بازدید 20046
اوپک سقف تولید خود را پایین نیاورد/قیمت نفت باز هم کاهش یافت؛

رونمایی از رویکرد ضد ایرانی عربستانی‌ها این بار در قیمت نفت

هرچند در برخی ‌اخبار غیر رسمی گفته می‌شود که بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان پس از پایان نشست وزیران به خبرنگاران گفته است، از تصمیم اوپک عصبانی نیست؛ اما خروجی این اجلاس نشان می‌دهد که عربستان و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچنان بر رویکردهای ضد ایرانی خود ادامه می‌دهند تا بتوانند به ایران فشار آورند.
کد خبر: ۴۵۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸ 27 November 2014
رونمایی از رویکرد ضد ایرانی عربستانی ها این بار در قیمت نفت

بهای نفت از بهار سال جاری میلادی ۳۰ درصد کاهش یافته و به کمترین میزان در چهار ‌سال گذشته رسیده است. در حالی که صاحبان شرکت‌های مصرف‌کننده از چنین روندی خرسندند و در عین حال، کشورهای تولیدکننده نفت نگران تثبیت این وضع و یا کاهش هر چه بیشتر منبع درآمد خود هستند.

به گزارش «تابناک»، از سه سال قبل توافق شده که تولید نفت خام اوپک، روزانه ۳۰ میلیون بشکه باشد. این میزان حدود یک سوم کل تولید روزانه نفت است. در واقع اوپک نزدیک به ۴۰ درصد از تولید نفت را در جهان‌ دارد.

بنا بر این گزارش، قیمت جهانی نفت در ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته ‌و به ۷۰ دلار برای هر بشکه نزدیک می‌شود؛ به عنوان مثال، روز چهارشنبه در آستانه نشست اوپک، نفت برنت دریای شمال با کاهش ۳/ ۱ درصدی به بشکه‌ای ۳۰/ ۷۷ دلار رسید. این در حالی است که امروز پنجشنبه، دوازده کشور عضو اوپک در وین گرد هم آمده بودند تا در‌باره سقف تولید و کاهش احتمالی آن برای حفظ بازار‌ به مشورت بپردازند.

یکصد و شصت و ششمین نشست اوپک، یکی از مهم‌ترین نشست‌های این سازمان در سال‌های اخیر به حساب می‌آمد، زیرا قیمت نفت از ژوئن تاکنون به دلیل توسعه نفت شیل آمریکا و کندی رشد اقتصادی در چین و اروپا ۳۰ درصد کاهش یافته و به کمتر از ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

پیش از آغاز نشست سالیانه بسیاری از کشورهای تولیدکننده (عضو یا غیرعضو اوپک) با کاهش تولید برای بالا بردن تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت موافق بودند. در واقع روسیه، ونزوئلا، اکوادور و ایران آماده چنین محدودیتی هستند؛ هرچند این تصمیم، موجب کاهش منابع بودجه آن‌ها نیز می‌شد. در این میان، کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی با کاهش سقف تولید مخالفت جدی کرده‌اند.

به عنوان مثال، علی نعیمی، وزیر نفت عربستان پیش از آغاز اجلاس اوپک در وین گفته بود ‌عربستان از الگوی کاهش تولید برای حمایت از قیمت‌ پیروی نمی‌کند.

لحظاتی پیش با پایان یافتن نشست اخیر اوپک در وین، اخبار حاکی از آن است که وزیران نفت، سقف کل تولید اوپک را ثابت نگاه داشتند تا مانع از افزایش بهای نفت شوند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان یکصدوشصت‌وششمین نشست خود اعلام کرده است که سقف تولید خود را در حد ۳۰ میلیون بشکه در روز ثابت نگه خواهد داشت.

هرچند در برخی از اخبار غیر رسمی گفته می‌شود که بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان پس از پایان نشست وزیران به خبرنگاران گفته است که از تصمیم اوپک عصبانی نیست، خروجی این اجلاس نشان می‌دهد ‌عربستان و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچنان بر رویکردهای ضد ایرانی خود ادامه می‌دهند تا بتوانند به ایران فشار آورند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، بهای نفت برنت دریای شمال بعداز‌ظهر امروز به وقت اروپا برای تحویل در ماه ژانویه به هر بشکه ۷۴دلار و ۳۶ سنت و بهای نفت سبک غرب تگزاس به بشکه‌ای ۷۰دلار و ۸۷ سنت رسید که پایین‌ترین بهای آن‌ها از ماه اوت ۲۰۱۰ است.

در این باره باید گفت، با اینکه کار‌شناسان کاهش سرعت رشد اقتصادی در اروپا و چین، در کنار پیشرفت ایالات متحده در استفاده از تکنولوژی‌های جدید در استخراج نفت شیل، و مهم‌تر از آن افزایش تولید نفت عربستان سعودی، عراق و لیبی را مهم‌ترین علت‌های سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی می‌دانند، بدون تردید نقش عربستان در پایین نگه داشتن قیمت نفت برای فشار به ایران غیر قابل تردید است.

حتی آقای نوبخت، سخنگوی دولت در اظهاراتی که تاکنون به این صراحت بیان نشده بود از همراهی عربستان با آمریکا در جنگ کاهش بهای نفت گلایه کرده است. وی به صراحت اعلام کرده، ‌«آخرین کاری که می‌خواهند با آن ما را در مضیقه گذارند، کاهش قیمت نفت است و متأسفانه برخی کشورهای منطقه که نام اسلامی ‌بر خود دارند با دشمنان همراهی می‌کنند».


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۶۲
انتشار یافته: ۵۱
کشور دوست و برادر !
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
روسیه تا دستمان تا آرنج تو حلقش و همه طوره از اتفاقات استفاده کرده و این مملکت را دوشیده حاضره با ایران همراهی کنه یا بقول دوستمان کشورهای مسلمانی که نفت خود را از اسرائیل گرفته تا جاهای دیگر دنیا میفروشند حاضرند در کنار ایران باشند؟ بابا قافیه را باختیم اینها دستشون توی یه کاسه اس قیمت بالا یا پائین نفت فرقی به حال آنها نمیکند
ناشناس
| Austria |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
باید مثل اندونزی سیاستی بکار گیریم که خودمان از نفت بهره برداری کنیم.
اندونزی که روزی تولید کننده نفت بود حالا وارد کننده شده! ما روزی 2.5 میلیون بشکه نفت می فروختیم حالا هم اگر اجازه بدن بدمون نمی آد همین تعداد یا بیشتر بفروشیم! این هم سیاست جناب زنگنه!

کی میشه دیگه نفت نفروشیم و خودمون اون رو فرآوری کنیم؟
یه جایی در برابر عربستان دست بالا بگیرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
مگر جائی را گذاشتیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
با این سرعت برداشت نفت در عربستان ، دور نیست روزی که نفت آنها تمام شود و سقوط کنند .
رویکرد ضد ایرانی نیست. منافع ملی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
دقیقا منافع ملیه. اینا مشکلشون روسیه هست که حاضر نیست تولیدشو بیاره پایین. در نتیجه اپکی ها دوباره ضرر میکنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
آخه آدم حسابي. منافع كدوم كشور ميگه درآمدش رو كم كنه؟
Habiballah
| Sweden |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
حالا اونها برای چی بیان و بخوان که با ایران لج کنه؟
اتفاقا دست عربستان درد نکنه! اینجوری ما بیشتر از اقتصاد نفتی فاصله میگیریم، عوضش، اون بیشتر بهش وابسته میشه! دور نیست که عربستان بیچاره بشه مثل ...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
درآمد عربستان از حج چند برابر درآمد نفت ایرانه
خیلی ضرر کنن میشن مثل ایران دیگه نمیمیرن که
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
درامد گردشگری چی؟تازه صنایع عربستان9میلیون کارگر خارجی دارند این ماییم اگر نفت نباشد اقتصادمون ...
وقتی ما خودمان طی چند دهه تیشه به ریشه خود زده ایم و هنوز شدیدا محتاج نفتیم چرا بقیه نزنن؟
اتفاقا دست عربستان درد نکنه! چون عده ای واداده دیگه نمیتونن ادعا کنن به خاطر آزاد شدن صادرات نفت با امریکا مذاکره میکنند و هر امتیازی رو حاضر بشن به کدخدا بدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
تو مثل اینکه منافعت درهمین شرایط فعلیه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
احسنت
عربهای حاشیه ی خلیج فارس همیشه دشمن بودند
مرد میخواد از اوپک خارج بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
اونوقت چطوری بفروشه؟ به کی بفروشه؟
ایتالیا کشوری است که یک قطره نفت ندارد ولی 45درصد صنعت نفت جهان در اختیار ایتالیاست و در قریب به اتفاق پروژه های پالایشی حضور بسیار بالایی دارند ما نفت را می خواهیم چه کنیم؟ می دانم ما الان به پول نفت نیازمندیم ولی به چه قیمتی؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
مطمئنی 45 درصده؟ 45.7 درصد نیست احیانا؟

همی درصد رو از کجا آوردی آق مرتضی؟؟
حالا دیدید که دشمن واقعی کیست ؟ وقتی مذاکرات وین به نتیجه نرسید ، دشمن شاد شدیم . آن روز ، روز جشن اعراب بود . دشمن اصلی اسراییل و اعراب هستند . همسایگان ما نمی خواهند ایران به قدرت منطقه تبدیل شود . آنها دوست دارند هر چه زودتر نابودی ایران را ببینند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
اعراب یه لفظ عامه ، دقت کنید که چی میگید
از ژنرال هم كارى بر نيامد. صد رحمت به گروهبان هاى قديمى.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
هرچی میکشیم از دست همون گروهبان های ناشی قدیمی که پول نفت های بشکه ای۱۴۰ دلاررو هم به باد دادن !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
شما یادتون نمیاد ی روزی ما وزیر نفت نداشتیم یکی از دوستای آن مرد که رفته است جوری انگلیسی حرف میزد اصلا من کف و خون بالا آوردم تو اجلاس اپک میگما
کلمه اقتصاد نفتی برای عربستان درست نیست. عربستان وظیفه دارد نفت کارخانجات غرب را تهیه کند. در واقع به نوبه خود در صنعت جهان نقش دارد.
در عوض ما ایرانی ها سالی چند میلیارد دلار هم از بابت سفر به حج تو جیب این حاکمان صددرصد وابسته که دشمنی آنها با ملت ایران مثل روز روشن است ،میریزیم!!!
این دولت سعودی تاحدی با ایران دشمنی میکنه که آمریکایی ها هم با این کارهاشون موافق نیستند.در کل اینها کاسه ی داغتر از آش هستند
بايد اعزام حدود ٨٠٠ هزار زائر عمره را كه هر زائر حداقل ٣٠٠٠ دلار هزينه ميكند و جمعا حدود ٢/٤ ميليارد دلار به جيب عربستان ميرود متوقف شود
کاهش قیمت نفت به نفع همه تولید کنندهای سنتی نفت هستش . با این کار نفتی که امریکا تولید میکنه بیش از 50دلار در هر بشکه هزینه براش داره بی صرفه میشه و قیمتها دباره بیشتر می شه
حا لا باید به مردم اطلارسانی دقیق شود تا همگی در جنگ اقتصادی شرکت کنند مثت زمان جنگ 8 ساله.اعلام جنگ اقتصادی + کشاورزی+صنعت+فرهنگ کار مفید
نفت برنت الان 68 دلار
چرا باید پول ایرانی که الان بیشتر از هر وقتی بهش نیاز دار ، رو به جیب وهابیون بریزیم؟
چرا فرستادن به حج رو متوقف نمی کنیم؟
عربستان به ما کم بد کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حالا هی به بهانه سفر حج بریم هرچی جنس چینیه از بازارای عربستان جمع کنیم بیاریم
مرگ بر وهابیون . روز مرگشان دور نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
ای بابا دوست عزیز. میدونی اینی که میگی یعنی چی؟ خنده داره بخدا. ما بشینیم و همش بگیم اینا چون وهابین "روز مرگشان نزدیک است". ما هر بلایی که سرمون میاد بخاطر کم کاری خودمونه. خودمون کاری می کنیم که همین سعودی ها بتونن با ما اینجوری بازی کنن و بهمون بخندن. دوست عزیز اینو بدون همیشه همیشه منطقی حرف زدن و رفتار کردن بهتر از نشستن و احساسی تصمیم گرفتنه.
کافیه که یکی دوتا نفتکش عربستان بطور اسرارآمیزی تو راه خودبخود منفجر شن! اونوقت چه میکنه قیمت نفت......
چرا رفیق فابتون روسیه حاضر نشده تولید نفت را کاهش بده؟
آیا وقت آن نرسیده تا با نگرشی دیگر در عرصه جهانی گام برداریم تا و بیش از این منافع ایران و ایرانیان را نادیده نگیریم؟.
آیا وقت آن نرسیده که ببینیم چه کشورهایی از تداوم سیاست کنونی ایران همچنان خوشحال و هر روز فربه تر می شوند و مردم ایران هر روز گرفتارتر و سختیشان بیشتر؟
من نگران برادرمان در عربستان هستم
پیشنهاد میکنم هر سال چند بار بریم حج تا در امد برادران ما کم نشه یه وقت
با سلام اگر عدم کاهش تولید نفت باعث شود که هزینه استخراج نفت با سیستم جدید در آمریکا و کانادا قابل رقابت با قیمتهای اوپک نشود کار عربستان ارزشمند است اما شکی نیست که اعراب دشمن ما هستند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران با هر سیستمی چه شاهنشاهی باشد و چه جمهوری اسلامی فروگذار نمیکنند مضافا به اینکه شیخ نشینهای حاشیه خلیج فارس عروسکهای دست نشانده امریکا و انگلیس هستند و تحت امر اربابان اقدام میکنند و از خود استقلال ندارند.
گوش مالی باید دادش
شما چقدر ساده اید.بنده چند سال هست در بازار های مالی کار میکنم.
دلیل پایین اومدن نفت فقط امریکاست بخاطر مشکلی که با روسیه داره سر اکراین هدفش ضربه زدن به اقتصاد روسیه هست.
مخصوصا چند وقت پیش روسیه معادن عظیمی
از نفت رو توسط یکی از کمپانیهای امریکایی پیدا کردhttp://www.zerohedge.com/news/2014-09-27/russia-discovers-massive-arctic-oil-field-which-may-be-larger-gulf-mexico
تو بازار های جهانی بدون خواست امریکا قیمتهای کالایی مثل نفت و طلا و غیره
رو کسی نمیتونه تییر بده.کسایی که تو بازارهای جهانی فعالیت میکنن این قضیه رو تو حالا لمس کردند.
قیمت پایین نفت باعث میشه روسیه نتونه این
منابع جدید رو استخراج کنه چون به هزینش نمی ارزه.
قیمت بیشتر نفت = اختلاس بیشتر
دیگر هرگز نفت به صد دلار نمی رسد. به هشتاد هم نمی رسد. گرانی نفت به آمریکا درس خوبی داد. الان ترجیح میدهد از خاک نفت بگیرد تا نیازمند خلیج فارس باشد. بعد از این نفت40 تا 60 دلار نه بیشتر.
لطفا خودزنی و حقارت ملی رو کنار بذارید. الان که به دلیل مذاکرات هسته ای کمی از فشار تحریما رو ایران کم شده, عربستان کاری کرد قیمت نفت بیاد پایین تا به ایران ضربه بزنه. تو 8 سالی که مرد رفته در حال گفتن لولو و قطعنامه دان و هولوکایت بود اونا آروم و خزنده کارشون رو پیش بردن و عراق و سوریه رو به این روز انداختن. الان وقت اتحاد و دور اندیشی همه ایرانیاس. دیگه لب پرتگاهیم و فرصت اشتباه کردن نداریم
اینم از نتیجش
Russian Finance Ministry Says Russia's Budget Policy Should Be Adapted To Oil Prices Which Could Stay Low For A Long Time - Ria
این نشون میده امریکا بخوبی داره به هدفش میرسه
یک زمانی با نفت هشت دلاری هم سر کردیم حالا 56 دلار هم بشه هشت برابر شده این همه ادعای اقتصاد بدون نفت هم داشتیم پس بفرمایید ما جلو که نرفتیم عقب هم رفتیم
تا کی باید به نفت وابسته بود کی اون روز می رسه خدااااااااااااااااااااااااایا
هر چی که هست باید کربند همت را بست و متکی بر اقتصاد بدون نفت شد و آنوقت نشست و به کشورهای عربی نگاه کرد و دید بدون نفت چه خواهند کرد ؟
البته از این میترسم تا ما بجنبیم باز آنها از ما جلو بزنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل