بازدید 6268

پلمب مخزن سوخت کامیون‌های ترکیه در مرز ایران

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری با اشاره به پلمب مخزن سوخت کامیون‌های ترکیه در تمام مبادی ورودی از امروز گفت:کامیون‌های این کشور باید سوخت مورد نیاز برای عبور از ایران را همراه خود داشته باشند.
کد خبر: ۴۵۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸ 01 December 2014
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری با اشاره به پلمب مخزن سوخت کامیون‌های ترکیه در تمام مبادی ورودی از امروز گفت:کامیون‌های این کشور باید سوخت مورد نیاز برای عبور از ایران را همراه خود داشته باشند.

محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: با هماهنگی‌های لازم با گمرک جمهوری اسلامی ایران مخزن سوخت تمام کامیون‌های ترک در همه مبادی ورود به ایران پلمب می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که پلمب در زمان خروج از مرز ایران کنترل می‌شود، خاطرنشان کرد: چنانچه دخل و تصرفی در پلمب کرده باشند طبق قانون با آنها برخورد می شود و کامیون‌های ترک باید سوخت مورد نیاز خودر ا برای عبور از خاک جمهوری اسلامی ایران همراه داشته باشند.

وی با بیان این‌که پلمب باک کامیون‌ها به درخواست مقامات کشور ترکیه انجام می‌شود، بیان کرد: مقدمات پلمب با هماهنگی وزارت امور خارجه، گمرک و وزارت راه و شهرسازی با همکاری رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه فراهم شده و از امروز این کار انجام می شود.

عطرچیان یکماه پیش با اشاره به افزایش 4 میلیون تومانی کرایه حمل بار ترانزیت کامیون‌های ایرانی ازپلمب باک کامیون‌های ترکیه‌ای در مرز ایران خبر دادو به تسنیم گفته بود: درصورت دستکاری پلمب با متخلفان برخورد قضایی می‌شود.

عطرچیان با اشاره به این‌که دو طرف از اختلاف بر سر تعرفه دچار زیان شده‌اند خاطرنشان کرد: این مسئله باعث شده تا کرایه‌های حمل افزایش یابد به‌طوریکه  حدود 4 میلیون تومان کرایه حمل برای کامیون‌های ترانزیتی افزایش یافته است.

عطرچیان ادامه داد: کرایه حمل برای کامیون‌ها به مقصد ترکیه نیز (مثلا استانبول) حدود سه میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که کرایه حمل برای کامیون‌های ترکیه‌ای نیز به همین میزان افزایش یافته است، اظهار کرد: طرف ترکیه‌ای نمی‌توانند در خصوص این موضوع که ما سوخت را با چه قیمتی در اختیار کامیون‌های ایرانی قرار می‌دهیم، اظهارنظر کند. ما به هر قیمتی می‌توانیم سوخت به کامیون‌های ایرانی بفروشیم، همانگونه که ما در رابطه با قیمت سوخت تحویلی به کامیون‌های ترکیه‌ای (در خاک آن کشور) یا این‌که چه تسهیلاتی را برای حمل‌ونقل خود مهیا می‌کنند، ما اظهار نظر نمی‌کنیم بنابراین طرف ترکیه هم نمی‌توانند درباره قیمت سوخت ایران اظهارنظر کنند.

وی با اشاره به این‌که اعلام نظر ترکیه در خصوص مسائل داخلی ایران  درست نیست، بیان کرد: در ایرن سوخت ارزان است و بنابراین سوخت با قیمت ارزان در اختیار کامیون‌های ایرانی قرار گرفته می‌شود و ترک‌ها نباید در مسائل داخلی ما اعلام نظر کنند.

وی ادامه داد: آنها نیز می‌توانند سوخت را با قیمت ارزان در اختیار کامیون های ترک قرار دهند، از این رو این‌که رفتار ما با کامیون‌های ایرانی جزو اختیارت خودمان است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری با بیان این‌که کمترین قیمت سوخت در ترکیه حدود 3200 تومان در هر لیتر برای کالاهای صادراتی است، بیان کرد:‌ قیمت سوخت برای کالاهایی که ساخت ترکیه نباشد حدود 6500 تومان است،‌بنابراین آنها باید سوخت مورد نیاز را برای خود تامین کنند و هیچگونه سوخت ارزان‌قیمتی را به کامیون‌های ترکیه نمی‌دهیم.

عطرچیان با تاکید بر این‌که کامیون‌های ترک را پلمب می‌کنیم، تصریح کرد: کامیون‌های ایرنی توسط ترکیه پلمب می‌شود چراکه آنها ادعا دارند این کامیون‌ها سوخت را به دلیل ارزانی در ترکیه می‌فروشند. البته هیچ نیازی نیست که کامیون‌های ایرانی سوخت ارزان‌قیمت را در ترکیه بفروشند و سوخت گران آنها را خریداری کنند. بنابراین پلمب در سمت ترکیه اصلا معنا ندارد و این حرف نامناسبی است که بیان می‌شود.

وی تاکید کرد: زمانیکه کامیون‌های ترکیه‌ای پلمب شوند هیچکدام از آنها حق سوختگیری در ایران را ندارند، در غیر اینصورت‌ طبق قانون مبارزه با قاچاق و قوانین قضایی و انتظامی با کامیون‌های ترک برخورد می شود. پلمب در زمان خروج از مرز ایران بازرسی می‌شود و چنانچه پلمب دستکاری شده باشد به دلیل تخلف از قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز با کامیون متخلف برخورد و برای آن پرونده تشکیل می شود.

وی با بیان این‌‌که اقدام قانونی برای کامیون‌هایی که پلمب را شکسته یا دستکاری کرده باشند انجام می‌شود، گفت: با پلمب کامیون‌های ترکیه‌ای تعرفه‌های موجود به حالت قبل بازنمی‌گردد و اگر طرف ترکیه‌ای تمایل داشته باشند می‌توانند عوارض را حذف کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان