بازدید 3092

موج جدید اعتراضات «جنبش چتر» در هنگ کنگ

هزاران نفر از مردم هنگ کنگ اوایل صبح شنبه بار دیگر به خیابان ها هجوم آوردند تا اعتراض خود را نسبت به شرایط حاکم بر این شهر جزیره ای واقع در جنوب چین اعلام کنند.
کد خبر: ۴۵۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵ 29 November 2014
هزاران نفر از مردم هنگ کنگ اوایل صبح شنبه بار دیگر به خیابان ها هجوم آوردند تا اعتراض خود را نسبت به شرایط حاکم بر این شهر جزیره ای واقع در جنوب چین اعلام کنند.

به گزارش ایرنا درحالیکه طی هفته های اخیر شدت اعتراضات مردم این منطقه کاهش یافته بود، صبح امروز خیابان های هنگ گنگ بار دیگر شاهد حضور گسترده معترضین بود.

تظاهرات امروز که به بهانه جلوگیری از جمع آوری موانع فیزیکی نصب شده در محله «مونگ کوک» توسط دانشجویان شروع شده بود، دامنه آن بسرعت گسترش یافت و دیگر محله های این منطقه را فرا گرفت و منجر به درگیری میان معترضین و پلیس شد.

روز چهارشنبه گذشته نیز محله «مونگ کوک» واقع در خیابان «ناتان» مرکز اصلی تجمعات چند وقت اخیر، شاهد درگیری معترضین و پلیس بود که طی آن 116 نفر از جمله سه تن از رهبران جنبش اعتراضی دستگیر شدند.

براساس گزارش های رسانه های محلی هنگ کنگ، پلیس برای متفرق کردن معترضین که حاضر به ترک این محل نبودند از اسپری فلفل و گاز اشک آور استفاده کرد و برخوردهای شدیدی نیز میان دو طرف رخ داد.

معترضین همچنین در شعارهای خود خواستار برقراری دمکراسی کامل و استعفای «لئونگ چون یینگ» رییس منطقه هنگ کنگ بودند.

انجمن صنفی خبرنگاران هنگ کنگ نیز امروز اعلام کرد که به واسطه رفتار خشونت آمیز علیه خبرنگاران، راهپیمایی اعتراض آمیزی بر ضد پلیس این کشور در روز های آینده برگزار خواهد شد.

سازمان عفو بین الملل نیز روز گذشته - جمعه - با صدور بیانیه ای استفاده بیش از حد پلیس هنگ کنگ از خشونت بر علیه معترضین هشدار داده بود.

براساس گزارش های منتشر شده، در درگیری صبح امروز بیش از 150 نفر دستگیر شدند.

هم اکنون پلیس کنترل محل اصلی درگیری ها در خیابان «ناتان» را در اختیار دارد.

تظاهرات گسترده در هنگ کنگ از روز بیست و هشتم سپتامبر (ششم مهر) آغاز شد و دهها هزار نفر از مردم و به ویژه دانشجویان را به خیابان های این شهر کشاند.

دانشجویان معترض از زمان شروع جنبش اعتراضی خود که نام «جنبش چتر» را بر آن نهادند، همچنان خواستار برکناری رئیس دولت محلی و تغییر تصمیم دولت چین برای نظارت بر انتخابات سال 2017 میلادی هنگ هنگ هستند.

بر اساس تصمیم دولت پکن، صلاحیت نامزدهای انتخابات تعیین ریاست دولت محلی هنگ کنگ باید توسط دولت چین بررسی و تایید شود.

مخالفان هنگ کنگی چین به ویژه خواهان آنند که حاکم جدید این منطقه در سال 2017 با برگزاری یک انتخابات سراسری و البته بدون مداخله دولت پکن تعیین شود اما دولت پکن معتقد است که هنگ کنگ بخشی از کشور پهناور چین است و باید اداره مناطق مختلف آن با قانون چین صورت گیرد.

دولت چین، انگلیس را متهم می کند که از زمان استقلال هنگ کنگ از بریتانیا در سال 1997 به بهانه های مختلف، قصد دخالت در امور داخلی چین و ایجاد نارضایتی در هنگ کنگ را داشته که با پاسخ قاطع پکن روبرو شده است.

هنگ کنگ شهری است جزیره ای در جنوب چین که از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود و در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان قبلی، به جمهوری خلق چین پیوست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار