بازدید 18242

انصراف حسین علیزاده از دریافت نشان «شوالیه»

کد خبر: ۴۵۳۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶ 29 November 2014
 «حسین علیزاده» انصراف خود را از دریافت نشان «شوالیه» از دولت و سفارت فرانسه اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، این نوازنده موسیقی ایران با انتشار نامه‌ای، خود را از دریافت هر نشانی بی‌نیاز اعلام کرد و گفت که به «حسین علیزاده» بودن قناعت می کند.

در متن نامه سرگشاده حسین علیزاده درباره اهدای نشان شوالیه از سوی دولت فرانسه، آمده است: «به نام آن‌که هنر را آفرید. شاید نوشتن این نامه، دشوارترین و زیباترین لحظه عمرم را رقم می‌زند. از روزهایی دور، از کوچه پس کوچه‌های خیابان خیام تا دبستان حافظ. از خیابان خواجه نظام‌الملک تا هنرستان موسیقی. از خیابان درختی تا مسیر دانشگاه تهران، از مسیری تا مسیری سیر شد... از صدها کوچه و شهر و دیار گذشتم اما به شوق هفت شهر عشق در خم کوچه‌ای به انتظار ماندم و می‌مانم. چه با شکوه است یاد مادرم و یاد پدرم که برایم خودآموز عشق‌اند، و چه باشکوه است ستایش آموزگارانی که واژه مقدس هنر را در من دمیدند. سال‌هاست به پاس حق‌شناسی‌شان دل می نوازم و چه بزرگ مردمی که دل می‌دهند، می‌سازند و می‌پرورانند هنرمندشان را. هنر فراتر از هر مرزی حکایتی است آشنا برای هر انسان. پیام‌آور عشق ، صلح، دوستی، برادری و برابری. نقشی است تا ابد برای هر دلی که می‌تپد در دیار من و دیاری دگر. هنرمند در دیار خود ساخته می‌شود تا بپروراند جهانی را».

این نامه می افزاید: «موسیقی کهن ایران، طنین تاریخ مردمی است باشکوه. عشق، شجاعت و ایثار از تک تک نغمه‌هایش جاری است. و افتخار واژه‌ای‌ست که مردم به هنرمند هدیه می‌دهند؛ همان‌طور که ما به هنرمندان بزرگ خود و جهان افتخار می‌کنیم، مردم هنردوست جهان نیز به بزرگان ما افتخار می‌کنند. مرا مردم هنردوست و هموطنان عزیز و بزرگم بارها به اوج افتخار رسانده‌اند. افتخاری که در بلندای وجود و در دستان گرمشان بود و حالا...

نغمه عشق و محبت و سپاس از دیاری دگر با عنوان و معنی خاص. نه در ستایش من، بلکه در ستایش هنر و هنرمند و چه زیباست نام ایران بر بال هنر، در پرواز از دیاری به دیاری و از مردمی به مردمی. اگر سیاهی جنگ و کینه و نابرابری در دنیای قدرت حاکم است، نغمه‌های عشق در دل مردم جهان فراتر و با قدرتی جاودانه نیز حاکم است. اگر سفیر سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه، هدیه ملت با فرهنگ فرانسه را به سینه هنرمندان بزرگ ما نصب می‌کند، آن‌را ارج می نهیم و ما نیز ستایش می‌کنیم ستارگان پر افتخار تاریخ خود را».

علیزاده اما در پایان نامه خود تاکید کرده است: «شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی همان‌طور که نزد مردم است، نزد مسئولان - که باید خدمتگ‌زاران تاریخ و فرهنگ و هنر باشند- می‌بود، یک هدیه و عنوان غیر خودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می شود. اما من ضمن قدردانی از مسئولین کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود. در آخر ضمن تبریک به تمام بزرگان ایران و جهان که نشان با ارزش شوالیه را دریافت کرده‌اند، خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی دانسته، همچنان اندر خم کوی دوست و به شوق عشق تا آخر عمر خواهم ایستاد. با سپاس از تمام مردم هنردوست ایران و جهان.»

چندی پیش علی رهبری - آهنگساز و رهبر ارکستر - با انتشار نامه‌ای که در اختیار بخش موسیقی ایسنا قرار داد، از حسین علیزاده خواست تا درباره‌ی دریافت نشان شوالیه تأمل بیشتری کند.

نشان هنر و ادب شوالیه که از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان و نویسندگان اعطا می‌شود، بیش از 50 سال سابقه دارد و تاکنون تعدادی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی این جایزه را از آن خود کرده‌اند.این نشان در هفته‌های اخیر، در مراسم جداگانه و غیرعمومی در منزل سفیر فرانسه در تهران، به کامبیز درم‌بخش، داریوش مهرجویی، محمود دولت‌آبادی و لی‌لی گلستان اهدا شد.

پیش تر نیز هنرمندان و ادباتی‌هایی چون شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سیدحسینی، محمدعلی سپانلو، لیلا حاتمی، پری صابری، جلال ستاری و عباس کیارستمی، نشان شوالیه یا مشابه آن را از دولت فرانسه دریافت کرده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۷
انتشار یافته: ۴۵
قانع نشدم...
انشا الله بهره برداری سیاسی نشود.آقای کیهان و تابن............اک.
من اگر جای آقای رییس جمهور بودم نشان درجه یک ملی هنر و شجاعت و عزت و شرف و غیرت را خود به در خانه استاد علیزاده میبردم.
بارک الله.
ایول!
از مسئولین سایت بازتاب می خواهم برای رضای خدا این نظر را منتشر کنند تا بعضی ها این طور طلبکار نباشند و از وحشی هایی که در کشتار مردم ما سهیم هستند این ظور چهره انسانی بزک نکنند.
ایشان بیشتر از اینکه بخواهند دریافت نشان را رد کنند به مسئولان کشور طعنه زده اند در حالیکه ایشان در همین کشور به اینجا رسیده اند.

فرانسه لازم نیست نشالن شوالیه بدهد. اگر راست می گوید می خواست در کشتار صدها و شاید هزاران بیمار سزطانی این کشور که در پی تحریم دارو و ندادن صفحه سوخت به راکتور تهران فوت کردند شریک نباشد!
با تشکر از کسانی که کنسرت های علیزاده را به هم می ریزند .
احسنت بسیار زیبا .
آفرین.
تاکید اقای علیزاده هم یادمان نرود
بالاخره هنرمند با مردم بی هنر
سرانجام .........
درود بر روح بزرگش که نشان داد جزئی از این خاک هنر خیز هست
کاش کسی تلنگری حس کنه!!!!!!!
درود به حسین علیزاه
ایول به استاد علیزاده .

نشانی که به 50000 نفر داده شده از ارزش افتاده است .
کاش قدر این هنرمندان را بیشتر بدانیم .
دستانت پر توان . سرافراز باشی ای تهمتن موسیقی ایرانی .
استاد علیزاده همواره بزرگ مرد این ملک ودیار خواهند بود ، چه با القاب چه بدون القاب .
پاینده باد استاد بزرگ موسیقی .
به نظر من اعطای این نشان به استاد علیزاده اعتباری برای نشان است، نه استاد. ایشان نیازی به نشان هایی از این دست ندارند، هنر بالاترین نشانی است که در قلب استاد جای دارد.
یعنی چی
:|
بنام خالق یکتا آنکه زیباست و زیبایی را دوست دارد هرکه جمالش دید تسبیح گویش شد
و چه زیبا می شود آنکه پاکیزه می شود و خدا گفت آنان رستگارند و رنگ دیگر نگیرد آنکه رنگ خدا بگیرد و آن جمیل او را بس.
شاید که بندگان دنیا درس گیرند
حسین علیزاده عزیز دوستت دارم و از خداوند بزرگ برایت سلامی جاوید خواستارم.
تواضح آقای علیزاده ستودنی است ولی برای برخی این شببهه را بر می انگیزد شاید مسایلی باعث این تصمیم شده به نظر من گرفتن نشان کار بهتری بود . زیرا سایر عزیزانی که مفتخر به دریافت این نشان شده اند دلخور خواهند شد.
تو با این کارت علیزاده، بر روی عشق صحه گذاشتی و روح سلانه رو رها نکردی.
بزرگواری استاد
سلام به روح و نظر بلند استاد بلند آوازه حسین علیزاده ، استاد معنی و معنا، استاد کرامت و انسانیت ، استاد درک و شعور و شور.
وقتی چنین عظمتی از شما می بینم به معنی جمله ای که خداوند در مدح انسان در قرآن کریم فرموده اند به عینه پی می برم که فرمود " احسن الخالقین " و برای حسین علیزاده ها که در بلندای منزلت انسانی خود این جمله را متبلور می کنند و شان خود را در ورای کلمه الله و مصادیق پایین دنیایی نمی بیند قبطه می خورم و صد بار عرض می کنم احسنت بر شما (استاد) حسین علیزاده . ایران و ایرانی را سرفراز و عزتمند کردید. آفرین برشما و درود بر پدر و مادری که چنین گوهر ارزشمندی را پرداخته و تربیت نمودند. و درود بر معلمین و استایدی که روح بلند حسین علیزاده را سیقل داده و به گوهری دو جهانی مبدل نمودند. متشکرم از شما حسین علیزاده.
با سلام
مي بايستي به وجود فروتن و بي ادعاي اين بزرگ هنرمندان سرزمينمان افتخار كنيم و بباليم.
افتخار آفرینی دیگری برای ایران توسط استاد گرانقدرمان
سپاس از اقای علیزاده،به خاطر درک بالا،و اقدامی که شاید تلنگری به مسئولین وارد بشه،در نگاه ما شما یک ایرانی متعد وپایبند هستید.
سرافراز و موفق باشید انشاالله
اين استاده
خدا خیربده اقای علیزاده را جدا لذت بردم!!!
خدا برا مملکت حفظش کنه این هنرمند رو
باید دید چرا فرانسویان اینقدر اصرار دارند که مردمان کشورهای دیگر نشان اهدا کنند. می گن سلام گرگ بی طمع نیست. فکر می کنم آخر سر ، متوجه می شوند که داخل این نشان ها دستگاه شنود ، gps و هزار و یک تکنولوژی جاسوسی از بزرگترین مردان ایران است.
در یک کلام آفرین !
مگر لیلا حاتمی چند سال دارد؟ نوشته اید این نشان به کسانی اعطا می‌شود، بیش از 50 سال سابقه دارند
همانطور که خود استاد هم گفته اند ایشان به نشان نیاز ندارند و عشق و احترام مردم ایران به ایشان بزرگترین نشان است. خداوند عمر پربرکت و عزت عطا شان را طولانی کند. انشاالله
بسیار متاف و متاثر شدم و نامه و جوابیه سوزناک علیزاده دل هر انسانی که ذره ای وجدان و انسانیت داشته باشد به درد می اورد ، جای تاسف دارد که چرا وظایف مسئولین کشور ایران را دولت فرانسه انجام میدهد در حالیکه برای کارهای بی ارزش دیگر میلیاردها تومان هزینه میشود ولی موسیقی فاخر مملکت که تاریخ و ادبیات و بیان احساسات نسل ها و تبادل فرهنگ هاست چنین مظلوم مانده است و به هنرمندان جفا رو می دارند چنانچه دولتی نیز نشانی به هنرمندان متعهد و مردمی میدهد مسئولین داخلی از سر حسادت و بی مسئولیتی مانع میشوند تا به منافع خود برسند فقط باید تاسف خورد که عده ای فرهنگ کشور را تنزل میدهند ، از مرحوم پاشایی و مراسم او باید درس گرفت مردم نیاز به موسیقی دارند
ضمن احترام و تکریم به دیگر هنرمندان و عزیزانی که که با هنرشان مرهمی هستند بر دلهای این مردم زجر کشیده .به شرف و افتادگی این هنرمند مردمی که قلبش برای ملت و وطنش میتپد درود میفرستم و به احترام ایشان کلاه از سر برداشته و سلامت و بهروزی برایشان آرزومندم .
درود بر استاد و آرزوی موفقیت روزافزون برای ایشان
احسنت
استاد: نامت با تمامی پسوندها وپیشوندهای زیبای تاریخ در قلب هر ایرانی جاودانه خواهدبود.
آفرین به این استاد بزرگ ایرانی از بزرگی او اشک بر چشمانم امد ....درس بزرگی برای دیگران ......ایرانی بودن خود را با مدال خارجی کمرنگ نکرد و در چشمان ایرانی و در گوشهای ایرانی و در دل ایرانی ..چون خورشیدی درخشیدن گرفت ..........ای استاد ، نشان جایزه ای که سزاوار قرار گرفتن روی سینه توست برق چشمان فرزندان ایران است شادی و افتخار ملی ایرانیان است .... فرانسویان به هنرمندان ما جایزه نمی دهند بلکه فخر ایرانیان را به خود نسبت می دهند و انان را از مردم ایران (میدزدند یا )می خرند . ای استاد مفتخرم و وجودت که گوهر ایرانی بودن را ارزان از ما نگرفتی و به بیگانه نسپردی .... نامت چنان بلند که در کنار نام حافظ و سعدی و ابن سینا و مولانا .و فارابی و همه بزرگان این مرز پرگوهر قرار دارد و ایران دوستی تو و مهربانی ات با مردم ایران ..هرگز فراموش نمی شود و تورا در کنا ر امیر کبیر می بینم.. غزیز و بزرگوار و مهربان ...... از این پس بزرگان برای بهره بردن از بزرگیت به تو جایزه خواهند داد و تو بزرگتر از جایزه هستی ... نامت بلند ای استا د ملی ............................استاد ملی ایران پاینده باشی
کاری کارستان کرد جناب آقای علیزاده.
چون نشان دیگران برای ما هیچ ارزشی ندارد و باید این نشانهای ویژه را خودمان به هنرمندان بزرگ کشورمان اعطا کنیم نه دیگران برای ما تصمیم بگیرند.
انشاالله آقای علیزاده هر کجا هستند تارشان کوک کوک باشد.
افرین بر این هنرمند بزرگ مرحبا.مرحبا مرحبا
درود بر شرفت مرد
خدا رو شکر که هنرمندانی چون حسین علیزاده داریم
درود بر این مرد هنرمند ایران زمین

کاش قدر ایشان را بهتر بدانیم
نام بزرگ این استاد موسیقی از هر نشانی بالاتر است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل