بازدید 3909

تغییر کاربری و نابودی یک میلیون هکتار زمین

دستگاه های اجرایی در بحث حفظ اراضی کشاورزی و برای جلوگیری از معضل تغییر کاربری اراضی خود را موظف بدانند و از هر گونه اقدامات جداگانه پرهیز کنند.
کد خبر: ۴۵۳۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷ 29 November 2014
پدیده تغییر کاربری اراضی که در سال‌های اخیر سبب نابودی بخش اعظمی از زمین‌های کشاورزی از جمله اراضی شمال کشور شده است، گرچه اخیرا با اقدامات تنبیهی روند کاهشی به خود گرفته، اما به اعتقاد کارشناسان جبران آن در کوتاه مدت غیرممکن به نظر می‌رسد.

به گزارش جام جم، به گفته معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور بر اساس آمار رسمی طی این سال ها بیش از یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور به دلیل افزایش این روند از بین رفته و برای تولید یک سانتی متر آن صدها سال زمان نیاز است.

فرید صیدی در گردهمایی دو روزه مدیران امور اراضی منطقه یک کشور در محمودآباد مازندران با تاکید بر ضرورت حفظ و حراست از اراضی کشاورزی کشور گفت: به طور قطع با افزایش ضریب حفاظتی، عرصه های زراعی کمتری از دست خواهیم داد.

وی مساحت اراضی کشاورزی در ایران را 18.7 میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: از این مقدار فقط شش میلیون هکتار آبی است یعنی سرانه هر ایرانی 2000 متر زمین است که باید آن را حفظ کرد.وی با بیان این که برای تولید یک سانتی متر خاک زراعی حدود 800 سال زمان نیاز است، اظهار کرد: بنابر این رسالت همه برای حفظ اراضی کشاورزی بسیار سنگین است.

وی گفت: این سازمان برای رصد واقعی علاوه بر استفاده از مکانیزم های نوین درصدد است تعداد گشت های حفاظتی در عرصه های زراعی کشور را از 130 گشت موجود به 400 مورد افزایش دهد.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور یادآور شد: برای رصد تغییرات و پایش عرصه ها، از نهادهای مردمی و روش های نوین بهره خواهیم برد.

وی تصریح کرد: طرحی تقدیم دولت شده و در مجلس مطرح است و اگر بتوانیم اعتبارات بگیریم به طور قطع فشارهای نظارتی در عرصه های زراعی کشور بیشتر خواهد شد.

وی نقص قوانین حفظ اراضی کشاورزی را از چالش های فرارو برشمرد و گفت: قانون مرتبط در سال 74 تصویب شد و در سال 85 اصلاحیه ای در آن صورت گرفت که نگاه اصلاحی در آن بیشتر حفظ کاربری نبوده است.وی تصریح کرد: اکنون مجلس شورای اسلامی برای بازنگری قانون حفظ اراضی کشاورزی ورود کرده و امید است نواقص موجود در این قانون برطرف شود.

وی توسعه حریم غیر ضابطه مند شهرها را از دیگر چالش های فرارو اعلام کرد و گفت: شهرها در محدود بهترین اراضی کشاورزی واقع شده اند، بنابراین الگوی ساخت و سازشان باید تغییر کند.

صیدی پور گرفتن نقشه کاداستر اراضی کشاورزی را در کشور از ضروریات این بخش دانست و گفت: این نقشه هنوز برای اراضی کشاورزی ایران تهیه نشده و بسیاری از اختلافات ناشی از نبود این نقشه است.وی یادآور شد: سازمان امور اراضی کشور برای تعیین تکلیف اراضی برنامه ای دارد و هر ساله سطوحی را تعیین می کند که با انجام این مهم مالکیت ها روشن و حدود و مرزهای اراضی مشخص می شود.

هم افزایی نهادها

مدیرکل دفتر ساماندهی و تعیین تکلیف امور اراضی کشور نیز در این نشست، خواستار تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی برای حفظ وحراست اراضی کشاورزی شد.

احمد احمدی، افزود: اگر هر کدام از دستگاه های اجرایی ذی ربط بدون نگاه ملی اقداماتی در این حوزه داشته باشند به طور قطع با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر ضرورت هم افزایی بیش از پیش نهادهای اجرایی در حفظ اراضی کشاورزی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی در بحث حفظ اراضی کشاورزی و برای جلوگیری از معضل تغییر کاربری اراضی خود را موظف بدانند و از هر گونه اقدامات جداگانه پرهیز کنند. وی تاکید کرد: سازمان امور اراضی کشور فعالیت هایی را با هدف تعیین و تکلیف اراضی کشاورزی شروع کرده و تاکنون پلاک های زیادی در استان های کشور شناسایی شده است.

وی گفت: باید هر چه زودتر برای جلوگیری از مشکلات فرارو در این زمینه، مالکیت دولت بر اراضی ملی و دولتی و موات تثبیت شود که چنانچه تعارضی یا تجاوری در آینده در عرصه ها صورت گیرد بتوان به صورت جدی پیگیری کرد.

مدیرکل دفتر ساماندهی و تعیین و تکلیف امور اراضی کشور همچنین بازنگری و روزآمد شدن قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: قوانین این بخش به منظور کارایی بیشتر باید به روز شود. خوشبختانه اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی در مجلس در حال بررسی است و امید می رود هرچه زودتر به نتیجه برسد.

کاهش 70 درصدی تغییر کاربری

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران نیز در این نشست گفت: به دلیل حضور نیروهای گشت حفاظتی و همکاری نهادهای اجرایی و امنیتی، میزان تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این استان امسال تا 70 درصد کاهش یافته است.

صادق حسین پور افزود: معضل تغییر کاربری اراضی در مازندران با ادامه همکاری نهادهای ذی ربط و اصلاح قانون حفظ اراضی و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتر به کشاورزان برطرف خواهد شد.وی مرگ تدریجی کشاورزی و تهدید امنیت غذایی و کاهش تولید محصولات و درآمد کشاورزان را از پیامدهای تغییر کاربری اراضی زراعی برشمرد و گفت: امسال برای اجرای طرح جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در مازندران اعتبارات خوبی اختصاص یافته است.

حسین پور از قلع و قمع 460 مورد ساخت و ساز غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مازندران طی امسال خبر داد و تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به جلوگیری از تغییر کاربری اراضی نیست و همه دستگاه های اجرایی و امنیتی باید کمک کنند تا جلوی این معضل فراگیر در استان گرفته شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران اجرایی نشدن طرح آمایش سرزمین را از دیگر چالش های فراروی این بخش عنوان کرد و گفت: آمایش سرزمین یک ضرورت است، زیرا با اجرای این مهم مرز اراضی و مکان های تفریحی ، گردشگری و مسکونی برای همیشه مشخص می شود.

وی افزود: امسال ، اولین بار برای 2500 هکتار اراضی مازندران نقشه کاداستر تهیه می شود و ضروری است این نقشه برای همه اراضی تهیه شود. گردهمایی دو روزه مدیران امور اراضی کشور از روز چهارشنبه گذشته به مدت دو روز در شهرستان محمود آباد استان مازندران برگزار شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان