده که باعث پیشرفت میشه اظهار نظر کنیم فقط مجبوریم به بدبختیامون فکر کنیم و در مورد اونها نظر بذاریم
وقتی خانم کارمند رسمی یک دانشگاه به مرخصی زایمان برای اولین فرزندش می رود و بعد از بازگشت از مرخصی حتی یک صندلی برای نشستن ندارد و تازه پستش راهم به فرد دیگری داده اند دیگر چه انتظاری دارید . مردم با چه اطمینانی در فکر افزایش جمعیت باشند؟
44سالمه یک پسر17ساله دارم با این حقوق به زور خرج و مخارج این یکی راهم تامین میکنم وای به روزی که بشه دوتا.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل