بازدید 3099

چراغ سبز پاکستان برای رفع تنش با هند

پاکستان که در روزهای اخیر بارها برای از سرگیری مذاکرات با هند درباره همه مسایل میان دو کشور اعلام آمادگی کرده است، روز جمعه 'چراغ سبز' دیگری به مفهوم 'حسن نیت' به هند نشان داد.
کد خبر: ۴۵۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱ 28 November 2014
پاکستان که در روزهای اخیر بارها برای از سرگیری مذاکرات با هند درباره همه مسایل میان دو کشور اعلام آمادگی کرده است، روز جمعه 'چراغ سبز' دیگری به مفهوم 'حسن نیت' به هند نشان داد.

به گزارش ایرنا پاکستان، در شرایطی که نسبت به ناآرامی ها و تیراندازی های مکرر در نوار مرزی مشترک با هند به شدت معترض است، صبح امروز 36 زندانی تبعه هند را به نشانه حسن نیت برای از سرگیری مذاکرات با هند و خاتمه دادن به اختلافات دیرینه با این کشور همسایه، آزاد کرد.

این زندانیان، گروهی از ماهیگیران هندی بودند که به دلیل ورود غیرقانونی به آبهای پاکستان دستگیر شده بودند. این افراد قرار است بعد از انتقال به شهر لاهور، فردا –شنبه- در منطقه مرزی 'واگه' تحویل مسوولان هندی شوند.

اسلام آباد مدعی است هند عامل اصلی تنش های مرزی میان دو کشور است و نیروهای مرزبان هند هستند که با تیراندازی های بی دلیل به سمت پاکستان، موجب تشدید اختلافات می شوند.

تنش های مرزی میان دو کشور در ماه های اخیر بطور بی سابقه افزایش یافته و بیش از 20 نفر از غیرنظامیان دو طرف در جریان تیراندازی های مرزی در حدود دو ماه گذشته، کشته شده اند.

ابتکار دیپلماتیک آزاد سازی زندانیان ماهیگیر، چند ماه پیش نیز از سوی طرف پاکستانی بکار گرفته شد و تا حدود زیادی نیز موفقیت آمیز بود.

در اوایل خرداد ماه سال جاری، ساعاتی قبل از اینکه نواز شریف برای شرکت در مراسم تحلیف نارندرا مودی به دهلی نو سفر کند، پاکستان تعدادی از ماهیگیران هند را به نشانه حسن نیت آزاد کرد.

یک روز بعد از این رویداد، نخست وزیران دو کشور در دهلی نو دیداری دوستانه برگزار کردند و در این دیدار توافق شد قائم مقام های وزیران امور خارجه دو کشور، مذاکراتی برای یافتن راه حلی برای مسایل مرزی و مساله کشمیر انجام دهند.

این مذاکرات برای روز سوم شهریور ماه گذشته برنامه ریزی شده بود اما دولت هند بطور یکجانبه این گفت و گوها را لغو کرد و دعوت 'عبدالبسیط' سفیر پاکستان در دهلی نو از رهبران جدایی طلب کشمیری برای مشورت و گفت وگو پیش از انجام این دیدار را، علت اصلی لغو برنامه دیدار قائم مقام وزیران خارجه دو کشور ذکر کرد.

بعد از این رویداد، آتشباری های مرزی میان دو طرف به شدت بالا گرفت و پاکستان بارها از نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

** نخست وزیر پاکستان: خواستار مذاکراتی معناداد با هند هستیم

نخست وزیر پاکستان روز گذشته بعد از دیدار غیررسمی و کوتاه خود با همتای هندی اش که در حاشیه اجلاس 'سارک' در نپال انجام داد، در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که اسلام آباد خواستار مذاکراتی معنا دار با دهلی نو درباره همه مسایل میان دو کشور از جمله مساله کشمیر است.

عصر روز گذشته محمد نواز شریف و نارندرا مودی در حاشیه اجلاس سران مجمع همکاری های منطقه ای کشورهای جنوب آسیا در کاتماندو پایتخت نپال، به رغم تنش ها و اختلافات سیاسی و مرزی میان دو کشور، با هم دست دادند و برای لحظات کوتاهی فقط به سلام و احوالپرسی بسنده کردند.

به هرحال، به رغم تلاش های کشور میزبان برای میانجی گری و فراهم کردن زمینه دیدار رسمی میان نواز شریف و مودی در کاتماندو، این دیدار انجام نشد.

طرف پاکستانی برای انجام این دیدار اعلام آمادگی کرده بود اما به دلیل اینکه پاکستان هند را مسوول متوقف شدن روند مذاکرات میان دو کشور می داند، مقامات پاکستانی در نپال اعلام کردند هرگونه مذاکره میان سران دو کشور تنها درصورت مطرح شدن درخواست از سوی طرف هند امکان پذیر خواهد بود.

اکنون، بعد از همه این رویدادهای ناگوار و البته پس از دیدار غیررسمی روز گذشته و دست دادن و احوالپرسی نخست وزیران دو کشور همسایه در حاشیه اجلاس سران سارک در پایتخت نپال، پاکستان بلافاصله به دیپلماسی آزاد سازی زندانیان ماهیگیر روی آورده است تا شاید بتواند از جرقه های کوچک و مثبتی که در کاتمانده زده شد، برای گرم کردن فضای سرد مذاکرات دو طرف استفاده کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر