بازدید 3160

"هفت" گانه های مذاکرات وین برای بورس

پس از "هفت" روز نشست کارشناسی در هفته گذشته، تمدید مذاکرات وین برای "هفت" ماه و "هفت" روز دلیلی شد برای ریسک گریزهای بورسی تا به خاطر برآورده نشدن انتظارات و خوشبینی هایشان موجب ریزش شاخص بورس و منفی شدن معاملات بازار سهام شوند.
کد خبر: ۴۵۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸ 28 November 2014
به گزارش تسنیم، نتیجه مذاکرات هرچه باشد دلیلی برای سقوط بورس وجود ندارد"؛ این اظهار نظری است که برخی کارشناسان بازار سرمایه پیش از اعلام نتیجه نهایی مذاکرات وین عنوان کردند و به باور آنها در صورتی که مذاکرات برای مدت چند روز تا چند ماه تمدید شود شرایط کنونی ادامه پیدا خواهد کرد و تحریم جدیدی علیه کشورمان وضع نمی شود؛ بنابراین بازار سهام دلیلی برای ریزش و سقوط ندارد.

البته سهامداران بورسی هم به نتایج مذاکرات خوشبین بودند و صرف نظر از افت 205 واحدی شاخص بورس در روز یکم آذر، رشد 347 واحدی و 559 واحدی شاخص بورس در روزهای یکشنبه و دوشنبه و افزایش حجم، ارزش و نوبت معاملات بازار سهام نیز مهر تاییدی بود بر این خوشیبنی.

با این حال سرانجام مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 5+1 پس از "هفت" روز نشست کارشناسی با حضور وزرای خارجه کشورهای مختلف بعدازظهر روز سوم آذر به پایان رسید و قرار شد چانه زنی ها برای رسیدن به توافق نهایی برای "هفت" ماه و "هفت" روز دیگر تا 10 تیر سال 94 تمدید شود.

و این تمدید "هفت گانه" تنها بهانه ای شد برای ریسک گریزهای بورسی برای تخلیه هیجانات خود و در پی آن ریزشهای شاخص بورس به دلیل برآورده نشدن انتظارات و خوشبینی ها برخی از سهامداران؛ بر این اساس هم دماسنج بورس در روز سه شنبه و یک روز پس از مشخص شدن نتیجه مذاکرات وین 1208 واحد افت کرد و در روز پایانی هفته نخست آخرین ماه پاییز امسال نیز نماگر بازار سهام ریزش 664 واحد را به خود دید تا در مجموع با افت 1172 واحدی، شاخص بورس روی موج هیجان تا مرز 73 هزار واحد عقب نشینی کند.

با این وجود هر چند رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات وین و رفع تحریم ها می توانست خبری خوشی برای اقتصاد و بازار سرمایه و سهامداران بورسی باشد؛ اما شاید این خبر خوش، حداکثر برای 7 ماه دیگر به تعویق افتاد که به هر حال باور کارشناسان بورسی تمدید مذاکرات دلیلی کافی برای ریزش شاخص بورس و قیمت سهام نیست و چرایی این اتفاق را باید در برآورده نشدن انتظارات سهامداران و نیز هیجان آنها در فروش سهام جستجو کرد.

هیجانی که هر چند برای سهامداران ناوارد تهدیدی برای فروش سهام است اما در مقابل برای برخی سهامداران از جمله حقوقی های بازار، فرصتی ناب است تا با قیمتی مناسب نسبت به خرید سهام در بازار منفی بورس اقدام کنند و در هفته پیش رو فروشنده های امروز بازار دوباره در صف خرید قرار بگیرند.

بر این اساس هرچند بروز رفتارهای هیجانی آفت بورس است و این اتفاق نشان می دهد که حجم زیادی از معاملات بازار سهام بدور از تحلیل و منطق انجام می شود اما در مقابل دیدگاهی وجود دارد که می گوید اگر بروز این رفتارهای هیجانی از سوی سهامداران نابلد بازار رخ ندهد، فرصتهای کسب سود در بورس به مراتب کمتر فراهم می شود.

با این حال به نظر می رسد افزایش حجم معاملات، جمع شدن صف‌های فروش و افت قیمت‌ها زیر سقف دامنه نوسان نشانه هایی کافی باشد برای تخلیه هیجان در بورس در روزهای گذشته و با گذر از موضوع ریزش هیجانی بازار سهام پیش بینی می شود در روزهای پیش رو روند معاملات متعادل شده و بورس دوباره به جاده رو به رشد خود بازگردد.

اما با گذر از این موضوع بحث بین المللی شدن بورس پس از رسیدن به مذاکرات نهایی و رفع تحریم ها نیز موضوعی است که در فرصت هفت ماهه بوجود آمده می توان با استفاده از آن بستر حضور خارجی ها در اقتصاد و بازار سرمایه کشور را فراهم کرد و باید از هم‌اکنون به فکر زیرساخت‌های بین المللی شدن بورس باشیم؛ چرا که رفع تحریم ها موضوعی است که دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

بر این اساس جدای از امکانات نرم افزاری لازم برای تسهیل ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس، مواردی دیگری چون مباحث حقوقی باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که در معاملات بین المللی یکی از مهمترین دغدغه های سرمایه گذاران خارجی احتمالا این خواهد بود که آیا سهمی که از بازار سرمایه ما خریداری می کنند به نام خریدار خواهد بود یا نه؛ آیا می توان حق مالکیت را روی آن اعمال کرد و آیا سهامی را که از بازارهای بین المللی خریداری کرده اند به پولش خواهند رسید یا نه؟

علاوه بر این بنظر می رسد جدای از مسایل مربوط به مذاکرات هسته ای، بازار سرمایه بدون دغدغه از معاملات زمستان امسال گذر نخواهند کرد و موارد مهمی چون بودجه تا پایان سال، پیش روی بازار سرمایه است که می تواند معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ چرا که بودجه سال 94 و قیمت ارز در آن که این روزها با گمانه زنی های متفاوتی همراه است می تواند در بازار سرمایه نوسانات خاصی را ایجاد کند و علاوه بر این نوسانات جهانی قیمت نفت، تعیین نرخ خوراک پتروشیمی، تحولات عراق و گروه داعش، مجامع شرکتها و پایان سال مالی شرکت ها نیز از جمله مواردی هستند که می توانند تاثیرات خاص خود را بر معاملات بورس داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار