بازدید 7858

انتخابات فدراسیون بسکتبال و آزمون قانون‌مداری وزارت ورزش

هرچند مثال‌های نقضی از رفتار متفاوت وزارت و ورزش و جوانان در خصوص انتخابات‌ فدراسیون‌ها وجود دارد، صدور مجوز برای محمود مشحون در انتخابات فدراسیون بسکتبال، می‌تواند بار دیگر رویکرد این وزارتخانه را در مسیر قانون مشخص کند. آنچه مسلم است بنا به نامه سازمان بازرسی، حضور بازنشسته‌ها در انتخابات فدراسیون‌ها غیرقانونی است.
کد خبر: ۴۵۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹ 28 November 2014
انتخابات فدراسیون بسکتبال و آزمون قانون‌مداری وزارت ورزشسرانجام ثبت‌نام فدراسیون بسکتبال در روز آخر شاهد نام‌نویسی محمود مشحون رئیس سه دوره قبلی این فدراسیون بود تا دایره مدعیان برای کسب کرسی ریاست این فدراسیون از همه نام‌ها پر شود و در آخرین لحظات، مهم‌ترین گزینه تصدی ریاست این فدراسیون هم پا به میدان بگذارد؛ اما آیا محمود مشحون می‌تواند از سد تأیید صلاحیت وزارت ورزش و جوانان هم عبور کند یا وزارت این ‌بار با جدیت پشت بندهای قانونی انتخابات فدراسیون‌ها می‌ایستد و مانع حضور در مشحون در انتخابات می‌شود؟

به گزارش «تابناک»، پس از پایان بازی‌های آسیایی، بار دیگر بحث سروسامان دادن به وضعیت فدراسیون‌ها داغ شده و در این میان فرارسیدن موعد انتخابات یکی دو فدراسیون هم مزید بر علت شد تا سروسامان دادن به وضعیت مدیریت فدراسیون‌ها در مرکز توجهات اهالی ورزش قرار بگیرد. در سال‌های اخیر، مسائل فراوانی حوزه مدیریت ورزش کشورمان را آزرده است؛ یکی حضور مورثی گون برخی مدیران در رأس یک فدراسیون است که مدیریت فدراسیون‌های نظیر بوکس و اسکی از بزرگ‌ترین مثال‌های این ماجراست.

در سوی دیگر، حضور سیاسیون و دوشغله‌ها از دیگر معضلات مدیریت ورزش کشورمان بود و هست. حضور افرادی چون حسین رضا‌زاده در فدراسیون وزنه‌برداری و شورای شهر تهران و سیدمهدی شجاعی در فدراسیون تیراندازی و مجلس شورای اسلامی هم مهم‌ترین مثال‌های این مورد است. دندان تیز کردن بازنشسته‌ها برای مدیریت ورزشی فدراسیون‌ها نیز از دیگر معضلاتی است که در این سال‌ها از آفات مدیریت ورزشی کشورمان بوده است. حضور بهرام شفیع در فدراسیون هاکی و تلاش محمود مشحون برای حضور در فدراسیون بسکتبال هم از مهم‌ترین مثال‌های این مورد است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و بعد از یک تلاش ماراتن‌ مانند برای انتخاب وزیر ورزش و جوانان، محمود گودرزی قول داد تا هر چه زود‌تر به وضعیت فدراسیون‌های ورزشی سروسامان دهد؛ فدراسیون‌هایی که با مدیریت‌های آشفته و بی‌سر و سامان مهم‌ترین میراث وزیر ورزش قبلی برای وزارت ورزش دولت تدبیر و امید بود؛ اما در فرآیند این سروسامان دادن و علی‌رغم تلاش برای حرکت در مدار قانون، سیاست‌های یک بام و دو هوایی از سوی وزارت ورزش و جوانان برای انتخابات‌ فدراسیون‌های ورزشی را دیدیم؛ چنان‌که بهرام شفیع بازنشسته با کسب مجوز توانست در انتخابات هاکی حضور یابد و به ریاست هم برسد؛ یا سید مهدی شجاعی، نماینده مجلسی که بنا به اعلام سازمان بازرسی دو شغله محسوب می‌شد با رایزنی‌های مجلس توانست سر از انتخابات تیراندازی درآورد و در طرف مقابل ساعی و دنیا مالی به دلیل خضور در شورای شهر دو شغله محسوب شدند و نتوانستد پای به انتخابات تکواندو و قایقرانی بگذارند.

حالا انتخابات فدراسیون بسکتبال بار دیگر محلی شده برای آزمون وزارت ورزش و جوانان تا اینکه ببینیم که این‌ بار این فدراسیون از حدود قانون عبور خواهد کرد یا خیر؟ در خصوص محمود مشحون مدیریتش در بسکتبال پیشتر‌ها سخن گفته بودیم و از لزوم تزریق خون تازه به رگ‌های بسکتبال. حالا هم قصد نداریم در خصوص خوب یا بد بودن مشحون برای بسکتبال سخن بگوییم. اما روی سخن ما این ‌بار با مسئولان وزارت ورزش و جوانان است که برای برگزاری انتخابات این فدراسیون به حرف‌های پیشین خود بازگردند؛ جایی که بار‌ها در نکوهش مدیریت طولانی مدت افراد در فدراسیون‌های ورزشی گفته‌اند و از سوی دیگر هم به لزوم قانون مداری در انتخابات‌ها تأکید کرده‌اند.

محمود مشحون با سه دوره متوالی حضور در رأس فدراسیون بسکتبال، هر چه از دستش برمی‌آمده برای این رشته انجام داده است. از سوی دیگر، او بازنشسته است و برای حضور در انتخابات به مجوز وزارت ورزش و جوانان احتیاج دارد. هرچند در بالا مثال‌های نقضی از رفتار متفاوت وزارت و ورزش و جوانان در خصوص انتخابات‌ها بیان کردیم ولی صدور مجوز برای محمود مشحون در انتخابات فدراسیون بسکتبال می‌تواند بار دیگر رویکرد این وزارتخانه را در مسیر قانون مشخص کند. آنچه مسلم است، بنا به نامه سازمان بازرسی، حضور بازنشسته‌ها در انتخابات فدراسیون‌ها غیرقانونی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل